/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Legetøj
Fra : Nullemus
Vist : 980 gange
50 point
Dato : 12-07-05 21:58

Jeg søger et godt råd til noget aktivitetslegetøj til min 4 måneder gamle hvalp. Gerne noget jeg kan lave selv.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-07-05 22:07

Vores hit herhjemme er tomme køkkenruller/toiletruller/mælkekartoner eller lignende, med et par godbider i... Det tager selvfølgelig ikke langt tid at få dem fra hinanden, men hunden synes det er djævelsk sjovt. Hvis du så gemmer dem, så hunden først skal finde dem, så er det et endnu større hit

Vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 12-07-05 22:12

Et hit kan være en (plastic)-sodavandsflaske - put et par hapser i.
Nej - ikke låget på igen!
Men der skal mosles godt og grundigt og bruges god fantasi, før hapserne kan komme ud.
At bruge hovedet trætter alle hunde - lige fra hvalpe og til gamle.

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 12-07-05 22:18

du kan også tage nogle gamle sokker og lave en slaskedukke ud af dem ved at stoppe en eller to ind i en af sokkerne og slå knude på den. det er sjovt for hunden at slaske rundt med den og forsøge at bide knuden op.

Accepteret svar
Fra : snusi

Modtaget 60 point
Dato : 12-07-05 22:38

Jeg bruger vaskekugler. Jeg blander noget smørbart, som f.eks leverpostej, torskerogn, med hundens foder og fylder noget i vaskekuglen. Derefter ligges kuglen i fryseren natten over, og er en rigtig godbid dagen efter. Og det tager lang tid før den er tom, fordi det er frossen.

Et gammelt viskestykke, som gøres vådt og der ligges godbidder ind i viskestykket som foldes sammen og ligges i mælkekartonen.

En Kong som jeg bruger på samme måde som vaskekuglerne.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 12-07-05 22:45

snusi

Hvilken funktion har det at gøre viskestykkerne våde??

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-07-05 23:23

en tom plastik sodavandsflaske hvor du putter nogle små godbidder i, og borer huller der er store nok til at godbidderne kan falde ud når din hund triller med den. Og her skal proppen på igen.

Du kan også tage et godt tykt tov og binde nogle gode knuder på med et passende mellemrum. Den er altid god, især at kaste med så din hund kan jagte dem.

Det med toiletruller er ikke så godt, da den får en del af pappet med i maven.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-07-05 23:37

Hvis hunden får pap fra toiletpapiret i maven bliver det fordøjet og kommer ud i den anden ende
Det er jeg nu ikke så nervøs for.

Derimod synes jeg man skal vurdere hundens tendens til destruktion før man giver den den tomme plastikflaske. Hvis hunden flår den fra hinanden kan den skære i munden - desuden er plastik ikke fordøjeligt.

Vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 12-07-05 23:57

Vaxen

Det har du ret i, men en hvalp på 4 måneder har vist ikke de evner!

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 13-07-05 00:03

jo det kan du tro - min hvalp var 3 måneder da jeg fik ham og han bed meget i stykker. jeg ville fx aldrig give ham papruller eller plasticting. nu er han 6 måneder og bider stadig i sit legetøj, men slaskedukken er hans nummer et og den er svær at splitte ad.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-07-05 00:07

Ups! ... Så trækker jeg mit "plastikforslag" tilbage!

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 13-07-05 00:59

Den bedste aktivitet for en hund er når man gemmer godbidder rundt omkring og den selv skal søge dem, men det kræver lige vi hjælper den i gang de første gange. En god knogle er også fin, især hvis den er hul og vi kan stoppe lidt guffer ind i den. Den med sodavandsflasken er udmærket, og en marmeladespand med hank er også sjov at løbe rundt med, og kan jo skiftes ud når den bliver for meget gnavet i stykker. Jeg har nu aldrig haft hunde der spiste det de gnavede af, og har dog haft mange hvalpe gennem årene. En gullerod er også noget de gerne vil have at gnave og er da sundt. Det eneste jeg er på vagt over for er hvis de begynder at lege med sten, for hvis de sluger dem kan de samle sig i deres mave, og det bliver de syge af.
Mvh. Nanahund

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-07-05 07:01

Dit legetøj til en hvalp bør afhænge af hvilken race det er. Hvilken hund har du.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-07-05 08:37

Nullemus har da beagle.........

At søge efter godbidder er en GOD leg, for det første skal han bruge sin næse og dernæst opforder det IKKE til at han skal / kan bide noget itu.

Læg en godbid under en kop og lad ham selv finde løsningen.

Gode knogler, rebet med knuder på er også en god ide.

Og lær ham så at rydde op!!!!!!!!!! Stil en kasse, lær ham at hente sit legetøj og lægge det på plads.

Og nullemus, gå lige på biblioteket og lån denne bog:

Din hund - som hvalp og unghund af Sven Jarverud...............over det a er der de der to prikker, som jeg bare ikke kan lave.

Den bog guider dig klogt rundt i træningen af din hvalp.

Vær forsigtig med at lægge godbidder i toiletruller, æsker og andet, der kan bides itu, du risikerer at han får en dårlig vane. Og så på den anden side, hellere iturevede pap og papir end sofaen, men tænk lige grundigt over det.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 13-07-05 09:46

Hej igen

Jeg har fundet ud af at når viskestykkerne er våde, er de sværere for hundene at få foldet ud igen. Har prøvet både med tørre og våde

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-05 10:12

Hunden får altså ikke tendens til at bide i sofaer fordi de skal åbne papdimser!!!... De er to ting helt forskelligt fra hinanden. Så skulle de jo også bide i sofaer, hvis de får et tyggeben eller et slagterben at gnave i... Den holder ikke

Hunde kan godt skelne mellem legetøj og ikke-legetøj, hvis man vel at mærke lader være med at lege med hunden med ting, man ikke vil have bidt i. Vi har leget med gamle sokker, og hunden har aldrig taget en af vores rigtige sokker. Vi har leget med gamle viskestykker og klude, og den har aldrig rørt dem, der er i brug.

Paptricket har vi lært af en hundetræner, der bruger det til aktivering af hunde, der skal lære at være alene hjemme. Således er hunden beskæftiget med noget sjovt, når ejerne er gået og lidt efter. Nej, det er ikke farligt for hunden at få pap fra papirsruller i maven, og ja, man skal rydde op efter den... So what

En har nævnt tricket med godbider under en kop... Det er rigtig sjovt for hunden, men bliver hurtigt for nemt. Skift da koppen ud med et askebæger i god tung kvalitet... Så får hunden lidt at arbejde med. Sørg for at askebægeret er et solidt et!

Men men... Du må prøve dig frem. Hvis hunden ikke er særlig destruktiv, giv den plastikdimser.... Hvis hunden har tendens til at æde alt pappet i rullerne, så gør noget andet... Hvis hunden umotiveret begynder at gnave i din sofa så... opdrag den

Vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-07-05 11:00

snusi
Tak!
Logik for burhøns! - kan jeg se nu! *sss*

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-07-05 12:00

vi morede ops en del med at tage en håndfuld godbidder og smide ud i haven. bare stå og så smide dem op i luften og så vise hunden at der er nogle. så fiser den rundt og snuser efter dem. Ret morsomt.

Du kan også ved slagterne købe et godt ben. V køber nogle gode store nogle som er lidt hule så de kan komme ind til marven som han så ligger og prøver at få slikket ud. Der er til et par gode timer.

Nogle steder kan du også gå hen til slagteren i brugsen og spørge om han har nogle ben til overs. Dem kan man sommetider få gratis eller meget billigt.

Kommentar
Fra : Nullemus

Dato : 13-07-05 12:48

Jeg har prøvet paptricket og flasken, desværre ikke med nogen stor succes.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-07-05 15:19

Til Silke brugte jeg: æbler, løg, gulerødder, majskolbe, Æggeskal fra kogte æg.. I det hele taget, -alle ting, der kan snurre rundt eller hoppe. Og grøntsager og frugter er jo ret uskadelige, hvis der skulle forvilde sig noget indenbords.
Silke har i dag en hel kasse med legetøj. Men hun er mest glad for bamser. Jeg havde købt én til hende, som lå i hendes sovekasse, den dag jeg adopterede hende. Den bamse blev elsket ihjel. Da den begyndte at lække fyld, gik vi på loppemarked og hun valgte selv en ny bamse, som hun selv bar hjem. ---Nu er hun (3 år gammel) på bamse nr. 5, som er totalt hullet. Alligevel hiver hun ikke fyldet ud, -hun bærer bare forsigtigt rundt med den i munden.
--Tit tager hun sit eget "aktivitetslegetøj" med hjem fra skoven: -en god gren, eller endnu bedre, en dejlig tør grankogle, som hun kan splitte i 1000 stykker..

Hvis du bruger sokker eller vanter, så hold øje med, at han ikke trevler dem op og æder dem. I det hele taget er det meste selvopfundne "aktivitetslegetøj" ikke til brug når han er alene. I hvert fald ikke før du er helt sikker på, at han ikke bruger det på en måde, som kan skade ham.

Men først og fremmest skal DU jo "lege" med ham. Det vil sige, at du skal få ham til at gøre nogle ting "for sjov" og så vanker der belønning, -hvad han nu bedst kan lide.
Måske kunne du have glæde af at prøve "klikkertræning" med ham. Find bøger på biblioteket om emnet, og hvis det er noget I kan bruge, så meld dig til klikkertræningshold til efteråret. Under alle omstændigheder skal I vel i gang med hvalpetræning når der starter hold igen. På et hvalpehold vil I også kunne få en snak om aktivitetslegetøj.
Jo mere du får lært ham i hvalpealderen, jo lettere vil I komme over hans pubertet.

Hvor har du tænkt dig at gå til træning med ham?

Kommentar
Fra : Nullemus

Dato : 13-07-05 15:51

Jeg har kun haft ham i 2 uger så jeg har ikke fundet et sted endnu. Det skal helst være i Nørresundby/ Aalborg.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-07-05 16:13
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-07-05 18:35

Hej, nullermus. Det ser ikke ud til, at beagleklubben har træning i Ålborg, men Dansk Kennelklub har både hvalpemotivation for hvalpe fra 12 uger til 5 måneder. Og lydighedstræning for hunde over 7 mdr. (hvad de laver fra de er 5 til 7 mdr, det ved jeg ikke.)
Men du kan kontakte lokalafdeling Ålborg: Hejdi Jensen 98 19 41 49

Du skal være medlem af dansk kennelklub, men til gengæld er træningen sandsynligvis billigere end det meste andet træning (jeg har betalt 600 kr for 8 gange klikkertræning, og betaler kun 250 for 8 gange DKK træning).

Når du er medlem af Dansk Kennelklub så får du også tilsendt det udmærkede medlemsblad, Hunden, som ovenstående oplysninger om lydighed i Ålborg, er taget fra.

Kommentar
Fra : Nullemus

Dato : 13-07-05 19:03

Hvor vigtig er sådan noget træning? Jeg synes selv han er godt opdraget, af hans tidligere ejer. Jeg fører der selv vidre og han er meget flink. Jeg vil jo kun have en "hyggehund"

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 13-07-05 19:18

Jeg synes det er vigtig at han lærer at være sammen med andre hunde, og det er bestemt nu han er bedst til at lære det.
Jeg har været til træning med mine hunde straks de var klar til det, og derefter i ca. ½ år, det har været nok for os. Jeg har også kun mine hunde til "hyggehunde".
Jeg går lange ture med mine hunde hver dag, desuden aktiverer jeg dem, både hvor de bliver aktiveret af mig, og hvor de får opgaver som de selv skal løse. Hos os har vi det fint med det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-07-05 20:44

Du kan være helt sikker på, at kastration er IKKE nok til at gøre ham til en nem og blid hund, som ikke stikker af fra dig. Hvis du ønsker en hund (beaglehan), som ikke skal være i snor altid, så er du nødt til at gå til træning med ham. Og det er ikke engang nogen garanti, hvis ikke du ændrer din indstilling til træning. Hvis ikke du giver ham et arbejde, så vil han finde på noget selv. Sandsynligvis noget, som du ikke bryder dig om.

Men du kan selvfølgelig også vælge, at han skal være en snorhund, som du måske bliver nødt til at isolere fra andre hunde..... Han kan jo sagtens være en "hyggehund" derhjemme alligevel......... Måske havde en kat været bedre.

Du ved INTET om, hvordan han bliver som voksen når han kun er 4 mdr.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 13-07-05 21:01

Øhh, er det mine briller der mangler at blive pudset? Hvor står der noget om kastration?

Kommentar
Fra : Nullemus

Dato : 13-07-05 21:11

Jeg har ikke sagt noget om at jeg vil have en hund der kan gå uden snor. Det har aldrig været min mening. Jeg har det fint med at have ham i snor og det har han også. Jeg kender mange hundeejere der ikke har gået til træning og de har alligevel fået en god og flink hund. Jeg ville bare hører nogle meninger om emnet. Vi træner selv gamle og nye tricks som han elsker.

Og jeg har en kat som også går i snor.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-07-05 21:27

Jeg sys nu godt nok det er synd altid at holde sin hund i snor. Vi gå til stranden med vores og slipper ham løs, og de elsker at få lov at løbe selv og snuse til alt ting.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 13-07-05 22:22

bublebee

Ja - det er muligvis synd altid at holde sin hund i snor - men nogle gange er det et must!!
Især hvis man har en hund, hvis jagtgen er SÅ udtalt, at der ikke er nogen kontaktmulighed, når hun først har fået en fært.
Og dét tæller mere for hende.
Til gengæld har jeg en rul-op-line på 8 meter, og hun får sniiffet, løbet, snuset, gravet ... (find selv på mere), så jeg hart det fint med 8-meterlinen - men jeg drømmer om at besøge en øde ø en dag - hvor jeg kan slippe hende løs uden fare for farlig trafik.
Vandet gider hun ikke, så der er ingen fare for, at hun svømmer fra mig!

Så dét, at det er synd med hund i snor ... tjaaaaa - det KAN være en nødvendighed, hvis man ikke ønsker at se sin hund boltre sig imellem biler, cykler og tog uden en chance for nogle af parterne.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-07-05 22:31

ss ja det er rigtigt, og en 8 meter line er bestemt også bedre end ingenting. nogle mennesker har jo altid deres hunde i en kort snor, og hiver i dem hver gang de stopper. Det sys jeg til gengæld er smadder synd.
Men ja det kunne være rart at kunne slippe sin hund med 100% sikkerhed for at der ikke sker noget med dem.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-07-05 23:05

snusi, kastration var samme hund, men en anden tråd....

Nåmen hvis du ikke synes, det er synd, at din hund altid skal være i snor, og at du sandsynligvis må gå udenom ca. halvdelen af alle andre hunde, så kan du da godt skippe det med træning. Forhåbentlig har du ikke reddet dig en hund, der er så intelligent, så du ikke kan opfylde alle hans behov.
Gør ham den tjeneste, at forsøge at sætte dig i hans sted: Minimal kontakt med artsfæller, og hele hans liv som underholdning for dig uden hensyn til HANS behov? Eller du har måske allerede sat dig grundigt ind i, hvilke specielle behov en hund af hans race har?

En hvalp kommer når man kalder, hvis man er mere spændende og interessant end de andre ting, der lokker.
En ung hund stikker af...
En voksen hund stikker ikke af, hvis den synes,at dens menneske er helt enestående, -ja, næsten en gud. Og det synes den, hvis man er spændende og interessant hele tiden, fra den er helt lille. Og man fortsætter med at være det også når den er voksen.
Hvis man sætter sig ind i racens specielle egenskaber, så bliver man i stand til at "lege" med sin hvalp på en måde, som DEN synes er interessant og udfordrende. Leg skal ikke bare være underholdning.

Der er så fantastisk meget potentiale i forholdet mellem hund og menneske. Der er langt mere end bare at være en "hyggehund". Man kan få et utroligt kammeratskab. Men det kræver en indsats af begge parter. Se på ham: HAN har energien og viljen. Har du?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-07-05 23:09

her er jeg enig med Birgitta. Hundetræning er egentlig lige så meget træning af hunden som det er mennesket.
Og det er vigtigt at en hund lærer at omgås andre hunde for ikke at blive agressiv eller bange for dem.
Og træningen er smadder sjovt for hunden, fordi det egentlig også er en leg, men her lærer den samtidig at lystre dig og se dig som en leder.

Godkendelse af svar
Fra : Nullemus

Dato : 13-07-05 23:57

Tak for svaret snusi.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 14-07-05 00:14

Utroligt som sådan et lille spørgsmål kan blive til mange ting, men da rigtigt at det er sjovt at gå til hundetræning og lære samarbejde med sin hund, men men men det var slet ikke det der blev spurt til.
Mvh. Nanahund.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 14-07-05 09:25

Hej Nullermus

Det var så lidt Og ja det er utrolig hvad der kan komme ud af nogle af de spørgsmål der bliver stillet her hos Kandu.

Hà en gò dag allesammen. Har jo ferie så mine hunde og jeg nyder rigtig hinanden

snusi