/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvad er en Martini?
Fra : dreyer
Vist : 5022 gange
100 point
Dato : 13-07-05 20:37

Jeg troede Martini var noget som James Bond indtog - et mix af en alkoholbaseret drik blandet med vermouth. Men ved nærmere efterforskning har jeg fundet ud af, at sådan forholder det sig ikke. Jeg har fundet massevis af opskrifter der er katagoriseret som værende Martini, men som tilsyneladende kun har det tilfældes, at de serveres i cocktailglas og enten rystes med knust is, eller omrøres. Ingredienser kan være alt fra gin til kokosrom og alt derimellem og ved siden af, og både være med og uden vermouth.

Så hvad er definitionen af en Martini egentlig?
Undlad venligst at svare hvis du ikke ved det, tak.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-07-05 20:41

En Martini er bare salgsnavnet på en Vermouth.

Det James Bond drikker er en Vodka / Martini som blandes i et eller andet forhold som man kan li. Eksempelvis 2 Martini til en vodka.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-07-05 20:44

En Martini i klassisk forstand, er en Cocktail bestående af Vermouth og Gin. Blandingsforholdet er til evig debat.

Nogle synes at det skal være 100% Gin og at bare Proppen fra Vermouth-flasken skal føres let hen over glasset. Dette kaldes en MEGET DRY MARTINI.

En mere alm. Dry Martini er ca. 3 dl. Dry Martini og 2-3 cl Gin. Isterninger (knust eller hele) og måske lidt syre i form af lime eller citron. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 13-07-05 20:44

hej
mener det er et navn på et firma(martini) der laver vermuth
der findes jo andre firmaer der laver vermuth
lige som der er noget der hedder sekskant nøgler men næsten alle siger umbrakko nøgler
umbrakko er et firma navn

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-07-05 20:45

Martini er jo et berømt vermouth mærke og som cocktail skal der jo nok en eller anden form for vermouth i!
Her er en engelsk defination af en martini
http://www.epicurious.com/cooking/how_to/food_dictionary/entry?id=3438

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-07-05 20:46

En klassiker er en "Dry Martini" (Martini og Gin) som ikke må forveksles med en Martini ekstra dry.

Martini findes i flere udgaver.....Rosso, Bianco, D'Oro, Ekstra dry, og Rosé

Kig her: http://www.martini.com

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-07-05 20:50
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-07-05 20:51

Så ævler lillearne igen.

En Martini i klassisk forstand er IKKE en cocktail bestående af Vermouth og Gin.

Martini er firma-salgsnavnet på en italiensk Vermouth såvel som Noilly Prat er firma-salgsnavnet på en fransk Vermouth.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-05 20:57

En Extra Very Dry Martini ? =

Hæld Gin i glasset (..gerne til kanten ) og sving så proppen fra Martini'en en 2-3 gange henover glasset i en afstand af ca. 47 cm. ..eller mere (..afhængig af styrken )

...eller nøjes med at vise Martini flasken frem for den undrende skare og sæt den tilbage i bar-/køleskabet, når du har skænket Gin'en !

Ps. Jeg drikker intet stærkere end Gin ...før morgenmaden (Citat : W.C. Fields)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 13-07-05 21:01

Jeg ved at der er et firma der hedder Martini, der laver vermouth. Men det er definitionen på martini-cocktailen jeg er ude efter, ikke opskrifter, firmaer eller andet. Der er jo tilsyneladende massevis af martini-cocktails der hverken indeholder gin, vodka eller vermouth. Det eneste de har tilfælles er at de serveres i cocktailglas og enten skal rystes i shaker eller omrøres.

Jeg søger blot en enkelt definition, ikke en stor diskussion. Så undlad venligst at skrive indlæg hvis du ikke har en sådan.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 13-07-05 21:02

Og tak til Molokylet for det der (næsten) er kommet tættest på at besvare mit spørgsmål

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-05 21:03

Iflg. Nudansk Leksikon så er Martini

1. En type vermouth fra firmaet Martini og Rossi.

2. En cocktail af gin og hvid vermouth.

Dry martini

Navnet på blandingscocktail af gin og vermouth måske efter en berømt italiensk bartender, som arbejdede på et hotel i New York.

Det er hvad, der står i mit leksikon

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-07-05 21:08

dreyer.... du spurgte: Så hvad er definitionen af en Martini egentlig

Jeg svarede: En Martini er bare salgsnavnet på en Vermouth.

Hvad mere vil du ha??

Molos svar er da okay, men ikke definitionen på en Martini, som du spurgte om, men en morsom udgave af opskriften på en Dry Martini (cocktail).

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-07-05 21:11

Molo (og jeg) har ret. Den sørgelige lille skid til Klamme Klumme, aner som sædvanligt ikke hvad han taler om.
Udtrykket "En Martini" stammer fra USA, og dækker over en Vermouth m/Gin. Det er jo ikke første gang at amerikanerne beviser deres totale uvidenhed om drinks og vin o.s.v. Amerikanerne TROR at Martini er en helt speciel bryg. At det ER Vermouth, er der ikke mange af dem der ved. De er som tidligere sagt også temmeligt ligeglade, idet en amerikansk Martini kun skal have været i nærheden af en Vermouth-prop (og indeholde 100% Gin).

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 13-07-05 21:17

Klumme: Martini er faktisk en drink, ikke bare et firma der laver vermouth (som det efterhånden er slået fast med store drinkspinde). Så meget vidste jeg udmærket i forvejen, og valgte at udelade det fra det oprindelige spørgsmål, da enhver der har lidt styr på sit barskab og viden om drinks og alkohol ved dette.

Hvorfor er det så, at en større samling drinksopskrifter jeg har opsporet er katagoriseret som martini?
Et eksempel er en såkaldt Tropical Martini, der indholder is, Ameretto og kokosrom, og intet andet. Ikke gin eller vermouth.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-07-05 21:19

I dit første indlæg bad du om definitionen på en Martini. Nu ber du om definitionen på en Martini cocktail. Kan du bestemme dig???

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 13-07-05 21:21

Klumme: Ja. Jeg vil gerne have mit spørgsmål besvaret. Undlad venligst at skrive flere indlæg her. På forhånd tak.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-05 21:24

Citat
Iflg. Nudansk Leksikon så er Martini

1. En type vermouth fra firmaet Martini og Rossi.

2. En cocktail af gin og hvid vermouth.

Dry martini

Navnet på blandingscocktail af gin og vermouth måske efter en berømt italiensk bartender, som arbejdede på et hotel i New York.

Det er hvad, der står i mit leksikon

Ham der har lavet en Tropical Martini hedder sikkert Martini. Han kunne ikke finde på et andet navn.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-07-05 21:24

Nej kære dreyer.

En Martini er ikke bare en drink, men en Vermouth, som bruges i mange forskellige drinks og cocktails, og i mange tilfælde har deres eget navn.

Men dit styr på indholdet af dit barskab må siges at kunne falde gennem perforeringen på et frimærkeark, når du ikke ved hvad en Martini er. Jeg er smuttet LOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-07-05 21:25

Hvilket et af dem LOOOL

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-07-05 21:27

Måske fordi de drinks du nævner bliver serveret i martini glas? selvom de er uden vermouth!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-07-05 21:27

Lille Dumme Klamme Klumme. Hvis du IKKE forstår spørgsmålet, så lær at holde din kæft. Nu har dreyer jo fortalt dig at du er dum i nakken. Så er det NU du bør fjerne Fluebenet. Fez den ind?

Vel spørges der efter en definition, MEN før det skrives der en masse som du ikke forholder dig til i dit svar. Squ da kun fordi at du er dum som 4 døre og ikke HAR svaret. Så hold nu din mund lille dumme klamme klumme og skrid fra et spørgsmål, hvor selv SPØRGEREN har bedt dit fize af H. til. Hvor svært kan det være????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-07-05 21:32

Halløjssa psykoarne.... er der nogen der har pisset på din sukkermad. Herrgud... fordi du svarer fuldstændig forkert, skal du da ikke fare sådan op.

Det er helt almindeligt for den slags fordrukne idioter som dig, at de ikke aner en skid om hvad de hælder i bolden.. det eneste der interesserer dem er alkoholprocenten og om de kan holde det i sig. LOOOL

Smut nu ud til dine spejderdrenge med de bare knæ.... LOOOL

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-05 21:34

Citat
En Martini er bare salgsnavnet på en Vermouth.

Citat
Så hvad er definitionen af en Martini egentlig?

Det er da rigtigt. Det er salgsnavnet på en vermouth.

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 13-07-05 21:34

Spændende med alle de aggresioner der bliver luftet over et spørgsmål om Martini... Det var nu ikke meningen.
Jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu, hvis nu en eller anden klog bartender sku' kigge forbi. Ellers må jeg jo bare tage til takke med de foreløbige svar. Og tak for dem!

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-07-05 21:37

Dreyer - Sig lige til Klumme én gang til, at du IKKE ønsker hans tilstedeværelse i din tråd. Han synes desværre ikke at have forstået det første gang.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-05 21:40

Minder mig lidt om en 'lille sort'

Ver 1.0 :

Læg en 10 øre i en kaffekop. Hæld kaffe i, til du ikke ka' se 10 øren længere. Hæld så snaps i ..til du kan se den igen

Ver 1.1 :

Læg en 10 øre i en kaffekop ..og hæld så snaps på ...til du ikke ka' se noget længere !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 13-07-05 21:43

hej
martini /vermuth
er det ikke en hedevin med en dejlig smag
som kan drikkes rent med is i eler blande med andet spiritus efter smag og behag
man får helt lyst til en men har desværre ikke noget

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-07-05 21:46

1133 - læs spørgsmålet før du kommenterer det!

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 13-07-05 21:49

Ans: Ja, det er godt nok navnet på en vermouth, men som tidligere skrevet er det ikke et firmanavn jeg er ude efter. Det er definitionen på den drink som hedder Martini jeg er ude efter. At firmaet mere eller mindre tilfældigt hedder det samme som drinken er kun med til at skabe forvirring, hvilket vist er lykkedes ganske udmærket :)

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-07-05 21:53

dreyer - Den har jeg givet dig for længe siden.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-07-05 21:56

Skulle du fortsat være i tvivl, så læs Molo's lidt senere.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-05 21:56

Der findes to drinks der kategoriseres som Martini:

Dry martini:
2cl Martini eller anden Vermouth
3cl Gin
1 grøn oliven på pind.

matini shakes med is.

Martini hældes på glas
Gin hældes på
oliven på pind sættes i
serveres uden is.

Og
Dry martini Cocktail

1 del part stock dry
2 part Vodka

Blandes og serveres med isterninger.

fra www.maduniverset.dk

mvh dova

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 13-07-05 22:01

Arne: Ja ja, men mysteriet om hvordan alle andre drinks der er uden for kategorien (dvs. ingen vermouth og gin) også kan kaldes Martini er endnu ikke løst :)

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-05 22:02

Citat
1133 Dato : 13-07-05 21:43

hej
martini /vermuth
er det ikke en hedevin med en dejlig smag
som kan drikkes rent med is i eler blande med andet spiritus efter smag og behag
man får helt lyst til en men har desværre ikke noget

Iflg. nudansk Leksikon så er vermouth:

En hedvin fremstillet af hvidvin tilsat krydderier.

dreyer

Du kan finde mange opskrifter på "Martini"

I bund og grund er det bare en drink. Nogle blander det ene eller det andet sammen. Andre det andet og det ene sammen.

Så kalder de det en Martini.

Men jeg holder mig stadig til forklaringen fra mit leksikon.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-05 22:08

En Martini er en vermouth, som er en hedvin fremstillet af hvidvin blandet med krydderier.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-05 22:10

ans -> ..og jeg holder mig til kølige pilsnere

[hør] ..og når jeg så ikke længere kan holde mig?

Tjaeh... så finder jeg et nærliggende toilet ..lokum, pissoir, træ/hegn ..en faskine/busk/baggård/rist

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 13-07-05 22:12

he he ikke en dag uden Arne fortæller en, han er klam og dum.. Han er da en joke som vi andre kan more sig over imellem indlæg

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 13-07-05 22:19

Dreyer
For mig er drinken "Martini" en blanding af Vermouth og Gin serveret i et 3 kantet glas med en oliven.
I USA er en "Martini" som du er inde på i dit spørgsmål en hvilken som helst drink serveret i et "Martini glas".
Det afhænger altså hvem man spørger hvilket svar man får.
Jeg kan ikke en gang påstå at min definition er den korrekte, da det jo er flertallet der bestemmer.
Altså hvis de fleste påstår at en god stærk drik serveret i et Martini glas er en "Martini" så _er_ det sådan.
Janus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-05 22:26

..en Martini er ofte blot en betegnelse for/-ensbetydende med : En drink før maden (..French Apéritif : http://www.ffcook.com/pages/dapero-p.htm )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-05 22:27

En martini ER vermouth (En hedvin fremstillet af hvidvin tilsat krydderier), hvis den vel at mærke drikkes af et martiniglas.

Drikkes vermouth derimod af et vinglas, så kaldes drikken IKKE længere for en martini - men for en krydret hedvin fremstillet af hvidvin*S*

En Dry martini = gin blandet med vermouth. (kan drikkes af alle slags glas)

Faktisk skide enkelt?! *LOL*

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-05 22:27

..eller før tørsten for alvor sætter ind !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-05 22:28

http://www.barskabet.pift.dk/barleks.php#52
Martini
Firmabetegnelse for et af de kendteste italienske vermouthmærker og samtidig navnet på den populæreste af alle cocktails.

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 13-07-05 22:29

Tedd var inde på det tidligere, om end i noget vagere vendinger; interesssant ny vinkel, at det er glasset der bestemmer om det er en Martini eller ej. Personligt har jeg altid kaldt dem cocktailglas, og tanken har derfor ikke strejfet mig.
Er der nogen der kan bekræfte glas-teorien?

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-07-05 22:31

Dreyer:
Citat
Fra : dreyer Dato : 13-07-05 22:01
Arne: Ja ja, men mysteriet om hvordan alle andre drinks der er uden for kategorien (dvs. ingen vermouth og gin) også kan kaldes Martini er endnu ikke løst :)
Hilsen
Dreyer

Jo Dreyer, det er det. For det KAN det ikke. Det eneste ord der er beskyttet er nok Martini, når det drejer sig om Vermouth. Alt andet er frit. Næsten ligesom at kalde sig Viking.

Som jeg sagde i min første kommentar, og som mange andre senere har været enige med mig i.

Læs min kommentar. Venlig Hilsen Arne

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-05 22:46

Skynd dig at læs Arnes kommentart. Han trænger tydligvis til point*L*

Og så bare skyl lortet ned. Martini, eller ej

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-07-05 22:50

LOOOOL AJ og dreyer kan tage hinanden i hånden. De er lige bløppede i hovedet.... ahhh AJ en anelse mere.

Psykoarne .. tror du virkelig at du, eller for den sags skyld andre, kan holde mig ude af en tråd. Du er simpelthen så snotdum at det skriget til himlen, og dit svar er så forkert som noget kan være. Dyrk dine obskure tilbøjeligheder og hold snotten fra noget du ikke ved en skid om... og det er meget LOOOL (staves LOOOL)

For satan hvor er du usympatisk

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 13-07-05 22:54

www.cossiemanden.dk/forum/ post.asp?method=TopicQuote&TOPIC_ID=121&FORUM_ID=7 - 29k -
Jeg sender lige en adresse mere. Begge er fundet på www.google, ved at skrive ægte Martini
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 13-07-05 22:56

www.netprofessor.dk/artikler.asp?id=1300 - 15k
Her er så den anden adresse.
God fornøjelse.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-05 23:02

http://www.bartenderen.dk/

MARTINI COCKTAILS
33. DRY MARTINI
8/10 Gin
2/10 Dry vermouth
Stir, Serve straight up or on the rocks.
Add a zest of lemon or an olive.

34. VODKA MARTINI
As a Dry Martini but substitute vodka for gin.

35. SWEET MARTINI
As a Dry Martini but substitute sweet red vermouth for dry vermouth and a cherry or zest of lemon or an olive.

36. PERFECT MARTINI
8/10 Gin
1/10 Dry vermouth
1/10 Sweet red vermouth
Stir, Lemon zest or cherry.

37. GIBSON
9/10 Gin
1/10 Dry vermouth
Stir, Serve straight up or on the rocks.
Add a silverskin (pearl) onion

38. NEGRONI
1/3 Gin
1/3 Sweet red vermouth
1/3 Campari
Build over ice an Old Fashioned glass.
Garnish with a half slice of orange.
Serve with a stirrer.
Note: In some countries is normal to offer the option of soda water in addition.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-05 23:08
Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-05 23:09

Men læg lige mærke til,
at websitet netprofessor er et site med STORE spørgsmål og SMÅ svar*ROFL*

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-07-05 23:24

dreyer - læg lige mærke til hvordan Klumme behandler ALLE, der ikke automatisk giver ham ret i alt. Han er en sørgelig skiderik, men det behøver jeg ikke fortælle dig. Jeg er sikker på du har fået svar på dit ?. Kan du hygge dig. Jeg fjerner fluebenet nu. Har ikke længere lyst til at blive overbeskidt at Klumme. Vi tales ved en anden gang. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-07-05 23:25

Ifølge et nummer af "National Geografic", var Martini, Sicilianer, og kom til New York i slutningen af forbudstiden derover. Han begyndte at arbejde som tjener på Waldorf Astoria, og blev senere bartender.
På hans hjemegn, havde de i årtier, tilsat krydderrier til hvidvinen for at den skulle kunne holde sig længere frisk.
Han begyndte at bruge de samme krydderier, når der havde været store selskaber, og der kom åbnede flasker tilbage
fra selskabet, derfra startede hele historien om Martini. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-07-05 23:26

Og Netprofessor flere gange er taget i at give dårlige, mangelfulde og forkerte svar, hvad de osse gør i dette tilfælde LOOOL, så det er lige et sted for psykoarne at blive svarer LOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-07-05 23:43

Nåååå søde lille arne. Nap en tudekíks LOOOL.... Surt show lillearne, at du igen giver et forkert svar i din sygelige jagt på point.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-05 23:48

Hvis det er som keldd skriver, så er det hvidvinssjatter tilsat krydderier der er grundlaget for Martini.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 13-07-05 23:49

13-07-05 23:24 ..Godt gået Arne....denne kommentar kræver et langt *LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO*

Læs lige tråden fra start. Klumme starter med at skrive, du ævler (ikke spor andet)- og hvad er dit svar?!

Citat
Molo (og jeg) har ret. Den sørgelige lille skid til Klamme Klumme, aner som sædvanligt ikke hvad han taler om.

joooo, tingene udvikler sig, men du er sq selv med til at piske stemningen op

Sov godt, men det giver vel sig selv. Alkohol sløver jo som bekendt

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 13-07-05 23:59

Citat
Formanden for Federalimentare Rossi di Montelera, indehaver af det historiske vinmærke Martini, fortæller sin egen historie til Børsen om de paradoksale erfaringer fra USA, hvor han har tabt en retssag. I USA kan alle bruge mærkenavnet Martini til deres drikkevarer, fordi den er blevet et mønster i drikkesamfundet. Den autentiske Martini mærkevare kan kun kaldes Martini & Rossi. Både USA og Canada er effektive til at beskytte sig deres produkter mod EU-landene.

Så det må være derfor at en Martini er en drink.

http://www.alfredotesio.dk/hat_mad_vin.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-05 00:00

Tror hele forvirringen skyldes at "man" visse steder ansér Martini for blot at være en coctail - altså en blanding af et eller andet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-05 00:13

Refi

Det er netop dette faktum, som AJ ikke fatter en skid af. Og typisk for hans utålelige og oppustede selvglæde, så magter han ikke at tage i mod lærdom. Han kunne ellers lære meget ved at lytte, i stedet for konstant at bræge op om sin indbildte viden. Underligt at han ikke kan indse, at han er komplet til grin. Tvært i mod gør han alt for at latterliggøre sig selv, men sådan en adfærd er måske ikke ualmindelig for suspekte personer med galloperende mindreværdskomplekser LOOOOOL

Nå jeg vil forlade baren.... med de bartendere der er her, tør jeg ikke bestille en dobbeltsidig Kualalumpur

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-05 00:17

Citat
Tedd var inde på det tidligere, om end i noget vagere vendinger; interesssant ny vinkel, at det er glasset der bestemmer om det er en Martini eller ej. Personligt har jeg altid kaldt dem cocktailglas, og tanken har derfor ikke strejfet mig.
Er der nogen der kan bekræfte glas-teorien?

Nej, den tror jeg ikke på.

Det ville svare til, at en øl kun er en øl hvis den drikkes af et ølglas.

Så skriver refi

Citat
Tror hele forvirringen skyldes at "man" visse steder ansér Martini for blot at være en coctail - altså en blanding af et eller andet.

Det lyder mere rigtigt....eller rettere, at man nogen steder kalder alle mærkelig blandinger for Martini, såfremt dette bare er en af ingredienserne, hvilket også fremgår af det citat ans skrev om Martini cocktails....altså bare drinks/cocktails der indeholder martini.

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-07-05 00:43

Hmm? Har lige pisket flødeskum i en hundeskål af mangel på andre skåle! Er det nu blevet til hundemad?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-07-05 00:45

eller bliver vand til øl hvis man drikker det af et ølglas? Lige noget for Molo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-05 00:51

Flødeskummet er ganske rigtigt blevet til hundemad

Vandet skal blot tilsættes lidt humle - så er den hjemme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-05 00:57

Velbekomme dig Tedd LOOL. Er lidt glad for at du ikke har inviteret mig på Othellolagkage.... LOOL
************
Men tilbage til Martini hmmmm

Lad os tage den én gang til fra en ende af, så alt det ævl som AJ på sædvanligvis ekvilibristisk vis forplumrer enhver tråd med, kan blive rettet ud.

Spørgsmålet lyder: Så hvad er definitionen af en Martini egentlig.

Svaret er eentydigt, at en Martini er en alkoholisk drik, som går under betegnelsen Vermouth, og navnet Martini er et handelsnavn lanceret af det italienske firma Martini & Rosso.

Når man på en bar bestiller en Martini, vil tjeneren, hvis han er professionel, spørge om det skal være en Martini cocktail. Hvis man bestiller en cocktail, så er der 2 klassikere. En med Gin, som kaldes ”Dry Martini” og en med Vodka som den James Bond drikker. De laves begge normalt med den Martini type der hedder Martini Secco.

Det er ikke sikkert, at det lige foregår på den måde på "Veras bodega" i Herning, eller på et eller andet skummelt bøsseværtshus, eller hvor nu engang lillearne har sin gang, men ude i den store internationale verden behandler man Martini på den måde. Som et kuriosum kan det nævnes, at en Dry Martini” sagtens kan laves på den franske Noilly Prat, som er en fransk parallel til den italienske Martini.

Det anbefales i øvrigt at forholdet mellem Vermouth og gin/vodka er 1 del Vermouth og 4 dele gin/vodka, men det er klart en smags sag.

Nu er lillearne jo heldigvis daffet af loool, så han får desværre ikke dette lært, men det jo egentlig osse komplet lige meget. Han fatter ikke en skid alligevel

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-07-05 01:00

Rigtige mænd drikker Irish Coffee!! Ikke det der james bond tøsedrik!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-05 01:07

HEHEHE ..... I øjeblikket drikker jeg nu mest iskaffe. Nem opskrift her:

2 toppede teskeer Nescafé gold
2 teskefuld sukker (hvis man bruger sukker)
Dette røres med en sjat koldt vand. Når det er opløst... 3-4 isterninger og alm. koldt vand samt en slat fløde til at runde smagen med. Røre røre røre, og en forfriskende lille sag er klar. Kan osse blendes, så isen knuses, men det gir mere opvask LOOL

Go nat......

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-07-05 07:54

Klumme:
Den ryger jeg ikke på, føj, næh jeg tager min havregrød her til morgen, med et glas koldt vand fra hanen,
det kommer man langt med, prøv.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 14-07-05 08:01

med fare for at få det værste frem i klumme, vil jeg nu bare lige sige, at jeg synes, det er ærgerligt, at du bliver så gal i hovedet, at du benytter dig af de værste gloser for at få din mening frem. når du ikke er gal, udtrykker du dig jo på en sober måde og man får lyst til at læse dine svar, som kan være både interessante, morsomme og korrekte.
til aj og så klumme - lad være med at læse hinandens svar, så vi kan undgå disse rendestensudgydelser. måske kunne i oprette jeres egen tråd, hvor i kunne øve jer i mudderkastning helt uden andres indblanding og måske efterhånden nå frem til. at i godt kan trives med hinanden

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-07-05 08:14

tedd:
Irish coffee, hæ, det er da for gamle kællinger, og afdankede skolelærere.
Næh, rigtige mænd drikker denatueret sprit, med små slurke solbærsaft ind imellem (meget brugt på Grønland)
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-05 08:58

Tak aasenissum....

Jeg er nu ikke gal, som du skriver, men det ubehagelige monster til AJ skal sættes på plads, så han ikke uimodsagt kan fremture med sine uhyrligheder. Det er muligt at han er undskyldt ved at han er syg i sit hoved, men så må han hen på sin afdeling og køre sit betændte ævl af.

Bedste hilsener
Klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-05 09:12

Keldd for fanden LOOL vinduessprit.... men solbærrom og pandekager.... WHAU

og havregrød spiser jeg da osse regelmæssigt. Det ligger så godt i maven og egentlig burde alle alkoholikere æde det stads... Det er jo nemt at få op igen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-07-05 09:27

Klumme:
Det er også et par dage siden jeg prøvede den opskrift, den mest smadrende hovedpine fulgte
med, og den holdt sig meget længe. Jeg gør det aldrig mere.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-05 09:49

[hør] tedd -> Jeg har testet den dér med vand i et ølglas

En rystende og dybt skuffende oplevelse

..selv efter 17-18 glas udeblev virkningen ..bortset fra en stærk trang til vandladning

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : dreyer

Dato : 14-07-05 11:14

Tak for svaret ans.
Ærgeligt at mit spørgsmål skulle ende i personlige angreb og beskyldninger, også på mig selv. Det er da utroligt, at man ikke kan stille et ganske almindeligt spørgsmål uden at visse personer skal begynde at svine til højre og venstre, og lange ud efter de der ikke straks godtager vedkommendes svar. Ingen nævnt, ingen glemt.
Hvis det er point I mangler, så vil jeg foreslå at de der har lyst til at deltage i tilsvining og mudderkastning opretter deres egen tråd - som vistnok er blevet foreslået tidligere - og så kan man så gi' point til den der efter 24 timer har tilsvinet mest svinsk. Personligt er jeg totalt ligeglad med point, for jeg har 1000-vis at gi' af, og hvis det kan fjerne tilsviningen fra de reele spørgsmål, så deler jeg gerne rundhåndet ud af dem.
Det bedste vil måske nok være at de der vil svine til holder sig helt væk fra denne slags fora, for helt ærligt; hvor er det dog barnligt på et primitivt og umodent niveau!

Ha' en go' dag!

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-05 11:21

Til lykke Ans

Dreyer LOOOL Jeg skal spare dig for hved jeg mener om din formuleringsevne. Men det var da altid noget, at du ikke i din forplumring gav point til AJ's komplet forkerte svar.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-07-05 11:38

Tak dreyer

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 14-07-05 12:05

Klumme: Nej, spar mig ikke nu du er i gang. Hvad mener du om min formuleringsevne?

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 14-07-05 13:03

dreyer hop nu ikke med på vognen - styr din nysgerrighed.

findes der ikke et program, hvor man kan bremse bestemte ord og vendinger?
det kunne være noget for kandu, som så kunne sætte en karantæneperiode i gang?