/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Byg selv skrivebord
Fra : Julian
Vist : 3669 gange
20 point
Dato : 08-10-02 13:11

Vi vil gerne lave et stort skrivebord Ca. 1,2 * 7 m. - gerne som én lang plade (eller måske 2).
Sidder du med et godt råd til løsning (bordplade(r) ), ben, skuffer etc. Tankemæssigt har vi haft alt i spil
fra træ til glas til kobber. Spændende forslag modtages med glæde.

Accepteret svar
Fra : Anakardian

Modtaget 30 point
Dato : 08-10-02 14:26

Hej Julian

Jeg tror det bliver svært at finde en plade der er 1.2x7 m men mon ikke du kan finde to på 0.6x7 m?

Jeg vil foreslå at du bruger limtræsplader som borplade det er forholdsvist billigt i materiale og kan nemt males, lakeres eller hvad du nu finder på. Til bordben kan du bruge det samme eller måske mdf-plader. I hver ende skal du bruge to stykker der er 5-10 cm kortere end bordpladen er dyb. Disse skrues sammen så de giver et vinkelstykke. Der skal så bores huller i oppefra til dyvler. Mærk op på undersiden af bordpladen hvor der skal bores til dyvler og pas på du ikke kommer til at bore helt igennem.
Til midten af bordet skal du lave et T-stykke af samme plader som benene i enderne.

Hvis du får lyst kan du altid lave skuffer/hylder til hver ende og i midten.

Mvh

Anakardian

Kommentar
Fra : Anakardian

Dato : 08-10-02 14:27

Hej Julian

Jeg tror det bliver svært at finde en plade der er 1.2x7 m men mon ikke du kan finde to på 0.6x7 m?

Jeg vil foreslå at du bruger limtræsplader som borplade det er forholdsvist billigt i materiale og kan nemt males, lakeres eller hvad du nu finder på. Til bordben kan du bruge det samme eller måske mdf-plader. I hver ende skal du bruge to stykker der er 5-10 cm kortere end bordpladen er dyb. Disse skrues sammen så de giver et vinkelstykke. Der skal så bores huller i oppefra til dyvler. Mærk op på undersiden af bordpladen hvor der skal bores til dyvler og pas på du ikke kommer til at bore helt igennem.
Til midten af bordet skal du lave et T-stykke af samme plader som benene i enderne.

Hvis du får lyst kan du altid lave skuffer/hylder til hver ende og i midten.

Mvh

Anakardian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-10-02 23:49

"Julian" <Julian.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:wsFo9.84445$Qk5.3792175@news010.worldonline.dk...
> Vi vil gerne lave et stort skrivebord Ca. 1,2 * 7 m. - gerne som én lang
> plade (eller måske 2).
> Sidder du med et godt råd til løsning (bordplade(r) ), ben, skuffer etc.
> Tankemæssigt har vi haft alt i spil
> fra træ til glas til kobber. Spændende forslag modtages med glæde.
>
Om det er spændende ved jeg ikke, men min søster og svoger har lavet deres
skriveborde af spånplader, med lægter på undersiden til at støtte
bordpladen.
Disse er belagt med vinyl/linoleum og der er monteret kantlister i mørkt
træ. Som ben bruger de malerbukke, i træ. Bukkene er højdejusterbare så de
nemt kan tilpasses brugeren, desuden kan de sætte på skrå så bordet nemt
bliver til en "skrivepult." Bukkene er desuden bejdset mørke.
Fidusen er at hvis de bliver trætte af bordet kan de nemt købe noget nyt
vinyl og derved få "nye" borde uden at lave hele konstruktionen om.
Det hjælper selvfølgelig på sagen at min svogers far har et gulvfirma
Jeg har selv lavet nye computerborde af spånplade hvorpå jeg har limet en
"flisplade." Jeg ved ikke præcist hvad pladetypen hedder men den er lavet af
store spån/træflis der er presset til en plade, hvilket giver en meget
"levende" overflade.

Thomas
_________________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 12:28

"Julian" <Julian.news@kandu.dk> wrote in news:wsFo9.84445$Qk5.3792175
@news010.worldonline.dk:

> Vi vil gerne lave et stort skrivebord Ca. 1,2 * 7 m. - gerne som én lang
> plade (eller måske 2).
> Sidder du med et godt råd til løsning (bordplade(r) ), ben, skuffer etc.
> Tankemæssigt har vi haft alt i spil
> fra træ til glas til kobber. Spændende forslag modtages med glæde.
>

I kan også tage hen til et nedbrydnings firma, og der købe gamle
gulvbrædder. Som i så limer sammen til en plade, i kan formodentligt få
brædder i den rette længde. Har selv overvejet at lave vores skrivebord på
denne måde. De skal dog bare slibes, og derefter have en
overfladebehandling efter eget ønske.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-10-02 22:04

> "Julian" <Julian.news@kandu.dk> wrote in news:wsFo9.84445$Qk5.3792175
> @news010.worldonline.dk:
>
> > Vi vil gerne lave et stort skrivebord Ca. 1,2 * 7 m. - gerne som én lang
> > plade (eller måske 2).
> > Sidder du med et godt råd til løsning (bordplade(r) ), ben, skuffer etc.
> > Tankemæssigt har vi haft alt i spil
> > fra træ til glas til kobber. Spændende forslag modtages med glæde.

4 stk. køkkenbordplade a 60*302 - der findes ofte billige udgaver til under
300 kr. Den afrundede forkant skæres af de to plader der skal være bagerst.
Der monteres en eller anden plade på ca. 40*302 midt i samlingen (på
underside selvsagt) og pladerne limes sammen i alle samlinger - brug en god
trælim og en stærk plade.

Runde forkromede/sorte/hvide ben kan købes for i omegnen af 100 kr stk. Sørg
for at monterer pladerne godt mod bagvæg og helst også sider - selv har jeg
sat en liste på bagvæg og en i hver side (listen er ca. 2*4 cm) - monteret
med gode lange skruer - og sat vinkler på til at holde bordet på plads -
derudover var der kun behov for 2 bordben.

Brug i jeres tilfælde (hvis 1,2*7) også store vinkelbeslag (der findes nogle
der passer til køkkenbordpladestørrelsen) - I skal vel have tungt udstyr
stående ?

En løsning der er forholdsvis billig - men som stadig er meget stabil -
pladerne er alligevel over 3 cm. tykke så monteret rigtigt står de super
godt fast.

Mvh Kim