/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
vandskure badeværelse?
Fra : sonjajensen
Vist : 8254 gange
100 point
Dato : 14-07-05 09:23

Vi skal til at ombygge hus.. dermed skal vi også have nyt badeværelse. Der er jo nogle regler der skal opfyldes mht. gummihud osv.. vi vil meget gerne have vandskurede vægge overalt i badeværelset, også i brusenichen.. kan det lade sig gøre? Vi vil være trætte af at skulle sætte fliser op på væggen, så er der andre forslag, så det bliver lavet både flot, forsvarligt og lovligt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-07-05 09:25

Jeg foretrækker fliser i selve brusenichen, og resten vandskuret (har lige selv lavet det sådan). Vandskuring vil være træls at rengøre/holde i selv brusenichen.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 14-07-05 10:06

Hej sonjajensen.
Ja det kan lade sig gøre,og det er flot.
Men med tiden (5-10 år) bliver det grimt,med mindre at du vedligeholder det med en maling der har en god glans(til baderum).
Af rengøringsmidler kan du anvende, Matas desinfiserende rengøringsmiddel
hver anden/ tredje måned for at forhindre skimmel, Hvis der er forhold der gør at det kan være svært at få luftet ordenligt ud
Hilsen Rita
Ps. Held og lykke med jeres projekt.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-07-05 10:49

Du får problemer med kalk, med mindre du enten har fliser eller andet glat, så du kan tørre det af f.eks. med en mikroklud. På en vandskuret væg, kan du ikke bruge kalkfjerner, og kalken og skidt kan sætte sig godt fast,og du slidderdine klude meget. Jeg ved ikke om du evt. kan få en klar lak, som du så ville kunne bruge i brusenichen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-07-05 11:04

Det skal malet med noget "glans - helt vildt godt". Ellers går det slet ikke.

Kommentar
Fra : sonjajensen

Dato : 14-07-05 13:15

Glemte at tilføje at vi selvfølgelig har tænkt os at male væggene hvide, med den korrekte maling.. spørgsmålet er, hvorvidt det kan lade sig gøre m vandskuring og gummihud sammen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-07-05 13:22

Det tror jeg ikke du får til at du. Gummihuden fordrer et rimelig jævnt underlag. Så det hænger ikke rigtig sammen! Du kan ikke vandskure ovenpå gummihud - det tror jeg bestemt ikke på det holder. Desuden kan du ikke skure ned til stenene.

Men hvorfor gummihud? Det er kun i gulvet. Hvis du vandskurer og maler med "glans rigtig god", tætner den malede overflade fint - selv uden gummihud.

Kommentar
Fra : sonjajensen

Dato : 14-07-05 13:30

Jeg mener bare at have hørt, loven "kræver" gummihud? Vil være sikker på. alt er gjort rigtigt. Mine svigerforældre har godt nok kun malet og vandskuret i deres bad for snart 20 år siden, og det holder fint. Men har ladet mig fortælle, det ikke opfylder nudagens krav?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-05 13:37

Det overholder heller ikke byggereglementets krav idag.
Der kræves det, at vådrum beklædes med "gummihud" på vægge og gulve.

Men sonjajensen
man kan få noget maling der indeholder latex (gummi), og med høj glans, jeg vil tro det opfylder kravet, idet det fortrinsvis er beregnet til brug i vådrum.
Men det ved farvehandleren sikkert om det gør.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-07-05 13:39

Korrekt forlanger man gummihud i vådrum. Min murer mente dog kun det gælder for etageejendomme.

Men SKAL man have gummihud, kan du ikke vandskure - det kan jeg ikke se hvordan det skulle kunne du!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-07-05 14:19

Der står rigtig meget her i SBI anvisningens grundlæggende tekst:

http://www.sbi.dk/content.aspx?itemguid={C1DFED0F-4BE6-4E11-9A55-4A316831768D}&type=3&menu=

mvh berpox

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 14-07-05 15:29

hej
i et bygge maked findes der pjeser og love og regler
eller din tekniske forvaltinig
personligt tror jeg ikke du kan vandskure gummihud
men husk når du smører gummihud på
skal det vær plant ingen spartel spor helt færdig
første gang
da jeg gjorde det vidste jeg ikke man evt ikke kunne
slipe eller raspe kanter af (men logik det hedder jo gummihud)
vi skulle heldigvis have mosaik fliser op så det reddede mig
resten er spartlet op slebet og malet
jeg lavede en rund brusekabine hvorved vi ikke bruger forhæg
det sprøjter ikke ud over det hele under badet

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-07-05 20:46

det kan godt lade sig gøre, men det er et stort arbejde
gummihud er lovpåbudt, så det kommer du ikke udenom
1: sørg for at gummihuden er så jævn som muligt
2: træk et tyndt lag fliselim på ( brug den blå eller sorte alfix) skal det ligne mursten , trækker du fugerne med en finger eller et stykke rundstok der er rundet af i enden
3: herefter kan du vandskure ovenpå fliselimen , så får du et godt resultat der holder

men vær forberedt på at fliselimen tager tid hvis det skal ligne en murstensvæg da alle fuger skal være lige, både de vandrette og lodrette

Kommentar
Fra : soeffe

Dato : 16-09-05 11:21

Jeg har også et vandskurret badeværelse UDEN gummihud i brusenichen. Jeg har anvendt en tyndt flydende vædske som hedder noget i retning af microdisperre. Uden på er der malet med vådrumsmaling glans 30. DETTE ER TÆT. Jeg er nemlig så heldig, at jeg kan se muren bagfra, som for øvrigt er af gasbeton. Vedligeholdelse foretages med edikesyre for kalk. Det skader ikke malingen. Hvis der kommer lidt alger, bruger jeg lidt klorin med det.Efter afsyring vasker jeg med autoshampo med voks. Det bruger jeg også til vask og toilet. Vandet preller af og kalken har svært ved at sætte sig.

Med hensyn til bygningsregulativerne, så er denne løsning ikke lovlig, så husk hvis I engang skal sælge SKAL køber gøres opmærksom på dette. Så kan køber selv vælge om der skal gummihud på og sættes fliser op eller ej.