/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
formatering af drev
Fra : cccf
Vist : 420 gange
50 point
Dato : 11-07-05 18:26

Jeg skal have formateret mit drev, men jeg kan ikke huske hvordan man kommer ind og ser filsystem og partioner på drevet.?
Jeg har nemlig win xp pro liggende 2 steder på drevet og mit filsystem er NTFS det skal jeg sikkert havde ændret først da jeg efter formatering er nød til at indstallere min gamle vin 98 først og derefter opgradere til win xp pro. min win pro kan kun indstalleres oven i win 98 og den kører ikke i NTFS.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 11-07-05 18:34

er det ikke bare at lade win 98 instalere sig selv på en helt ren disk ( dvs du på et tidspunkt bliver spurgt om du vil formatere drevet?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-05 18:34

Hvis det er en original XP cd skulle den da godt kunne starte op på den og ikke være nødvendigt at installere 98 først.
Bios skal bare være sat op til at -first boot device - er cd-rom
Ellers kan du gå ind på Microsofts hejmmeside og lave bootdisketter (6 stk. ) og formatere med dem.

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-05 18:37

Ellers hvis du vil se dine diske skal du

Start
Højreklikke Denne computer
Administrer
Diskhåndtering.

Derinde fra kan du se alt om dine diske og partioner og du kan også formatere.

Husk nu at gemme alt det du senere skal bruge

Dokumenter
Adressekartotek
Homebanking
osv

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 11-07-05 18:40

husk lige hvis du har delt din harddisk i 2 med ntfs så kan win 98 ikke "se" dine 2 partioner og vil slette dem begge. hvis du kan starte din maskine nu kan du jo i denne computter se hvad du har liggende og har du et c og et d drev (ikke cd rom) så har du jo 2 partioner

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-05 19:46

Her er en diskette, som kan se og røre ved din harddisk og partitionerne.
Den kan slette din HD og oprette de partitioner som du har brug for.
Hvis du har et D: drev (partition) kan du lie lægge alle filerne/dokumenterne derover.
Har du virus så kommer de med.
Prøv lige denne diskette og fortæl hvad den viser.
Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
hvis den slutter på A:\>så skriv pm og tryk enter.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 11-07-05 20:06

for at skære det ud i pap:
du behøver ikke at "dobbeltinstallere" med Win98 + WinXP.

Du booter bare helt normalt op på din WinXP-cd og et stykke inde i processen bliver du bedt om at indsætte din Win98-cd, så systemet kan se at du er berettiget til at benytte en WinXP-Upgrade-Version.

Hvorfor har du WinXP-Pro liggende 2 steder på drevet ? Eller har du det liggende på 2 partitioner ?

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 11-07-05 20:38

Når jeg formaterer min hd bliver filsystemet så også fjernet. ?
Jeg tænker på da jeg indstalleret win spurgte den om hvilket filsystem jeg ville indstallere og jeg valgte det der hedder NTFS. ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-05 21:14

Lav dig en partition på 6GB og læg dit styresystem der.
Senere kan du så lave en kopi (i en ny partition) og "køre på den.

Når du formaterer vælger du samtidig filsystem. (og det gamle filsystem forsvinder)
Skal du ha' win 98 ind så ville jeg vælge FAT 32
senere sammen med XP kan det ændres til NTFS eller forblive FAT 32

Men det nemmeste er at følge hmca's måde, når det er en opgraderings CD.
Inden du så surfer ud på nettet skal du lige ha' sp1 ell sp2 lagt ind.

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 50 point
Dato : 11-07-05 23:00

du kan følge denne vejledning:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
men du skal nok først læse dette:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#generelt

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 12-07-05 09:18

Nu er jeg vist kommet ud hvor jeg ikke kan bunde !
Jeg har prøvet og boote på cd drevet og indstalleret win og bedt den om at slette den gamle men den lægger sig ved siden af , så når jeg tænder for min pc kommer den op lige inden win og siger vælg operativsystem, og der ligger nu 3 win jeg kan vælge imellem, hvordan får jeg nu slettet de 2 jeg ikke bruger.??
Hvis jeg går i diskhåndtering ser det ud som om at mit c drev er et helt drev.
Der står 38 gb brugt 18 gb NTFS og det er et 40 gb drev.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 12-07-05 09:37

jeg ville nulstille harddisken og starte helt forfra.
http://www.killdisk.com - Sletter alt, og nulstiller harddisken.

og så starte med en ren installation, hvor du booter på din XP-cd o.s.v.
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair

MEN HUSK AT TAGE BACK-UP AF DINE DOKUMENTER, BILLEDER O.S,V.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 12-07-05 11:04

det vil jeg prøve men jeg har først tid til det i morgen.

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 14-08-06 17:47

Tak for svaret hcma.