/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Adiabatisk proces
Fra : bv32
Vist : 1187 gange
50 point
Dato : 11-07-05 22:27

Hvis man forestiller sig, at man har en beholder med stempel fyldt med luft på 2,5 atm. Hvis stempel nu rykkes hurtigt, sådan at trykket falder til 1 atm (så hurtigt at der er tale om en adiabatisk proces). Ville temperaturen af gassen så ikke falde?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 11-07-05 22:54

Jo!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-07-05 00:28

jo uvilkårlig hænger tryk og temperatur sammen

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 12-07-05 14:35

Fænomenet kaldes for Joule-Thomson effekten. Gasser vil afkøles ved adiabatisk ekspansion. Det er sådan et køleskab fungerer.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 12-07-05 14:47

Selvom det ikke er gassen der udfører arbejdet, ikke også?

Accepteret svar
Fra : snotbolle

Modtaget 50 point
Dato : 13-07-05 07:27

Gassen ved jo ikke selv at den der står en og hiver i stemplet og laver arbejdet for den

Spøg til side, i et køleskab er det en kompressor som gør dette arbejde.

En anden måde at se eksperimentet uden brug af stempler:

Forestil dig en lang cylinder som er lukket i begge ender. I midten sidder der en plade som deler cylinderen i to lige store volumener. I den ene ende fyldes en gas i så trykket er f.eks. 2 bar. I den anden ende er der vacuum. Hiver man pladen lidt til side, vil gassen hurtigt diffundere ind i vacuumet og efter ganske kort tid er gassen over det hele med trykket 1 bar. Havde man pakket cylinderen ind i noget 100% isolerende materiale (bliver nu til en adiabatisk proces), ville temperaturen falde.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-07-05 09:35

Lige en lille korrektion

For at et køleskab skal virke skal det altså være blevet til væskeform for så derefter at fordampe i fordamperen, ellers virker det ikke.

Dette sker ved at indsætte en eller anden form for en dyse, hvor så trykket falder og dermed sænker temperaturen sig.
Dvs man kan faktisk ikke lave kulde, men man kan fjerne varme. Så i et køleskab vil "varmen" fra varerne binde sig til den kolde på fordamperen, for så på den måde blive bragt ud til kompressoren som sender det videre til kondensatoren (ribberne bag på) hvor det bliver fjernet (kølet ned).

Fijala (kølemontør)

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 13-07-05 11:40

Jep, en smutter, selvfølgelig er det fra væske til gas i et køleskab. Men princippet er det samme, nemlig at en gas ekspandere under afkøling.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 15-07-05 23:38

Tak for svaret snotbolle.