/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Instal.. af halogensæt??
Fra : balli23
Vist : 873 gange
100 point
Dato : 16-07-05 16:55

Hejsa

Jeg har været ude og købe et sæt halogenlamper...
Nu har jeg så et problem med at forbinde dem sammen...
Jeg kan ikke se hvilken ledning der er blå eller brun, men den gule ledning er gul, så den er nem at se :)

Jeg har været inde og se på andre der har haft emnet op http://kandu.dk/dk/spg/70484 men der hjælper mig ikke da jeg ikke kan se farverne på ledningerne...

Jeg har nogle billeder af lampen og af ledningerne hvor de skal samles, men har ikke noget sted at oploade dem...

Nogen der kan hjælpe....?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : balli23

Dato : 16-07-05 17:03
Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 16-07-05 18:00

Det er ikke lovlig at montere selv, men det ved du jo nok, så du bør som minimum afbryde gruppen når du arbejder på den.
Der er nu tit en lille stripe af en anden farve på den ene ledning.
Men det er fuldstændig ligegyldig hvilken en af dem du bruger da det er vekselstrøm.
Der bruges jo normalt kun 2 ledninger til en lampe, men så er der tit en 3`de grøn/gul med som jord, så mon ikke din gule er en jord(Som er forbundet til selve lampens jern/stel), som ikke skal bruges hvis du ikke hænger den op i vådrum, eller udendørs eller ikke har jord i loftstikket.
Så du tager en sort fra hver lampe og sætter til N eller 0 som er nullen, hvor der som regel sidder lyseblå ledninger på.
Så tager du den anden sorte fra hver lampe og sætter til M1 hvis det er den du vil have i brug, eller hvis der går en ledning til M2 fordi du har flere "tændinger" (kontakter), så kan du vælge den i stedet.
Læg mærke til at klemmerne i loftdåsen tit har et stort hul til installationsledningerne og et mindre ved siden til dine ledninger, så det ikke altid er nødvendig af skrue installationsledningerne løse for din montage.
Husk også at det kan være smartest at lodde ledningerne sammen, så holder de bedre, og er lettere at montere.
Der bør være en aflastning i låget eller dåsen, så hvis der er nogen der rykker i dine ledninger, så bør det være låget der klarer trækket og ikke kontakterne. Der er dog nogen der slår en knude på de tynde ledninger, så de ikke trækkes gennem aflastningen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : balli23

Dato : 16-07-05 18:15

okey super, tak for det....

Jeg prøver lige og ser hvordan det går....

Tilbage igen om lidt, skal jo lige slå strømmen fra...

Godkendelse af svar
Fra : balli23

Dato : 16-07-05 19:24

Tak for svaret pallebhansen.

Det jo super klasse.... Mange tak hr.

MVH Balli23

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-07-05 19:29

(palle...)
Da det ikke er fast instalation er det lovligt at montere det selv...
Man må bare ikke ændre i den faste instalation, men gerne montere lamper og udskifte elmatteriel... med samme type..
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-07-05 20:09

Tja, der er delte meninger om lovligheden, men det kræver at huset har et Hpfi-relæ da lampen er med jord.( Men det er der jo også efterhånden i 99% af alle boliger)
http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/XD0EF2185CE278A36C1256DE30030E737
Der står:
Du må ikke selv samle et halogenlampesæt.
Men det forstår jeg som at man ikke selv må købe en transformer, og fatninger, som ikke hører sammen.
Så ja, det er vel lovlig.
VH Palle Hansen