/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Møl i tøjskabet
Fra : Lisama
Vist : 3648 gange
50 point
Dato : 18-07-05 13:58

Vi har soveværelse i kælderen. Den er oprindeligt ikke godkendt til beboelse, men vi har alligevel indrettet den og bruger dens to værelser til hhv. soveværelse og kontor. Det har vi gjort siden oktober. Det betyder at det er den første sommer vi sover i kælderen, og vi har opdaget at den faktisk er lidt fugtig her om sommeren. Samtidigt har jeg med smerte måttet konstatere at vi har fået møl i vores tøjskabe. Mit spørgsmål er derfor todelt:
- For det første vil jeg gerne vide om man kan formindske fugten i skabet - f.eks. v at lægge laveldelposer derind
el.lign?
- For det andet vil jeg gerne vide hvordan jeg slår de møl ihjel og forhindrer dem i at komme igen?

Vi har købet en affugter, men den kan ikke alene bringe luftfugtigheden ned på mellem 40 og 60 % som er det almindelige...

Lisa

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 14:01

kan ikke stå inde for dette råd jeg engang fik - læg de klude man kan bruge til en tørretumbler i skabene - og husk at skifte - det skulle efter sigende tage en del.

Men møllene : - grundig rengøring - vask alt tøj - og brug så mølkugler eller mølpapir så skal de nok skruppe af

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 18-07-05 14:21

For det første er det ikke særlig sundt at sove i et rum hvor der er fugt, for hvor der er fugt, er der som regel skimmelsvamp (det er der 100% , hvis der er den typiske "mugne/hengemte" lugt, da det er svamp der giver den lugt).

Dernæst kan man ikke fjerne fugt bare ved at lægge noget i skabet.
Det er et problem der skyldes, at fugt kan trænge gennem soklen og/eller vægge i kælderen udefra.
Så der skal I sørge for gennemluftning og udtørring, og så have fundet ud af, hvor fugten kan komme ind, og få repareret så der bliver lukket af for fugtangrebet.

Møl udryddes med et eller andet gift der er beregnet til det.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 14:27

jooo dova - der har du ret - gik såmænd ud fra at der var taget forbehold for det

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-07-05 14:28

Jeg giver dova fuldstændig ret. Det lyder ikke til at være et sundt indeklima at sove i.

En affugter er faktisk kun til at fjerne fugt her og nu og er også en dyr løsning i det lange løb. For at komme fugten til livs er du nødt til at finde årsagen og så få det repareret, og uha det kan blive en stor sag. Måske ikke nødvendigvis.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-07-05 14:41

tag og hæng tøjet ud på en solskindsdag. Møl kan ikke lide sollys; og især ikke deres larver; de dør. gør skabet godt rent i alle kroge, så pupper æg m.m. kommer ud; og læg så tujakviste i nd i skabet. Vask uldtøjet og silken; det er det de går efter.

Calciumklorid suger vand til sig. Kan købes i Matas. Er et fast stof, der smelter når det binder vandet.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 18-07-05 15:04

Har næsten lige haft samme problem. Købte en spray som er mod krybende insekter, sølvfisk samt møl i Matas. Vaskede alt tøjet og smed det ud der var huller i. Støvsug skuffer/hylder/skabe, men vask dem ikke, da de elsker fugt/vand og derved gøres problemet større.
For at forebygge kan du lægge sådan noget grønt papir som er imprægneret med mølgift (også købt i Matas) ind imellem tøjet eller nederst på hylder/skuffen. Derudover kommer de alternative forslag. Læg tørret appelsinskralder i skabet. Læg tørret lavendler i skabet. Mølkugler som er lavet af cedertræ kan også bruges. Håber du får bugt med dem. Det fik jeg så det er ikke umuligt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-07-05 17:46

Møl kan du få bugt med

http://www.skadedyrlaboratoriet.dk/dpil2005/pdf/moelitex2004.pdf

Men tænk på jeres helbred. Det er ikke sundt at sove i en fugtig kælder.

Godkendelse af svar
Fra : Lisama

Dato : 19-07-05 20:50

Tak for svaret dova.