/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grunder til filt??
Fra : nekjam
Vist : 6065 gange
100 point
Dato : 12-07-05 10:48

Vi er igang med at sætte vores lejlighed i stand. Vi har fuldspartlet væggene, slebet dem og skal til at sætte filt op. Mit spørgsmål i denne forbindelse er: filten skal vel grundes for at den ikke suger dyre maling? kan man evt. købe noget rigtig billig maling og fortynde det med vand? eller skal man købe den dyre "vævgrunder"?

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 12-07-05 10:57

filt suger ikke så meget som glasvæv men du kan da med fordel give den første gang med en billiger maling
jeg ville ikke bruge vævgrunder da den er meget fed og derfor egner sig til glasvæv

nu ved jeg ikke hvilken glans i skal have på vægene men hvis det er 10 og derunder så kan i sagtens grunde med en billig maling

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 12-07-05 10:57

du kan købe vv der er grundet

Accepteret svar
Fra : nollerik

Modtaget 110 point
Dato : 12-07-05 11:30

Jeg har selv arbejdet med grunder, og det er ikke så dyrt som maling. Filten drikker som en svamp. Jeg gik til sidst over til at give det et lag lim til ovenpå filten, når den var sat op, og det funkede udmærket.

Kommentar
Fra : nekjam

Dato : 12-07-05 11:56

Altså den samme lim som du brugte til at sætte filten op med???

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 12-07-05 12:00

Nemlig!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-07-05 13:17

Du kan få en udemærket filtgrunder hos Flygger. Jeg bruger den selv til at grunde mine reliefmalerier og skulpturelle malerier med. den er mere smidig end vævfylder og rimelig stærk, og har en god dækkeevne, men kommer også bedre ind i lærredet. jegh bruger den til Hessian og til hørlærred. Prisen er, så vidt jeg husker, 169 kr for 3l, og meget hvid.

Du kan godt bruge en billig maling til at male over med først. I så fald skal du vælge en farve der er tæt på dit slutresultat, og så kan du aligevel ikke vide om det suger bagefter.

Uanset hvilken grunder du bruger, er det godt at slibe det hele over med fint slibepapir. du kan i første omgang nok ikke se at du gør det, men du vil kunne mærke det med fingrene; og i slutresultatet vil du kunne se det, og alt efter hvilken teknik du bruger, vil du kunne se og mærke forskel når du maler.

Mvh
A.C.Rosmon

P.S. her kan du se noget af det jeg har brugt det til:http://www.rosmon.dk/rosmon/rg/thumbnails.php?album=2

Kommentar
Fra : papajensen

Dato : 13-07-05 12:54

Hej nekjam
Nu har du ofret en del arbejdskraft og penge i at få fuldspartlet og sat filt op.
Hvorfor spare på grunding af dit filt.
Hvis du køber billig maling + evt fortynder andet maling, udtynder du jo malingens vedhæftnings evne + du minimerer den mængde farvepigment der findes i grunder eller maling.Grunder bruges jo ikke kun for at mætte filten men også som en malergrunder før den rigtige farve kommer på.
Forskellen på maling og vævfylder er at vævfylderen skal være federe ,netop for at mætte filten,så at fortynde den med vand gør jo bare det at du skal give den flere gange,brug den som forskrevet så sparer du i sidste ende på antal malings gange.
Men køb du en fornuftig fylder, og det behøver jo ikke være flygger, som jo ikke hører til de billige leverandører.
Alt det her med fuldspartling/filtopsætning/vævfylder kaldes forarbejde, og forarbejde gør et væsentligt indflydelse på det færdige resultat.Alfa/omega
Men held og lykke med det færdige resultat, som nok skal blive godt hvis du ikke sparer på forarbejdet.
med venlig hilsen
Per

Kommentar
Fra : 26xx

Dato : 11-08-05 06:26

Jeg stod en gang og manglede vævfiller til en enkelt væg,tog en sjat gammel vægmaling, tilsatte lige så meget vand, og et par håndfulde pollyfylla til konsistensen var passende, det virkede fint, og jeg slap for at købe en hel spand filler. hilsen Bent.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-08-05 10:17

Hvis du vil spare på malingen, og få et rigtigt godt resultat, får du din filtfylder tonet i samme farve som den maling du vil bruge. Det plejer ikke at koste noget. Efter at have grundet med din filtfylder, maler du én gang med din maling, og så er det slut.Færdig.

Godkendelse af svar
Fra : nekjam

Dato : 11-08-05 10:25

Tak for svaret nollerik.

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 11-08-05 12:34

Selv tak!

Held og lykke med projektet.