/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
kartoffel Kriegbaum
Fra : svendgiversen
Vist : 3138 gange
100 point
Dato : 16-07-05 22:14

Under efterforskningen af malermester Jensen fra Trøjborg, se nedenfor,
stødte jeg ved et tilfælde på en mulig ”kartoffel tysker fætter” Kriegbaum.

Det jeg ved om kartoffeltyskerne:

-I min fødeby Skals regnedes min farmor for kartoffeltysker, fordi hun stammede fra Frederiks,
jeg mener at have bevis for at hendes oldefar blev født 2 år før kartoffeltyskerne kom dertil.

-Min farbror Albert Giversen, der var bager i Hvam syd for Aalestrup,
var gift med Kirsten, som stammer fra kartoffeltysker familien Bitsch,
( ifølge slægtsforskeren Arne Bitsch, som jeg havde kontakt med for 4-5 år siden).

Er der nogen der kender kartoffeltysker slægten Kriegbaum?
Måske Arne Bitsch, der så kan få kontakt med sin navnefælle og landsmand??

Hilsen Svend

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 16-07-05 22:22

Har du set denne ?

http://home7.inet.tele.dk/otkjaer/kriegbau.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-07-05 22:24
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-07-05 23:02

Hurtigt reageret jakjoe,
nej det har jeg ikke.

Der findes altså en kartoffeltysker famile Krigbaum,
(i nær kontakt med Arne' s Bitsch familie).

Findes der mon en form for Kriegsbaum slægts træ?

Den anden Arne (Christensen/Kriegbaum) er på vej hjem fra det Guldbryllup, hvor vi mødtes,
og hvor jeg ikke nåede at få flere detailer om hans forfædre end kartoffeltyskeren Kriegbaum.

I morgen forsøger jeg at få flere detailer om Arnes gren af Kriegbaum familien,
som vi så forhåbentligt kan forbinde til de nævnte invandrede Kriegbaum...
Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-05 23:19

hvis du søger på navnet Kriegbaum, er der registreret omkring 125 personer med det navn.

Og en del af dem bor i det jyske område Haderup, viborg, Randers o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-07-05 09:42

De behøver jo ikke alle at stamme fra kartoffeltyskerne, dova.
I så fald en produktiv familie...

Jeg bemærkede også en fra Skals i det sidste jakjoe fandt;
nyt for mig, måske roden til min farmor...

Jeg har nu spurgt Arne Christensen om hans gren af familien: De ældste Kriegbaum han kender?
Mon Arne Bitsch er stået af ræset??

God Søndag, Svend

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 17-07-05 20:06

jeg er også stødt på kriegbaum, i forbindelse med mit arbejde med slægten ardal.
jensine kristine jensen født 11-12-1899 i nørre nissum gift med jacob kriegbaum født 27-07-1900 resenfelde
døbt02-09-1900 ifrederiks.
far johannes jacobsen kriegbaumog mor maren espersen.
børn
magda birgitte kriegbaum
johannes
ellinor margrethe
holger ardal kriegbaum
bente
karen margrethe
karl kristian
alle med efternavnet kriegbaum
overtog gård nr. 1 iresenfelde 1928-1945

jensinekristine jensen var en søster til min farfar fra nørre nissum.

se endvidere jan otkjærs slægtsbog

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 17-07-05 20:15

glemte at sige at kilden er bl.a.
valdemars andersens
alheden
frederiks sogns historie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-07-05 13:16

Så fik jeg endelig response fra Arne,
udeladt af følgende oversigt fordi han lever endnu:

Hvem kan forbinde denne gren med hovedtræet, kartoffeltyskernes?
"
Johan Georg Kriegbaum 1720
Johan Conrad Kriegbaum 1747
Johannes Kriegbaum 1769
Johannes Kriegbaum 1804
Kristen Kriegbaum 1845
Anders Christensen 1894 (min far)
"
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-05 12:37

Tak for svaret jakjoe.

Den ældste af de Kriegbaum Arne angiver er jo med i den oversigt du har fra Otkjær,
(den indvandrede kartoffeltysker).
Det er nu op til Arne evt. at forstsætte...
hilsen Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-07-05 01:13

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe