/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Rep. af udendørstrappe
Fra : Vatos
Vist : 4406 gange
125 point
Dato : 15-07-05 14:24

Hej

Så er turen kommet til min aldeles intetsigende udendørstrappe.

Som I kan se på billedet så puds og noget af murstenene skallet af og fremstår frostsprængte.

Jeg havde tænkt mig at gøre følgende:

Slå alt løst puds og mursten væk
Trække et lag multiklæb på med en tandspartel
Pudse trappen op igen
Male pudsen hvid med cempexo

Lyder dette rigtigt og har i nogle erfaringer/tip til at gøre dette.

Stykket mellem trappen og fliserne er også meget grimt. Har i nogle ideer til hvordan jeg gør det pænt her??

PS: Resten af planen er at beklæde trinene med hårdtræ (teak??) og selve rammen beklædes med plexiglas.

Se et billede her: http://www.lav-det-selv.dk/phpbb2/download.php?id=836

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 125 point
Dato : 15-07-05 16:14

Det lyder som du har helt rigtig fat i det. Multiklæb og cempexo har begge den fordel et det er diffusionsåben og hvis du er omhyggelig en stærk løsning. Husk inden påføring af Multiklæb, at mætte betonen med vand, så vandet ikke bliver suget ud af multiklæben.
Med hensyn til stykket mellem trappen og flisegangen. Efter billedet at vurdere, kunne du efter ovenstående fremgangsmåde, pudse det op. Afhængig af træet du vil bruge, kunne det se godt ud hvis dette blev trin 1 - altså også beklædt med træ, men det kan jeg ikke umiddelbart se af billedet, om trinhøjden tillader dette.
Ellers tror jeg dit projekt er ok og resultatet flot.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 15-07-05 17:45

Betyder det noget at murstenene er frostsprængte?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 15-07-05 18:26

Nej, vedhæftningen bliver jo lige så god for det. Når dit veludførte arbejde er færdig, er der jo ikke længere risiko for flere frostsprængninger.
Som du selv nævner "Slå alt løst puds og mursten væk" er det vigtigt at der er fast bund at rep. på. Hvis du er omhyggelig med dette, er grundlaget for et godt og holdbart resultat lagt.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 15-07-05 20:24

Nu er jeg gået i gang med at hugge løst af. Hvad gør jeg med fugerne? Dem kan jeg jo banke helt ud, men det er vel ikke godt. De er ret porøse inde bag overfladen.

Hvilken typer mørtel er bedst at bruge til pudse sådan en trappe?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 15-07-05 20:39

Fugerne banker du kun ud i 1½-2 cm. dybde.
Mørtel? Det kan hedde forskelligt, f.eks. Optiroc http://www.huskdethele.dk/docs/produkt/printProdukt.asp?id=22 som kan købes nær din bopæl: http://www.huskdethele.dk/docs/dinButik/
Alle byggemarkeder har dette eller lignende produkter. Da det ikke er de vildt store mængder du skal bruge, er det nemmeste med en færdigblanding.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 18-07-05 10:21

Jeg har nu hakket og banket og er kommet til den konklussion at jeg er nødt til at fjerne begge vanger helt.

De nederste 10 cm er en fin støbning (som kan blive stående), resten er mursten så det skal nok gå.

Så vil jeg mure vangerne op i nye letbeton blokke og pudse dem.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 18-07-05 10:23

mursten og fuger er i så dårlig stand at det er bedst at fjerne det helt.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 20-07-05 22:00

Når jeg nu har fjernet murstenen og står tilbage med den bare betonstøbning skal jeg lægge murpap inden jeg bygger vangerne op igen?

Jeg har tænkt mig at bygge dem op af gasbeton, som pudses og males.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 20-07-05 23:23

Jeps, det er en rigtig god ide. Ellers vil fugt nede fra trække op dit "bygværk". Måske kan du rende over den smule du skal bruge på en byggeplads.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 21-07-05 07:41

Jeg har murpap fra da jeg lagde træterrasse.

Hvordan fastgør man vangerne når de skal stå på murpap?

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 21-07-05 08:05

Hej Vatos
Du kan fastgøre vangerne i den eksisterende mur ved at måle dig frem til hvor din fuge kommer mellem blokkene og så sætte en raupluks og en skrue i der (helst en der er 10 cm eller længere). Så er det godt forankret til det "gamle" murværk.
Mvh. Poolmasn

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 21-07-05 17:32

Hvad er bedst gasbeton eller lecablokke?

Hvordan er lecablokke at save i?

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 21-07-05 19:39

Jeg vil mene at lecablokke er bedst, da overfladen er mere ru så pudsen bedre har fat. Lecablokke skal ikke saves de hugges til med en økse det er det nemmeste.
Poolmasn

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 21-07-05 22:04

Det lyder ikke som om man kan få det særlig præcist med en økse......

Kan en elektrisk bajonetsav og en gammel klinge ikke gøre det?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 21-07-05 22:14

Har du ikke en lille vinkelsliber. Med en sådan kan du lave et lille spor hele vejen rundt (skær lidt skråt ind ad mod det stykke der skal være pæn), så er den nem at dele ved at bruge en fladmejsel eller lignende i rillen.

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 22-07-05 05:10

Jo ideen med bajonetsaven er da bedre. Troede bare ikke at du ejede en

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 22-07-05 07:40

Poolmasn: Jo da en super Powercraft til 249 kr

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 22-07-05 10:13

Så er det med at holde tungen lige i munden God arbejdslyst og en god dag

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 22-07-05 12:29

Go dag

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 22-07-05 12:33

Tak og i lige måde.

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 22-07-05 12:38

Tak for svaret anyway.

også tak til resten.

Det har været en super hjælp, nu skal mine hænder selv tale.........

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 22-07-05 13:47

Selv tak. Jeg er sikker på du får et godt resultat. Du virker ret omhyggelig. Go on

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 17-08-05 14:02

Jeg skal nok lægge billeder ud når den er færdig.......Den bliver super flot !

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 19-08-05 17:04
Kommentar
Fra : anyway

Dato : 19-08-05 19:21

Se det bliver jo en noget flottere indgang. Nu kan jeg godt se at du var nødt til at pudse de "nederste" trin. Det ser både rigtigt og veludført ud.

mvh
anyway