/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Omformer til barbermaskine
Fra : egsmark
Vist : 558 gange
200 point
Dato : 18-07-05 09:30

Jeg skal have udskiftet mit stik til min barbermaskine (Philips HQ 7415). Det originale stik er med en 220 V til 12 V transformer og iflg. brugsanvisningen må der kun anvendes et sådant. Jeg forstår ikke hvorfor det er nødvendigt i Danmark, hvor det mest alm. er 220 V. Jeg har forgæves søgt på Philips hjemmeside samt skannet nettet for en forklaring uden resultat, så jeg vil være taknemlig, hvis nogen kan forklare fænomenet, da en ny ledning med denne omformerklump i stikket selvfølgelig er langt dyrere end et alm. stik til ca. 50 kr. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 18-07-05 09:32

Forklaringen er at de anbefaler originalt tilbehør for at tjene penge på det, og fordi det er en betingelse for eventuel reklamationsret, at der ikek er benyttet uoriginalt tilbehør.

Det vigtige er er hvor mange ampere du fodrer den med

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-05 10:02

Er du sikker på omformeren sidder i ledningen og ikke i maskinen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-05 10:05

Hvis det virkelig er en af den slags "klumper" - skal du bare finde en der yder det samme. Om der er en anelse flere mAp på betyder ikke noget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 10:11

Hvis du har en klump med stik til at sætte ind i stikkontekten, så står der nogle oplysninger på den........hvad står der.

Kommentar
Fra : egsmark

Dato : 18-07-05 14:49

Tak for bidragene Backtee, refi og Eyvind. Jeg er ikke ret teknisk bevendt men på omformeren/transformeren (klumpen), som er en del af selve stikket, står der: 100-240V ~ /A 50/60 Hz 9 W. Jeg håber det gi'r mening for jer der har forstand på tingene.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-07-05 17:59

problemet ligger i at de ikke oplyser hvilken spænding den bruger kun at det er under 24v har du prøvet at kontakte philips ang hvad en ny trafo koster????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-05 19:47

Du startede med at sige at det var 12 volt - men det tror jeg nu ikke - nok nærmere 6 volt.

Men vi skal kende udgangsspændingen på den gamle trafo.
Du kan sagtens bruge en anden bare den har samme udgangsspænding (volt) og kan "trække" det maskinen skal bruge (milliampere) (eller watt hvis vi kender spændingen)

Kommentar
Fra : egsmark

Dato : 20-07-05 10:20

Efter ikke rigtigt at være blevet ret meget klogere på den respons jeg har fået, har jeg nu købt et nyt stik med den åbenbart uundgåelige omformer til formedelst 249 kr. Forretningen oplyste, at alle shavere nu om stunder sælges med omformer af sikkerhedsmæssige årsager, så der var altså ikke rigtig nogen alternativer. Tak for forsøgene på at hjælpe mig til en billigere løsning, men jeg synes ikke jeg kan uddele points, når svar/kommentarer ikke rigtigt førte til noget konstruktivt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-05 10:29

Det er svært at komme med noget mere "konstruktivt" når vi ikke får de oplysninger der er nødvændige for at kunne rådføre dig mere end allered gjort.

Beklager hvis ikke du mener det har været til nogen hjælp.

Kommentar
Fra : jN1528

Dato : 25-08-05 23:24

Jeg er så "heldig" også at have en Philips barbermaskine med en klump på ledningen. Den omformer 230V ac til 12V dc, altså jævnstrøm. Makinen er godkendt med den pågældende omformer og må kun bruges med sådan en.

Annuller spørgsmålet
Fra : egsmark

Dato : 26-07-06 23:45

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål