/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
endesamling af køkkenbordplade massiv tr~
Fra : yesboss
Vist : 2133 gange
100 point
Dato : 12-07-05 13:20

Er der nogen der har erfaring med endesamling af bordplader. Jeg har et vægstykke på 385, men en plade på 300. Er det muligt at endesamle?
Der skal monteres en køkkenvask (med sidebakke) i samlingen¨, så det ikke bliver to hele endestykker der skal sættes sammen.
ka det lade sig gøre

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-07-05 13:31

Kan du ikke lave det omvendt så du ikke får samlingen ved vasken (læs vandpjaskeriet).
Plader fås jo normalt ikke længere end 300 cm og du skriver at du har den. De kan bestilles længere, de kan også bestilles med fer og not så de kan limes sammne. Endelig kan man også få en metalliste til samleingen, måske ikke så køn men effektiv. En ren endesamling vil aldrig holde, træ arbejder.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 12-07-05 14:00

hej
du må ikke samle hvor vaksen skal sidde
så holder bordpladen ikke mange år
uanset hvor dygtig du end er
men ellers findes der beslag til samme formål + lim
men husk værktøjet skal være på plads bedst med 2 personer
har selv prøvet alene det var ved at gå galt
da det ritige lim er hurtig tørrende
der skal selvføglig være fjer og not

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-07-05 14:00

Idag fåes bordplader i længere end 300 cm. på bestilling godtnok og det kan sagtans lade sig gøre at samle en massiv bordplade i en ende samling med lim og der er kommet nye typer af beslag. Man skruer dem under pladerne og spænder dem sammen. Samtidig holder beslagene også pladerne sammen for fremtiden.

Man kan også få lavet en fingersamling, hvilket ser brandgodt ud på nogle typer af bordplader.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-07-05 14:01

Ups glemte lige at jeg er enig i at samlinger nok ikke lige skal være ved vasken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-05 15:16

yesboss - nu mangler du bare, at fortælle om det 80'er dobbeltskab som skal sidde under den "svævende" samling.

Du bliver nødt til at købe noget mere bordplade så du kan flytte samlingen hen til et neutralt sted med samling i fuld bredde.
Du skal bruge 2 stk. "sammentrækningsbeslag" under bordpladen.
Der skal fræses en rille i begge plader som passer til den feder (finerstrimmel) som skal ligge i samlingen.
Der skal lim i samlingen både notgange (fræsede riller) og feder.
Jeg ville heller ikke gøre det alene - så min kone og jeg samlede bordpladen på 420 med 380 + 40 cm.
Men det var bordpladefabrikanten som lavede de notgange.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 13-07-05 09:39

eyvind!

Hvordan ser det så ud når det er en genngåenden endesamling? Har evt et billede du kan maile??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-05 09:45

Det var nu mere samlemetoden jeg skrev om, for det er en laminatbordplade vi har.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 13-07-05 10:08

Problemet er bare hvis det er gennemgående så ses det mere, da stængerne på forhånd er limet forskudt sammen, og kommer der så en limning på tværs af stængerne vil det se dumt ud ikke?!! Jeg kender godt spændemetoden, men om det kan lade sig gøre på 2x 6 cm (på hver side af vasken). Vasken er vel også med til at holde?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-07-05 12:32

Stavlimede plader er i forvejen slemme til at arbejde hvis de ikke bliver holdt vedlige med olie f.eks. ellers tørrer de ud og buer opad. Det og så som du skriver at du vil få en grim samling skulle være den eneste grund til at samle ved vasken, det er ikke normalt. Vasken holder/støtter ikke noget

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 13-07-05 15:38

Der er selskaber der leverer laminatbordplader med rund forkant i en længde på ca 4 mtr... spørg en RIGTIG TØMMERHANDLER pænt om det ikke kan lade sig gøre...

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 13-07-05 15:44

hvis det er en bordplade i træ, så lad være men jeg mener at en billig nyatoh bordplade der ligner mahogni kan leveres i 362 kan leveres - længere end det så må du have den store tegner frem til spcialfabrikkerne...

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 13-07-05 19:17

jeps, jeg skal bruge 385!!

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 16-07-05 08:50

Det kan lade sig gøre at lime 2 plader sammen i endetræ.
hvis du tar kontakt med en tømrer som har en "kiks maskine" skal du lime hele pladen det tager 2 min. og sæt den i spænd med kiler mod væg. Skær ud bagefter til vask, når den er skruet fast i køkkenskabene.
puds overkanterne skrå inden du limer, så der er plads til silikone i revnen.

Kommentar
Fra : baadebyggeren

Dato : 27-07-05 16:46

Jeg er enig med jensalexander. Men husk at bruge en epoxy baseret lim når du skal lime endetræ. Ellers holder det aldrig

Kommentar
Fra : baadebyggeren

Dato : 27-07-05 16:46

Jeg er enig med jensalexander. Men husk at bruge en epoxy baseret lim når du skal lime endetræ. Ellers holder det aldrig

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 06-12-05 13:37

Jeg formoder at du på nuværende tidspunkt har fået din bordplade på plads!
Ellers vil jeg hævde at du sagtens kan lime pladen sammen endevis! Dog vil samlingen naturligvis kunne ses, mere eller mindre afhængig af dine evner og dit værktøj. Du kan gøre følgende:
1. Skær begge plader i enden med en vinkel på 45°
2. Smør epoxy lim på begge flader.
3. Spænd pladen sammen så alle flader passer helt sammen
4. Efter afhærdning slib samlingen så overskydende lim fjernes.
5. Har du brugt den rigtige lim, og været omhyggelig med arbejdet, bør der kun være en tynd streg at se, og samlingen er lige så stærk som det omgivende træ (Ved nogle limarter vil samlingen være stærkere end træet, afhænger også af hvilket træart der er tale om)