/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
male på mur indendørs..
Fra : SACA2
Vist : 5883 gange
50 point
Dato : 15-07-05 17:48

Jeg er ved at afdampe al tapetet i min gang...og mens jeg går der og knokler, vil jeg høre om jeg bare kan male på væggen uden at sætte tapet op igen?? Huset er bygget i 1963..
Kan man bruge alm. plastmaling...eller skal der limmaling til...og hvis ja til det sidste...koster det så en "bondegård"???

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-07-05 18:14

Du kan sagtens male direkte på murstenene, det giver også et fedt look sys jeg.
Du skal helst bruge en maling med en god binde evne. Man kan købe noget maling i en rigtig maleforretning beregnet til at male på sten - og nej det er ikke så dyrt bare rolig.

Mvh Jane

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-07-05 18:29

Gå ned i en Farveforretning og få noget eksperthjælp. Du skal nemlig sørge for en grundig rengøring af murværket først. Måske skal muren påsmøres et eller andet til at fæstne evt. løs puds og støv, der ellers bare vil får malingen til at skalle af i store flader. Jeg er ikke selv maler så JEG ved det ikke, derfor mit råd om at spørge Farvehandleren om råds. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-07-05 18:39

Normalt sørger man for at tørre det hele grundigt af evt med vand. Alt afhængig af muren ja så kan det godt være en ide at købe en grunder.

Men ja det nemmeste og bedste svar får du nok ved en rigtig farvehandler

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 15-07-05 19:06

Ja men nu spørger jeg jo her for at slippe for at spørge farvehandleren eller rettere fordi jeg gerne vil lege lidt med tanken..
øh ups..jeg har ikke udtrykt mig korrekt..man kan ikke se murstenene det er en ganske alm. væg....men altså nu uden tapet...der var 10 lag på...smiler..

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-07-05 19:22

hehe nå ok. hvad er væggen så lavet af nu hvor du er nået ind til bunden???

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-07-05 19:32

Nåh ja, det var jo heller ikke dig der nævnte mursten men bublebee. Så har du da ingen problemer. Du skal selvf. sørge for at vaske al støv væk og derefter lade muren tørre. Så kan du smøre maling på med en rulle. Der er mange muligheder. Flere lag tynd maling giver et mere jævnt og ensartet resultat. Du kan også bruge en maling med en eller anden slags grovfyld i, f.eks. sand eller træspåner for at give væggen struktur.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-07-05 19:40

Det kommer an på hva væggen er lavet af nu.
Men ja. det er rigtigt som arne skriver at flere lag giver et flot resultat. Men er det f.eks en beton mur skal det lige have en grunder først og så kan du egentlig gøre som du har lyst til

Og ja maling med f.eks sand i giver en rigtig flot overflade (lidt rustik agtig)

Og arne. jeg gik ud fra at eftersom der stod male på mur indendørs var der tale om mursten

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-07-05 19:43

Yes, me2

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 15-07-05 20:19

Det er jo nok en alm. gammeldags pudset væg.
Du skal bruge en forankringsgrunder, for at få en god vedhæftning, og en ensartet dækning.
Men husk maling skjuler intet, tværdimod. Så alt tapet skal være af, og huller udspartles.
Du kan udemærket bruge en plastmaling ovenpå.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-07-05 22:57

Jeg har før , på en lidt uens væg , først spartlet de værste huller ud, og derefter givet det hele forankringsgrunder. Derefter rullede jeg en lidt lys lysokker i vandbaseret (den billige fra jem & fix) på. Da den var tør, fik den en gang til, så der ikke var nogle helligdage. Især i bunden af fordybninger, var jeg påpasselig, med at der var dækket. derefter tog jeg en kalkhvid i en rimelig kvallitet, og en bred pensel, der var smal på den korte led, og lagde penselen næsten ned, når jeg malede væggen. Derved opnåede jeg, at jeg kun malede toppen, og ikke revnerne. Det gav et meget rustikt udtryk, der var meget flot. Den kalkhvide gav jeg også 2 gange. Det er lavet for ca. 8 år siden, og da lavede jeg noget tilsvarende udendørs, bare med udendørsmaling og kunstnerfarver ( mest System 3 fra Rowney), og det holder stadigt.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 15-07-05 23:12

Det er muligt at det ikke hedder en mur ..men en væg...og jeg aner ikke hvad den er lavet af...puds..tror jeg...derfor skrev jeg byggeåret på mit hus...blev beton ikke "opfundet" senere end 1963???
Der er ikke ret mange huller der skal spartles ud...og alt pudset ser ud til at hænge rigtig godt fast...
Jeg ønsker ikke væggen mere rustik end den er....har malet med sådan noget maling som i beskriver i bryggerset...og det gør bare så ondt lige at komme til at gnide sig op ad væggen..Det ønsker jeg ikke i min gang.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-07-05 01:17

Det jeg beskrev virker rustikt, men er relativt glat. lige så glat som hvis du gør det helt ensfarvet. Du gør væggen mere interessant, ved at bruge mere end 1 farve. Du kan sagtens fuldspartle det hele, og derefter spartle malingen på, så du får en flade som en barnenumse, det er blot et spørgsmål om teknik og knofedt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-07-05 07:45

Beton blev opfundet af romerne for mere end 2000 år siden Du burde da kunne bruge alt slags væg og loftsmaling på din mur, særlig hvis det kun er en væg!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-07-05 08:09

Det der kan gøre det problematisk, er hvis der er kalk, tapetklister eller løst materiale tilbage på væggen. Kalk kan skalle af, tapetklister bruges til at lave krakkeleringer med, og løstmateriale falder af. Brug derfor først noget grundrens, og vask væggen godt af, og lad tørre. Kom forankringsgrund på, og lad tørre. Derefter kan du male hvad du vil, som du vil. Akrylmaling vil være et godt valg, og om du vil male ensfarvet; lave et stort vægmaleri eller lave efekter på vægen, er op til dig selv. Du skal være klar over, at jo lysere farve, og jo højere glans, jo nemmere er tingene fra underlaget at se. dog er sort højglans ekstrem let at se ujævnheder på. En eller mellemfarve i glans 5, ser man ikke de fine ujævnheder på.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-07-05 11:23

en god ide kunne evt være at spartle huller ud. lade dette tørre og så lige slibe hele væggen med en elektrisk sliber, med et fint sandpapir på. Så skal væggen tørres af for støv og så ville jeg nok også give det en grunder for at være sikker på at det bliver godt.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-07-05 12:00

Med andre ord: find ud af hvordan du vil have det til at se ud,gør et ordentligt forarbejde, og få et godt resultat.

SE SÅ AT KOMME IGANG; det kan kun blive godt.

Godkendelse af svar
Fra : SACA2

Dato : 17-07-05 18:20

Tak for svaret pallebhansen.

Tusind tak for alle svarene..Du får min godkendelse fordi du fortalte at FORANKRINGSGRUNDER. Det var jeg ikke klar over der var noget der hed..men det vil jeg helt sikkert bruge...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-07-05 21:49

Husk nu hvis du skal udspartle huller at hele væggen skal slibes pæn bagefter !