/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
For lidt systemressourser i win ME
Fra : ReneAunsbjergNielsen
Vist : 458 gange
20 point
Dato : 12-07-05 14:06

hej. Jeg har en mindre harddisk på 8GB, hvoraf lidt af det halve er brugt. Jeg har lige lavet en scandisk og en diskdefragmentering. Efter genstart, har jeg ikke mere end 44% systemressourcer, hviket gør at efter ca. 30 til 45 minutters surfen på nettet, skal jeg genstarte, for der er jeg nede på omkring 20% eller mindre. Det har hjulpet med en defragmentering, men jeg skulle vel gerne op på omkring 80 % ???

Mvh. Rene

Kommentar
Fra : farmerib2

Dato : 12-07-05 15:50

det du kan gøre er at øve størrelsen på sidekilde filen. windows fungere sådan at den bruger en del af harddisken som en slags ram. Deraf bruges denne sidekilde fil.

måden du gør det på er som følger:
1. højreklik på "denne computer" og vælg "egenskaber"
2. vælg fanebladet "avanceret"
3. i næste dialogbox, som hedder "indstilling for ydeevne" vælger du fanebladet "avanceret"
4. nederst på dette faneblad er der et afsnit der hedder "Virtuel hukommelse", her trykker du på knappen "skift"
5. Her vælger du den setting der hedder "brugerdefineret størrelse"
6. Derefter får du mulighed for at sætte en størrelse på denne fil. Sæt den til ca 200 mb over det at den "maksimale størrelse" står til. ´

En god ide er at sætte den minimale og maksimale til det samme da windows ikke altid formår at bruge denne fil rigtigt.

Håber at du kan bruge dette svar
\knap

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 12-07-05 15:56

farmerib2

jeg finder ikke de faneblade du skriver der. . . . . . måske fordi jeg kører win ME ???

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 12-07-05 19:23

Først og fremmest, hvor meget ram kører du med?

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 12-07-05 19:28

Også må du også godt poste din autoexec.bat og config.sys.

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 12-07-05 22:41

hej mickey.

AUTOEXEC:

SET windir=C:\WINDOWS
SET winbootdir=C:\WINDOWS
SET COMSPEC=C:\WINDOWS\COMMAND.COM
SET PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND
SET PROMPT=$p$g
SET TEMP=C:\WINDOWS\TEMP
SET TMP=C:\WINDOWS\TEMP

og sjovt nok så er config.sys tom???

Jeg kører 288 MB RAM

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 13-07-05 14:21

288 MB Ram er meget for en Windows Me! Men prøv at følge nedenstående guide, jeg bruger den på Windows 98 2nd maskiner og de kører kun med 128 MB Ram og opnår ca.80-90% systemressourcer.

Bemærkning: Genstart IKKE maskinen før hele guiden er fuldført!!!

Trin 1: Check opsætning

- Højreklik på 'denne computer', vælg 'egenskaber' også 'enhedshåndtering'
- Vælg diskdrev og klik herefter på 'egenskaber', så 'indstillinger' og sørg for at der er 'hak' ved DMA
- Dette gælder også for dine Cd/DVD drev.
- Tryk OK for at godkende, men genstart ikke.

- Herefter klik på fanebladet ' ydeevne', vælg 'Filssystem'.
- Marker således at computerens rolle er sat til 'netværksserver'
- I fanen ved siden af, sørg for at der ikke er et "hak' ved 'søg efter nye drev ved opstart.....'
- Tryk på OK, og luk vinduerne ned, men genstart ikke.

Trin 2: Ændringer i system.ini

- Åben system.ini i notesblok (filen ligger i dit windows bibliotek)
- Led efter rubrikken [vcache] og tilføj disse linier under den:

MinFileCache=73728
MaxFilecache=73728

-Gem filen

Trin 3: Ændring i autoexec.bat

- Åben autoexec.bat i notesblok (filen ligger i roden)
- Slet samtlige linier og tilføj disse nye:

@Echo Off
Path=C:\Windows;C:\Windows\Command
mode con codepage prepare=((850) C:\Windows\Command\ega.cpi)>nul
mode con codepage select=850>nul
LH keyb.dk,,C:\Windows\Command\keyboard.sys

-Gem filen

Trin 4: Ændring i config.sys

- Åben config.sys i notesblok (filen ligger også i roden, men vil være skjult så sørg lige for at du kan se skjulte filer)
- Tilføj følgende linier:

Switches=/F
Device=C:\Windows\Himem.sys
Dos=High,Umb
Device=C:\Windows\emm386.exe

[Common]
Devicehigh=C:\Windows\Command\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,850,C:\Windows\Command\country.sys
Lastdrivehigh=X

- Gem filen

Trin 5: Check opstartstjenesterne

- Skriv msconfig i kørmenuen
- Vælg det sidste faneblad og sørg for at der ikke er tjenester der starter dobbelt op. Windows har typisk to styks!!!
- Derudover fjern de tjenester som du alligevel ikke bruger f.eks. Quicktime, Realplayer osv. Derudover måske MSN Messenger som er bedre at starte selv end at den skal starte op med Windows.

Trin 6: Nu kan du så genstarte

De ovenstående ændringer gør at systemydelsen forbedres og at din Ram på visse punkter optimeres ved at tildele den bestemte processer. Herved fortæller du din Windows Me, hvordan den skal opføre sig.

Meld tilbage om ovenstående har givet pote. Lykke til!

Accepteret svar
Fra : mickey777

Modtaget 20 point
Dato : 13-07-05 14:22

Autoexec.bat skal se sådan ud, beklager det manglende linieskift:

@Echo Off
Path=C:\Windows;C:\Windows\Command
mode con codepage prepare=((850) C:\Windows\Command\ega.cpi)>nul
mode con codepage select=850>nul
LH keyb.dk,,C:\Windows\Command\keyboard.sys

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 13-07-05 18:33

Okay. . . . .Mickey

Nu har jeg prøvet alt hvad du har skrevet og nu genstarter jeg. Skriver jeg ikke i løbet af en time igen, er den "knock outed"

Men jeg håber

brb. . . . . .tror jeg.

Godkendelse af svar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 13-07-05 19:07

Tak for svaret mickey777.

Jeg er nu på 68% lige efter opstart og har pillet ram ud, så jeg kører med 128. Den virker mere stabil nu og så håber jeg det holder i mere end under en time.

Men 1000 tak for et rigtig godt formuleret svar Mickey777

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 13-07-05 19:45

Det var så lidt!

Men du behøver ikke at pille rammene ud. Faktisk så tror jeg at med de 288 MB Ram er mere stabil end 128 MB Ram, ellers tyder det jo på at der er fejl på nogle af dine ramklodser.

Du skal vide at ram kapacitet har indflydelse på system.ini filen. Det tal som står opgivet, bør fremstå som 25% af din ramkapacitet. Så faktisk hvis du har pillet ram ud, så burde

MinFileCache=73728 og MaxFileCache=73728

ændres til

MinFileCache=32768 og MaxFileCache=32768

Hvis du med de 288 MB Ram endte med 68% systemressourcer ved opstart, så kører du altså med nogle tunge tjenester i opstarten. Måske skulle du overveje at starte nogle af disse manuelt?

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 13-07-05 20:35

Nu er de ram sat i igen og jeg spadserer med 83 %

Se hvor glad jeg er

Have jeg 200.000 point, havde du sq fået dem Mickey.

igen mange tak

Kommentar
Fra : ReneAunsbjergNielsen

Dato : 13-07-05 20:36

Og ja. der var en Røvfuld programmer og andre "snavs" mapper jeg har slettet også.

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 13-07-05 21:07

Se, det tal (83%) havde jeg også mere forventet af dine 288 MB Ram

Glad for at kunne hjælpe dig! Skulle det være en anden gang