/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
indenbords til påhængsmotor
Fra : thyge1072
Vist : 1230 gange
200 point
Dato : 12-07-05 00:07

har som tidligere erhvervet en motorbåd med 8,5 hk indenbordsmotor af typen lister SL 2 gammel engelsk svend ; ). båden er på 21" og er 2,0 meter bred. motoren sidder lige foran midten. er på ca 160kg. båden er fladbundet agter.

nu er spørgsmålet så følgende: kan det ikke lade sig gøre evt at bygge en påhængsmotor på en sådanne? selvfølgelig med et stabilt motorophæng. der er forstærkninger agter under selve glasfiberoverbygningen. evt kan der ses billeder på baadgalleri.dk under navnet "alaska 21" hvor jeg tillige spørger til hvilken model der her er tale om. der skal naturligvis monteres balast nu den anden motor jo vejer som et ondt år! er der andre med sådanne erfaringer evt??

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-07-05 00:37

Sefølgelig kan alt lade sig gøre, men prøv og få fat i en indenbordsmotor eller reparer den lister hvis du har den.Det kan vel ikke koste alværden,det er da en fed båd,ikke ødlæg den med at sætte udenbordsmotor på.
alimak

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-05 02:57

Thyge - den båd du har erhvervet, er en dejlig båd. At lave meget om på den villle være synd. Hvis du ønsker dig en anden båd med udenbordsmotor, så OK, men så er det ikke den båd du har købt.
Jeg vil anbefale dig at se på den båd du har idag, som et mellemstadie. Gør den i ordentlig stand, og sælg den. Og køb så den båd du i virkeligheden har lyst til at købe.
Du er BÅDMAND. Så kan du også bruge lidt kvalitets-tid på den båd du har nu. Arbejdet med at kræse om den, kommer ind igen når du sælger den. Og så kan du købe den båd med hækmotor du ønsker dig. Husk at Rom bliver ikke brygget på én dag. Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 12-07-05 10:15

Nu har jeg set billederne af din båd.
Kender desværre ikke lige modellen.
men den er slet ikke bygget til påhængsmotor med den hæk.
det ville godt nok være en skam at ødelægge sådan en båd på den måde.
Og en anden ting, hvis du endelig ville prøve det, kræver det altså noget motor for at drive sådan en stor, tung båd og det ville være betydeligt dyrere at købe påhængsmotor og uhauha, driftsomkostninger til benzin, end at lægge en anden indenbordsmotor i den (hvis det er fordi motoren er kaput).

Hvis nu det bare er fordi du hellere vil have påhængsmotor, så burde du overveje at sælge den der og købe en båd der er beregnet til det formål.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : thyge1072

Dato : 12-07-05 10:33

Tak for svaret dova.

blir nok indenbords så alligevel for jo har da tænkt på det nok ødelægger selve udseendet med en klump på hækken ; )