/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Haveindretning
Fra : snusi
Vist : 1401 gange
100 point
Dato : 13-07-05 14:49

Hej.

Jeg har et stykke jord som vender mod Nord, som jeg bare ikke kan få noget til at gro i. Det er ca 2.50 x 14 m. Er der nogen der har en god idè til dette stykke jord?
Jeg kunne tænke mig noget med krukker istedet, men synes heller ikke der bare kan stå krukker i det lange stykke

snusi

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 15:13

Hej, hvad med et vandbasin til fisk, med lidt vandfald og lignende.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 13-07-05 15:57

Det lyder da næsten som en elegant petanque bane (eller hvordan det nu staves) .....

Kommentar
Fra : allanni

Dato : 13-07-05 18:56

Vi har selv et bed mod nord. Her har vi plantet en masse forskellige Hosta-planter sammen med Geranium. De første står flot i mange grønne nuancer, medens de sidstnævnte blomstere lystigt. Ingen for begge er der et kæmpe udvalg.
Et par enkelte buske - fjeldribs - Ribes Alpinum - giver lidt højde sammen med et rønnetræ - Sorbus.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 13-07-05 19:22

Hej.

Det lyder rigtig godt alt sammen, men desværre er jeg ikke lige til vandbassin med fisk o.l og heller ikke til Petanque. Hele min have er meget lille og derfor må dette stykker heller ikke være for voldsom, men store busk osv. Er der ingen der har prøvet/set nogle bed med mange krukker blandet med noget andet? Eller er det kun noget der findes i min fantasi

snusi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-07-05 19:58

Ud på nærmeste planteskole - de giver dig gerne gode råd gratis.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 13-07-05 20:32

Ja, det ved jeg godt, men måske er der nogen her på Kandu som lige har den helt rigtige idè

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-07-05 21:10

Evt. nogle "øer" af granitskærver, hvor der kan stå krukker eller f.eks. zinkbaljer med blomster.

En bænk med ovalt stykke foran med granitskærver på.

Prøv at lave en tegning over jordstykket, så kommer der garanteret nogle idéer.

Så har du også forholdet mellem hus, have mv.

MVH
Hanne

Accepteret svar
Fra : kammanoerup

Modtaget 100 point
Dato : 13-07-05 21:44

du kunne f.eks. lave et krydderurtehave med trædesten evt. med gange- der kunne du også anbringe nogle krukker/baljer/kar med blomster ell. småbuske, du ville så have noget både for ganen og for øjnene( mange krydderurter har dejlige blomster)
MVH
Kamma

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 13-07-05 21:48

Kan krydderurter gro mod nord? Jeg har, som du sikkert har fundet ud af , ingen krydderurter.
Jeg har haft mange forskellige planter i det stykke jord, og har ikke haft held med noget endnu. Vi har skiftet jorden flere gange, givet det gødning, kalk osv, og lige lidt hjælper det.
Derfor tænker jeg i krukker, måske kasser, baljer som du skriver.

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 13-07-05 21:53

er der slet ikke noget lys på det stykke jord, ligger det i total skygge?

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 13-07-05 22:08

Jo der er lys, men ikke ret meget

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-07-05 22:44

Snak med plantecenter/gartner om, hvilke planter, der ikke kræver så meget lys.

Der findes garanteret et hav!

Hanne

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 13-07-05 22:47

en del krydderurter kan godt gro uden direkte sol, men selvfølgelig er jorden også vigtig- her kunne du plante ell. så i store urtepotter der graves ned med den rette jord for lige netop den plante du måtte ønske. Jeg ville anskaffe ell. låne en bog om krydderurter på biblioteket. Du kunne jo også bruge nogle plantesten til at holde på den rette jord, så der er egentlig mange muligheder.Har selv en bog "Bogen om Krydderurter" af Peter McHoy & Pamela Westland Udgivet på Kønemann, der står alt der er værd at vide om kr. urter også anvendelse underholdende læsning-
VH Kamma

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 13-07-05 22:50

Tak for svaret kammanoerup.

Det vil jeg prøve, men det bliver i krukker, baljer osv. da jeg efterhånden har brugt mange penge på forskellige planter/blomster til dette stykke jord

snusi

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 13-07-05 22:55

håber at du for en rigtig dejlig krydderurte have- husk lige at mange krydderurter kan såes- så det ikke bliver så dyrt- kan anbefale timian- mange forskellige slags høje og lave med smukke blomster. anbefaler kraftigt den omtalte bog, så kan det ikke mislykkes for dig, god fornøjelse
VH Kamma

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 13-07-05 22:56

Hej igen

Kom til at tænke på om der skal specielt jord i de krukker hvor jeg vil plante krydderurter?

snusi

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 13-07-05 23:02

Det er lige det- nogle kræver fed jord andre let o.s.v., omtalte bog har tydelig markering af jordtype, men andre bøger har det måske også- jeg er så glad for den bog jeg har nævnt og hvis man går igang er det jo rart at gøre det rigtigt fra starten, MEN der er da også kr. urter der slet ikke kræver speciel jord, de gror bare i alt. Hilsen Kamma

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 13-07-05 23:14

Hej

Mange tak. Jeg vil lige anskaffe mig den bog, det lyder spændende

snusi

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 14-07-05 00:51

Hej- velbekomme og god fornøjelse

Kamma