/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Lamelparket 14 mm - plads under dør?
Fra : Busken
Vist : 2865 gange
200 point
Dato : 16-07-05 11:35

Vi vakler mellem laminatgulv 7 mm og lamelparket 14 mm plus det obligatoriske underlag.

Vi har støbt gulv nedenunder. Huset er fra 60'erne.

Men nu har vi opdaget at døren til entreen kun er ca. 1 cm over det nuværende gulv.

Hvad er løsningen, hvis man absolut VIL have parketgulvet ( ny dør ville se fjollet ud, da der er adskillige andre døre i entreen med samme højde).

Er eneste anden mulighed at bryde cementgulvet op? Eller er der en genial mulighed, jeg ikke har set?

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 210 point
Dato : 16-07-05 11:37

det vi normalt gør er at høvle lidt af døren , det er nemt nok

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-07-05 11:38

Skære af døren forneden.. der bliver vel også noget med dørtrinet ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 11:55

Fjern dørtrin og gør huset handikapvenligt - er det ikke nok må du høvle lidt af døren forneden.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 16-07-05 11:55

hej
hvis ivælger laminatgulv fortryder i det hve gang i går på det det siger klip klap
vælg det andet og gør som bredker og jenst skriver
vi har selv ægte træ det er lige så lunt som gulvtæppe også 14mm

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 16-07-05 12:13

Faktisk vil vi slet ikke have dør i foreløbig, men huset skal jo kunne fungere, hvis det engang skal sælges.

Uden dørtrin lyder fint og høvle af dør. Dog bliver der noget niveauforskel til gangen, som kun har et ganske tyndt gulv, men det kan vel klares med mindre end et dørtrin - hader dog disse overgangslister af alu.

Er heller ikke glad for, hvis folk snubler, fordi der bliver et "uforudset" trin.

Kan man godt høvle af en dør, der er "ligner træ, men er kun et tyndt lag finer udenpå"?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-05 12:18

du kan nemt styre at høvle af en finerdør, bare sæt malertape på først , så flodser den ikke
i stedet for en aluskinne har jeg nogle gange brugt en gummifuge , men det kommer jo an på hvilken belægning du har i gangen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 12:18

Du kan høvle "noget" af, men det er selvfølgelig begrænset hvis det er en laminatdør.

Men ½-1 cm. burde ikke give problemer...

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-05 12:20

de fleste parketgulve kan du også få i 12 mm, det hjælper jo lidt på højden, men det er slidlaget der er tyndere ( 2 mm i stedet for 4 mm), men det er også noget billigere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 12:26

En mindre højdeforskel kan du jo klare med en bred skrå fodliste - den falder man da ikke over.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-05 12:41

refi>>en fodliste duer ikke
1:er den af træ , kan den ikke holde , da den del der ligger oven på trægulvet jo skal være rimelig tynd
2:hvis du ligger fodlisten helt op mod gulvet , vil den blive rykket af , eller gulvet vil komme op , da det kan arbejde ret meget
(det kan trykke en mur ud , så der er kræfter i det)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 12:47

Det kan vi da hurtigt blive enige om, men jeg gik ud fra at højdeforskellen var i cm. størrelsen.
Ellers er en gummiliste da bedre.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 16-07-05 12:58

Tak, for de gode svar. Gummiliste lyder fint, kunne måske godt tænke mig at se sådan en, nogen der har et billede? Synd jeg ikke kan dele pointene mellem bredker og refi ...

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-05 13:12

det er ikke en gummiliste, men en gummifuge du skal bruge
silikone er det bedste, da den er ret stærk og kan give sig nok så der ikke sker skader
det kan fås i flere farver , så du kan få den farve der passer bedst til gulvet

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 16-07-05 13:17

hej
hvis du går til en butik hvad du jo nok gør når du køber gulvet
så spørg efter det de bruger mellem skibsplanker
det er en sort masse som jo sikkert kan arbejde samme med træet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 13:20

Silikone er da en udmærket mulighed, men du kan altså få en gummiliste (en slags T-liste) hvor det der går mellem gulvene er hult så det kan give sig, men overfladen er flad.
Du bruger af og til lidt af det samme til samling af bordplader.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-05 13:20

1133>>ja, det er også godt, men fås desvære kun i sort , det bruges mest til gamle gulve , da nye er med gummilister , men det er godt til dette også, hvis den skal være sort

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-05 13:22

refi>>tror nu nok du har misforstået lidt med den gummiliste , den kan jo ikke sættes fast så det holder i dette tilfælde

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 13:24

Hvorfor ikke ??

Der er vel "hul" mellem gulvene, ellers kan træet da ikke arbejde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 13:25

Men bortset fra det har du nok større farveudvalg i silikone.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-05 13:31

du skal jo have det brede stykke op , hvad vil du sætte den fast i på beton
der skal være 10 mm luft mellem trægulvet og ganggulvet , trækker trægulvet sig sammen vil der blive en sprække , der kan en fuge følge med , og skulle gulvet arbejde mere end forventet , er det kun fugen der ryger , og den er nem at rede bagefter , det er væggen ikke , hvis den bliver skubbet ud

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 13:40

????? - Forstår ikke helt hvad du mener - vi "ser" nok gulvene lidt forskelligt.

Men lad det ligge og lad os holde os til silikonen - der er farveudvalget som sagt også størst.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 16-07-05 13:46

Jeg har lagt svømmende gulv før i et andet rum (laminat) og det er rigtigt, at der skal være afstand, så listen skal ligesom dække tomrummet uden at sidde fast i det nye, svømmende gulv, derfor lyder gummilisten også mest rigtig i mine ører. På det lamelparket, vi så på, skal der være 10mm luft til alle sider.

Angående at spørge i byggemarkeder, så er der ikke grænser for hvad der lige kan ordnes med en af deres plastic/alulister (det må man bare finde sig i, når huset er gammelt), det er bare ikke særlig pænt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 13:53

Du skal jo også tænke en smule på rengøring - noget er nemmere end andet.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-05 14:19

du kan nemt få silokonen til at ligne gummilisten
en rigtig gummiliste er ikke særlig god til dette
jeg har prøvet lidt af hvert de sidste par år , og hvis du ikke vil have en alu liste , så er silokonen langt det bedste
jeg har lagt ca 12000 m2 indenfor de sidste 2 år, det er 145 huse , så der er prøvet lidt af hvert

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 16-07-05 15:37

Så ok, måske er silikone sagen, kan især godt lide det med at vælge farve. Men er det fleksibelt nok til at man må droppe mellemrummet fra svømmende gulv til væg/kant - altså det mellemrum, der er der fordi gulvet skifter størelse efter temperatur og luftfugtighed.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-05 16:19

ja , det er fleksibelt nok
det værste der kan ske hvis det arbejder maksimalt , er at fugen bliver trykket lidt op , men det er kun hvis du har store svingninger i fugtigheden og temperatur i rummet
det bedste resultat får du ved at vente nogle dage med at fuge ,efter at gulvet er lagt, så har det rettet sig til , så det ikke arbejder ret meget mere
læg en strimmel skumgummi i bunden (ca 8-10 mm ) inden du fuger, så silokonen kun klæber til siderne, når fugen kun er 4-6mm kan den bedre arbejde med uden at der sker noget, og den er rigelig stærk selvom du går på den

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-05 16:23

Ja - bare du ikke har små børn der piller (de elsker det )

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-07-05 17:06

Ang. høvle af dør så synes jeg det er smartere at skære/ridse i laminaten med en hobbykniv og skære døren af med en rundsav, så flosser den ikke. Malertape på der hvor rundsaven kører på¨døren for at undgå ridser, men ikke lige der hvor du skal skære. Ridsningen med hobbykniven gør at det ikke flækker. Har prøvet det flere gange

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 16-07-05 19:44

Er stadig i tvivl, var lige ved at bestemme os til træ, men har så set et splinternyt hvidolieret parketgulv, hvor der allerede var rengøringsproblemer. Har haft laminat i et værelse i 5-6 år og det ser stadig ud som nyt - kun støvsugning og en klud, hvis noget er spildt eller plettet. Men træ er jo flottere, mere dyb i gløden. Vi skal have en kanin rendende løs sommetider, bare den ikke synes om silikone. Alle ledninger skal i hvert fald skjules.

Godkendelse af svar
Fra : Busken

Dato : 16-07-05 19:45

Tak for svaret bredker.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-05 20:18

selv tak
skulle du få behov for yderligere hjælp , kan du bare sende en mail ( du finder min mailadresse under min profil )
jeg arbejder med gulvbelægning til dagligt , så har prøvet de fleste efterhånden