/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Tændrør/tændrørshætte?
Fra : Pornsim
Vist : 580 gange
90 point
Dato : 11-07-05 23:03

Hej.

Jeg var ude at kører på min scooter her i aftes, pludselig gik den ud ligesom hvis man drejer nøglen så den er slukket mens man kører.. Jeg tjekkede om der var gnist, det var der ikke.. Men det underlige ved det er at jeg næsten lige har skiftet tændrør og tændrørshætte..

Hvad kan der væe galt?

Med venlig hilsen Simon..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-05 23:11

Af med hætten, og hold tændrørskabelet 1/2 cm fra stel for at se om der er gnist.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 11-07-05 23:16

Kan ikke gøre det nu, fordi den holder ude ved en kammerat.., men hvis der ikke er det, hvad kan der så være galt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-05 23:52

Tændspolen, CDIèn eller pickuppen, eller ledningsnettet eller tændingslåsen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 12-07-05 00:01

Jeg ved ikke om du kan udelukke noget, når jeg siger: at den godt kan bruge el-starteren, men selfølgelig ikke starte..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-07-05 00:31

Nej det udelukker ikke nogle af mine forslag.
Havde selv en der havde stået ude hele vinteren, det viste sig det var en multistik-samling der var irret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 12-07-05 00:42

Kan en tændhætte godt gå i stykker efter 2 måneder?

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 12-07-05 00:45

..og hvad betyder det når ens elektrode på tændrøret er brun?

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 12-07-05 00:47

.. og kan den godt være gået i stykker ved at jeg nogen gange rammer nøglen med knæet, så den slår tænding fra i fart..?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-07-05 15:30

"Kan en tændhætte godt gå i stykker efter 2 måneder?"
Ja, men find nu ud af om der er gnist uden.

"og hvad betyder det når ens elektrode på tændrøret er brun?"
At det er et rimeligt varmetal og kørsel, men du bruger måske et lidt for højt varmetal i tændrør, eller lidt for stor strålespids, eller lidt for meget olie (Du putter vel ikke olie i benzinen?)

og kan den godt være gået i stykker ved at jeg ....
Nej, men det kan tændingslåsen måske.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 12-07-05 17:09

Der er ingen gnist uden..

Hvad skal jeg så prøve at gøre?

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 12-07-05 17:13

.. og nej, jeg putter ikke olie i benzinen.

Hvad er det for en boks, hvor der går to ledninger ind i, og så kommer tændhættens ledning ud på den anden side..?
..Og kan den godt være gået i stykker?, hvor dyr er en ny hvis det er den?

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 12-07-05 19:35

jeg har fundet ud af hvad den boks er, er det ikke cdi´en?.. hvor fører de to ledninger hen, dem som går fra cdi´en? og hvordan finder jeg ud af om det er cdi´en der fejler noget, eller om det er noget andet?
Hvad kan jeg gøre for at løse mit problem?

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 12-07-05 19:42

hvor sidder pickuppen?, og tændspolen?

Undskyld at jeg har så mange spørgsmål, men jeg vil gerne have det ordnet, så jeg kan komme ud og kører rundt igen.. :)

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 12-07-05 19:42

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 90 point
Dato : 12-07-05 21:03

Ja, det er cdièn og de 2 ledninger er: En til stel og en fra Pickuppen
http://www.thansen.dk/product.asp?c=518656184&n=919005251&pn=356880428
På billedet er der 5 kobberspoler, som udelukkende laver lys mm og strøm til batteriet.
Den sorte spole er tændspolen som leverer "gnist til CDIèn"
CDIèn får besked om at levere til tændrøret når pickuppen siger nu! (Den her løse enhed med jernbeslaget)
Tag hele enheden med ned til knallertmekaniker, eller hele knallerten, så kan han måle om tændspole eller pickup er defekt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 12-07-05 21:12

hvor sidder tændspolen og pickuppen?

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 12-07-05 22:12

Okay, er den let at få ud, altså pickuppen og tændspolen.. Vil det sige at jeg skal skrue blæserhjul af og sådan for at komme ind til de dele?

Godkendelse af svar
Fra : Pornsim

Dato : 13-07-05 13:24

Tak for hjælpen indtil videre.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-07-05 14:49

Ja du skal skrue blæserhjulet af, og møtrikken til svinghjulet (Tages lettest med en luftnøgle) Så skal du have en aftrækker der passer din model for at trække svinghjulet. Det er lettest på et knallertværksted der har værktøjet.
VH Palle Hansen