/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
BANK ??
Fra : joker138
Vist : 614 gange
50 point
Dato : 18-07-05 14:28

hvis jeg vil skifte bank en kunde bank ikke en net bank, hvilken skal man så vælge. Nu har jeg været i den samme i over 25 år og lige som man skifter forsikring burde man også skifte bank, men til hvilken ???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 14:31

Det er vel op til den enkelte at finde frem til bedste løsning hvad det angår

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 18-07-05 14:31

kommer an på hvad dine ønsker er og hvad dine ønsker ikke er.
ofte giver de forskellige banker fordele til forskellige segmeneter.
eks. vis giver nogle fordele til bestemte aldresgrupper, imens andre banker fokuserer mere på hvilken branche du arbejder i.... så..

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 18-07-05 14:33

Ud fra hvilke behov du har med hensyn til bankforbindelsen, laver du en ”rundspørge” til de forskellige institutter, du måtte være interesseret i, og sammenligner de svar du får.

Kommentar
Fra : joker138

Dato : 18-07-05 14:35

Kan der være fordele ved at vælge lokalt eller en landsdækkene bank er der lidt at hente på rente ??

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 18-07-05 14:38

renten er ikke det eneste du skal fokuser på. men også gebyrer.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 18-07-05 14:41

ps. du sidder ved nettet lige nu. med mindre du ikke kan se noget "slå-til" tilbud i en reklame i fagblad eller lignende. så find fem banker på nettet, som ligger i nærheden af din bopælsadresse, og skriv en mail til dem. her kan du fortælle hvilke foreninger du er medlem af, hvilke behov du har, og så høre om de vil tilbyde dig noget godt.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 18-07-05 14:42

En gang hver 3. ser vi vores bank/sparekasse og forsikringsforbindelser efter i sømmerne. Vi har netop haft sådan en runde i år. I den forbindelse tog vi kontakt til de pengeinstituter vi har her (Holstebro), det bedste tilbud kom fra Holstebro Sparekasse. Derfor det bedste er formuler opgaven og se hvor gode de hver især er til at tackle den.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-07-05 14:48

Billigste banker er typisk internetbankerne. Hvor meget prioriterer du vejledning og hjælp - for det er jo der, de til gengæld er svage.

Lokale eller landsdækkende... tja... de fleste af småbankerne er typisk de billigste (og det vil sige de lokale).

Min erfaring er dog, at man ikke kan bruge de forskellige netstatistikker til andet end at presse med. Noter dine behov op, hvad vil du med din bank - hvad skal du låne / spare op. Ring til et par banker - aftal et møde. Sæt dig og bliv enige om, hvad de kan tilbyde (ligesom hvis du kigger på ny bil).

Vælg det sted, hvor du synes omkostninger og service passer til hinanden.

Jeg bruger selv en stor bank (Danske Bank), som vel altid har haft ry for at være en af de dyre gebyrgrippe. Men samlet set har jeg endnu ikke set nogle banker, der totalt har tilbudt mig bedre vilkår (du kan altid finde enkelte konti, der er billigere).

Jeg har gratis Dankort, Visa, Master og Diners. (ret godt i forhold til de fleste) og netbank.

Kombineret lønkonto / kassekredit (0,25% i +rente - ikke så godt / 5,5 % på kassekreditten - særdeles godt)

Billån: 5,5 % (kan gøres billigere - men pas på den - mange steder skal du f.eks. have pant i bil eller andre ting, hvor stiftelsesomkostningerne er store, så det kan blive dyrt at gøre det 1,5% billigere)

Budgetkonto - ,125 % i rente - lidt sløvt...

Men alt i alt tilfredshed - endda ret stor tilfredshed.

Men det bedste (hvis du ikke bare snupper en internetbank) er at lægge tiden i det. Da jeg skiftede for 2 år siden brugte jeg vel et par timers arbejde - det er en af de bedste timelønne, jeg har haft.

Kommentar
Fra : joker138

Dato : 18-07-05 14:59

Jeg tror at jeg vil tage en rundte i byens banke og se hvad de kan byde på
Jeg kan forstå at der er en del man skal sætte sig ind i, gud ved om det er derfor at man aldrig har fået skifte bank, man ved hvad man har, man ved ikke hvad man for. Når man ikke er inde i denne (bank)verden.

Kommentar
Fra : joker138

Dato : 18-07-05 15:05

Jeg sidder og kommer i tanke om der et blad der heder penge/økonomi gud ved om de har en hjemme side om banker.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 18-07-05 15:07

Du kan prøve at gå ud på www.mybanker.dk
Der kan du sammenligne indlånsrenter og udlånsrenter ved de forskellige banker, så spare du renderiet i byen.

mvh Timeglas

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 60 point
Dato : 18-07-05 15:56

Ja og nej, timeglas. Naturligvis kan man få lidt vejledning på nettet - men min pointe er, at det ALTID kan give endnu bedre resultat at tage derud. Det er fint nok, at bruge mybanker og lignende til at presse med - men man går altså glip af de sidste tilbud ved at gøre det på nettet.

Husk den psykologiske / sælgende faktor: Du sidder overfor bankrådgiveren, som er provisionslønnet. Får hun fat i dig, har hun tjent lidt den dag. Bliver hun presset, så er hun moden (ligesom at handle på et tyrkisk marked).

Det bedste tip tror jeg stadigvæk på er: Forbered dig - lav en liste over, hvad du vil have af banken samt hvad du kan få andre steder. Lad hende / ham vide, du har forberedt dig (nævn nogle eksempler). Og en anden ting: Hvis du kan, så undgå de "grønne" bankrådgivere (altså nye/unge). De er ofte lidt usikre og mere tilbøjelige til at "køre efter bogen" (og så kan det såmænd godt ske, du havner på renter / gebyrer fra nettet). Find en lidt erfaren rotte - de har efter mine oplevelser meget mere overblik og modet til at bøje sig lidt yderligere.

Jeg er ked at at måtte sige det, men at købe i en bank er såmænd ikke anderledes end at handle i andre butikker - og mersalg er lige så eftertragtet der (selv om du finder noget på tilbud på nettet, kan du jo også ofte få lidt ekstra rabat, hvis du køber mere). Arbejde, ja : Men efter min erfaring pengene værd

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-07-05 17:27

Opfat banken som det den reelt er, nemlig en købmandsbutik. Altså hvor får jeg den bedste vare til den billigste pris.
Så er det kun et spørgsmål om at forhøre dig om tilbudene. Husk det er dig som sidder med den lange ende.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-07-05 21:15

100% enig

Godkendelse af svar
Fra : joker138

Dato : 18-07-05 23:03

Tak for svaret erling_l.