/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
PGO Comet - spørgsmål.....
Fra : hansen9
Vist : 2633 gange
200 point
Dato : 14-07-05 14:09

Jeg er blevet den heldige ejer af en brugt PGO Comet 30 km/t. (1 år - 1900 km.). Jeg er ikke så erfaren med den slags scootere, sidst jeg havde knallert var det med pedaler og olieblandet benzin (Express)
Derfor melder der sig nogle sikkert dumme spørgsmål:

1. Hvor langt kan man forvente at sådan en motor kan køre?
2. Ca. hvor langt holder et bagdæk?
3. Hvor god er den til vinterkørsel - glat føre?
4. Hvor meget olie må man fylde på - skal den bare fyldes op?
5. Er det afgørende om man bruger delsyntetisk eller fuldsyntetisk olie?
6. Gode råd modtages da jeg er en dummy på området (så finder vi nogle point).

Jeg kører imellem 40 og 50 km. om dagen da jeg bruger den til transport mellem hjem og arbejde. Synes forøvrigt det er en kanon maskine.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 14-07-05 18:11

1. 20-30000 Hvis du mener km/l, så ca 24
3. Rimelig, når man først får taget på det, men ikke særlig god i mere end 5 cm sne
4. Ja, fyld bare helt op, men se efter hver gang, eller fyld på når du tanker benzin, så glemmer du det ikke, eller tjek at olieadvarselslampen virker og så hav så en l med i sædeboksen, men så kan hjælmen ikke være der også. Men en tank olie kan klare omkring 5 tanke benzin.
5. Næ, knallerten er justeret til at få nok, og kan fint køre på alm 2-takts, men delsyntetisk er bedre, og fuldsyntetisk bedst, men det gælder jo også bilers smøreolie, og alm. oli er brugt i de sidste 100 år uden problemer, og så er alm. olie endda blevet meget bedre de sidste 40 år. Men så længe du ikke kører med tunsæt, så er det op til dig og din tro, om du vil give lidt mere, og så også have en god motor det længere?
Men alle test viser at syntetiske olier er bedst, selvom de alm. olier er gode nu om dage.
Gode råd: Tja, kør til service, og få også skiftet bagtøjsolie efter nogle tusinde km, hold lys og bremser i orden, brug altid lys da det er et lovkrav, hav din police-kopi i sædeboksen, så sparer du de 500kr, ligeledes få en god hjælm, og godt tøj. Sæt den indendørs når du kan.
Hold den aflåst.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 14-07-05 21:26

Hej Palle
Hvorfor vidste jeg ligesom at jeg skulle vente på at du kom på banen

1. Mener du alvorligt at en knallert nu om dage kun kan holde 20-30.000 kilometer? Det synes jeg lyder vanvittigt af en maskine til 10.000 kr. Det er 33 øre pr km. bare i anskaffelse. Dem vi kørte på for 30 år siden nåede jo langt over 100.000 km.

2. Efter nu 2100 ser dækket nu ikke særlig slidt ud, men det er vel fordi det kun er en 30 - uden tunsæt. Du har nok ret i at 4.000 vil begynde at være kritisk. Håber ikke at de er for dyre.....

3. Nu var det ikke så meget sne jeg tænkte på, så er det nok tid at tage toget. Men jo, en overraskende snebyge eller lidt isglat.

4. Er det ikke korrekt, at når først olielampen reagerer, så er det ved at være for sent? Sådan er det jo med en bil.

5. Ja, jeg kører uden tunsæt og det bliver jeg ved med (har rundet de 50 år) Har bare brug for et godt stabilt køretøj og agter selvfølgelig med den afstand, at overholde eftersynet hver 3.000 km. Maskinen holder indendørs hjemme og i en P-kælder på arbejdet.

Lige et tillægsspørgsmål: Min kone har købt en bagageboks til mig, til at spænde på bagagebæreren. Men der står i instruktionsbogen, at bagagebæreren højst må laste 5 kg. Mit gæt er, at boksen selv er i nærheden af den vægt. Er det noget man skal tage meget alvorligt? Man løfter dog i bagagebæreren for at sætte 70 kg. knallert på støttefod.

Undskyld mine dumme spørgsmål, og tak for dine gode svar som jeg er rigtig glad for

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-07-05 22:29

1. Ja Kreidler som ved 50000 fik sølvpil af fabrikken og guldpil ved 100000.
Men man kan heller ikke sige det så enkelt, og din kan måske også køre meget længere, det har noget med lejer og anden slitage at gøre, og hvormeget man vil reaparere, startmotor slider kullene o.s.v. Men grunden til jeg skyder så lavt, er at mange får splittet deres scooter ad deromkring, desuden er PGO en billig licensmotor, som ikke har den bedste krumtap og lejer, men før du bliver ked af det, vil jeg skynde mig at sige, at mange har kørt 50000 uden motor-problemer på dem, og det er en meget populær maskine, specielt er det nok Hot50 og Bigmax der er solgt flest af i Danmark, og derfor er de også rimelige i reservedele.

2. Det første dæk er nok det bedste, for de dæk der sælges flest af, er ikke de bedste men koster så heller ikke mere end 250kr. Derimod er scooterdæk så stive i karkassen, at man næsten ikke kan få dem på uden at ødelægge fælgen, og da det er slangeløse er det jo ikke så smart, så knallertværkstederne tager "kun" ca 70 kr for en påmontering, men mere hvis de skal afmontere hjulet (Hvilket det helst skal) Og baghjulet kræver en udstødningsafmontering.

4. Overraskende kører de næsten lige så godt som "storhjulsknallerterne"

5. Faktisk er der nok ca 80% der har fjernet skiverne i varioen så knallerten gearer lidt højere op, og kører dermed ca 50 km/t uden at det skader motoren, og også dermed kører længere pr liter, faktisk er de slet ikke født til denne nedgearing! Men stadigt ulovligt, dog sjældent de sorte snupper en "voksen" fornuftig fyr.

Selvfølgelig kan du også selv lave eftersyn, hvis du er fingernem, men skjoldene er noget slemt pis at skrue af, og knækker nemt i skruetappe mm, så hvis man ikke lige ved hvordan man kommer ind til ledningsnettet, såå

Nææ det ville jeg ikke tage alvorligt, men noget skal de jo skrive for at dække sig ind, lige som alle ting fra amerika hvor der står: Du må ikke sætte den til en stikkontakt eller brænde den i din ovn, eller putte et barn ned i den. Så er de dækket ind.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : hansen9

Dato : 15-07-05 14:32

Tak for svaret pallebhansen. Din expertise er virkelig uvurdelig her på kandu.dk