/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunde på stranden - Hvor???
Fra : smutter50
Vist : 4519 gange
100 point
Dato : 14-07-05 10:25

Hvor f...... må man ha' sin hund med?? Ja sorry... bliver lidt sur!!!
Var i går nede på den dejlige nye Amager strand, og der måtte man heller ikke ha' sin hund med!!!
Hvor kan jeg finde ud af, om man må ha' hund med, uden at skulle kører derhen, og se det lille grønne skilt: "Hunde må ikke medbringes". Havde inden søgt på Amager strand, men kunne ikke se, at man ikke måtte have hunde med.

Kommentar
Fra : coincident

Dato : 14-07-05 10:30

Det må du de fleste steder i Jylland... men hunden skal være i snor..

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 14-07-05 10:35

Glæder mig til jeg skal til nordjylland i næste uge............ med hund.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-07-05 10:41

Ja, det kan ofte være svært at være hunde ejer, hvis man gerne vil give de firbenede lidt luft og motion.
Du kan søge hundeskovene, hvor de kan løbe frit. Eller langs kysterne uden for yngle og bade sæsonen. Surt. - Eller vær ligeglad.
Selv har jeg valgt at være ligeglad, og tager stort set hver morgen før alle andre får øjene til havet med mine hunde og lader dem rase ud. Så kan det bedre gå med mindre ture senere på dagen.
Du må søge dit område af og finde et sted, hvor du kan være næsten i fred med hundene og du ikke generer nogle eller noget (vildt).

Go' sommer.

qfha

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-05 10:43

Citat
Ingen løse hunde på stranden
Stadig flere danskere vælger at anskaffe sig en hund. Det kan give mange dejlige og sjove oplevelser, men med anskaffelsen af en hund følger også et stort ansvar og en række opgaver og forpligtigelser

11-07-2005 - Familiedyr

Netop nu er sommeren over os, og rigtig mange familier valfarter til stranden for at nyde havet og den friske luft. Det gælder naturligvis også mange hundeejere og derfor melder spørgsmålet sig, om hunden skal med til stranden eller ej? Som udgangspunkt kan det være en rigtig god idé at give hunden en dag sammen med familien, men det kræver, at man sørger for, at også hundens øvrige behov er opfyldt. Hunden skal have mulighed for at ligge i skyggen og for at få rigeligt med vand. Vand og skygge er nøgleord for dyrenes pleje i sommervarmen.
Vælger man at tage hunden med på stranden, er der også hensyn at tage til de øvrige strandgæster. For en hund virker stranden som en stor legeplads, men faktisk er det slet ikke lovligt at lade hunden løbe løs i det løse sand. Forbuddet gælder i perioden mellem 1. april og 30. september. I den periode skal hunden føres i snor ifølge Miljøministeriets bekendtgørelse af Lov om naturbeskyttelse. Specielt de store hunde kan være med til at skabe vrede, usikkerhed og endda frygt, når de i deres leg kommer løbende ind imellem de øvrige badegæster og deres tæpper og medbragte mad. Men også små hundes tumlen på stranden i badesæsonen kan være årsag til en masse unødig skældud - ikke mindst på hunden, der er fuldstændig uden skyld og afhængig af sin ejers ansvarlighed og samvittighed.

"Som udgangspunkt er det da dejligt for hunden at være sammen med familien, men ind imellem skal man overveje, om det ikke er bedre at lufte hunden rigtig godt og så i stedet lade den blive hjemme og slappe af i skyggen, mens man selv går på stranden," fortæller adfærdsbiolog hos Dyrenes Beskyttelse Jørgen Damkjer Lund.

"Det gode vejr bevirker ofte, at de danske badestrande kommer til at ligne fluepapir, hvor folk ligger ganske tæt, og børn og voksne bevæger sig meget rundt f.eks. i forbindelse med leg. For mange hunde kan det godt virke stressende og måske truende - alt efter den opdragelse hunden har fået. Det kan f.eks. være svært for hunden at forstå at den ikke må være med i de boldspil som badegæsterne i øvrigt morer sig med. Det kan derfor være svært for hunden at finde hvile og ro, og oplevelsen bliver derfor knap så positiv."

Jørgen Damkjer Lund opfordrer derfor hundeejerne til at overveje en ekstra gang, om det er det rigtige de gør, når de tager hunden med på stranden. Specielt mange af de små strande omkring de større byer er ofte meget tæt belagte på de varme dage, og det stiller store krav til både hund og ejer, hvis det skal blive en succes.

Fra Dyrenes Beskyttelses Hjemmeside

mvh dova

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-07-05 10:49

Lad være med at opfordre andre til at bryde loven.Det eneste vi opnår er at den bliver skærpet.Det oplever man gang på gang omkring jagtloven.
Det er forbudt i foråret og om sommeren,at have hunde løse i skov og på strand ja i det heletaget på ikke egen jord.Dette er for vildtes skyld og hensynet til de mennesker,der ikke har hund. Det er som med rygning - vis hensyn.

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 14-07-05 10:53

Tak dova. Jeg er helt enig, men forbudet gælder også, hvis man gerne vil gå en aftentur, og bade med familie og hund. Vi vil ikke ligge og stege i solen hele dagen. qfha gør, hvad jeg også gør..... men det gør turen mindre hyggelig, da man jo er "lovbryder"..

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 14-07-05 11:23

Hovedreglen i lov om hunde er, at hvis en hund går løs, skal man have fuldt herredømme over den.Fuldt herredømme betyder, at hunden ikke løber fra en, hvis der eksempelvis kommer et barn, et kat eller andet dyr.
Lov om hunde siger også at større hunde ikke må gå løse fra kl. 18.00 til 06.00. Når solen går ned før kl. 18.00 må hunden ikke være løs mellem solnedgang og solopgang.
Hvis reglerne ikke overholdes, og du er uheldig at en betjent er i nærheden, gives der en bøde.

Et godt råd tag hensyn til andre, og hold din hund i snor, hvis der løber børn omkring.

Fortsat god sommer til jer alle og jeres hunde fra Skagens Nero ( hvid schæfer) og Frank

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-07-05 11:40

skagensnero.

Den holder ikke i byretten. Lad være med at bilde folk noget ind,som ikke passer.

Hunde skal holdes i snor,der hvor loven om mark og vejfred påbyder det uanset om man har "fuld kontrol" over dem eller ej.
Jeg har kendskab til to sager,hvor af den ene endte i byretten og hunde ejeren fik ikke medhold.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 14-07-05 12:08

Hej bb1

Tag nu lige og undersøg tingene inden du farer i flint, for mit svar er nemlig korrekt, jeg skal ikke kunne sige hvad Byretten har sagt, men her er de afsnit der gælder, jeg skal blot henvise til § 3 stk. 1 og § 3 stk. 3, der siger nøjagtig hvad jeg korrekt skrev.

Så en god opfordring til alle er at læse hvad loven siger, og ikke hvad "andre ahr kendskab til er sket i en byret, der kan jo være forhold der er årsag til en dom som hundeejeren ikke har oplyst dig om, og jeg håber bb1 giver de korrekte regler videre som har været gældende siden 1969.

Mange sommer venlige hilsner

Lov om hundehold
Lovbekendtgørelse nr. 380 af 26.6. 1969 med senere ændringer.

§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser mv., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Er hunden ikke mærket og registreret, fremlyses den. Det gælder dog ikke, såfremt hunden bærer skilt, som nævnt i § 1, stk. 1. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underretning eller fremlysning har fundet sted, indløser hunden ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen tilfalder ejeren, hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin ret, og ellers statskassen. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om afhændelse af optagne hunde.

Stk. 2. I politivedtægterne kan der optages bestemmelse om, at hunde på de i stk. 1 nævnte steder altid skal føres i bånd, ligesom det af færdselshensyn kan bestemmes, at hovedreglen i stk. 1, 1. pkt. uden for de der nævnte områder skal komme til anvendelse for bestemt angivne veje eller ejendomme.

Stk. 3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over 15.000 indbyggere skal schæferhunde, dobermannpinschere, rottweilere, bulldog, boksere, newfoundlændere, sct. bernhardshunde, grand danois´er, leonbergere, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder,
dalmatinere, hønsehunde (tysk korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af disse racer samt enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter kan sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes indelukket eller forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang, dog mindst i tiden fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelsen gælder ikke hunde, der benyttes af politi, hæren, skov eller jagtbetjente, vagtselskaber o. lign., eller jagthunde, der af en person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt inden for den i jagtloven fastsatte jagttid.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-07-05 12:12

Citat
Strande

På strandbredder og andre kyststrækninger, der ligger mellem daglig lavvandslinie og den sammenhængende landvegetation, skal hunde iflg. naturbeskyttelseslovens § 22 føres i snor i perioden 1. april - 30. september. Reglen om båndtvang gælder dog kun på selve stranden. Inden for den nævnte
periode må hunde gerne boltre sig ude i vandet. På det bevoksede område bag selve stranden skal hunde føres i snor. Bestemmelsen skal beskytte badegæster langs strandbredder ved havet mod 1øse hunde i sommerperioden. Resten af året ( 1. oktober - 31. marts) må hunde gerne 1øbe uden snor på stranden - men selvfølgelig under førerens kontrol.
Perioden med båndtvang på stranden blev, med den lovændring der trådte i kraft pr. 1.7.1992, udvidet med en måned. Mod tidligere, hvor man kun skulle holde hunden i snor august måned ud, skal man nu holde hunden i snor hele september måned ud. Det fremgår ikke af forarbejderne til loven, hvorfor man udvidede båndtvangen med en måned, men udvidet blev den.
Reglen gælder ikke ubetinget på alle strande. Naturbeskyttelseslovens regler omfatter al færdsel og ophold på fremmed ejendom uden ejers særlige tilladelse. En ejer kan også være en kommune, og Miljøministeriet har ved en bekendtgørelse givet kommunerne ret til i badesæsonen at forbyde hunde både på stranden og i vandet! Derfor gennemfører visse kommuner et totalforbud mod hunde på stranden i sommerperioden. Dette fremgår dog af særlig skiltning på de pågældende strande. Er man i tvivl om reglerne for sin nærmeste strand, må man kontakte kommunen herom.

http://www.hunde-info.dk/page33.shtml

Det er jo ikke svar på dit spørgsmål, da kommunerne selv må bestemme om de vil tillade hund i snor på stranden.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-07-05 12:32

Det er meget svært for mig at se,hvor i hunde loven eller andre steder det står: At fordi man mener man har fuldkontrol over hunden har man lov til,at lade den gå løs,hvor det ved skiltning eller ifølge loven ikke er tilladt - det var det det handlede om. Hvis det ikke direkte ved skiltning siges,at det er tilladt- hundeskove- så er det ikke tilladt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-07-05 12:39

vælge altid steder hvor der ikke er så mange menneske der bader

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-07-05 12:40

vælge altid steder hvor der ikke er så mange menneske der bader

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 14-07-05 12:41

kære bb1
Teksten var gopdt nok lidt lang, men i stk. 3 i loven står faktisk at du har uret.
Hunde skal enten være i bånd, eller i følge med en person som har fuld herredømme over hunden, det siger jo pokkers klart at en hund enten er i bånd eller uden bånd.

Læs selv teksten her:
3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser mv., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-07-05 12:53

Skagensnero.
Hvordan vil du bevise,at du har fuldkontrol over din hund ?

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 14-07-05 12:54

Løse hunde ...

Jeg møder ofte hunde, som ejeren IKKE har i snor.
Jeg bliver sgu så gal ... for ejerne siger som regel "jeg har helt styr på min hund" ... men ikke desto mindre er jeg (og min hund, der ER i snor) 2 gange blevet overfaldet af hunde, ejeren har "styr på" ... bare ikke lige dén dag!!

Det kan da vel ikke være meningen, at jeg skal være angst for at gå steder, hvor hunde i snor er tilladt - "bare" fordi ejerne sk*der højt og flot på regler???

Nej!! Min hund henvender sig ikke til andre hunde - men den gider heller ikke, at andre hunde kommer hen til dén!

Jeg synes, det tangerer TOTAL tåbelighed at opfordre andre til at lade hånt om reglen med hunde i snor!

Lige så meget foragter jeg de hundeejere, der IKKE samler deres hunds efterladenskaber op fra fortove og andre menneskebetrådte stier og veje og "fremmedes" haver!

Den slags overtrædelser er kun til gene for hundeejere, fordi vi bliver skåret over én kam!

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 14-07-05 13:07

Hej bb1

Dejligt at du nu tilsyneladende har indset at teksten i hundeloven er klar nok, og det samme er det faktisk med fuld herredømme.
"Fuldt herredømme betyder, at hunden ikke løber fra en, hvis der eksempelvis kommer et barn, en kat eller andet dyr"

Pudsig nok kan jeg netop nu lige se at i denne uges Hvidovre Avis er et indlæg hvor vicekommisær Johny Christensen fra Hvidovre politi har et indlæg med samme indhold, så det er åbenbart en sag der optager mange.

Nå men nu til Smutter 50 og din hund vil ejg ønske dig god tur i naturen, og tag evt. og gå på nettet og print hundeloven ud så du kan vise den til evt. betjente eller andre natur mennesker der tror du gør noget galt. Fortsat god ferie i naturen med de frie hunde der er uner fuld kontrol, og til alle andre hold jeres hund i snor hvis I ikke er sikker på den er under fuld kontrol

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 14-07-05 13:11

Heyyyy............ stop lige en halv...Mit spørgsmål var:
Hvor kan jeg finde ud af, om man må ha' hund med, uden at skulle kører derhen, og se det lille grønne skilt: "Hunde må ikke medbringes". Nu er der vist gået lige lovlig meget "lovord" i den...Hvis jeg ville bryde loven, kunne jeg jo gå på alle strande

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-07-05 13:15

Hvis det er tilladt på stranden, at have sin hund med, så skal den holdes i snor i perioden
1. april - 30.september.

Det er dog tilladt at gi' den en svømmetur uden at den skal være i snor.

Citat
På strandbredder og andre kyststrækninger, der ligger mellem daglig lavvandslinie og den sammenhængende landvegetation, skal hunde iflg. naturbeskyttelseslovens § 22 føres i snor i perioden 1. april - 30. september. Reglen om båndtvang gælder dog kun på selve stranden. Inden for den nævnte
periode må hunde gerne boltre sig ude i vandet. På det bevoksede område bag selve stranden skal hunde føres i snor.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-07-05 13:18

Ring til kommunen og spørg om det er tilladt at have hunden med på stranden.

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 14-07-05 13:19

Tak ans, men hvad hvis der er et skilt der siger: Hunde må ikke medtages...... Det er langt at køre, for at opdage det s..... skilt...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-07-05 13:27

Hvis skiltet "Hunde må ikke medtages" så er det noget kommunen har bestemt.

Hvis du nu ved, hvor du vil tage hen, så ring til den pågældende og spørg om det er tilladt at have en hund med på stranden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-05 13:32

skagensnero

Det har ikke noget med hundeloven at gøre, for ud fra den ser det nemlig ud som om, at man gerne må lade hunden gå løs hvis den er under kontrol.

Det er loven om naturbeskyttelse du skal have fat i, som ans citerer fra.
spørgsmålet har været oppe her tidligere, hvor bl.a jeg heller ikke var opmærksom på naturbeskyttelseslovens paragraf om løsgående hunde på strande, og mark/engarealer.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 14-07-05 14:17

smutter50

Som et eksempel har jeg søgt på Bellevue Strand på deres hjemmeside er ordensreglerne beskrevet

http://www.gentofte.dk/TF/ordensregler_chl_str.html

Du kan evt. søge på de kommuner, der er i nærheden af hvor du bor, som også har en strand.

Hvis det ikke står på deres hjemmeside, så må du ringe og spørge.

Vel er det trist at køre forgæves med sin hund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-07-05 14:39

Okay! Jeg har samme problem, men jeg har fundet en lillebitte strand, som man godt må have hunde med på. Selvfølgelig må de ikke genere andre mennesker, og selvfølgelig må de kun være løse ude i vandet. Og selvfølgelig skal man samle op efter dem. Og så videre.
Men stranden er såmænd "Tårbæk Strand", en lillebitte strand, der ligger lidt nord for Bellevue. Jeg var der tirsdag formiddag. Da vi kom kl. 10 var der lidt mennesker, men henne i den ene side var der lidt tang, så det havde vi stort set for os selv. Ude forbi et lille stykke med sten, var der fin sandbund, og krystalklart vand. Underlig nok var der ikke andre hunde.
Da vi tog hjem kl. 12 var der en del flere mennesker, bl.a. børnehavebørn og fritidshjembørn, men Silke kunne stadig sagtens være løs ude i vandet... Og så snor på på vej ind, og hun ryster sig i vandkanten inden vi går op blandt bare mennesker og badehåndklæder.
Og lige overfor Tårbæk Strand, på den anden side af Tårbæk Strandvej, ligger noget, der hedder Cottage Parken, som er et parkområde for løse hunde. Så der kunne vi gå op og kaste bold et par gange, så Silke kunne blive nogenlunde tør inden hun skulle ind i bilen.
Næste gang tager vi en time tidligere hjemmefra.

--Bus 388 går fra Lyngby station og lige til "døren". Men Klampenborg station er også indenfor gå-afstand.

Er der nogen, der kender til andre strande i Københavnsområdet, så sigfrem, sigfrem... Evt. badesøer med tilladelse til hunde?

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 14-07-05 15:17

På Rungsted strandvejs strand er der ingen problemer med at tage hunde med!

Godkendelse af svar
Fra : smutter50

Dato : 14-07-05 16:38

Tak for svaret ans.
Det bliver nok det letteste.
Siden: "www.hunden-med-på-stranden.dk" findes altså ikke
Man havde jo lov at håbe.....
God sommer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-07-05 16:51

Tak smutter50

Du har ret, den side findes ikke.

Håber at du og hunden får en god sommer.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-07-05 13:43

Du må have hund med i snor på Gudmindrup Strand i nordøst sjælland, samt stranden ved Mosede Fort ved Greve.

Godt nok lidt langt væk.

AMP