/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvordan holder jeg kattene indendørs
Fra : gusmusen20
Vist : 1163 gange
100 point
Dato : 14-07-05 21:50

Hejsa.

I morgen får vi to nye katte i huset, og vil i starten gerne holde dem indendørs til vi lige lærer hinanden at kende. Desværre er vores stue ikke forsynet med vinduer der kan åbnes, men kun en terassedør der kan åbnes. I denne hede er det jo ikke til at holde ud ikke at kunne få noget luft ind uden katten smutter ud.

Mit spørgsmål er derfor: Er der nogen der kender en god løsning på at holde katten inde selvom terassedøren åbnes? Jeg tænkte på noget mygge-net ligenende man kunne sætte som forsats til døren. Men jeg ved ikke om det findes.

Vil I ikke komme med alle de gode idéer I har og evt. krydret med egne erfaringer?

Mvh gusmusen

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-07-05 21:52

Lav en træramme i dørens størrelse med noget hønsetråd i du kan have som "inderdør".

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 110 point
Dato : 14-07-05 21:53

sæt evt. hængsler og en krog på så i kan åbne og lukke den.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 14-07-05 21:58

Hej. Jeg har lige købt et insektnet i Fakta. Det koster 20,-
Det er dog ikke 220cm i længden, men meget langt, så de burde ikke kunne hoppe over det. Det er med velcrobånd. Se om du ikke kan finde det i en Fakta butik i nærheden af hvor du bor.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-07-05 21:58

Har du ikke mulighed for at have kattene i et andet rum, hvor vinduet kan stå på klem.

Et myggenet kan ikke forhindre kattene i at komme ud.

Du kan evt. have en krog på døren. Ikke for lang.

Når du har haft kattene indendøre i ca. en uge kan du prøve at lukke dem ud. De har da vænnet sig til stedet og ved, det er der maden er.

Hvilken alder har kattene?

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 14-07-05 21:58

Hej. Jeg har lige købt et insektnet i Fakta. Det koster 20,-
Det er dog ikke 220cm i længden, men meget langt, så de burde ikke kunne hoppe over det. Det er med velcrobånd. Se om du ikke kan finde det i en Fakta butik i nærheden af hvor du bor.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 14-07-05 21:59

Hej. Jeg har lige købt et insektnet i Fakta. Det koster 20,-
Det er dog ikke 220cm i længden, men meget langt, så de burde ikke kunne hoppe over det. Det er med velcrobånd. Se om du ikke kan finde det i en Fakta butik i nærheden af hvor du bor.
Jeg passer selv 2 katte. Bor i hus og har sat det op i vinduet i soveværelset. Det er stærkt og de kan ikke pille det fra vinduesrammen.

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 14-07-05 22:04

Kattene er 13 uger og er sibirske skovkatte. Så de bliver lidt større end almindelige huskatte.

Findes der ikke noget stærkt insektnet af en slags?

Tanken har også gået lidt på at få dem til at være permanente indekatte - eller ihvertfald holde dem inde i vores egen lille 100 kvm have. I den forbindelse syntes jeg også det kunne være spændende at høre om erfaringer med hvordan man holder kattene inde i haven uden at det kommer til at ligne FOrt Knox med et 2 meter højt hegn hele vejen rundt... Haven en "indhegnet" med en ligusterhæk, så er det nok at sætte et hegn op på en lille meter der beskytter for udgang i den nederste del af hække hvor den ikke er så tæt?

Sikke mange spørgsmål - der er godt nok mange ting der skal tænkes igennem med de nye beboere

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 14-07-05 22:06

Timeglas -> Kan de slet ikke kradse sig igennem nettet?

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 14-07-05 22:12

Det kan da sikkert godt lade sig gøre, hvis de er meget aggresive, men det er virkeligt et stærkt syntetisk materiale det er lavet af. Det skal jo kunne holde til at man hiver det fra velcrobåndet en masse gange. Virker stærkt for mig

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-07-05 22:14

Lav en mindre løbegård i forbindelse med et vindue, så de selv kan gå ind og ud.

Den behøver ikke fylde så meget, lav den eventuelt aflang, så den løber ved siden af hækken, I kan nøjes med stolper og trådnet, den behøver kun have vinduets bredde, hvis det kan lade sig gøre.

Ellers kan I da sætte dem i sele og snor?

Jeg har norske skovkatte og de finder en løsning, I kan IKKE holde dem på egen grund uden at sikre yderligere end den hæk.

Selv om de bliver neutraliserede, så vil livet udenfor trække for meget.

Løbegård eller seler er bedste løsning.

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 14-07-05 22:17

Vi har også tænkt tankerne med en løbegård, men der er ingen vinduer der kan åbned til haven - kun terassedøren.

Men er idéen med et ca. 1 meter højt hegn inde i hækken helt håbløs?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-07-05 23:08

Det er ikke håbløst med et 1 meter højt hegn i hækken, men du skal tænke på om hegnet er lukket.

Kan kattene komme ud fra en "anden" side. Er hegnet hele vejen rundt, så kattene er lukket inde?

De fleste katte bliver der, hvor de bor. De kan sagtens tage på en lille tur, men vender tilbage til hjemmet.

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 14-07-05 23:09

Da vores katte ikke måtte komme ud, hegnede vi haven ind med det grønne trådhegn man kan købe. vi satte så spyd hver 2,5 meter og lod trådhegnet være så løst at kattene ikke kunne kravle op ad det. det virkede i de to år det var nødvendigt.
ved så ikke om det bare var fordi vores katte var ualmindeligt dumme

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-07-05 23:14

Jeg har 120 cm højt hegn i min hæk ( har hunde) og det hegn går mine katte nemt over.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-07-05 23:35

gusmusen20> Vi har lavet ramme med insektnet til en del af vores vinduer og en fransk terasse dør. Og det er GULD i denne hede.

Det net vi har i rammer er noget armeret insektnet, som er købt i den lokale trælast og da vi har amerikanske skovkatte der snildt hænger i det uden problemer, vil jeg også skyde på dine sibiriske kan.

Så kan I jo have terassedøren åben sommeren igennem uden myg og andet kryb indendørs.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-07-05 23:39

gusmusen20> Mht. løbegården kan du oppe for oven for at undgå de går over, lave et lille udhæng langs hegnet, ind i løbegården på 30-50 cm med løst hønsenet. Det kan de ikke forcere. Vi bruger det i vores egen hvilegård, for en løbegård bliver det aldrig...

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 15-07-05 00:15

Der er ikke længe til i morgen - I må håbe på gråvejr for at undgå kvælningsdøden - også for killingerne. En akut løsning kunne være at placere en alu-gardinskinne lodret i begge sider af dørkarmen, fx 1 - 1,2m høj, og tilskære en masonitplade ca 70cm høj, og lade den glide ned i falsene.
Dette i håb om, at I ikke selv er for lav- eller stivbenede til at komme over.
Visse skinner fås med selvklæb, men brug alligevel en lille skrue øverst.

Hilsen fra konen i glashuset.

Ps. Jeg har stort held med at anvende bølgeauminium og akrylplader, som der ikke kan klatres i til hegning af have. Nærmere oplysninger hvis det ønskes.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-07-05 00:53

prøv at tale med det lokale byggemarked - der laves jo faktisk netop "insekthæmmende" døre - for det meste som rulledøre - de holder kattene inde - og du kan få frisk luft alligevel

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-07-05 00:54

ps.. burde vist have skrevet at det er en god investering i og med at du selv kan få glæde af det langt længere end det er nødvendigt med at holde kattene inde

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 15-07-05 08:47

Det lyder spændende med de rulledøre! Er de lavet med det armerede insektnet der holder kattene inde?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-07-05 10:12

Jeps gusmussen20 - det er de nemlig - synes det er en unik ide faktisk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-07-05 10:13

sådan lige et ps - det ser faktisk tilmed ganske flot ud i og med at man ikke lægger mærke til det uden at blive gjort opmærksom på det

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 15-07-05 11:33

Miritdk -> Ved du hvilke byggemarkeder der fører dørerne?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-07-05 11:52

så for søren - umiddelbart nej - men ved de også kan findes hvor der sælges køkkener osv - prøver på at vende tilbage med oplysning hvis jeg kan - noget bestemt sted i landet ?????

Kommentar
Fra : gusmusen20

Dato : 15-07-05 11:55

Nå, ja - det hjælper nok lidt hvis du får mine geografiske forhold

Jeg bor i Rødovre.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-07-05 12:40

Tja, det var også det jeg skrev i mit 1.ste indlæg at du kunne have glæde af en netdør selv om kattene render ude om nogle dage/uger.

Men her er lidt links til nogle der handler med netdøre mv.:
http://www.netdoere.dk/
http://insektnet.net/
http://www.insektnet.dk/
http://www.fluenet.dk/index.html
http://www.bico-net.dk/

Eller Rødovre trælast:
http://www.roedovre-trae.dk/index.php?id=1

Kommentar
Fra : Bakuda21

Dato : 15-08-05 16:16

Det ville være en god ide at købe noget volierenet, og bagefter bygge en træramme som er ligeså høj som døren. På den måde vil der komme rigeligt med luft ind og kattene vil ikke kunne komme ud, så længe du har placeret trærammen med volierenet foran terassedøren.

Godkendelse af svar
Fra : gusmusen20

Dato : 25-10-05 16:49

Tak for svaret Flash77.