/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Mouseover-effekt
Fra : jakiil
Vist : 408 gange
95 point
Dato : 08-10-02 13:27

Hej

Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig, nu har jeg arbejdet på noget hele natten og dagen uden held, kan I hjælpe?

Jeg er ved at lave en hjemmeside, hvor der på flere af siderne er en liste med 5-6 link (til underlæggende sider) under hinanden.
Linkene er sat op i en tabel, nu kommer problemet: Under tabellen vil jeg gerne kunne lave 2-3 linier med tekst der beskriver det link musen er over, dvs. at teksten skal skifte alt efter hvilket link musen befinder sig over, og at teksten evt. skal forsvinde når musen ikke er over et link (det sidste er ikke så nødvendigt).

Kan I følge mig?

Håber at I kan hjælpe

Funktionen skal virke både i Explorer og Netscape

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-10-02 13:39

Hej Jakiil,

der er noget her på siden... "DHTML Tooltip Script"... -->
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex5/texttool.htm
(koden er i tesktfeltet lidt længere nede på siden)...

så ved jeg ikke lige om det var det du mente at du ville...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 08-10-02 13:50

Du kan downloade en prøveversion på programmat "golive", fra adobe.dk. Programmet er forholdsvis enkelt at bruge og kan nemt lave "mouse over", både på den ene og den anden måde.
mvh
Nocom

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 105 point
Dato : 08-10-02 14:08

Hej igen,

der er også et par andre stykker hos dem...

denne er lidt anderledes... "Textual tooltip"... -->
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex5/linkinfo.htm
Textual tooltip II (fade into view)... -->
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex5/linkinfo2.htm
Link Description script... -->
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex5/linkdescribe.htm

men er det meningen teksten på selve linket ska' skifte tekst... eller der er en box a la det første link der kommer frem og forsvinder igen...
eller lidt a la de andre?

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : jakiil

Dato : 08-10-02 16:27

Hej Strarup

Tak for svaret det første link af de tre var lige hvad jeg havde brug for. Tak for det.

Jane

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-10-02 19:52

jakiil wrote:

> Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig, nu har jeg arbejdet på
> noget hele natten og dagen uden held, kan I hjælpe?
>
> Jeg er ved at lave en hjemmeside, hvor der på flere af siderne er en
> liste med 5-6 link (til underlæggende sider) under hinanden.
> Linkene er sat op i en tabel, nu kommer problemet: Under tabellen vil
> jeg gerne kunne lave 2-3 linier med tekst der beskriver det link musen
> er over, dvs. at teksten skal skifte alt efter hvilket link musen
> befinder sig over, og at teksten evt. skal forsvinde når musen ikke er
> over et link (det sidste er ikke så nødvendigt).

Hvis det ikke skal bestå af flere linjer, så er det bedst at benytte
attributten title:

<a href="ensiden.html" title="En længere beskrivelse..." ...

Så behøver du heller ikke at bekymre dig om, om JavaScriptet kan forstås af
de forskellige browsere -og fungere også på dem, som ikke har JavaScript
(slået til).

De herligste hilsner
--
| Claus Sørensen | Jeg vil leve i en verden, hvor al kommunikation
|--------------------| er baseret på frie og åbne standarder, så enhver
| cs@chbs.dk | har friheden til at vælge.
| http://www.chbs.dk | Claus Sørensen, 2001

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-10-02 18:58

jakiil wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej
>
> Jeg håber at
Under tabellen vil
> jeg gerne kunne lave 2-3 linier med tekst der beskriver det link
musen
> er over, dvs. at teksten skal skifte alt efter hvilket link musen
> befinder sig over, og at teksten evt. skal forsvinde når musen ikke
er
> over et link (det sidste er ikke så nødvendigt).
[snips]
Hello Jakiil....
her er en forbløffende enkel måde at gøre det på...
feltnavn.innerHTML = 'text'

se link:
http://www.geocities.com/cocktailhenning/tips/forklaring.html

her er lidt forklaring til kode: "forklaring" er id-navn
..altså nede i tabellen sker følgende:
<tr>
<td onmouseover="forklaring.innerHTML = 'Et æble om dagen ...' "
onmouseout="udigen()">Æbler</td>
</tr>
<tr>
<td onmouseover="forklaring.innerHTML = 'Een i turbanen!' "
onmouseout="udigen()">Appelsiner</td>
</tr>
-----
her kan vi sætte den forklarende tekst!
----
<tr>
<td width="100%" id="forklaring"><p align="right">forklarende
tekst</td>
</tr>

funktionen udigen() er en javasjover, der blot smækker fast txt ud i
"forklaring"

og css filen gør det hele lidt lækkert...

god fornøjelse - og få nu sovet!!!!

Cocktail-Henning
"ryster drinken, og ryster dynen...!"

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-10-02 19:31

Henning Cocktail <henning@unforgettable.com> writes:

> jakiil wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>> Under tabellen vil jeg gerne kunne lave 2-3 linier med tekst der
>> beskriver det link musen er over, dvs. at teksten skal skifte alt
>> efter hvilket link musen befinder sig over, og at teksten evt.
>> skal forsvinde når musen ikke er over et link (det sidste er ikke
>> så nødvendigt).

> her er en forbløffende enkel måde at gøre det på...
> feltnavn.innerHTML = 'text'

Det skal lige siges at innerHTML er en Microsoftopfindelse og ikke
del af nogen standard. Det virker i IE, og vist nok også i Mozilla,
men ikke i andre browsere.

Hvis du gerne vil have forklaring på linkesene, så kan det anbefales
at bruge "title"-attributten, f.eks.
<a href="foo.html" title="Siden hvor vi forklarer Foo!">
De fleste browsere vil vise title-værdien som popup-help hvis man
lader cursoren hvile på linket, og det virker ligegyldigt om man
har slået javascript til eller ej.

Alternativt kan du bruge standard dynamisk HTML til at opnå det samme
som innerHTML gør, blot med lidt mere arbejde.

Hvis du vil undgå dynamisk HTML, så kan du f.eks. bruge et textarea
form-element til at skrive beskedden i, og så lade linket putte
sin beskrivelse der med en onmouseover:
<a href="foo.html" title="..."
onmouseover="document.getElementById('beskrivelse').value=this.title;">
(tilføj evt. en onmouseout der sletter det igen), og så
<textarea id="beskrivelse"></textarea>
(den skal måske være inde i en <form> for at validere, kan ikke lige huske)

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-10-02 13:09

Tak for indlægget!/skråstreeg/supplementet!!!
Jeg er normalt standard-rytter, men denne gang overså jeg altså, at
innerHTML() ikke er standard (jeg bildte mig ind, at den var standard, fordi
både Konqueror og Mozilla understøtter den).

Cocktail
"ryster IKKE på hovedet, men nikker anerkendende!"

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Henning Cocktail <henning@unforgettable.com> writes:
>
> > jakiil wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> >> Under tabellen vil jeg gerne kunne lave 2-3 linier med tekst der

> > feltnavn.innerHTML = 'text'
>
> Det skal lige siges at innerHTML er en Microsoftopfindelse og ikke
> del af nogen standard. Det virker i IE, og vist nok også i Mozilla,
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials