/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Min PC lyder som en traktor
Fra : Innocent
Vist : 606 gange
100 point
Dato : 17-07-05 12:36

Min notebook larmer og bliver varm når den kører hurtigt. Det har med ventilationen at gøre. Noget har sat sig fast.
Er det en dyr reparation ??? (PC rep. i Holbæk koster kr 950,- pr time.)

Hilsen Innocent - der er teknisk analfabet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-05 12:41

Din blæser skal nok renses.

Hvis du ikke "tør" selv, så find en billigere butik - den pris kan da ikke give mange kunder.....

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 17-07-05 12:51

det er typisk fordi din blæser kører skævt. de billige plastik lejer kan ikke holde til støv på vingerne. det får den ud af ballance.
skift skidtet.. en blæser koster ikke så meget...

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-07-05 13:11

Hvilken notebook ? mange af dem er ikke nemme at skille ad..
Sidder blæseren bag et gitter. ?
1. sæt støvsugeren på lav sug, og sæt mundstykket i mod blæseren.. men pas på der kan ryge et ventilatorblad..
2. køb noget komtaktspray, det løsner og smører, og koster ca. 100kr. kan fåes hos mange radiobutikker..

sprayen findes i flere varianter, så fortæl dem lige hvad du skal bruge dem til.

ja og det hele skal selfølgeligt foregå uden strøm på notebooken og med afmonteret batterri.

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-07-05 14:04

Har du en CD siddende i CD-ROM/DVD drevet? Det kunne også være det der larmer (..måske en udskiftning af dette)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 17-07-05 14:08

Hej natmaden
Nu har jeg fundet en passende skruetrækker - bare for at kigge....
Det er en Medion MD 9580-A, 3½ år gammel. Den har en lang, smal gitterrist i PC' ens bredde og "tremmer" i selve kabinettet ud for risten.
Gi'r du mig et "spark" til at fortsætte - eller det modsatte? - Måske hører den til de "ikke nemme".

Mvh Innocent - og tak for svaret.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 17-07-05 14:27

Hej, er du i nærheden af noget trykluft, så giv den en ordenlig tur, plejer at fjerne det meste skidt og snavs.
Kan også købes på små dåser biltema ? billigt

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 17-07-05 14:47

Nix, der er ingen CD i drevet. Larmen begyndte under en gendannelse.
PC'en var født med defekte drev (og tilbragte et år i et skab, da jeg formodede at det var mine manglende evner, der var årsagen).
For 2½ ar siden blev drevene skiftet. Jeg bad Compare om at bringe den i leveringstilstand. De indlæste en WorksSuite, som jeg ikke havde licens til, så Microsoft lukker ned ustandselig....
Senest har jeg fået WorksSuite 2005 CD'en, og nu kan jeg ikke indlæse den på grund af den defekte blæser.

Fagre ny verden.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-07-05 14:53

først.. væk med skruetrækkeren, frem med støvsugeren.
gitteret er med til at støvsugerens mundstykke ikke kommer for tæt på.
Er du sikker på at det er blæseren der laver larmen, det kan også som molo skriver, være en cd der sidder og keder sig i drevet..

hvordan at du skiller/åbner en Medion MD 9580-A,,,, tja. hmmm,,,øhh !

start med at studere bunden, der er nogle skruehuller, ikke alle skal ud, men dem hvor der er en lille pil ved skal.
men inden, skal du fjerne, alt der kan fjernes,,, batteri, osv. er der eventuelle 'låger' der kan åbnes, skal de det,
der kan være skjulte skruer bag sådan en låge. sørg for at holde styr på hvor alle skruerne kom fra.
når nødvendige skruer er fjernet, er det ikke sikkert at den bare åbner, den kan samtidig være 'klikket sammen',
nogen små tapper der holder sammen på over og underdel, vrid forsiktigt i rammen så du fornemmer hvor.
men det er muligt at bunden bare slipper, pas dog på med ting der kan være fæstnet til bunden indvendigt,
eks. blæseren kan være klikket fast i bunddelen, og have ledning/stik til toppen.

husk at selv om den lyder som en traktor, så skal den behandles som en dame,
så nøje forstudier, kan give et længere samliv, fejl opdages først når de er blevet fejl, og så er det tit for sent

kan du nu få blæseren fri ?
sådan er 'børge' har nogen standartmål, og det er jo praktiskt hvis du skal have en ny, men den kan jo bedre renses,
når du nu sidder med den i hånden

prøv at rense den med en anesel sprit og lad den så lige dampe af inden at du afprøver den, men det er nok en ny du skal have,
den er jo 3½år og sikkert gjort hvad den kunne.

Ps. det er hvordan jeg ville gøre, og det er uden ansvar, men ikke så slemt, når altså man husker at studere først.
så lad den første ½-1time gå med at kikke og planlægge.

Held og lykke..

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 17-07-05 14:53

Lyder som et helt andet problem du har, har du været i bios, for at se hvordan den står der, angående blæser og osv.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 17-07-05 15:17

Tak for svarene, --- min forståelse breder sig, men at bevæge mig ind i BIO's ville føle som var jeg forvist til Sibirien.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-07-05 15:34

start med, med sikkerhed at lokalisere larmen, du kan med forsigtighed holde en eks. tændstik ind i blæseren, gør det inden du tænder,
og tænd så, blev den lydløs ?

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 19-07-05 23:33

Fra patientjournalen:
Der har ikke været lyde i de sidste 2 dage efter støvsugning. Undersøgelse af indholdet (filtreret i chiffon) viste nullermænd i beskedent omfang, lidt brødkrummer, en guldglimtende flis - diameter ca 1½ mm og et ca 8 cm langt, mørkt hår der ubestridt har tilhørt undertegnede. Eftersom den normale hårlængde er væsentlig længere, kunne hypotetisk foreslås ,at den formodede manglende del befinder sig omviklet på en aksel.

Ved bestråling (under en natlampe) afsløres, at der under gitterets venstre side, nær sidetremmerne befinder sig en cirkulær skive, hvorpå der er placeret 14 guldglimtende
objekter med regelmæssig afstand, når undtages et enkelt sted, hvor afstanden er ca
dobbelt. Skiven bevæger sig ikke, ej heller ved start, som i modsætning til tidligere, er lydløs.

Patienten er ordineret stilfædig adfærd, idet det formodes, at ved anstrengelse vil
tidligere iagttaget støjende og truende adfærd gentage sig.

Videre diagnosticering overlades til professoren. Operation kan ikke udelukkes.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-05 08:48

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-07-05 11:09

Jeg må gi' molo ret

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 20-07-05 13:13

Desværre fik pt (patienten) tilbagefald, og udviste igen støjende adfærd. Har forespurgt på privathospital og fik oplyst, at op (operationen) ville kræve indlæggelse i 2 dage. Pris kunne ikke oplyses telefonisk.

Vender tilbage når pt er helbredt.
Tak for al hjælp i den seneste svære tid.

Hilsen Innocent

PS til natmaden: Skruehullerne var desværre ikke mærket med pile, ellers havde jeg opereret på køkkenbordet, og forresten......Rækker du tunge af alle?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-05 13:22

Go' bedring

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-07-05 14:37

Tænkte nok, at som feberen steg, så ville hosten tilbagevende.

Havde man været kunstner, kunne man have fjenet alle skruerne med en brandøkse, renset propellen med en slamsuger,
sat det hele sammen igen, med gaffatape, og pyntet med et håndplukket jordbær på toppen, og sendt den til Louisiana.
Bærbare ælsker den slags.

Nej Innocent, jeg rækker da kun tunge af dem der ser det.
Innocent, her er alle skyldige,, vi er jo alle en slags windows-kikkere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-07-05 14:50

...natmaden -> Du glemte universalværktøjet : Hammer, spyt og tyggegummi

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 28-07-05 02:25

Til de hjælpsomme Windows-klikkere:
Patienten blev udskrevet fredag og var ved hjemkomsten i COMA, og befinder sig fortsat i denne tilstand. Genoplivningsforsøg skal ske i København, da de lokale har opgivet.

Helt konkret - et Holbækfirma - Strauss data, rensede (den defekte?) blæser, og modtog herfor kr 610,-. Ved samme lejlighed kortsluttede de PCén, fordi de undlod at bruge den medleverede strømforsyning. Jeg returnerede den, og fik i dag besked om, at den skulle sendes til et specialværksted i København, og at det i heldigste fald ville
tage en uge, hvis de altså ikke holdt ferie.....

Så nu får I dette suk fra een der blev 9.000 kr fattigere i dag, ellers havde jeg været tavs. Hvordan den historie ender, ved jeg ikke, men ville ikke forbavses, hvis de forsøgte at ruinere mig yderligere.

Hilsen Innocent - arrig og pessimistisk

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 100 point
Dato : 28-07-05 06:03

Har de smadret den er det da deres ansvar, du skal da heller ikke betale for at de mishandle den.
Jeg ville være kommet dertil hvor, at forhandlingspinden(jagtgeværet) skal pudses og klargøres.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 25-08-05 11:18

Hej natmaden
Tak for svar, både de uddybende og de moralsk oprustende.
Enden på historien blev, at jeg omsider i sidste uge, fik den længe ventede opringning om,
at min PC var klar. Jeg spurgte straks om det var uden beregning, og svaret var JA. Ved afhentningen spurgte jeg, om de som goodwill ville indløse et ældgammelt tilgodebevis.
Hellere end gerne, var svaret - for de var ikke interesseret i kunder som mig..... De foretrækker tydeligvis nogle, som lader sig "plukke". Jeg skred med en velment bemærkning om, at jeg håbede, at de snart var nødt til at dreje nøglen om.

Tak også til alle involverede
Hilsen fra Innocent, der håber, at det lykkes, at tømme PCen for alt "bras".

Godkendelse af svar
Fra : Innocent

Dato : 25-08-05 11:28

Tak for svaret natmaden.

Fik du mine seneste "Guldkorn"?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-08-05 12:19

Hej
Håber så også, at den virker, men det gør den vel..
'Ja, når bare enden er god' , sagde den ene .. til den anden..

Hilsen. Jørgen

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 28-08-05 15:57

Hej.....ja, den virker, bare den dog ikke var så håbløst uopdragen, og konen havde haft en svaghed for eksperimenter.
Jeg tror, at selv en nørd måtte klø sig i håret, hvis han ellers havde noget.

Mange hilsener - og tak for omsorgen
Else