/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
manglende usb-stik
Fra : unjensen
Vist : 418 gange
100 point
Dato : 18-07-05 11:35

Jeg har en gammel Dell Latitude XPI CD bærbar med Windows ME. Så vidt jeg kan finde ud af har den ingen PCI-port. Er der forslag til hvordan jeg kan få installeret USB-stik?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-07-05 11:44

Du kan købe en overgang fra et af de stikkene der er på din PC.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-07-05 11:53
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 13:32

Har den heller ikke et pmcia port påstørrelse med et kredicard - evt sidder der et blindplade som kan tages ud.

Kommentar
Fra : unjensen

Dato : 18-07-05 13:43

Tak Eyvind og Alimak for svar.
Dell har lige svaret at jeg skal ha skiftet hele bundkortet.
Eyvinds spørgsmål kan jeg ikke finde ud af.
Jeg fortsætter derfor lige nu efter Alimaks forslag - indtil videre har jeg søgt om der ikke er nogen i Danmark som sælger en sådan overgang/adaptor eller hvad den hedder, særligt havde det jo været lækkert hvis jeg kunne finde den til USB 2 og ikke bare 1.1.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 18-07-05 13:53

Sidder der ikke to blinddæksler ca.4 mm. X ca.4 cm i siden af din bærbare.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 13:57

Ellers har sandberg en masse tilbehør/overgangsstik.
http://www.sandberg.it/worldwide/
Se produkter.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-07-05 17:48

Eyvind! Prøv lige at læse hans spørgsmål igen igen. - Han skriver at det er en gammel slæde fra ruder konges tid, som åbenbart kun har ISA og EISA slots. Det var den gang at USB ikke var født. - Så et PCMCIA var også en ventende opfindelse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 18:48

Ja ja severino - nu skal jeg nok læse.
Men jeg har nogle gamle compaq som har pcmcia.................
Sorry.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-07-05 19:23

Det må så være den gamle type PCMCIA kategori 1, som er meget langsommere?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 20:31

Ja ja - men det går da meget godt med min Sandberg USB 2.0 for labtop.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 20:48
Kommentar
Fra : unjensen

Dato : 19-07-05 09:31

Hej igen
Det er en intel pentium 166 Mhz 80 ram fra 1997. Der ER plads til at sætte noget ind i siden. systemmæssigt har den åbenbart pcmcia 16 bits, men hardwaremæssigt synes jeg ikke det ser ud til at der er nogen port til det.
Jeg kunne ikke finde nogen overgang hos sandberg.
Jeg har talt med usbit som mente at jeg ikke kunne bruge en overgang.. derimod skulle jeg ha en "[usb204n] 1 * USB 2.0 4-Port PCMCIA kort (DKK. 235,00) DKK 235,00", det har jeg så bestilt, dvs. først når den er ankommet - tilsyneladende tager det nogle dage - kan jeg sige om det virkede.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-05 15:49

Ja så kommer du til at køre USB. Husk at du evt. skal bruge din ME CD-rom ved indstallation af den pcmcia - det kan ogaså være at ME selv klarer det.

Kommentar
Fra : unjensen

Dato : 19-07-05 21:05

Nej jeg kommer ikke til at køre usb! usbit oplyser at de kun har kort 32 bit hvor min maskine kræver 16 - og at de ikke kender til nogen kort som har 16 bit. bortset fra alt det så har jeg stadig min stille tvivl om at det hul i siden har noget som helst med usb at gøre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-05 21:16

Et aflangt hul i siden kan være til pcmcia.

|_______________| ca. så langt og som regel er der to "riller".

Kommentar
Fra : unjensen

Dato : 20-07-05 16:40

Tak for jeres indsats alle sammen. På basis heraf lykkedes det. Der var uoverensstemmelse mellem info om pc-en og de infoer som pc-en selv oplyser via "denne computer"-"kontrolpanel"-"System". Jeg har nu købt et usb pcmcia card 32 bit til isætning i siden og SOM VIRKER med usb-memory keys!!! Dvs., at det var Eyvind som var på sporet.... Ved købet af cardet fik jeg rigtig god hjælp hos PC Builder, Falkoner Alle 68 B, 2000 F, pcbuilder.dk, som var meget kompetente og utrolig hjælpsomme - langt ud over det almindelige.

Godkendelse af svar
Fra : unjensen

Dato : 20-07-05 16:42

Tak for svaret Eyvind.