/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Lave en søgeboks
Fra : anetteogjesper
Vist : 504 gange
70 point
Dato : 13-07-05 11:20

Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg laver en søgeboks til min side fra bunden?

Jeg har prøvet både Picosearch og freefind, men jeg bryder mig ikke så meget om dem og ville gerne opbygge en selv fra bunden og tænkte om nogen kendte et sted hvor jeg kunne se hvordan det gøres eller en der kunne hjælpe mig her
mvh
Anette

Kommentar
Fra : PerOlof

Dato : 13-07-05 11:29

Kigge på http://www.wrensoft.com/ Zoom Search Engine

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 12:56

Hej. prøv her

http://www.500.dk/

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-07-05 13:05

Jeg kan da ikke se noget på den der 500.dk

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 13:08

Prøv at klikke på html koder,,,,,,,,,søgmaskiner.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-07-05 13:21

Det prøver jeg

Og PerOlof det er desværre heller ikke det jeg søger, jeg vil gerne lave den fra bunden ellers mange tak

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-07-05 13:22

Det er desværre heller ikke sådan en søgeboks jeg vil have, det skal være til min egen side, med søgeord jeg selv opretter.

Kommentar
Fra : PerOlof

Dato : 13-07-05 13:27

Hvis du vil lave den helt fra bunden så har du et godt stykke arbeje fremfør dig hvis du vil ha indeholdet in i en DB. Men lykke til

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-07-05 13:31

Jeg er ligeglad, jeg vil bare vide hvordan

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 13:36

Kun et forslag......
Så skulle du muligvis prøve at begynde med Words, der kan du muligvis lave en side, hvor du selv ligger en søgemaskine ind, "søg" og links til diverse sider / ord, har prøvet engang, men fik det ikke helt på plads.
Husk at gemme som webside, det tager ikke så lang tid, men kan ikke lige huske det hele mere.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-07-05 13:42

Og jeg kender slet ikke noget til det, så jeg kunne godt bruge en lille guide...

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 13:52

Som sagt kan jeg ikke huske det mere, men var det ikke nemmere, bare at lægge en de enkle søgemaskiner ind på din side.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-07-05 14:08

Ja, men det vil jeg ikke have for den kan ikke finde halvdelen, da jeg bruger database og frames.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 14:22

Ja så kan det tage sin tid?
Men prøv at rode lidt med words, eller var det Works tekstbehandling, kan altså ikke huske hvordan, men der er altså en måde, ærgeligt.
Det er sikkert varmen.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 13-07-05 15:05

Du skal have alt dit indhold i en database, og så opbygge dine sider dynamisk med f.eks ASP eller PHP.
Har du først det, så er det ingen sag at søge i indholdet.

Ellers har du næsten kun mulighed for at søge vha søgemaskiner andre har lavet.

Eksempelvis kan du gratis bruge Google til at søge på din hjemmeside. Eksemplet er taget fra Skandias hjemmeside:

Kode
<form method="get" action="http://www.google.com/custom">
<input type="text" name="q" style="width:180px;" maxlength=255 value="">
<input type="submit" name="sa" value="Søg">
<input type="hidden" name="cof" value="S:http://www.skandia.dk;GL:0;AH:center;L:http://skandia.dk/gfx/skandialogo.jpg;AWFID:032421a80dd37a31;">
<input type="hidden" name="domains" value="skandia.dk">
<input type="hidden" name="sitesearch" value="skandia.dk" >
</form>

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 13-07-05 15:08

Nå, det blev vist godt smadret da det kom indpå kandu... men ponten er, at der kommer en input boks fra google, der kun viser resultater fra et bestemt website.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-07-05 19:26

Jamen hvad så hvis jeg vil søge på feks. bluser?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-07-05 19:53

Jeg har lagt en søgefunktion ind på en foreningshjemmeside. Du kan se på den og søge med relevante ord.
Hvis du syntes om den, kan jeg sende dig denne fil med tilhørende JS-fil.
Her på www.tour-de-holmegaard.dk - i menuen går du til "stikordssøgning" og indtaster det eller de ord du finder relevant. Herefter vil du blive presenteret for et antal links der matcher med søgeordet.

"Prøv det"

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 19:58

Du skal lave hele din hjemmeside, med links og andet, og det kan være meget/har set din side, så der er meget at holde styr på, i samme, "HVIS JEG MÅ KALDE DET, SOM JEG GØR" i samme mappe/ index.html/htm/php eller ??
men bare de/alt ligger i samme index///????et eller andet, så kan du bruge de programmer jeg henviste til, da de kun søger på dit index//et eller andet,,,,,,,
Med andre ord, hvis du subdomains, du linker til, kan søgemaskinen ikke finde de andre sider, da de ikke ligger under index, men på side/filer/et eller andet,,,,,,,håber du forstår bare lidt af det, for det gør jeg, egentlig ikke, men det virker........Har prøvet det af......

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-07-05 20:11

hmm smxxx jeg er vist ikke helt med....

Severino, jeg vil meget gerne høre mere... diverse @ os . dk

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 20:14

lige 1 øjeblik,,,,,,,,,,,,,,mailer dig,,,,,,,,igen

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-07-05 14:40

severino du må gerne skrive...

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 70 point
Dato : 14-07-05 21:13

Det har jeg gjort anetteogjesper

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-07-05 22:27

Hallo "Jesper i nettet"
Hvordan går det med jeres søgeboks???

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 18-07-05 23:40

severino.

Har du også sendt, har ikke hørt fra dem siden.......

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-07-05 19:49

Ja!
De søger nok stadig (efter en forbindelse)

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 19-07-05 20:27

HE/HE

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 18-09-05 17:52

Tak for svaret severino.
Undskyld det meget sene svar, har haft travlt. Arbejder stadig på søgeboks, så håber der må skrives igen, hvis der er problemer