/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Katamaran eller trimaran
Fra : jeam
Vist : 3085 gange
40 point
Dato : 15-07-05 18:27

Jeg ville gerne købe en hobie katamaran til sjov sejlads fra stranden - men jeg synes godt nok at de er dyre - selvom de er brugte. Nu er jeg blevet tilbudt an trimaran i stedet - af mærket supernova -. Er den lige så let at sejle ?? Og vil det være lisså godt ??

Har nogle erfaringer med den båd ??

Jeanett

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 16-07-05 09:11

Fordelen ved en katemaran-en hobiekat er vel at den er meget let, og at den kan sejle på rimeligt lavt vand...

Jeg kunne forestille mig, at en trimaran er noget tungere, og at den stikker noget dybere...

-Bare en betragtning....

Accepteret svar
Fra : sejl

Modtaget 40 point
Dato : 20-07-05 14:35

det er lidt af et temperaments spørgsmål. De stikke begge to lige meget ( eller lige lidt) og vejer nogenlunde det samme.
En trimeran krydser lidt bedre end en katemaran.
Det findes langt flere Hobie Cats end Supernova'er.
Supernovaen er dansk, mens Hobie catten er af amerikansk oprindelse og så vidt jeg er orienteret er der mere end 30.000 stk. af dem i verden.

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 08-08-05 19:51

hej. jeg har selv sejlet katamaran , og set andre med fart på, men jeg har aldrig set nogen få fart i en Supernova. Der findes iøvrigt andre cat's end Hobie i strandstørrelse.
det kræver en del omstilling at sejle flerskrogs. flerskrogssejlerne har egen hjemmeside, kan dog ikke pt. huske den nøjagtige adresse

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 08-08-05 19:55

hvem har iøvrigt bildt dig ind at det er let at sejle cat ? har de husket at sige at det osse er meget vådt?. Min kat var en 23' racer.

Godkendelse af svar
Fra : jeam

Dato : 18-08-05 13:53

Tak for svaret sejl.