/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
investering med årlig rente
Fra : beate_00
Vist : 813 gange
50 point
Dato : 07-10-02 18:31

chr. sætter 1000 kr. i banken på en fastrentekonto. Saldoen forrentes med en årlig rente på 2,5 %

1) hvor mange år skal der gå før saldoen på kontoen er 2500 kr.?

2) hvor mange år skal der gå før saldoen på kontoen er 10.000 kr.?

3) Christiansen ønsker beløbet fordoblet i løbet af maximalt 25 år. Hvilken rente skal han mindst kræve i banken?

håber nogen investeringsørn kan hjælpe mig?

hilsen

Beate

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 07-10-02 20:35

Med en finanslommeregner er det en smal sag:

1) 37,11 år
2) 93,25 år
3) 2,81%

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 07-10-02 20:40

Wacher kunne godt have lagt sine 3 resultater ind som svar i stedet for kommentar. For de er alle 3 korrekte!

Kommentar
Fra : beate_00

Dato : 07-10-02 21:02

ja, tak har efterhånden prøvet mig frem....men hvordan er du kommet frem til det?

hilsen
Beate

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 50 point
Dato : 07-10-02 21:59

Man bruger en finanslommeregner.
1) PV (present value) er 1000. FV(future value) er 2500. I (interest) rente = 2,5%
og så compute N (antal terminer).
2) det samme som før....men nu skal FV være 10.000
3) PV f.eks. 1000 FV f.eks. 2000 N sætter du til 25 og så compute I og så beregner den renten.

Godkendelse af svar
Fra : beate_00

Dato : 07-10-02 22:53

Tak for svaret wacher.

Ja det er nemt med sådan en lommeregner...gør nogle ting nemmere

ved min der der også liste PMT, som nok er ydelsen; op....og jeg kan desværre ikke slette denne....

så min beregning ikke virker....men finder vel ud af det...

Beate

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 07-10-02 23:01

PMT (payment) er ydelsen. Når man bruger en finansiel regnemaskine skal du huske at slette eller lave et reset når du begynder et nyt regnestykke. Du har formentlig en CLR TVM knap.

Kommentar
Fra : beate_00

Dato : 07-10-02 23:44

tja...nok et eller andet sted? skal den være inde i finance funktionen?

men har også alle andre funktioner så som P/y....C/Y....PMT End Begin?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-10-02 20:07

Det kan jeg godt, men det forudsætter at jeg kan finde min lommeregner -
altså den med lidt finansfunktioner - der skal jo en del iterationer til, så
jeg gider ikke regne i hånden

Venlig hilsen
Knud

"beate_00" <beate_00.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:fsFo9.84424$Qk5.3792571@news010.worldonline.dk...
> chr. sætter 1000 kr. i banken på en fastrentekonto. Saldoen forrentes
> med en årlig rente på 2,5 %
>
> 1) hvor mange år skal der gå før saldoen på kontoen er 2500 kr.?
>
> 2) hvor mange år skal der gå før saldoen på kontoen er 10.000 kr.?
>
> 3) Christiansen ønsker beløbet fordoblet i løbet af maximalt 25 år.
> Hvilken rente skal han mindst kræve i banken?
>
> håber nogen investeringsørn kan hjælpe mig?
>
> hilsen
>
> Beate
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-10-02 09:46

beate_00 wrote:

> chr. sætter 1000 kr. i banken på en fastrentekonto. Saldoen forrentes
> med en årlig rente på 2,5 %

Saldoen efter n år er x = 1000 * 1,025^n

> 1) hvor mange år skal der gå før saldoen på kontoen er 2500 kr.?

2500 = 1000 * 1,025^n => n = 37

> 2) hvor mange år skal der gå før saldoen på kontoen er 10.000 kr.?

n = 93

> 3) Christiansen ønsker beløbet fordoblet i løbet af maximalt 25 år.
> Hvilken rente skal han mindst kræve i banken?

2 = 1 * r^25 => r = 2,81 %

M.v.h.

Jonathan

--
Nyt alternativ til egen server: JSP Enterprise hotel med adgang til
Enterprise Java Beans, egen Java Virtual Machine og egen IP-adresse
(giver mulighed for eget SSL-certifikat).
http://www.jsp-hotel.dk/