/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
dual boot med 2003 of xp
Fra : grovfugl
Vist : 464 gange
100 point
Dato : 10-07-05 16:13

Hejsa. Jeg har forsøgt mig med at lave en maskine med to operativsystemer. Jeg gjorde følgende:

1. Skabte plads til xp på en partition ved siden af mit 2003, der ligger først på harddisken.

2. Installerede xp på den nye partition.

Og tilsyneladende virkede det. Når jeg tændte for pcen, kom boot menuen frem med valg mellem de to operativsystemer. Og xp virkede fint, men det gjorde 2003 ikke. Det blev hængende med sort skærm.

Og spørgsmålene.

1. Hvorfor
2. Hvordan bestemmer man hvilket operativsystem, der starter "default"
3. Almindeligvis bruger jeg kun windows 2003. XP kun til spil, jeg ikke kan få til at virke under 2003. Så jeg kunne tænke at slippe for bootmenuen, undtagen når jeg har brug for den (aktivering med F8). Hvordan gør man det?

Mange hilsner, grovfugl

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-05 16:46

Samme problem - måske kan det hjælpe dig videre

http://www.computing.net/windows2003/wwwboard/forum/3776.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-05 16:48

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.

Med denne diskette kan du se dine partitioner og hvilken der er boot = yes
Det må de ikke være begge to.
Er det windows dual-boot du bruger. (den kender jeg ikke så godt)
Ligger de i hver sin partition (det kan du se med disketten)

Kommentar
Fra : zedez

Dato : 11-07-05 20:40

Her finder du løsningen på dit problem. Dog skal du ind og lave et par ændringer manuelt i en Boot.ini fil, men hvis du støtter dig til siden så er der ingen ko på isen.
http://www.geocities.com/thestarman3/asm/mbr/bootini.htm

Z (Datafagtekniker)

Accepteret svar
Fra : zedez

Modtaget 100 point
Dato : 11-07-05 20:41

Fik trykket send liiige hurtigt nok...

...hvis du har brug for hjælp med at forstå hvad der skrives i selve boot.ini filen (disk valg, partition valg, osv) så bare smid mid en tilbage melding, så hjælper jeg dig gerne.

Kommentar
Fra : grovfugl

Dato : 12-07-05 10:11

Tak alle sammen. Fandt selv denne løsning på microsoft knowledge base:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;322952

GF

Godkendelse af svar
Fra : grovfugl

Dato : 12-07-05 10:14

Mange tak