/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Oprettelse af Personelig Hjemmeside ?!
Fra : NegoZatoR
Vist : 582 gange
50 point
Dato : 17-07-05 20:57

Hvis jeg køber et domæne hos Dandomain ..

Hvordan uploader jeg så min hjemme side ?!

altså så MIN side kommer på MIT domain ?

FTP ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-05 21:03

Er det en webshop du vil lave - så læs godt og grundigt hos Dandomain

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 17-07-05 21:04

Nej det er ikke en Webshop ...

det er bare et Domain jeg køber...

har engang gjort det før ... men der kunne jeg ike finde ud af at få gang i siden ... :!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 17-07-05 21:06

Jeg bruger et ftp-program til at UL med og har B-one & Surftown som udbydere.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 17-07-05 21:09

Jeg synes nu nok at Dandomain har et godt afsnit om FTP / upload hjemmeside. Kig lige på deres side igen, og jeg tror du kan finde svaret der.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-05 21:53

Først køber du plads hos en host ..eller finder en gratis

http://www.internetplads.dk/ ..med de services og til den pris du finder rimelig.

Hér kan du up-loade din hjemmeside og du får tildelt et navn på siden = URL

Derefter tilmelder du denne side hos www.dk-hostmaster.dk hvorved du kan få tildelt et domæne navn (ny URL) efter eget valg ..mod betaling naturligvis.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-05 21:58

Så vidt jeg kan se er http://www.dandomain.dk/ ..og http://www.gratisdns.dk/

..lidt mystiske alternativer til http://www.dk-hostmaster.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 00:03

Molo - du og jeg kan ikke tilmelde noget hos dk-hostmaster.dk
Men det kan de to andre som har fået tilladelse til at tilmelde domæner hos hostmaster.................som jeg er orienteret.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-05 02:00

ja molo Eyvind har ret, men du kan bagefter selv styre dine oplysninger hos hostmaster (med en tilsendt pinkode).
Dem der opretter og registrere domænerne er en slags garanter/mellemmand eks. http://jth.net som holder mine '.net' domæner.som dog ikke har forbindelse til hostmaster. hostmaster håndtere kun '.dk' domæner.

NegoZatoR ja du skal bruge ftp, men det er et vidt begreb, jeg bruger meget htmlkit og up/down loader med dette.
Når dine ting er klaret med dandomæne, sender de dig de info som du skal bruge, brugernavn/adkangskode/uploadadresse.
Dog syntes jeg ikke at prisen er tiltalende hos dandomain, http://web10.dk er langt at foretrække.
det er også det eneste sted jeg kender som tillader op til 10 domæner på samme hotel, med fuld DNS-kontrol,
det vil sige at du fuldt ud selv kan bestemme hvor at dit domæne skal pege til. jeg har eks et domæne knyttet til min egen pc.
ja så skal filerne slet ikke uploades, de skal bare lægges i min 'servermappe' hvis jeg kendte din ip, så kunne jeg faktiskt på 5min.
få mit domæne til at pege på din pc.(men det gør jeg ikke )

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-05 08:08

Eivind & natmaden -> Ok. Så lærte jeg også noget idag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-05 08:20

..men hvis man ikke selv kan tilmelde 'noget' hos dk-hostmaster, forstår jeg ikke denne forklaring :

Citat
Registrant, fuldmægtig og betaler

Hvert domænenavn har en registrant, en fuldmægtig og en betaler. Det kan godt være den samme person.
Hvis du har registreret et domænenavn i dit navn, er du en registrant.

En registrant kan være en person, en virksomhed eller en forening.

Registranten for et domænenavn er ansvarlig for at vedligeholde og opdatere informationer om registrantens navn, adresse, telefonnummer, e-post og faktureringsadresse hos DK Hostmaster.

Registranten oplyser ved registrering af domænenavn, hvem der er fuldmægtig og betaler for domænenavnet. Registrant, fuldmægtig og betaler kan godt være den samme, men behøver ikke at være det.

En registrant er den, der har taget domænenavnet i brug – eller med andre ord har registreret det.

En fuldmægtig er den, der af registranten har fået ret til at administrere domænenavnet.

En betaler er den, der modtager faktura fra DK Hostmaster og dermed betaler fornyelsesgebyrer m.m. for domænenavnet på vegne af registranten.

Det er registranten der modtager registerudskrift fra DK Hostmaster om de oplysninger, der er registreret for nyoprettede domænenavne.

Hvis registranten er et selskab, skal der oplyses selskabsnavn og selskabsform.

Check oplysningerne
Det er en god idé jævnligt at checke de oplysninger, der gælder for domænenavnene. Det gør man her på hjemmesiden under ’selvbetjening’.

Hvis man ændrer e-post, flytter eller registranten skal være en anden, skal man opdatere de informationer, DK Hostmaster ligger inde med.

Hvis oplysningerne ikke er korrekte, vil dit domænenavn blive suspenderet og efterfølgende slettet, da DK Hostmasters varsel om suspendering risikerer ikke at komme frem til den rigtige person på den korrekte adresse.

..sammenholdt med dette :

Citat
Registrator
En registrator er en virksomhed, der blandt andet formidler registrering af domænenavne til DK Hostmaster.

Registrering af domænenavne, som ender på .dk, skal altid ske gennem en registrator, der er godkendt af DK Hostmaster.

Registratoren er bl.a. ansvarlig for:
• At videresende en anmeldelse af domænenavnet til DK Hostmaster
• At sikre, at der på anmeldelsestidspunktet er aktiv navneservice for domænenavnet på mindst to navneservere, som er godkendt af DK Hostmaster

Alle kan ansøge DK Hostmaster om at blive godkendt som registrator. Det gør man ved at udfylde en registratoransøgning.

...man kan altså være både; registrator , registant, fuldmægtig og betaler.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-05 08:25

Ps. Jeg kan dog godt se, man da skal være en virksomhed af en hvis størrelse : http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=114

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-05 08:45

se nu har du lært, at en registrator og en registrant ikke er det samme.
men det er jo rent advokatsnak, der følger forresten et ca. 30siders hæfte med fra dk-hostmaster, fyldt med ord som,
der ikke lige står i ordbogen. at det er i a5 format, betyder bare at alt står med småt.
men i det daglige syntes det ikke at være til gene, for alle de .dk brugere der nu engang findes.

den vigtigste jeg har fattet er at domænet ikke må være til gene, for 3.part eks. kan min kommune ikke lide at jeg ejer et domæne
der ligner deres,,, men jeg genere dem ikke, mener jeg selv. dog tror jeg at de kunne gøre krav på det, selv om at jeg betaler 5år.
ad gangen.

På -net domæner er jeg kun betaler, og vist nok fuldmægtig, men her er fuldmægtig, nok bare et ord.
da registrator , registant, er den ansvarlige.
forvirret ?
Så vil jeg ved lejlighed fortælle om køb af et .nu domæne, og om problemet køb et genbrugs domæne..
det var heftigt. og er det stadigt !

natmaden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-05 08:57

NegoZatoR er det til privat brug, så vælg web10.dk eller www.b-one.net.
der er fordele og ulemper ved dem begge. fordelene ved dandomaine er prismæssigt ikke til at se.
det handler mest om hvad du skal bruge det til.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-07-05 09:15

Molo alle kan vel blive registrator, man skal jo bare have en server der er online altid, med noget backup, en backbone på danmark, osv.
det kan vel næppe koste mere end et par tusser/md. nåe ja jeg ved ikke lige hvad en gigabit backbone koster.
men så kan man jo osse downloade dvd'er på ultrakort tid mens man aligevel sidder og venter på det manglende økonomiske overskud.

okay ,, det er nok en fordel at være en virksomhed, med andre indtægter, end lige registrator.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-05 16:28

Hos os er den officielle registrant også fuldmægtig med ret til at ændre domænets placering o.l.
Han sidder også for bordenden når der er netfest. (læs vejfest)

Accepteret svar
Fra : Joern_Vig

Modtaget 50 point
Dato : 30-09-05 09:31

Du får fat i et gratis-downloaded FTP-program til uploading, eventuelt via søgemaskine.
Og så skal du have FTP-koden fra dit serverfirma. Resten er uden problemer og ligetil.

m.v.h.
Joern

Godkendelse af svar
Fra : NegoZatoR

Dato : 14-08-06 22:28

Tak for svaret Joern_Vig.