/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Huskøb udenom ejendomsselskaber?
Fra : acilia
Vist : 755 gange
100 point
Dato : 12-07-05 16:26

Jeg gaar og leger lidt med tanken om at koebe et lille hus.
Er det i danmark muligt at gaa helt udenom ejendomsselskaberne - altsaa privatannoncer og saa hyre en advokat?
Er der ikke mange penge at spare der? og hvis man vil gaa den vej er der saa nogen der har erfaringer/links/forslag?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 12-07-05 16:32

Du kan købe og sælge fast ejendom, og lade en advokat udfærdige handlen,
Af gode grunde bør det ikke være samme advokat som repræsenterer begge parter.
En "ejendomsadvokat" ved meget om handel med ejendomme.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-07-05 16:54

www.robinhus.dk er netop baseret på handel uden om ejendomsmæglere. Prøv at kigge dig omkring på sitet.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 12-07-05 19:48

Øhh, Robinhus ER en ejendomsmægler

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-05 20:28

acilia

Der er flere i Danmark, der sælger og køber hus privat for at undgå salær til ejendomsmægler. Det er der intet ulovligt i.

Men skriv ikke under på en slutseddel eller skøde før en advokat har godkendt det.

I slutseddelen kan du få tilføjet, at købet skal godkendes af din advokat.

Du kan evt. læse lidt her

http://www.ret-raad.dk/bolig

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-05 20:43

Her er mere at læse

http://www.sparenergi.dk/index.asp

Her er der huse til salg, hvor sælger har fravalgt ejendomsmægler

http://www.boligtilbolig.dk/template/t01.php?menuId=2

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 13-07-05 00:08

Det er normalt sælger, der betaler salæret til ejendomsmægleren, så i en købssitiation kan du være ligeglad. Dog ville jeg betinge mig, ved eventuel underskrivelse af slutseddel, at din advokat skulle godkende denne. Lad også advokaten udfærdige skøde og sørge for tinglysning.

Buona fortuna.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 13-07-05 08:01

Innocent

Det er sandt at sælger betaler salæret, men du kan være sikker på at det blot betyder, at salæret er lagt oveni prisen, eller sagt på en anden måde, hvis sælger ikke skal betale ejendomsmægler salær kan han/hun tillade sig at sælge huset billigere

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 13-07-05 09:35

Du har jo også en noget større sikkerhed, ved at vælge at købe igennem en mægler - spørger du mig så er det alt for risikabelt og giver dig nok også en masse papirarbejde (evt. også diverse tinglysninger).

Jeg har lige kigget på linkene Robinhus og Boligtilbolig og her er faktisk ingen udsving fra ejendomsmæglernes prissætning, ved at købe privat scorer sælger bare ekstra 50.000-200.000 kr. Tænk det her igennem grundigt inden du kaster dig ud i hushandel udenom mægler, det er ikke tilfældigt det tager ca. 5 år at blive ejendomsmægler - det var min 25 øre....

Kommentar
Fra : carina1703

Dato : 18-07-05 20:39

Hej Acilia...
For 1 år siden solgte jeg min lejlighed igennem Robinhus og købte mit nye hus det samme sted..
Robinhus er et sted hvor du selv kan vælge at sætte din bolig tilsalg jeg havde ikke noget at gøre med en ejendomsmælger derinde, men det kan man godt få hvis man vil give penge for det, men det er jo det du vil undgå.. Du skal bare selv lave en annonce derinde.. jeg kan varmt anbefale det jeg sparede på lejligheden 25.000 kr ca. ved ikke at bruge en ejendomsmægler og det er jo også en slat.. da jeg havde fundet en køber til lejligheden fandt jeg en ejendomsmægler (man kan også brugen en advokat) til at ordne skødet og div. ting jeg mener at det var omkring 6000 kr det kostede, men det var fordi jeg valgte at betale det hele, man kan også vælge at dele omkostningerne.. Håber at du kan bruge det til noget. du er velkommen til at spørge hvis der er noget du vil vide noget om det kan være at jeg kan hjælpe dig med noget hvis du er i tvivl....held og lykke.
mvh
Carina

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 31-08-06 18:22

Tak for svaret Eyvind.
Jeg endte faktisk med at købe privat.. Vi brugte en advokat og det gik strålende - mange penge sparet for sælger og dermed også for mig (ellers ville huset jo ha' været dyrere..)

- Jeg har lige fået en ordentlig gang skældud fordi jeg har glemt at sige tak til folk - så mange tak for svaret !
(det er ikke for at være ond og besværlig - men jeg glemmer det sørme..)