/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
CPU temperatur
Fra : ppk
Vist : 691 gange
200 point
Dato : 14-07-05 07:58

Hej

Da jeg mener at min CPU`s temperatur er årsag til at min computer går totalt ned, vil jeg gerne lige høre om nogen af jer kender arbejdstemperaturen på en AMD 2.08 ?

Efter opstart (ca. 5 min. ) ligger den på 58 grader og lige når den lukker maskinen helt ned er temp. omkring 70 grader.

CPU køle ventilatoren kører omkring 3.293 RPM

Jeg har også tjek på at det formentlig ikke skulle være en virus eller lignede der skulle være årsagen til problemmet.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-07-05 08:50

Kan ikke lige finde datablad på din, men den bør ligge meget tæt på nedenstående, og altså på en max arbejdstemperatur på 85 grader...

Processor Speed - 2133 MHz (2.133 GHz)
Processor Bus Speed - 333 MHz
Multiplier - 6.25x
Voltage - 1.65V
Max Current - 41A
Max Power - 68.3W
Process - 0.13 micron
Transistors - 37.2
Die Temperature (max) - 85C

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 14-07-05 09:09

Hej erling_l

Min CPU hedder AMD Athlon XP-A, 2082 MHz (12.5 x 167) 2800+

Temperaturer
Motherboard   35 °C (95 °F)
CPU   69 °C (156 °F)
Seagate ST3120022A   49 °C (120 °F)
Seagate ST3160021A   49 °C (120 °F)

Spændings Værdier
CPU Kerne   1.58 V
+3.3 V   3.33 V
+5 V   5.00 V
+12 V   12.16 V
-12 V   -12.69 V
-5 V   -5.20 V
+5 V Standby   5.07 V
VBAT Akkumulator   3.47 V

Så ud fra dette skulle det altså ikke kunne få maskinen til at gå i sort ?

Gad så vide hvad årsagen så kan være ? nå men det kræver sikkert at jeg må oprette et nyt spørgsmål.

Hilsen Preben

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 200 point
Dato : 14-07-05 09:37

Umiddelbart har du ret - det burde ikke være kritisk.

AMD er jo generelt lidt varme, men 69 grader er ikke vildt. Du kunne evt. prøve, om der alligevel skulle være et problem ved simpelthen at sætte lidt ekstra køling på, så temperaturen holdes yderligere nede (det kunne jo tænkes, at der decideret var fejl i processoren).

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 14-07-05 10:28

Hej

Maskinen har da ellers kørt upåklageligt i mindst 2 år ! kan der pludselig opstå en fejl i processoren ? men det præcise problem er at den kan finde på at lukke ned når der bliver spillet et eller andet lille spil eller når min Norman Virusscanner har kørt ca. 10-15 minutter.

Når den går i sort, står den bare og siger en bip bip lyd fra den indbygget højtaler i kabinettet og så er næste skridt at slukke på afbryderen bag på maskinen indtil lyden forsvinder og så tænde igen og så virker det igen.

Måske kan det så alligevel være en virus som jeg bare ikke kan få fjernet ?

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 14-07-05 11:11

tror mest på varmeproblem.
min egen AMD får problemer når jeg runder de 60 gr.cel., hvis jeg kører lidt tungere ting (bl.a. Norton Virusscanning)
Det hele fryser (mærkeligt at noget fryser når det er for varmt )

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 14-07-05 11:11

Hvornår har du sidst haft skilt kabinettet af og blæst det rent ?

Kommentar
Fra : Tec_Raven

Dato : 14-07-05 11:53

normalt er der i bios sat en temp grænse på 70c og vis man når den så lukker compen auto ned for og beskytte din pc,men når vi de varme grader nu så skal der ikke meget til før temp stiget hurtigt så som skrevet før en god rengøring af blæser og cpu køleren og fjerne alt støv fra den ville hjælpe lidt og så få en god cpu køler sat på kan anbefale en Zalman 7000B-cu LED den bruger jeg og den har sænket min temp med lidt over 10c og det er helt godt på den kan du selv regulere RPM.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 14-07-05 15:03

Hej

Den er aldrig blevet skilt og støvsuget eller blæst ren !

Så det er sikkert en god ide at bruge lidt ferie på det. Jeg sidder lige og tænker på om ikke en CPU kan blive kølet for langt ned ? og om det ændre på dens ydeevne hvis den bliver for kold eller varm.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 14-07-05 15:22

hvis du lægger cpu'en i noget tøris, kan den nok blive for kold, men du skal altså langt ned i temp. ( minus grader) før den går ned i ydeevne. (nogle supercomputere kræver ekstremt lave temperaturer for at fungere optimalt)
Varmen er et langt større problem. CPU'en stopper/brænder sammen ved for høje temperaturer (og her snakker vi mellem 60 - 100 gr. cel. afhængig af hvilken cpu man anvender)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-07-05 18:04

AMD har generelt en on die temp på 90 grader så det er sandsynligvis din bios der er sat til at lukke ned når CPU'en når 70 grader! Men men! Generelt burde en AMD Cpu med rimelig god køler og kabinetluftgennemstrømning ikke komme over 60 grader! Nogle bundkort er ikke så gode til at læse temperaturer så problemet kunne måske løses med en biosopgradering! Men helt klart lyder det osse som om du lige skal rense diverse blæsere for støv! Og sørg for god udluftning omkring kabinettet i denne hedebølge!

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 22-07-05 19:53

Tak for svaret erling_l.

Hilsen Preben