/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tomater bliver ikke røde
Fra : Fattig
Vist : 7176 gange
50 point
Dato : 10-07-05 12:11

Hvorfor bliver mine cherrytomater ikke røde? Planten har mange tomater og de fem første blev også røde med en dejlig smag, men nu bliver de ved med at være grønne og er tilsyneladende også stoppet i vækst, hvad kan årsagen være, planten får rigelig med vand.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 10-07-05 12:15

hvis bare de er startet på at få farve , kan du pille dem af og lægge dem i vinduet på et stykke køkkenrulle
så bliver de røde i løbet af en uge

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-07-05 12:16

pres dog ikke de stakkels tomater

de plejer nu nok at komme derhed ad hvis planten ellers ser sund ud

Kommentar
Fra : 25

Dato : 10-07-05 12:27

pak dem ind i aviser, så bliver de røde

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 10-07-05 12:49

Hvis der er et gadelys, eller anden lyskilde, der lyser hele natten, kan det være et problem, for tomater skal bruge mørketid til at lave sukkerstoffer, og sol til at modne og lave smag.

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 60 point
Dato : 10-07-05 13:57

Hmm - pakke ind i aviser? Det er da vist det man gør om efteråret for at få de sidste tomater modne.
Bare rolig, de skal nok blive røde. Hold lidt igen med at gøde, så planterne har andet at "tænke" på end at vokse i vejret. Fjern evt. nogle af bladene for neden, så de får mere lys/sol.
Vores cherry-tomater starter altid på samme måde. Først hurtigt nogle røde - pause - så kommer de mange, mange på en gang.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-07-05 14:48

Læg en moden banan ind til tomatplanterne.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 10-07-05 18:18

Tomatplanter tåler ikke for høj temperatur. Har de haft det for varmt, bliver de aldrig grønne. Det er derfor man laver skyggebemaling på drivhuse og i syden står tomaterne overdækket med sejldug.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 10-07-05 18:22

Varmen påvirker også mennesker!!! Jeg mener selvfølgelig at tomater der har haft det for varmt ikke bliver røde, men fortsætter som grønne og er skaden sket er der ingen hjælp at hente, men den næste klase kan muligvis blive rød, hvis den ikke har været for varm.

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 10-07-05 22:02

Tak for svaret anyway. Hvis det kommer til at gælde for mine tomater bliver det skønt.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 10-07-05 23:31

Jorgen_ros, sådan hænger det ikke sammen i vores drivhus, som har solen bragende ind gennem et utildækket drivhus. med meget høje grader om dagen. Vores tomater og agurker har i al fald givet godt udbytte gennem mange år på denne facon.