/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lukke for vandet på stikledningen
Fra : jacoblauvring
Vist : 8835 gange
100 point
Dato : 18-07-05 11:04

Hej
Min stikledning er begyndt at dryppe ved den første hane der løber ind i huset, inden måleren. Jeg vil derfor gerne kunne lukke for vandet uden for foran huset. Jeg ved godt hvor det skal gøres, men jeg mangler den stang man skal gøre det med. Jeg har fået at vide at tit er der en stang i huset ved overtagelsen, men der fulgte ikke nogen med da jeg overtog huset.
Er der nogen der ved hvor jeg kan købe sådan en stang, så jeg kan få lukket for vandet, hvis uheldet skulle være ude?
Mvh Jacob

Kommentar
Fra : magma

Dato : 18-07-05 11:10

Ville sige alle gør det selv steder... Silval har det nok eller jem og fix osv.
Mener det var i silval vi købte en til vores hus da vi flyttet her ud :)

Men alle gør det selv butikker har højst sansynligt sådan en ting ting :)

Mvh: Magma

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-07-05 11:12

Prøv din lokale smed.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 18-07-05 11:12

ok, jeg troede det var lidt specielt, men jeg prøver da lige at kigge i Bauhaus så, det er vel lovligt nok at lukke for vandet ude ved vejen selv?

Jacob

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-07-05 11:19

Naturligvis er det lovligt

Tror absolut naboerne også vil være interesseret i at du gør det den dag, hvor der virkeligt kommer hul ***lol***

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-07-05 11:27

Hej, du skriver at du vil lukke for vandet, uden for din måler??? tror du skal kontakte vandværket. Da det ikke tilhører dig...

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 18-07-05 11:33

Jeg bliver jo nødt til at kunne lukke, hvis det lige pludseligt springer. Jeg ringede desuden til vandværket, da jeg regnede med at det var dem der skulle ordne og betale det, da det jo ikke er "mit vand", der er afløb lige ved siden af, så det er deres vand der bare fosser ud, men de sagde at det var mig der skulle betale, så er det vel også mig der kan bestemme hvem der skal lave det. Muligvis vil jeg prøve selv, dette er selvfølgeligt ikke helt lovligt, men under alle omstændigheder skal jeg jo kunne lukke for vandet med det samme, hvis det pludseligt fosser ud.
Jacob

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-07-05 11:37

Du MÅ ikke selv lave det, og det er ikke dit problem. DET ER VANDVÆRKETS, hold fingrene fra det, og ring til en vvs mand, og bed ham sende regningen til vandværket. Begynder du først på noget der, bliver du holdt ansvarlig. OG det kan blive temmeligt dyrt............

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 18-07-05 11:40

Jeg ville da ønske du havde ret, men vandværket siger at man selv skal betale fra skellet og ind, også selv om det er før måleren.
Hvis du kan finde noget bevis på at det er vandværket der skal betale ville jeg da blive lykkelig, for det er lidt et irriterende problem
Jacob

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-07-05 11:42

rolig nu smxxx. Vandforsyningen leverer vand ud til din stikledning, og det er der, man sætter stophanen. At vandet ikke er "målt" endnu, har ikke noget med det at gøre. Stikledningen er din - det er også din egen vedligeholdelse - så naturligvis må du lukke for vandet.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-07-05 11:45

Supplerende: At udføre selve reparationen er noget andet. I princippet kræver det autorisation at reparere det, så der er det rigtigt, at man ikke må - ligesom du ikke må skifte en stikkontakt med jord eller køre 140 på motorvejen

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-07-05 11:49

NB: Har du checket din forsikring - hvis du har udvidet vandskade, dækker forsikringen i de fleste tilfælde rep. af stikledninger.

Erling

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-07-05 11:50

Har haft samme problem da jeg flyttede ind, der var ingen problem med mit vandværk.
Men begynder du først at lave noget, der ikke tilhører dig, SÅ.........
Ellers bare meddel dit vandværk om problemet, hvad du jo har gjort.
Jeg ville nok tale med din forening, hvis der er en.
Da vandmålere blev lovligt, er vandværket er ansvarlig for vandtilførsel, til din måler, og ikke længere,,,,,,,,og du er ansvarlig, ud til din vandmåler.
Ellers tal med advokat, før du går videre med at lave noget selv. Da du står inde for hvad der bliver lavet, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse, hvis vandværket ikke vil godkende arbejdet.
Det kunne jo være, de ikke lige står og har penge til at lave skidtet, og vil have dig til det, hvem ved.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 18-07-05 11:53

Hmm, nej det har jeg ikke, det er bare lige det, at jeg også er ved at renovere og udskifte dele af fjernvarmerørene, dette er selvfølgelig ikke lovligt, men har intet med den utætte stikledning at gøre. Men jeg ved bare ikke hvor smart det er at der så skal en ud og vurdere fra forsikringen og så han ser det andet jeg har gang i.
Men de kommer måske ikke ud?
Jacob

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-07-05 11:54

erling_l
Ja du må gerne lukke vandet, ved din brønd, men ikke andre steder.
Misforståelse.......

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-07-05 11:56

Meget du har gang i, tror heller ikke jeg ville invitere forsikringen HE/HE

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-05 12:01

Det er din stikledning, og dit problem.
Og ja, alle burde have en, men mon ikke du kan midlertidig låne en af naboen.
http://www.fvd.dk/0/9710
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 110 point
Dato : 18-07-05 12:04

-- du kan i alt fald godt risikere han kommer ud, så det er naturligvis en risiko.

Skal altså lige kommentere: "Da vandmålere blev lovligt, er vandværket er ansvarlig for vandtilførsel, til din måler, og ikke længere,,,,,,,,og du er ansvarlig, ud til din vandmåler"

Det passer altså ikke. Du er ansvarlig til din stophane. Det KAN godt være lige inden din måler, men i langt de fleste tilfælde placeres stophanen en meters penge fra forsyningens streng. Det er jo netop derfor, at man også tegner forsikring på stikledninger.....

Kommentar
Fra : lally

Dato : 18-07-05 12:05

hej jacoblauvring.

prøv at finde dit vandværk her: http://www.fvd.dk/1 de må jo have nogle vedtægter i jeres vandværk

hilsen lally

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-07-05 12:12

erling_l
Også hvad jeg mente, forkert udtrykt. Men læser du linket fra pallebhansen
citat.
Om tvister om, hvem der har ansvaret for vandspild mellem skel og stophane på jordledning, har Miljøstyrelsen sagt, at vandværkets ansvar kan flyttes ind på grunden og omfatte en del af jordledningen, hvis stophanen er placeret umiddelbart efter skellet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 13:45

Du må gerne lukke for den stophane - men vær forsigtig for den kan sidde fast og ødelægges nede i jorden, hvis den vrides for hård rundt.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 18-07-05 13:58

Hmm, måske skulle jeg bare få fat på en vvs mand, er der nogen der har lyst til at komme ud og lave hanen, jeg bor i Odense og vil gerne betale hvad det koster sort eller hvidt. Bare det kan blive hurtigst muligt.
Jeg har muligvis også nogle andre opgaver.
Mvh
Jacob

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-07-05 16:14

jacob:
Jeg ser først det her spørgsmål nu, men lad os lige finde ud af:
Du mangler stangen der lukker hovedhanen siger du, ikke godt, for den burde være spændt fast på
hovedhanen.Hele den historie der går ned til hovedhanen, hedder et "garnituresæt", men det du har, er nok i
ikke som det skal være.
Den stang der skal ned at lukke for hanen, får du sikkert ikke på plads, fordi der i tidens løb er vokset jord op
omkring den, afhængigt af hvor længe stangen har været væk, og hvordan det rør har det, som stangen skal
gå indeni. Som jeg ser det, er det en sag for vandværket, jeg har aldrig været ude for, at husejeren selv
skulle betale en hovedhane, der ikke virkede.
Hvis de altså insisterer på at du skal betale, må reglerne nærlæses, for dit område.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : o_k

Dato : 18-07-05 16:49

Hej til og med stophanen er det vandværket der har service, fra stophanene og ind er dit. Ja du må godt lukke for det ved stophanen, hvis du mangler en spindel stang kan dit lokale vandværk vel lev. en til dig, måske for en mindre betaling.
Og hvis din stophanen ikke kan lukke, ringer du til dit lokale vandværk så må de komme og rep. det. Sådan er det i Aalborg kommune, arbejder selv ved vandforsyning her...

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 19-07-05 15:32

hej
Jeg spurgte i Bauhaus og de havde to størrelser, men den største størrelse som jeg skal bruge, den havde de ikke, han sagde at han desuden lige ville oplyse mig om at man i teorien ikke selv må lukke for vandet ude i vejen til ens stikledning, han ville dog nok også foretrække at gøre det hvis der skete noget, men i teorien måtte man ikke.
Nu ved jeg så ikke om det er ham der har ret, da det ikke altid lige er de mest vidende folk der arbejder i Bauhaus, men de havde ihvertfald ikke sådan en stang.
Jeg har i mellemtiden talt med en VVS mand i går aftes, han vurderede ikke skaden til at være så stor, han kunne hurtigt lave det og han kommer i aften med en reservedel og en stang så vil jeg senere hen ringe til vandværket og bede om at få en stang og få spørgsmålet afklaret, det bliver sjovt at høre hvad de siger til om man må lukke for vandet selv.
Jacoblauvring

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-07-05 15:49

Manden i Bauhaus har ret, sådan er det.
Keldd.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 22-08-05 13:12

Hej
jeg har nu haft besøg af VVS manden der konkluderede at han kun kunne reparere det midlertidigt.
Jeg har så talt med forsikringsselskabet (Nykredit), som i første omgang ikke ville dække, selv om jeg har udvidet forsikring til stikledning og vandstik og de kom da heldigvis også på bedre tanker, efter jeg havde brokket mig samt fået min ejendomsmægler til at brokke sig.
Nu venter jeg så bare på at deres vvs mand skal komme igen, de har sgu aldrig tid de håndværkere, men sådan er det jo.
Tak for jeres svar
Jacob

Godkendelse af svar
Fra : jacoblauvring

Dato : 22-08-05 13:13

Tak for svaret erling_l.