/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Win2000<---BOOT.INI--->WinMe
Fra : 2630Duran
Vist : 371 gange
10 point
Dato : 08-10-02 03:57

Jeg har 2 HD hvor den ene er 80GB og den anden 20GB...
HD 1 C:= Win2000 Pro D:=Software
HD 2 E:= WinMe
Det der er galt er så at jeg ikke får valgmulighed mellem Win2000 og WinMe når det er jeg starter op på min comp. den starter automatisk win2000, fordi HD1 C: er aktiviret. Kan godt aktivire HD 2 så WinMe virker, men stadig Har Brug For Valgmulighed Mellem Forskellige OS...
Jeg ved godt at jeg skal definere WinMe i boot.ini filen, men hvad er det der skal stå i boot.ini filen???

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-10-02 08:08

Hej Duran,

du ka' prøve følgende... -->
--------------------------------------------------------
[boot loader]
timeout=30
default=c:\WINNT
[operating systems]
c:\WINNT="Microsoft Windows 2000 Server" /fastdetect /nodebug
e:\WINME="Microsoft Windows ME"

hvis det ikker virker er jeg lidt i tvivl, men jeg mener at det så er følgende... -->

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Server" /fastdetect /nodebug
multi(1)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WIN98="Microsoft Windows ME"

eller muligvis sådan her...

[boot loader]
timeout=30
default=multi(1)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINME
[operating systems]
multi(1)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINME="Microsoft Windows ME"
C:\="Microsoft Windows 2000 Server" /fastdetect

-------------------------------------------------------------------

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : 2630Duran

Dato : 09-10-02 21:34

TIL STRARUP:
Jeg har prøvet alt det du har skrevet...

Du skal lige vide at mit HD lyder således nu
HD 1 C:= Win2000 Pro E:=Software
HD 2 D:= WinMe

Boot.ini filen burde være således:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(1)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows Me"
--------------------------------------------------------------------------------------
Hvordan jeg har fundet ud af det:

Her er et eksempel jeg har kigget efter...

* SCSI(n) eller Multi(x) er harddisk-controlleren startende fra 0.
* Disk(x) er SCSI-ID ved BIOS-disabled startende fra 0.
* Rdisk er SCSI-ID med BIOS-enabled eller E(IDE) startende fra 0.
* Partition(x) er partitionen startende fra 1.
* \windir er navnet på mappen til operativsystemet - default er Winnt.

Eksempel
En Computer har tre SCSI-diske med BIOS-enable, og mappen til operativsystemet er Winnt. Ved Rdisk(x) benyttes Multi(x), og Disk(x) = Disk(0),

Disk 0 P1 (partition)= System P2 = Boot
Disk 1 P1 = FAT

boot.ini
multi (0) disk (0) rdisk (0) partition (2)\winnt
--------------------------------------------------------------------------------------
Hvis du ser nøje på denne eksempel laver den en boot-drev, så den går ind og læser derfra???
Okey det er måske ikke den bedste eksempel at bruge, men håber du kan hjælpe .

M.V.H
-D-U-R-A-N-
2630Duran

Kommentar
Fra : 2630Duran

Dato : 09-10-02 22:05

Det kunne være fordi at HD 2 er FAT32 så de ikke vil kommunikere sammen, men NEJ som du sikkert godt ved kan NTFS godt læse FAT...

Jeg har fået den til at virke engang.
Men nu når jeg instillere WinMe dukker der en fejl op... kan ikke lige huske hvad der stod på fejlen skriver til dig senere.

Der er kun en måde at instillerre ME på

At pille IDE kablet fra HD1, så der kun er HD2...
Når jeg kun har det tomme HD(2) sat til, kan jeg godt instillere Me.
Men når jeg har BEGGE eller kun HD(1) sat til, kan jeg ikke instillere Me.

Den sidste udvej af alt det her kunne så være at FORMATERE WIN2000(C:) i HD1 så Jeg kan installere Me på HD2 mens BEGGE HD'er er sat til, og installere Win2000 til HD1 efter.

eks...

HD 1 C:= Win2000 Pro E:=Software
HD 2 D:= WinMe
Den sidste udvej:

1. Formatere C:
2. Install WinMe i D:
3. Install Win2000 i C:
Efter denne eksempel burde den lave et eller andet i boot.ini filen automatisk, men lad os nu vente og se om du kan hjælpe mig så jeg ikke behøves alt det besvær.

mvh
2630Duran

Kommentar
Fra : Ragman_dk

Dato : 21-10-02 14:46

Hej Duran

Jeg har selv haft samme problem som dig med 2 styresystemer på samme maskine.
Som jeg kan forstå, har du brug for at vælge hvilket styresystem du vil starte op.
Jeg løste mit problem ved at installere "System Commander"

Håber det hjælper

Mvh
Ragman_DK