/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Indsigt i den andens økonomi efter seper~
Fra : nenita
Vist : 1909 gange
220 point
Dato : 13-07-05 11:02

Vi er blevet seperaret pr. 24 maj 2004, men bodelingen er ikke afgjort endnu. Jeg solgte vores fælles bil (jeg stod på reg. att.) den 11 maj 2004 og beløbet blev sat direkte ind i banken til udligning af billånet og restbeløbet blev sat ind på en fælleskonto. Jeg købte selv en anden bil samme dag, denne bil smadrede jeg i dec. 2004 - fik penge af forsikringen og købte en anden bil.
Nu er mit spørgsmål: Kan min mand forlange at se hvad jeg fik af forsikringen og hvad jeg gav for den nye bil (den købt i jan 05)???
Han har først beskyldt mig for at have fået penge udbetalt for fællesbilen og nu hvor han ikke kan bevise det (svært når det ikke er tilfældet), vil han se opgørelser på de andre biler. Der er ikke noget at skjule, men det irriterer mig hvis han kan blive ved med at rode i min økonomi op til 8 måneder efter vi er blevet sep.
Håber nogle har kendskab eller erfaring i ovenstående.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-07-05 11:07

Næ, din økonomi rager ikke ham. Se at blive skilt rigtigt - det kan du efter 6 mdr.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-07-05 11:08

http://www.civildir.dk/regler/separation.htm

læs

Ved separation bortfalder de fleste af ægteskabets retsvirkninger. Det gælder formuefællesskabet, den gensidige arveret og den gensidige troskabspligt, men ægtefællerne er stadig gift med hinanden.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 13-07-05 11:10

Det kunne jeg ikke - kun hvis vi var enige og det var vi så absolut ikke. Jeg måtte i retten og blive sep. ved dom.
Jeg har nu efter et år (den 25 maj) sendt skilsmisse begæringen til amtet og venter på svar.
Han vil heller ikke betale leje af huset til mig fra sep. datoen og indtil huset blev solgt selvom han boede der og havde låst af så jeg ikke havde adgang.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-07-05 11:11

Jeg mener ikke, han kan forlange det i dette tilfælde.
Kig feks også i brevkassen på www.familieadvokaten.dk
Noget helt andet (det rager for så vidt ikke mig) hvorfor er i ikke skilt? så gælder der jo andre regler.

MVH

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 13-07-05 11:15

Vi er ikke skilt fordi han ikke vil give slip. Som i kan se har jeg første dag efter der var gået et år sendt papirerne om skilsmisse til amtet, men de tager åbenbart sin tid.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-07-05 11:18

Uuuha, få fat i en af de skrappe advokater - så du får det kapitel lukket og slukket. Kender en hulens skrap en i Århus området!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-07-05 11:20

Du har krav på skilsmisse efter 12 måneder, selvom modparten ikke vil.
Statsamterne kan godt være lidt sløve, så skru bissen lidt på. få evt fat i en advokat.
Det som 3773 skriver er også rigtigt, men her skal parterne være enige om skilsmisse.

MVH

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 13-07-05 11:21

Jeg har advokat på, den skrappeste "kælling" som findes i Esbjerg.(Det har jeg haft hele forløbet). Hun har ferie de næste 2 uger og derfor kan jeg ikke lige spørge hende.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-07-05 11:24

Skrammel - så bliver du nok nødt til at vente. Ret irriterende.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-05 11:29

§ 31. En ægtefælle har ret til skilsmisse efter 1 års separation.

Stk. 2. Ægtefæller har ret til skilsmisse efter 6 måneders separation, hvis de er enige om skilsmisse.

2 års adskillelse

§ 32. En ægtefælle har ret til skilsmisse, når ægtefællerne på grund af uoverensstemmelser har levet adskilt i de sidste 2 år.

Utroskab

§ 33. En ægtefælle har ret til skilsmisse, når den anden ægtefælle har været utro eller har deltaget i et lignende seksuelt forhold. Skilsmisse kan dog ikke kræves, hvis ægtefællen har været indforstået med handlingen eller senere må anses at have frafaldet sin ret.

Stk. 2. Skilsmisse kan ikke opnås på grundlag af et seksuelt forhold, der har fundet sted, mens ægtefællerne er separeret.

Stk. 3. Ansøgning om skilsmissebevilling må indgives eller retssag anlægges inden 6 måneder efter, at ægtefællen er blevet vidende om handlingen, og inden 2 år efter, at den er foretaget.

Vold

§ 34. En ægtefælle har ret til skilsmisse, når den anden ægtefælle har udøvet forsætlig vold af grovere karakter over for denne eller børnene.

Stk. 2. Ansøgning om skilsmissebevilling må indgives eller retssag anlægges inden 1 år efter, at ægtefællen er blevet vidende om handlingen, og inden 3 år efter, at den er begået.

Bigami

§ 35. En ægtefælle har ret til skilsmisse, når den anden ægtefælle har indgået nyt ægteskab i strid med § 9.

Fra Ægteskabsloven.

Og din privatøkonomi har han ingen ret til at blande sig i.
og m.h.t. salgssummen fra fællesbilen, så kan banken vel dokumentere at pengene er gået til dækning af lånet og resten til fælleskontoen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 230 point
Dato : 13-07-05 11:32

Din mand alene kan ikke forlange at få indblik i din privarøkonomi.

I forbindelse med separation/skilsmisse hvor der kan blive tale om hustrubidrag kan Statsamtet forlange dukumentation for indtægt/udgift.

Sig til din mand, at du først kan svare ham, når din advokat kommer tilbage fra ferie.

Har din mand en advokat og det er derfra, du har fået en skrivelse, så ringer du til advokaten og giver ham samme besked.

Hvor boede du selv, da din mand boede "til leje" i huset?

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 13-07-05 11:35

Hej Nenita.
Den bil, du købte d. 11. maj, er jo i realiteten købt, mens I stadig var gift og inden separationen. derfor er det muligt, at din mand har ret til at vide det. På det tidspunkt havde I jo stadig forpligtelser overfor hinanden. Har I særeje, var I gift, da I købte bilen? Hvor kommer pengene fra, til den bil du købte samme dag, du solgte den anden? Har I kun fælleskonto i banken? hvem har afholdt udgifterne på bilen? Som du kan se af mit svar, er det ikke bare lige til at svare på dit spørgsmål
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-05 11:40

Det er vel i forbindelse med bodelingen at modparten forlanger dokumentation for indtægt/udgift.

Begge parter kan bede om aktindsigt, det synes jeg du skal bede om nenita.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-07-05 11:54

efter i er gået fra hinanden kan han ikke kræve at få at vide hvad du har givet for bilerne. og selvom han får det at vide er det ikke noget han kan bruge til noget, for han bestemmer ikke hvad dine penge skal bruges til. Og med hensyn til den fælles bil blev den jo solgt og resten af pengene er jo sat ind på en fælles konto så kan slet ikke se hvad han brokker sig over.
Og mht. de penge han ikke ville betale kan du slæbe ham i retten hvis du har beviser på, at han skylder dig disse.

Vi har nemlig selv en lignende sag kørende. Dog ikke mht skilsmisse.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 13-07-05 11:54

Jeg er ikke i tvivl om regler/lovene for sep. og skilsmisse - det er ikke en del af mit spørgsmål, men tak for svarene vedr. det. Der er ikke tale om hustrubidrag - det har jeg sagt nej tak til - kunne nok heller ikke få det alligevel.
Pengene til bilen jeg købte den 11 maj lånte jeg i banken - hele beløbet. (jeg skiftede til en anden bank), jeg har selv afholdt ALLE udgifter til bilen. Han har krav på at se papirerne vedr. den JA, men det er den købt i jan. 05 jeg ikke mener han har krav på - heller ikke hvad jeg fik af forsikringen for den jeg smadrede.
Den "gamle" bank - den vi havde fælleskonto i - har iflg. min ex. sagt at de tror jeg har svindlet fordi forhandleren ringede og spurgte til restbeløbet på lånet (klart han gjorde det da der var løsørepantebrev i bilen).
Jeg taler ikke med min ex. alt går igennem vores advokater.
Jeg boede i en lejet rækkehus da han boede i vores fælles hus. Jeg betalte det halve af terminen indtil huset blev solgt.
Ans.... Hvad mener du med aktindsigt??? Efter sep. eller hvad??

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 13-07-05 12:00

Fra jeg og mine 3 børn flyttede den 22 januar 2004 (altså 4 måneder før sep.) og lige siden den dag har jeg betalt ALLE
vores udgifter, både til rækkehus, bil, mad, tøj, efteskole og hvad der ellers har været. Jeg har fået normal børnebidrag hver måned (igennem kommunen) ellers ikke en rød reje hvor i mod jeg har betalt det halve af terminen i huset indtil den blev solgt.
Det har været en hård omgang og derfor irriterer det mig hvis han kan blive ved med at snage.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-05 12:01

I forbindelse med separation/skilsmisse/bodeling kan du forlange aktindsigt.

Du vil da få tilsendt kopier af modpartens skrivelser samt referater af telefonsamtaler.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-05 12:09

Er det din mand, der personligt forlanger at se opgørelser. Det kan han ikke.

Det skal ske via Jeres advokater.

Når din advokat kommer tilbage fra ferie, så lad hende skrive til din eks. at fremtidige henvendelser i forbindelse med denne sag, så skal der rettes henvendelse til hende og ikke til dig.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 13-07-05 12:46

Som jeg har skrevet, taler jeg ikke med ham. Alt foregår via vores advokater.
Det er en skrivelse fra hans advokat til min advokat hvor der står med dokumentation for køb/salg af biler.

Jeg får kopi af alle breve advokaterne imellem.

Der er altså ikke nogen som med 100% sikkerhed ved om han kan forlange at se noget fra dec. 04/jan 05???
En ting er anstændighed noget andet er med lov i hånden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-05 13:04

Jeg kan ikke med sikkerhed sige det, men jeg synes du skal vente med at foretage dig noget før din advokat er kommet tilbage fra ferie.

Med aktindsigt mente jeg de breve/opgørelser/selvangivelse m.v som din eks. har afleveret i forbindelse med bodelingen.

Det har du krav på at se, hvis du søger aktindsigt.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 13-07-05 17:51

jeg syntes du er sej nenita og en god fornuft og forstand. Du har helt ret i ligesom alle andre her, at han selvfølgelig ikke kan kræve at se dine øk. papirer efter separation, der ophører formuefællesskabet, men hvor det i loven står - ja så velbevandret er jeg ikke, men det kan selvfølgelig blive nødvendigt at dokumentere, at du har købt bilen m.v. efter separation og så er du jo nødt til at fremvise dine øk. oplysninger og så får han det alligevel som han vil have det. Og det virker som om han kun gør det fordi han fortsat ikke ønsker at give slip.

Bare giv ham det han vil have - ellers bliver han ved - lad som om du er ligeglad og få en ende på det.

Hej fra Ober

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-05 17:58

nenita

Du skal ikke give din eks oplysninger medmindre lovgivningen forlanger det.

Tal med din advokat, når hun er tilbage.

Til din mands advokat siger du, at svaret først kan foreligge efter du har talt med din advokat.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 15-07-05 09:02

Hej alle sammen. Jeg har lige fået papirerne fra amtet. JEG ER SKILT pr. 12 juli 2005. Det er kanon dejlig. Nu er der "bare" bodelingen tilbage. Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget før min advokat er tilbage, jeg ville bare lige høre om nogen havde erfaring i det område - økonomisk indsigt efter sep.
Jeg har tænkt mig at vise ham/hans advokat papirerne på den bil jeg har købt umiddelbart inden sep. men bilen jeg har købt 8 måneder efter vil jeg ikke oplyse ham om hvis det ikke absolut er påkrævet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-07-05 11:56

Tillykke med skilsmissen.

Ja vent med at sende papirer på noget som helst før du har talt med din advokat.

God weekend

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : nenita

Dato : 15-07-05 14:13

Tak for svaret ans.
Også tak til alle i andere som har bidraget.

GOD WEEKEND

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-07-05 14:19

Tak nenita

Held og lykke med det hele.

Separation/skilsmisse er en svær ting at komme igennem.

Jeg håber du klarer det.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : cliffangelo

Dato : 14-12-06 18:54

hej jeg hedder cliff og er lige blevet ny bruger har ikke helt styr på det her endnu men prøver alligevel min kæreste er blevet skilt for et år siden men vil ikke have at hendes ex mand beholder hendes efternavn kan man gøre noget ved det han vil ikke have sit eget efternavn tilbage det skal siges at navnet er ikke beskyttet og nu er ex en ved at blive gift igen og min kæreste vil ikke have at de benytter hendes efternavn kan man gøre noget ved det