/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Agurketid
Fra : benselense
Vist : 5650 gange
450 point
Dato : 13-07-05 22:38

Drivhuset bugner med dejlige friske salatagurker.
Er der nogen, der har en god opskrift på syltede agurker?
Hilsen Bente.

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 460 point
Dato : 13-07-05 22:47

RÅSYLTEDE AGURKER
Der anvendes:

4 salatagurker, ca. 1 kg
1/2 liter eddike
500 gram sukker
100 gram groft dansk salt
evt. en del dildkroner
evt. 1 spsk. hvide peberkorn
Fremgangsmåde:

1: Agurkerne vaskes og skæres i skiver lidt tykkere end til almindelig agurkesalat.

2: Agurkeskiverne kommes i et sylteglas, og sukker, salt og eddike hældes over sammen med evt. dildkroner og peberkorn.

3: Agurkerne stilles i køleskab, og efter ca. 14 dage er sukker og salt opløst, og agurkerne kan spises.

Kilde: Kirsten Hüttemeyer.

Bemærkning: En virkelig god opskrift på råsyltede agurker. Agurkerne holder sig friske, sprøde og fine i farven i mange måneder, hvis de opbevares i køleskab.

Bemærk - at her syltes uden konserveringsmiddel. Sylteglasset kan evt. skylles i atamon.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-07-05 22:49

sukker kan undværet

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-07-05 22:51

Agurkepickles
Meyers køkken, Syltning

2 agurker
150 g løg
10 stk knust koriander
1 tsk sennepskorn
1/4 dl hvidvinseddike
1 spsk sukker
2 fed hvidløg

Pil og hak løgene groft. Damp dem møre i lidt vand. Kom tynde skiver agurk og krydderier ved og kog til agurkerne er møre. Kom eddike, sukker, salt og peber ved og kog det igennem. Smag til med evt. mere sukker og eddike.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-07-05 22:51

mirit - øhh?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-07-05 22:52

Du er måske sød nok?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-07-05 22:53

jo jeg er meeeeeeeeeeget sød (host) - derfor jeg kan undvære sukker

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-07-05 22:53

Uanset hvilken type Agurk vi taler om, er det vigtigt at fjerne alt det våde. D.v.s. alt det der findes i midten af agurkerne. Det er mest vand der ikke smager at noget specielt og blot vil gøre enhver ret, mere vandholdig og mindre velsmagende.
Når det nu er på plads, kan du gemme dine agurker på mange måder. Det handler om syltning eller henkogning, men du kan finde bøger om emnet. Det der er vigtigt, er at du prøver at dine lave opskrifter. Lav små portioner med forskellige krydderier, olier og /eller eddiker. Jeg ved godt at det lyder lidt svært, men tro mig: Det er sjovt, og giver ofte et godt resultat. M.v.h. Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-07-05 22:58

Undskyld "snublefejlerne inclusiver alle svningsfejlerne åg so weiter - oh fucshit ´ not igaain. (ked'smil) .-0

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-07-05 23:29

- Men ellers er mine råd gode nok.

Kommentar
Fra : benselense

Dato : 14-07-05 19:50

Mange tak for de mange kommentarer.
Camillasmoster jeg har prøvet de råsyltede agurker fra Kirsten Huttemeier, det er ca. 1 uge siden, så dem er jeg spændt på at smage.
Jeg hæver poientsene og efterlyser også andre anvendelsesmuligheder for agurkerne.
Hilsen Bente.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-05 19:53

Hvor er det skønt, at lillearne selv kan fortælle at hans råd er gode. Så behøver man ikke selv vurdere dem LOOOL Idiot......

Og så vent dog for fanden til du en dag blir ædru, før du skriver.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-05 19:59

benselense

Du kan glæde dig. Jeg har prøvet Camillasmosters /Hüttemeyers opskrift. De smager skønt.

Mvh
Klumme

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 14-07-05 21:03

Sennepsagurker (Spreewalder opskrift)
- 5 kg agurker
- 12 EL sukker
- 100 g sennepsfrø
- 375 mL eddige
- 3 EL salt
- 3 mellemstore løg (zittauerløg)
- 1/2 peberrod (ca. 5 cm, pegefingertykkelse, tag din mands )
- henkogningsglas

agurkerne vaskes og skrælles. Kernerne fjernes og agurken skæres i stykker. Løg skæres i halve skiver, peberrod skrælles og rives.
Agurker og alle ingredienser blandes sammen og trækkes natten over.
De marinerede agurker fyldes sammen med væsken i henkogningsglas og koges 10 minutter.

velbekomme
kattefar

Kommentar
Fra : marian_oxholm

Dato : 14-07-05 21:29

tag en agurk og riv den på et rivejern i strimler.
Læg det på et viskestykke og vrid det., så vandet kommer af.
Tag et kaffefilter og hæld tykmælk/yourghurt naturel eller creme fraiche igennem, så det drypper langsom af...den del tager lidt tid..
Tag et par fed hvidløg og hak dem fint.
Bland youghurd/creme fraiche /tykmælk, som er en kraftig konsistens med hvidløg og agurk uden vand. tilføj salt og peber samt en anelse citron.... mums

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-07-05 23:16

Med andre ord: Lav en gang tzatziki. Men tilføj noget græsk krydderi - mums!

Hanne

Kommentar
Fra : benselense

Dato : 23-07-05 09:50

Hej allesammen.
Tak for jeres gode forslag. Jeg lader lige tråden hænge lidt endnu. Håber stadig på lidt mere inspiration.
Hilsen Bente.

Godkendelse af svar
Fra : benselense

Dato : 03-08-05 14:23

Tak for svaret Camillasmoster.
Det blev nogle gode agurker.
Hilsen Bente.