/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Økonomikørsel uden sejtræk
Fra : jorael
Vist : 1440 gange
100 point
Dato : 17-07-05 10:56

Benzinpriserne gør det attraktivt at køre økonomikørsel, dvs. med få omdrejninger; men hvor langt må man komme ned i omdrejninger, hvis man ikke skal risikere at skade motor og mv. med sejtrækkeri? Meget kan jeg høre og fornemme; men kender nogen et officielt tal for min. omdrejninger. Bilen er en Peugeot 306 2.0 st. car fra 1999.

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 17-07-05 11:12

Husk lige og oplys hvilken motor der ligger i din bil?

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 17-07-05 11:17

Jeg vil gætte på, det er en 2,0 benzin, når nu der står 2,0 og spørgsmålet er om benzinøkonomi

Gert

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 17-07-05 11:34

jeg mindes at have hørt et sted at det er tomgang plus 500 omdrejninger... Men hæng mig ikke op på det!

Jeg kører bare "fornuftigt", dvs. skifter gear ved 3000 omdrejninger, relativ langsom acceleration og sætter den ellers i frigear i tide (og utide .

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 17-07-05 11:41

ja, der et en 2.0 16 ventilers benzinmotor af typen:
XU10J4R

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-07-05 11:51

2000 omdrejninger er økonomisk og giver mulighed for hurtig acceleration
ved behov.
Økonomisk hastighed er omkring de 80 - 90 km i timen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-05 12:26

Som Teil - det er også mit bud.
Du kan også mærke på speederen om motoren har det godt.

Accepteret svar
Fra : Seipe

Modtaget 100 point
Dato : 17-07-05 12:47

Kig i din instruktionsbog og find ud af hvor du har højeste omdrejningsmoment
i hvert gear, og kør efter at være på det omdrejningstal det meste af tiden,der får du mest
for dine benzinpriserpenge.

Mvh. Seipe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-05 13:28

Alt det der med så økonomisk kørsel som muligt, det kan også i sidste ende risikere at blive dyrere, nemlig i form at tilkokset ødelagt motor og derudover betydeligt større forurening til følge.
hvis man kører fornuftigt og undlader vilde accellerationer og hårde nedbremsninger, er det bedst for motoren.
Biler har en bestemt hastighed/omdrejningstal, hvor den kører bedst og mest hensigtsmæssigt/økonomisk, og for de fleste biler er det ca 90 km/t, hvilket også er den hastighed man bruger, når man udregner bilens forbrug i forhold til vægten, som benyttes til beregning af "vægt"afgift ( grøn afgift).

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-07-05 14:09

Luftfugtigheden har også betydning.
Du har sikkert lagt mærke til de gange bilen/motoren
kører som en dans.
Der er for øvrigt lavet forsøg med at tilsætte den rigtige
luftfugtighed. Resultatet kender jeg ikke men prisen
blev nok for høj.

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 17-07-05 14:54

Hej Dova
Du skriver at "bilen har et bestemt hastighed/omdrejningstal hvor den kører bedst"
Det er netop på motorens højeste drejningsmoment. Drejningsmomentet er motorens
bedste evne til at holde sig igang. Højeste HK er motorens evne til at udføre arbejde,
altså f.eks. hvis du har brug for hastighed, er hyphestene du har brug for. Man lange
seje træk med f. sks. campingvogn, eller økonomi, du er efter, er det drejningsmomentet du skal
interessere dig for som det vigtigste.

Mvh.
Seipe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-05 17:15

Det behøver ikke være ved bilens drejningsmoment den kører bedst, drejningsmomentet er der hvor motoren yder optimalt i forhold til omdrejningerne, og har ikke noget med benzinøkonomien at gøre som sådan, men der hvor man bedst udnytter trækkraften ud fra gearing og motorkræfter.

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 17-07-05 18:11

Nej, det behøver det da ikke nødvendigvis at være, altså ved bilens højeste drejningsmoment,
at den bedste benzinøkonomi ligger, men det er garanteret tæt derpå at du skal finde den bedste
økonomi. Jeg har i 40 år haft det som en del af mit daglige arbejde at tænke fuel-økonomi for min
arbejdsgiver (et større dansk rederi ). Og ja, Dova det har selvfølgelig været Dieselmotorer.
Men CSR (Continius Service Rating ), ligger altså tæt derpå også selvom min motorerfaring ligger i
afdelingen for skibsdiesler, hænger det dog selvom trådejeren har en Peugeot med benzinmotor sammen, det
drejer sig jo om at få mest ud af den brændværdi der er i brændstoffet.
Lad os nu ikke skændes i denne sommersøndag.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 17-07-05 18:19

Tak for dit fine svar. Som jeg læser den, skal jeg holde mig tæt på bedste drejningsmoment i hvort gear. I praksis drejer det som om valg mellem 4. og 5. gear. Andre forhold som stigninger spiller også ind.

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 17-07-05 18:20

Tak for svaret Seipe.

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 17-07-05 18:28

Selv tak jorael.

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 17-07-05 18:28

Selv tak jorael.

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 17-07-05 18:28

Selv tak jorael.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-05 22:51

Et eksempel på brændstoføkonomi. Det fandt jeg i instruktionsbogen til min bil under økonomisk og miljøvenlig kørsel.

En 4 gearet bil, der siger man, at ved en given hastighed, bruger bilen dobbelt så meget brændstof ved at køre i 2 gear end i 4 gear. Og ved kørsel i 3 gear bruges 1½ gang så meget som i 4 gear.

mvh dova