/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Sindsygt høje benzin priser i DK!!!
Fra : gobling
Vist : 2068 gange
100 point
Dato : 16-07-05 12:20

Hej.

Hvad er det lige at der sker med de danske benzin priser for tiden. Aldrig har benzin da været så dyrt. Hvad skal det da ikke ende med. I sidste uge kørte jeg forbi en tankstation hvor 92 og 95 var i 9,82 og 9,91. Det er da helt vildt så meget det er steget bare på et halvt år. Kan da tydligt huske at jeg i efteråret 2004 tankede 92 til ca 7 kr. + -.
Det er da næsten sikkert at den vil ramme 10 kr, indenfor de næste 14 dage. Det kan da ikke blive ved. Regeringen må da træde ind på et tidspunkt, og hvad har de så tænkt sig at gøre. Sænke bil afgiften eller vægt afgiften på bilerne?? Kan også se at mange tankstationer har fået et dicimal mere tilkobpet deres Benzin stannere i tilfælde af at den skulle komme op over de 10 kr. Syntes sku det er skræmmende. DK er i forvejen et af de lande i verden hvor bil priserne er højest pga den afgift på ca 180%. plus at det efterhånden koster en arm bare at forsikrer en standard bil.

Hva siger i andre??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 12:24

Nu er benzinproblemet jo ikke kun i DK - resten af verden følger udmærket med

Jeg kan da huske da en liter steg fra 87 øre til 93 øre - alle var enige om at det måtte da stoppe.

Tænk sig at man snart skulle give 1 kr. for en liter

Næ - det bliver ALDRIG anderledes - og det er IKKE regeringens skyld.

Kommentar
Fra : gobling

Dato : 16-07-05 12:28

Hehe. bare det kom til at koste 1 kr igen.. hehe.. sker selvfølgelig aldrig..

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 16-07-05 12:29

Jeg syntes det er fint det koster så meget.
Hvis det var op til mig, så skulle der kun køre biler der kører på el eller brint.

Jeg så en BMV 750 der kunne køre over 200 km/t på brint/vand.
Desværre kunne man kun fylde på et sted i Tyskland. Indtil videre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 12:33

Bortset fra forureningen er det ligegyldigt hvad bilerne kører på - om det så er svinefedt.

Det bliver ikke billigere af den grund - så finder man bare på noget til at udligne priserne.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-05 12:52

Refi

10 kr. i 2004 svarer til en pris på 93 øre i 1960.... så hvor meget er benzinens egenpris reelt steget???? 20.000 kr i 20.000 svarer til 1867 kr. i 1.960

Tal er fra http://www.dst.dk/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/Prisberegner.aspx?

Klumme

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 13:01

Det er jo også det jeg mener

Reelt koster det ikke meget mere end dengang.

Min første NYE bil kostede 11.330 kr.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-07-05 13:15

Det bliver billigere på mandag....

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=387932

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 13:22

Man kan nu "tjene" mange penge ved at kigge sig lidt for.

http://www.fdmbenzinpriser.dk/Top50.aspx

Kommentar
Fra : Random

Dato : 16-07-05 13:28

Benzinpriserne måtte gerne stige til det dobbelte på verdensplan. Så ville det nemlig kunne betale sig at udvikle og udbrede brint-biler og andre miljø og helbredsmæssigt bedre alternativer. Derved er vi også bedre forberedt til den dag, den sidste dråbe olie er hentet op af undegrunden. Forestil jer selv hvad der ville ske, når der ikke en mere olie til lastbiler/fly/færger/landbrugsmaskiner/oliefyr osv. En pæn stor del af infrastrukturen ville falde helt fra hinanden...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 13:36

Til den tid er vi ikke længere her på jorden

Hvis priserne stiger til det dobbelte ville det ganske vist sætte gang i udviklingen - men det vil ikke få prisen til at falde igen.

Det nye ville blot blive ligeså dyrt.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 16-07-05 13:43

Om ikke andet så skulle man sætte prisen på helt nye biler der ikke sviner så meget drastisk ned, og sætte en meget høj afgift på gamle biler der sviner meget.
Så er det også mere fair at benzinpriserne stiger drastisk.

Kommentar
Fra : gobling

Dato : 16-07-05 13:44

Ja. Ved udvikling af nye teknologier vil det komme til at blive ligeså dyrt, vis ikke dyere.
Men hvis det skåner miljøet noget mere, er det selvføglig det bedste.

Men der går sku mange (rigtige mange år) før at brint/el biler kommer på markedet som standard.

Og hvis benzin priserne så bliver ved med at stige som de gør nu, så er der sku ikke nogle om 10 år der har råd til at køre i deres bil. Ligemeget hvilken du har.. Med mindre de laver en bil som kan køre 100KM/L..

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 16-07-05 13:50

"gobling"

Der tager du fejl - uanset at priserne stiger som i øjeblikket vil der være undnu flere biler om 10-20 år.

Vi har jo lige bevist at det slet ikke er dyrere en det var for 50 år siden - alting er steget også lønnen.

Jeg erindrer da en timeløn på omkring 5-6 kr.-

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-07-05 16:37

Godt, jeg har en god cykel, som er 27 år gammel.
/PG

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 16:43

Hvor mange gange har du skiftet sadel

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-07-05 17:47

Hejsa
To årsager til den høje pris = USD 57,36 pr. BBL (159 Ltr.)

1. Råolieprisen er stigende - kig evt på
- http://www.borsen.dk/650.75352
- http://www.offshorecenter.dk/

2. Hestetyvspengene er stigende igen (USD $)

Hvis det kan være en trøst, så kan du/I roligt blive vant til at en liter benzin vil koste over 10,00 inden året er omme

Hygge... og en lille hilsen ude fra Nordsøen (skal heldigvis snart hjem)
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-07-05 17:50

NB: Og prisen VIL forblive over kr. 10,00 per liter (get used to it pal)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-07-05 17:54

Lidt mere at "glide" i
http://www.oil-forum.dk/Publikationer/Olieberetninger/Olieberetning_04.aspx
kig evt. i menuen under priser

Godkendelse af svar
Fra : gobling

Dato : 26-07-05 17:00

Tak for svaret refi.