/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Alternativ vandforsyning - hvordan
Fra : i56
Vist : 6787 gange
250 point
Dato : 12-07-05 02:58

Jeg overvejer at bore en brønd, som kan forsyne mig med vand til havevanding, toilet, og evt. også vaskemaskinen, hvis vandkvaliteten er tilstrækkelig god. Men desværre mangler jeg erfaringer omkring hvordan projektet bedst gennemføres.

Her hvor jeg bor ligger grundvander relativt højt: Gennemsnitlig 2,5 meter under jordoverfladen. Jeg regner derfor med simpelthen at grave ned til grundvandet, begynde at pumpe vand væk, grave videre til jeg ikke kan komme længere ned. Placere et rør med et grovfilter lige over bunden og derefter fylde hullet op med sten, der er så store, at de ikke kan komme ind i indsugningen. Øverst i hullet sætter jeg en pumpe, der styres af forbruget eller af niveauet i en vandbeholder, hvorefter hullet lukkes med et dæksel. Evt. kan jeg også lade filtreret regnvand løbe ned i brønden.

Desuden skal jeg adskille vandforsyningen til toilet, vaskemaskine og en udvendig vandhane, fra den normale forsyning med kommunevand.

De spørgsmål jeg umiddelbart støder på er:

1: Hvordan frostsikrer jeg? (Jeg har en lille kælder under huset, så jeg kan placere pumpen der, og føre pumperøret ind ca. 2 meters under jordoverfladen).
2: Hvordan finder jeg ud af hvor stort hullet skal være? (Jeg vil helst undgå en større vandbeholder, men kan evt. placere en sådan på loftet over 1. sal).
3: Hvordan får jeg bedst filtreret vandet? (stenene i bunden skulle gerne virke som et grovfilter, men jeg skulle også gene have filtreret mindre urenheder fra, så tøjet bliver renere af at blive vasket og toiletterne ikke lugter og ser mærkelige ud).
4: Andre problemer, som jeg endnu ikke har forestillet mig???

Jeg har ikke beregnet hvor stor en del af vandforbruget, der kan erstattes af alternativ vandindvinding, men går ud fra, at med 5 personer i husstanden, skulle projektet være rentabelt. Også hvis jeg anmelder brønden til Kommunen, så jeg kan få lov at betale vandafledningsafgift af det vand jeg selv indvinder .

Alle råd og erfaringer modtages med tak.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-05 03:09

Det meste af hvad du beskriver, lyder rimeligt hvis du havde boet i Australiens Outback. Det gør du ikke, så det ER ikke rimeligt. DU skal som alle andre i Kongeriget Danmark, overholde gældende love. Det betyder at du FØR du overhovedet overvejer at bore efter vand på din egen grund, SKAL fortælle Kommunen at du gør det. Det er helt fint at du har lavet nogle beregninger, men det er Kommunen næsten altid totalt ligeglade med.

Alle dine øvrige spørgsmål er såmænd fornuftige nok. Men de er IGEN skide ligegyldige, hvis ikke du får GO fra kommunen.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-05 03:13

Gå nu i seng lillearne. Du er jo pissefuld....... igen

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 12-07-05 03:19

1: Det skulle være frost sikkert bare under 60 cm. Det mener jeg ihvertfald er det mål man køre efter nu.

4: ved det ikke... Men tror også man skal havde en bestemt kloark når man laver sådan noget.
Når du sætter rørende samme, skal man huske at vandet ikke må læbe igennem kobber rør og vidre over til metal og tilbage kobber igen.
Så ier rørene over.
Kan ikke helt huske hvordan det er..men der er noget om det.

Kommentar
Fra : i56

Dato : 12-07-05 03:42

Hej Trine08

1: Hvis det er nok med 60cm. skulle jeg være dækket ind, når jeg fører røret ind i kælderen i ca. 1,5m. dybde.

4: Problemet med kobberrør og galvaniserede jernrør er, at hvis vandet løber fra kobberrør til galvaniserede rør, opstår der en galvanisk forbindelse, der medfører, at det galvaniserede rør gennemtæres i løber af meget kort tid. Det er ikke alene uhensigtsmæssigt, men også ulovligt at lave en sådan overgang.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-07-05 05:16

den frostsikre dybte er 90 cm
som arne siger , så skal du have tillladelse af kommunen til at bore efter vand, samt at du skal betale fgift til kommenen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-05 05:36

i56 - Nu har du også oplevet Klumme. Sørgelig skiderik.

Jeg nævner Australiens Outback og det er måske lidt groft, men jeg mener det squ.
Du lyder mest som én der lige er kommet hjem fra Langtbortistan, og tror at bare DU ved hvordan, så er alt godt.
Sådan spiller klaveret IKKE i Kongeriget.
Spar dig selv for en masse besvær og kontakt kommunen NU. Det bliver alligevel dem der kommer til at bestemme.

Om frostfri dybde er 60 cm. eller 90 cm skal du nok få at vide. OK?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-05 07:04

Du må da indrømme lillearne, at din måde at skrive til i56 på, er på din sædvanlige nedladende, bedrevidende og modbydelige måde.

i56 har flere spørgsmål, men du koncentrerer dig om at belære ham om hvad man må og ikke må. Dette poå trods af, at du uden at blinke selv overtræder Kongerigets lovgivning i andre sammenhæng.

Men det er selvfølgelig noget andet. Ingen er efterhånden i tvivl om, at du i din oppustede selvglæde mener, at der gælder andre regler for dig end for alle andre.

Du er så hyklerisk lillearne.

Skal du for resten ikke på sommerlejr med dine små spejderdrenge. Det må da lige være noget for dig. Sol, sommer bare knæ, og små drenge som kan se op til den kloge og altvidende onkel arne.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-07-05 07:35

>Klumme, det er nu rigtigt hvad Arne anfører, alt er ligegyldigt hvis man ikke kan opnå en tilladelse fra ens kommune, så det er det aller første man skal undersøge.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-05 07:37

Jamen Ellebye... det tvivler jeg ikke på, men det er den kommandrende og nedladende tone han belærer brugerne på, der er så ulidelig.

Mvh
Klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-05 07:39

Og by the way ellebye... det kommer jo dybest set ikke fjolset ved, hvad i56 laver ...lovligt eller ulovligt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-05 08:03

Hvis du borer efter vand skal du have en vandindvindingstilladelse.
Der gives sjældent denne tilladelse - selv til små etablerede vandværker (10 - 20 brugere)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-05 09:48

Arne.jakobsen har fuldstændig ret.

det der går bare ikke, og det får du slet ikke lov til af kommunen.

Har selv prøvet at have egen vandboring, og da det var billigere at blive koblet på det kommunale end at udskifte rør, pumpe o.s.v. i mit eget, valgte jeg det.

MEN, det var et krav, at min egen vandboring blev blændet af.

Og hvis du skulle lave det uden godkendelse, vil man sikkert undre sig meget over det formindskede forbrug og undersøge det nærmere, og så får du først problemer

Men okay:

Du kan ikke regne med at bruge overfladevand til tøjvask m.m. Og overfladevand er det, når det ikke er længere nede end 2,5, meter. Så kan du ligeså godt bruge mosevand.

Det nemmeste vil være at lave en "injektorboring" i stedet for en brønd.
Det fungerer på den måde, at i stedet for en brønd, er der kun et meget smalt "hul" der bores langt ned fyldes i bunden med grus som filtermateriale, det ene henter vandet op, det andet sender en vandmængde ned og virker som "pumpe", og der skubbes så to rør med et sugehoved på, . Boringen er ikke større i diameter end lige sugehovedets størrelse.
og så installerer du i kælderen selve injektorpumpen (ligner en almindelig brøndpumpe, bortset fra at der er et to rør monteret fra boringen), og derfra udtages det vand man skal bruge.

mvh dova

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-07-05 13:33

Men men, da grundvandet kun ligger 2 1/2 m nede, må man stærkt forvente, at det er udrikbart, så brug det under ingen omstændigheder til drikkevand.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-07-05 13:41
Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 250 point
Dato : 12-07-05 13:46

Så - hvis dit grundvand ligger så højt som du siger, så kan du muligvis etablere det som et regnvandsreservoir med overløb til offentlig kloak, og så iøvrigt lade grundvandet løbe til ad naturlig vej som supplement.

- bare en alternativ indfaldsvinkel til din problemstilling, som måske bør undersøges

mvh berpox

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-07-05 14:12

Der er vel også et eller andet sted noget økonomi i dette. Det koster jo også at etablere og pumpen skal jo også tilsluttet el så den er jo heller ikke gratis at køre med.

Jeg har selv været med til adskillige forsøg som alle har endt i at der er kommet vand i rørene. Men efter nogle ganske få år gider man ikke mere da der så pludselig er en pumpe der går (grus og småsten med i, okker i vandet og hvad ved jeg).

Med ligt fornuftig omtanke med vandet er det vel heller ikke dyrere at bruge end som så meget andet.

Selvfølgelig er man meget til have vanding er det måske en fordel

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-07-05 15:52

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-07-05 18:04

Hvis du får lov og alt det der, så kan man hos Harald Nyborg og i Biltema købe små komplette husvandværker, og de samme leverandører kan også forsyne dig med en sogeslange med filter på. Du skal dog regne med en gang eller flere hvert år at trække snabelen op og sænke en dykpumpe helt ned, så du kan få flydesandet væk fra bunden. Og med hensyn til rørene: Blæs på alle kommentarerne om forskellige metaller og brug plastrør. I Småland, hvor jeg har en installation af omtalte art, skal jeg suge det fine sand op hvert fjerde år, men det er til feriebrug. Til helårsbrug må man pumpe sand oftere.

Kommentar
Fra : i56

Dato : 01-08-05 10:41

Jeg har bevidst ventet med at lukke spørgsmålet, i håb om flere svar. Der er heldigvis flere seriøse svar, og jeg vælger at acceptere svaret fra "berpox", da det er udtryk for en kreativ tænkning, som jeg synes bør belønnes. Men også en tak til de øvrige, der har bidraget med konkrete svar på mit spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : i56

Dato : 01-08-05 10:42

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-08-05 12:42

Tak for det Og så håber jeg det lykkes for dig på den ene eller anden vis at få brugt det ikke-kommunale vand på rentabel måde.

Held og lykke

mvh berpox