/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Ferie i Jylland. Hvad er værd at se??
Fra : nullerbullerpige
Vist : 9621 gange
350 point
Dato : 10-07-05 19:01

Hej!

Vi er et par i 20'erne som tager til Skanderborg i næste uge. Vi har snakket om nogle ting som vi evt skal ud at se:
Himmelbjerget
silkeborg søerne
Den gamle by i århus
Tivoli Friheden
Moesgård Muserum
Aqua ferskvanscenter i Silkeborg.
Randers Regnskov.
Silkeborg Kunstmuseum.
Løveparken i Givskud.
Legoland.
Øm Klostermuseum i Ry
Industrimuseet i Horsens.
El-museet i Tange.
Jyllands minizoo-park i Haunstrup.
Odderparken

Er der nogle som har andre forslag til seværdigheder o.lign om er værd at se/prøve??
Vi har bil, så seværsigheder som ligger max 1 times kørsel fra skanderborg er vi interesseret i.. Håber nogle kan hjælpe...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-05 19:12

I er jo ikke langt fra Århus, så hvad med Naturhistorisk Museum ved Århus Universitet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-07-05 19:19

Nørre Snede frysehus.

Kommentar
Fra : macau

Dato : 10-07-05 19:29

hmmm,jomfru anne gade i ålborg er altid et besøg værd men afsæt lige et par dage (eller) 3 .der er altid problemer med at komme derfra igen

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 10-07-05 19:55

I kunne også besøge kunstmuseet AROS i Århus.

http://www.visitaarhus.com/composite-718.htm her er der flere muligheder i Århus, hvis I ikke ønsker at se mere kunst.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 10-07-05 19:59

Ja jeg vil også foreslå AROS.

Og så i Ry er der Øm Kloster, mellem Gammel Ry og Ry, meget hyggeligt. (som du selv har listet op)

Hvad er der ellers. Jo der er jo mange naturskønne områder. En gåtur rundt om Brabrand Sø/erne, er også altid meget hyggeligt.

En gåtur ved Moesgård strand er også meget hyggeligt, og vejret er jo til det

Held og lykke.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 10-07-05 19:59

Hov, glemte lige, at der jo også er Hjerl Hede Meget spændene sted, har været der RIGTIG meget som barn.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 10-07-05 20:02

Vesterhavet! Hvidsande, Skagen. Skanderborgfestivallen!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-07-05 20:18
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-07-05 20:36

Du kan også lige se disse links igennem, og finde det der tiltaler jer.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-07-05 20:37
Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 10-07-05 21:30

Links til alle turistbureauerne i østjylland: http://www.visitskanderborg.dk/composite-1226.htm. -
Vil også lige anbefale saltcentret i Mariager - husk badetøj !

Kommentar
Fra : lindbjerg1

Dato : 10-07-05 21:35

Hvis man kører lidt længere, så er der også øen Mors, med Jesperhus Blomsterpark og vandland. Tjek den ud på www.jesperhus.dk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-07-05 21:39

Og lidt længere borte ligger Paris med Disneyland.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 350 point
Dato : 10-07-05 23:14

Alene de steder, I selv har skrevet, vil tage mere end en uge at besøge. Og de andre forslag, som brugere af kandu.dk har givet jer, vil vare en uge mere.Så I må prøve at gøre jer klart, hvad der interesserer jer og vælge ud fra det.

Hvis I er interesseret i kunst, så er Aros kunstmuseet og Silkeborg kunstmuseem højdepunkterne. Jeg kan bedst lide museet i Silkeborg, fordi kunstsamlingen er mere interessant end Aros'. Men hvis det er selve bygningsværket, man går efter, så er Aros mest spændende.

Hvis I er glade for naturoplevelser, så er det Silkeborg søerne, Botanisk Have i Århus, og den smukke økolohgiske have i Odder, I får mest glæde af. Men lav nu ikke et hårdere program, end at der bliver tid til at slappe af.

Hver sin smag, men hvis min kone og jeg skulle bruge nogle dage i området, så ville vi vælge Aros, Århus Plakatmuseum, Kvindemuseet i Århus, så ville vi drysse lidt rundt på i det indre Århus, besøge Cafe "Jorden", måske spise til aften nede ved åen. HVis vi ville slappe af, ville vi måske bruge 3-4 timer i Tivoli Friheden. Var der mere tid, ville den økologiske have i Odder trække. I kunne tage med tog fra Århus Hovedbaneård til Odder.

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-07-05 09:03

Var det demme her uge eller næste? Jeg ville klart køre forbi Juelsminde fredag i denne uge og høre Peter og de andre kopier (kanon fedt live band).

Lidt længere væk er iøvrigt veteranflymuseet i Stauning - det er også et kig værd!

Noget længere væk er Danfoss'es eksperimentarium i Nordborg - det skulle også være et kig værd (og så kan man hente billige dåsepils, når man nu er der)!

Hvorfor spørger du igen? I har jo samlet jer den dejligste liste med seværdigheder, fra din sidste tråd, som iøvrigt ikke er lukket. Der kunne du have spurgt videre.

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 11-07-05 12:27

Hejsa.

Hvis I er nogle store legebørn kan Djurs Sommerland anbefales - det er meget sjovere end Legoland!!!!!

vh. Linda

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 11-07-05 16:55

oldboston vi vil ikke gøre det mere klart! Vi vil bare have nogle valgmuligheder.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-07-05 08:48

Æhhmmm Nullerbuller, vi sidder jo sådan lidt og skyder i tågen!!! Det minder lidt om starten på operation Ørkenstorm, der skød Irakerne også på må og få, og anede ikke hvad de skød efter, eller om de ramte. But anyway, i har sgu da allerede fået en formidabel samling forslag, men i har ikke ligesom givet noget respons. Derfor er det lidt svært at blive ved med at finde på, idet vi ikke ved hvilken retning vi skal i.

Et mere forslag fra mig kunne være de gamle brunkulslejer i Søby. Har været der som dreng - ret imponerende. Hvis i snitter Herning, har den jo også lidt skulpturer, museer og andet, der er et kig værd.

Vil i have fred og helt ro, tager i et par cykler med og smutter til Snaptun. Derfra sejler i til Hjarnø, og tager en slapper-dag og bader. Der er utroligt lækkert ovre. Er i til helt ro og fred, kan i alternativt sejle til Endelave - der er helt ro og fred.

Spændende skov og natur, kan i finde ved Vandværkssøen, lige nede ved Egebjerg/Hansted (5km nord for Horsens). Der har gud skabt noget, de lokale kalder for de danske Alper. I gamle dage lå der et vandkraftværk, men kun slusen er tilbage. Der er der mulighed for en utrolig lækker og flot gåtur.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 12-07-05 09:28

hvad er der da at give respons på?
Vi vil have så mange muligheder som muligt, og vi er som sagt åbne for alt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-07-05 09:51

Jamen det er såmænd bare for at vide hvad man skal skyde efter. Ikke alle gider at gå tur i skoven. Hvis ikke ikke gider at gå i skoven, er det jo spild at sende 10 forslag til skovture. Men jeg forstår da udemærket at i gerne vil have så mange forslag som muligt.

Er i til natur og oplevelser er mulighederne utrolig mange - tæt på Skanderborg. Det østjyske giver en del forskelligartet natur. Ligeledes er i indenfor rækkevidde af en del øer - Samsø, Vorsø (der må man ikke komme over), Alrø, Hjarnø, Endelave. Fjordene Horsens og Vejle, byder på rimelig bakket landskab og skønne skønne køreture - kunne bruges som hygge til og fra seværdigheder. Legoland skal man ligesom se, hvis man ikke har set det før. Det er dog skæggest når man har unger med - så har man en undskyldning for at prøve alle aktiviteterne. En omgang ben + fadøl i Legoredo er OK spisning - uden man bliver pelset. Desuden plejer Rattlesnakes at spille i Legoredo - og de er normalt altid fede, hvis man holder af Country. Er man i legoland, kan man lige smutte op og se den nye Billund Airport. Rent arkitektonisk er den ret flot. Hjemturen kan lægges ind over Vejle. Kør ind gennem byen og ud af den gamle A10. Kør ned gennem Bredballe og ud mod Assendrup. Masser af bakker og godt med skov. Kør mod Juelsminde og få evt en is på havnen. Kryds op gennem Bjerre Herred og besøg eventuelt galgebakken (Purhøj). Husk kikkert. Rund ind omkring Horsens og gå jer en tur. Snup den gamle A10 op gennem Gedved. I passerer Ejer Bavnehøj, der også kunne være et kig værd.

Et godt spisested i Horsens, er ubetinget Ristorante Italiano, men ring og bestil bord. Leif'es bøffer er supergode - og betalbare.

Slutningen på dagen kan ordnes på den lille bæverding lige overfor politigården i Skanderborg. Så kan man få sig en fadbamse og en pot billard.

Sådan nogle ture kunne jeg lægge en bunke af.

Glemte lige en mulighed - Tørring Actionpark - hvis man er til den slags. http://www.playland.dk/

Kommentar
Fra : Lohmann

Dato : 13-07-05 00:37

Purhøj (bavnehøj) er et fint sted, hvis man er i nærheten, men er ikke helt det samme som Galgebakken- på Purhøj i godt vejr kan man se til Ejerbavnehøj, og ganske langt omkring (jeg boede tidligere 3km derfra) Ellers er der veldig flot og måske endda flottere på himmelbjerget og runt søerne. Skal i på seiltur bør i vælge hjejlen og ikke en av de andre "moderne" både - Atmosfæren er helt klart bedst på den gamle hjuldamper (verdens eldste aktive!) Er man ellers på Purhøj, kan man i Bjerre køre forbi det gamle fengsel og Dommergården og besøge den gamle "Kongeligt priviligerede kro" (lukket på mandager), er Kirken åpen, kan man se noen helt unikke kalkmalerier, som blve fundet under en restaurering for nooen år siden - djævlen og sct. Peter over hverandre!. så kan man evt. kjøre gennem Bjerre skov til Snaptun og tage båten til Hjarnø eller Endelave som tidligere foreslået - På Endelave kan man være heldig og se noen av de mange vilde kaniner. Båten til Hjarnø tager ca. 5-7min, til Endelave ca. 45min.
Hvis i ellers kan lide både og skibshistorie, er "Fregatten Jylland" i Æbeltoft et klart must. Her finder i også et glasmuseum, hvis jeg ikke husker helt fejl - og byen er veldig hyggelig - og så er det tæt på Djurs sommerland, som er blitt foreslått tidligere. I Horsens har de også et fint historisk museum, hvis man er til den slaks, men hvis man skal til Moesgård ved Århus er det større....
Hvis i er oppe og besøge saltgruverne, kan man i Viborg besøge byens domkirke, med flotte malerier på vægene.
På vestkysten har man også mulighed for at besøke Tyskernes gamle komandobunker fra WW2, mener den ligger ved Hanstholm, men jeg er ikke sikker.
Håper, at dette også kan bruges til inspirasjon!

Vh.
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 18-07-05 22:05

Tak for svaret Oldboston.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 19-07-05 17:28

Tak for pointene...og rigtig god fornøjelse i Skanderborg og det øvrige Østjylland, en rigtig dejlig del af Danmark.Og så er folk flinkere i Østjylland end i København! Det tæller også.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 19-07-05 22:24

De taler i hvert fald sjovere