/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Min søn bliver bidt
Fra : McGee
Vist : 645 gange
100 point
Dato : 18-07-05 08:48

Min søn på 11mdr. er gentagne gange blevet bidt af en jævnaldrende dreng i dagplejen, jeg har forsøgt at få en dialog igang omkring det, men de siger at det eneste de kan gøre er at holde øje med den pågældende dreng, hvilket er næsten umuligt ( dobbelt dagpleje= 8 børn) og at det jo iøvrigt er på lige linje med at skubbe og slå hvilket jeg ikke er enig i.
Kan det virkelig være rigtigt???
Er det mig der er hysterisk??
Midt indtryk er også at drengen der bider får lov til det,idet jeg har hørt hans mor stå og sige: Bare bid L....., jeg ved godt poderne ikke fårstår det men holdningen provokere mig.
Nogen forslag til hvordan jeg skal gribe det an???

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 18-07-05 09:24

Fjern dit barn, og derefter indberetter du dagplejeren til kommunen

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-07-05 09:25

Ja, tag en snak med kommunen.

Du skal IKKE finde dig i at din søn bliver bidt, det er helt uacceptabelt.
Forlang at kommunen løser det problem og det kan KUn gå for langsomt.

Dagpleje.........der er vel kun en voksen til de 8 børn?

Hvad med at søge en vuggestueplads?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-07-05 09:33

Nej, du er ikke hysterisk. Tag kontakt til kommunen, de har tilsynspligten og er dermed ansvarlig for hvad der sker.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 18-07-05 09:58

Helt enig med alle de andre. Det skal du ikke finde dig i. Kommunen er nok den eneste løsning når/hvis både dagplejeren og forældrede har den indstilling.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 10:02

Det forekommer, men må ikke ignoreres - tag dit barn ud, og klag til kommunen...............skriftligt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 10:29

Der er noget galt med den dreng der bider - tilsyneladende også med hans forældre når de lader det ske og iflg dig ligefrem opfordrer til det - og det er totalt uansvarligt af dagplejen blot at ignorere det på den måde du beskriver.
Helt enig med de andre - anmeld til kommunen og gør det NU !!!!!!!!!! Drengen skal have hjælp - det skal hans forældre tilsyneladende også !!!!

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 18-07-05 10:40

Der er en ting jeg godt kunne tænke mig belyst

Citat
har hørt hans mor stå og sige: Bare bid L.....,

Hvad står L..... for?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-07-05 10:43

lasse....laurantz.........lauritz.........et drengenavn

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 18-07-05 10:45

maj_britt

No hard feelings, men jeg vil foretrække at spørgeren svarer på det, går ud fra han/hun ved det bedst

Ellers bliver dette bere endnu en tråd med en masse mennesker der kommer med spekulationer, og jeg har erfaring for at den slags sjældent bliver konstruktivt

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-07-05 10:47

Den giver da sig selv...........

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 10:47

Backtee - da det formodes at være et navn - eller en betegnelse der er lidt grov - er det så ikke fuldstændig underordnet ?????????
Bider drengen - så skal der gribes ind !!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 18-07-05 10:51

Nej det er ikke underordnet, netop fordi der er en masse formodninger om hvad det betyder og derfor kalder på spekulationer i forhold til hvad det er de forældre siger til ders barn.

Jeg har som terapeut lært at der er intet der giver sig selv, og at formodninger sjældent holder stik.

Hvis vi her inde skal kunne give svar med en smule kvalitet er det også væsentligt at få så mange oplysninger som muligt.

Jeg mener selvfølgelig ikke at navnet (hvis det er et navn) er relevant, men det er relevant at vide OM det er et navn, og om det er navnet på drengen der bider, eller om det er navnet på barnet der bliver bidt..... den slags ting gør en stor forskel

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 10:55

Backtee -
"Midt indtryk er også at drengen der bider får lov til det,idet jeg har hørt hans mor stå og sige: Bare bid L....., "

det er jo så helt fra start gjort klart

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 18-07-05 10:57

Der er ikke gjort klart om drengen bliver opfordret til at bide eller om han bliver opfordret ti lat bide en specifik person, hvis du ikke kan se forskellen er det jo op til dig.

Og jeg mener jo også der må være en forudgående sekvens af handlinger som måske kunne være rar at få med, en sag har altid to sider.

NÅR DET ER SAGT STÅR JEG STADIG VED MIT FØRSTE INLÆG.. FJERN BARNET OG INDBERET DAGPLEJEREN

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 10:59

uanset hvad så må børn ikke bide !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 18-07-05 11:01

Enig, men der kan være mange årsager, og i virkeligheden kunne det jo også være rart at få spørgeren med ind i tråden, netop for at undgå spekulationer, og miritdk, du er en gammel rotte, herinde og ved også godt hvor afsporet en sådan tråd kan blive hvis vi bare sidder og pumper vore egne synspunkter i hovedet på hinanden, så skal vi ikek vente på at spørgeren kommer tilbage med nogle flere oplysninger?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 11:03

øv - backtee - der må jeg give dig ret

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-07-05 11:39

Spørgeren er da kørt op på kommunen og slå lige nu i bordet overfor den ansvarlige for dagplejeområdet.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 18-07-05 13:44

Det er ikke meget feedback der kommer fra McGee ??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 13:47

kan da håbe som maj_britt at McGee har BIDT sig fast i rette vedkommende for at bringe sagen i orden

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-07-05 14:16

McGee er vel på job, derfor sønnen er i dagpleje.........

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 14:29

hold så op med at være så fornuftig maj_britt

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-07-05 14:37

ÆV, ska nok la vær..........

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-07-05 14:37

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-07-05 14:38

Nej, du er ikke hysterisk, og behøver ikke finde dig i, at andre folks børn bider dit barn i dagplejen.
Det er dagplejerens forbandede pligt at sørge for, at sådan noget ikke finder sted i dagplejen, og vedkommende burde tale med det barns forældre om, at det bliver stoppet, i stedet for de ligefrem opfordrer "lille L...." til at bide.

næsten alle børn vil på et eller andet tidspunkt forsøge sig med bid, nive/kradse, rykke i håret o.s.v., og det skal de bare lære, at det gør man ikke, og jeg synes ikke helt, at det kan sammenlignes med at skubbe eller slå til hinanden.

Jeg synes, at du skal gøre opmærksom på, at såfremt det sker igen, vil du klage til kommunen.

mvh dova

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 18-07-05 14:51

Hej

Nu har jeg altså ikke læst hele tråden, men vil godt lige komme med en kommentar. Jeg er selv dagplejer, og når nogle af "mine" børn bider kommer de under obs. Altså forstået på den måde at jeg hele tiden arbejder med dem. Så er jeg der når siturationen opstår og kan tage den i opløbet. Men jeg mener helt klart også at det er forældrene der skal være med på den. De skal også sørge for at deres dreng ikke bider.
Hvordan er drengen ellers i hans udvikling?? Snakker han, eller er det pga manglende sprog han er frustreret og bider???
Synes klart du skal kontakte kommunen og tage en snak med din pagplejers dagpleje pædagog. For selvfølgelig skal dit barn ikke bides.

Lad mig endelig høre hvordan det kommer til at gå

Hej fra Annette

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 19-07-05 16:42

Der blev godt nok stille?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-07-05 16:57

kan da være vi hører fra sønnen når han gennemgår traumer fra barndommen

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 19-07-05 17:23

Kan jo oz være at McGee sidder bag lås og slå med en dom for kvælning af moren til den lille møgunge, der bider hendes guldklump.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-07-05 17:27

ohhh ja maj_britt

Kommentar
Fra : McGee

Dato : 20-07-05 12:30

Hej alle
Jeg sidder ikke bag lås og slå ,-) men arbejder nat, så der ryger et par dage ud af kalenderen ind imellem, L står for biderens navn, da man jo ikke bare kan udlevere personer. (Det er et ægtepar altså 2 pers. til 8 børn.)
Det der undrer mig er at dagplejen tilsyneladende ikke MÅ gøre noget, der er ingen konsekvenser hverken for drengen eller forældre til drengen.
Jeg er forøvrigt blevet ringet op af kommunen, en arrogant PÆDAGOG der manede til besindighed, og overhovedt ikke lyttede, man mener ikke at problemet er sæligt stort, og man kan jo ikke straffe/ irettesætte bærn???? Bavl
Jeg er glad for alle jeres svar, det er rart at høre at man ikke er hysterisk hvilket alle impliserede parter ellers mener.
Det med at tage min søn ud af dagplejen bliver sidste udvej, da han ellers er rigtig glad for at være der, og det kan da heller ikke være meningen at det er "ofret" der skal ud.
Mvh Julle

Kommentar
Fra : McGee

Dato : 20-07-05 12:42

Hej Anettemor
Jeg vil tro, drengen har en normal udvikling, han er kun 1-2 mdr. ældre en min søn, L (bideren) har jeg lagt mærke til er meget voldsom, første gang jeg var i dagplejen kravlede han direkte hend til min søn og begyndte at slå ham i ansigtet, det har jeg set ham gøre flere gange. L er den midste ud af 3 derhjemme så jeg vil tro han skal forsvare sig tit.
Men har dagplejere virkelig ikke nogle midler/måder til at håndtere den slags, jeg mener hvis i ikke må noget som helst ender det da med at alle ungerne render rundt og bider hindanden, og bliver sociale analfabeter hvis de ikke får lært de normale sociale spilleregler.
Mvh julle

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 20-07-05 15:39

Godt McGee, så gør du kort proces.........du sender en mail til din borgmester og fremlægger problemet.

Jeg havde lidt bataljer med en sagsbehandler i min kommune, det handlede om min søn på 10, der lider af en ( uskadelig) sygdom.

Da den sagsbehandler havde brugt et ½ år på at fjoge sig, ikke gad lytte, drog egne tåbelige konklusioner og havde sin lærdom fra Anders And bladet, der tabte jeg tålmodigheden og mailede min borgmester.........det er nu et år siden og jeg har INTET hørt fra den sagsbehandler mere ( hun aflyste et møde, hun var langtidssyg .-) )

Så ikke så meget pjat i Laksegade, direkte til den øverste, borgmesteren.

Og da en gang ÆVL, at dagplejen ikke må gøre noget ved det bideri?????????? Det har de vel ikke prøvet at bilde dig ind?

Det rene vrøvl, for filen da, man skal jo snart optage ALLE samtaler med "øvrighedspersoner", naturligvis må hun gøre noget, hun har det pædagoiske ansvar, gad vide om hun ikke må gøre noget, hvis ungerne forsøger at drukne hinanden i wcet.............har da aldrig hørt noget lignende.

Men da godt du ikke sad bag lås og slå.............

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 20-07-05 16:20

Hej McGee

Altså jeg ved ikke helt hvad du mener med at håndtere den slags (vi kan jo ikke sætte ungerne i skammekrog )Her i kommunene får vi hjælp enten af vores ældre og garvede kollegaer eller af vores dagpleje pædagog. de giver nogle værktøjer til hvordan vi tackler siturationen.
Jeg har kun været udsat for et virkelig grovt tilfælde af en pige der bed. Hun var faktisk også barn nr. 3. Men grunden til hun bed var klart hendes frustration over ikke at kunne kommiknere med de andre børn pga hun intet sprog havde. Så der gik vi ind og hjalp med en intens sprog pædagog så hun lærte at formulere sig, med sprog/fakter mm istedet for vold.
Men som en anden skriver så mener jeg også at du enten går til lederen af dagplejen eller bogmesteren. Får selvfølgelig skal din dagplejer tager sig af den sag. Ved ikke om dagplejeren er for flov til at bede om hjælp????!!!! Eller hvad pokker der sker der..

Andet råd kan jeg ikke umiddelbart give dig.

MVH Annette

Kommentar
Fra : McGee

Dato : 20-07-05 17:27

Anette
Det jeg mener er at der må være andet end bare at holde øje, min søn er også begyndt at bide mig, sjovt nok kun når vi er hos dagplejen, og da siger jeg hårdt av, nej T og sætter ham fra mig, vi gør nogenlunde det samme hvis han røre ved brændeovnen eller andre farlige situationer, jeg sagde til dagplejen at nu havde de set hva jeg gør når han bider mig og hvis han gør det ved dem eller de andre børn, forventer jeg at de gør det samme, men det blev også kommenteret fra kommunen, som at det man kan ikke, og så er det at jeg tænker at så er dagplejen da bundet på hænder og fødder når det gælder om at lære poderne hva der er rigtigt og forkert, og jeg mener jo at det er omsorgssvigt ikke at lære dem det.
Mvh. Julle

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 20-07-05 17:36

Hej igen

Jeg er helt enig med dig.. Og det er klart også sådan jeg reagere og siger. Både til mine egne børn og til mine dagpleje børn. Hvis kommunen ikke mener at man kan gøre det??!! Hvilket er helt uforstående for mig - hvad pokker anbefaler de så?? De må da komme med en eller anden form for råd eller vejledning til både dig og din dagplejer. Hvis dette bliver ved med at være et problem, synes jeg klart at du skal flytte dig barn og derefter indberette dagplejer og pædagoen..
Og nej det er IKKE omsorgssvigt at lære sit barn at man ikke må bide. Kunne godt tænke mig at høre hvad kommunen siger når du ringer??!! Og hvad med de andre børns forældre?? Eller er det kun dit barn der blive bidt???

MVH Annette

Kommentar
Fra : McGee

Dato : 20-07-05 18:21

Hej igen igen
Det er såvidt jeg ved kun min søn der bliver bidt, der sker desværrer ikke vi9dere i sagen, pt. for dagplejen holder ferie og det samme med pædagogen, så mit næste skridt er at fange biderens mor når hun kommer forbi, og invitere hende på kaffe så jeg kan høre hendes syn på sagen, og så ta fat på de andrer efter ferien, men jeg holder debatten åben sålænge.
Mvh. Julle
Og så er det vist tid til at bade prinsen så faren ka få en pause.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-05 10:46

Jeg har selv været dagplejer, og har også haft "bidere" det var fuldt ud acceptabelt, at skælde ud på bideren, det kan jo også være ren refleks, at der bliver talt med store bogstaver når man ser det ske, man har et barn der græder, og en bekymret forældre bagefter, jeg syntes selv det var rigtigt ærgeligt når det skete, og var temmelig obs på sådan en
bider, og nej der var ikke som sådan opbakning fra kommunens side når jeg ville have nogle værktøjer, men de sagde at
selvfølgelig måtte jeg godt skælde bideren ud. Jeg tror desværre ikke du kommer videre med dagplejerne i denne situation, selvfølgelig kan de holde øje med samtlige børn, ellers ville jeg da være meget utryk ved at have mit barn der,
fire børn pr. voksen er til at overskue. Biderens mor er helt udenfor rækkevidde, er jeg overbevist om, det er jo ikke hendes barn det går ud over, så derfor..... flyt dit barn, han falder hurtigt til hos en anden dagplejer, tjek lige den nye dagplejer ud for hvordan hun tackler bideri, og sørg så for, at du ikke kommer i "legestuegruppe" med bideren igen, for sådan en gruppe har i vel også.

Kommentar
Fra : sonjajensen

Dato : 30-07-05 13:30

vil lige give mit besyv med i denne sag, da jeg har stået på den anden side i denne sag, altså er mor til et barn, der ville bide. Jeg tror, det er lige så ubehageligt at være forældrde til det barn, der bider som til dem, der bliver bidt. Alle ser skævt til én.. "der må jo være noget galt hjemme hos dem, siden deres søn bider" osv. Og man har konstant dagplejeren og de andre forældre på nakken. Min søn var 1½ år gammel, da han havde en grim bide-periode. Det skal lige siges, at vi BESTEMT ikke accepterede det herhjemme, men han bed jo ikke os, kun de andre børn og dagplejeren. Derfor kan det som forælder godt være meget svært at gribe ind. Mange børn har en periode hvor de enten bider, sparker, spytter eller slår. Selvfølgelig er det forfærdeligt at blive bidt, og der skal gribes ind og holdes øje, men så små børn bider ikke for at gøre nogen fortræd. De bider i afmagt, men nogle børn bider også i "kærlighed", ligesom en kåd hundehvalp, og selvfølgelig skal der skrides ind, men man må forstå, det altså ikke er onde børn, er bider.

At forældrene til bidebarnet i denne historie ikke griber ind er meget uforståeligt for mig. Man er jo forpligtet til at opdrage sine unger, så de kan fungere sammen med andre! Jeg ved ihvertfald hvor dårligt jeg havde det med hver dag at komme og hente min søn, for igen og igen at se bidemærker på e andre børn. Vi har en ganske almindelig velfungerende familie, så der er altså ikke nogen dyberliggende årsag til disse bid. Man føler sig så magtesløs og har dårlig samvittighed over for de små poder, der bliver gnavet i, men det er som sagt meget svært at gribe ind, når man ikke selv er der til at se det.

Det er dagplejerens pligt, men jeg ved, børn er snu, så bare et øjebliks venden ryggen til og haps, så sidder gebisset der igen. En dagplejer må være professionel nok til at kunne tackle disse problemer. Min dagplejemor var ved at gå ud af sit gode skind til sidst, men hvis alle børn med "problemer" skal smides ud af dagplejen er der virkelig et problem, for hvad skal de så? Det er jo ikke kannibaler vi har med at gøre, som regel står det på i et par måneder.. og hvem, ved? Næste gang kan det være, det er dit barn, der slår de andre med skovlen i sandkassen.. skal disse børn så også ud af dagplejen?

Jeg forstår jeres frustration, men lad det ikke gå ud over barnet.. hvis forældrene virkelig bare vender det blinde øje til, er det jo dem, der skal skrides ind overfor. Ikke dagplejeren, pædagogen osv..

Kommentar
Fra : McGee

Dato : 31-07-05 20:35

Hej Sonjajensen
Jeg kan også godt se det fra din side, og jeg ville også blive drøn ked af det hvis det var min søn der bed, jeg ville simpelthen prøve alle tricks og råd der er for at komme det til livs, derfor undrer det mig at moderen siger som hun gør, det tyder jo på at hun er fuldstændig klar over hvad poden gør, og det virker på mig som om hun er ligeglad med det.
Jeg mener heller ikke at børn bare skal smides ud, men hvis forældrene ikke vil samarbejde??? skal vi andre så bare se på???

Kommentar
Fra : McGee

Dato : 26-08-05 08:07

Hej Alle
Enden på historien er at bideren er flyttet til en anden dagpleje, ingen havde fortalt mig at, det kun var midlertidigt at han skulle være der, og jeg måtte selv spørge til hvor han blev af, da han ikke dukkede op efter ferien??
Selvom jeg ikke er tilfreds med behandlingen af hele affæren, lader jeg min søn blive, og må så tage sagen op når der kommer et forældremøde.
Jeg takker alle for jeres interesse i sagen.
Jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu, hvis nogle skulle have en sidste kommentar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-08-05 08:17

Jeg syntes det er en god ide, at du tager emnet op til et forældremøde, hånteringen af bideriet har været kritisabel

(efter min mening), både dagplejer, kommune og forældrene har nærmest ignoreret problemet.

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 26-08-05 09:22

Hej igen

Jeg synes også at det er super du tager emnet op. Må indrømme jeg det hele er blevet grebet helt forkert an i mine øre. Måske den tilsynsførende/dagpleje pædagog skal med til det møde??? Jeg ville nok også lade en bemærkning falde til dagpleje kontoret og ikke kun til dagplejeren (nu ved jeg jo ikke hvordan møderne i jeres kommune foregår) men her er det mellem forældrene og dagplejeren. Men i jeres situration ville jeg klart anbefale at der var en med fra kommunen..

Lidt rodet men jeg håbe at du forstår..

Annette

Kommentar
Fra : McGee

Dato : 30-08-05 20:03

Jeg forstår
Jeg vil tro dagpleje pædagogen kommer til mødet da det er det første forældre møde, i dagplejen, ( de har dog været dagplejer før i nabo kommunen)
Men tak for hjælpen det er rart lige at få tingene vendt inden man eksplodere.

Kommentar
Fra : camillaogoco

Dato : 28-06-06 21:11

blander mig lige lidt, jeg har en lille pige, der er (ikke så slem mere) bidende, rivende og slående.
har bemærket at flere af jer, har bebrejdet barnet og tiltalt ham lille l...
dette vil jeg dog tage stærkt afstand fra, i min datters hverdag, er dette ikke normalen, hun får utallige gange af vide : Nej, du må ikke slå, NEJ vi slår ikke herhjemme. men hun fortsætter. Nu sidder hun på en lille stol, hver gang, hun har foldet sig ud. min datter mener ikke noget ondt, med de ting hun gør, men skal dog lære at, denne opførsel er forkert.
jeg tror det bunder i, at hun endnu er for lille til at kunne snakke, og det er en form for kommunikation og leg for hende.
Jeg har måtte lære,hendes storesøster, der er en diamentral modsætning, at sige fra.. dette skal dit barn også lære, også selvom det kun er 11 måneder.
så vel som at lære ens barn korrekt opførsel, er det også ens ansvar at lære dem, at sige fra og hævde sig. begge dele er lige hårdere i den alder.
Du skrev derudover, at have hørt, forældrene til bideren, ligefrem opfodre barnet til at bide.
der må man jo overveje, om man ikke skal diskuterer forældrene med kommunen, da dette da må høre ind under omsorgssvigt. omsorg er også opdragelse
det var alt herfra