/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
katte - katte - katte ----
Fra : karin42
Vist : 817 gange
100 point
Dato : 10-07-05 10:22

vi er ved at blive tossede af at katte altid sidder på lur ded fuglenes vand og foder i haven !
hver eneste mogen når det lysner må jeg smide sten ned i min gran , hvor katten gemmer sig , og straks farer den ud af haven !
hvad kan vi sprøjte med - strø - eller hænge op ?
noget må der da være som kan få dem væk. Det skal siges at stenene desværre aldrig rammer , og da jeg er en stor dyreven , er det jo heller ikke for at skade dem .
100 point til den der har et VIRKELIGT BRUGBAR RÅD !

FRU NIELSEN.

Accepteret svar
Fra : MissXX

Modtaget 110 point
Dato : 10-07-05 10:26

Min far har stor held med sort peber! Både for at undgå at de skider i hans bede og for at fuglene får fred. Peberet drysser han i bedene og rundt ved fuglehuset.

Ellers kender jeg ikke nogle bedre råd, måske en hund.... Vi har selv 2, som holder kattene væk.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 10-07-05 10:30

Du kan hænge klude op der er smurt med hjortetaktssalt - det skulle holde kattene væk (bruges normalt i carporte hvor katte ridser lakken på bilen)

ellers må du anskaffe dig et foderbræt hhv. vandbad der er væk fra jorden, og i en højde/type hvor kattene ikke kan springe/kravle op.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-07-05 10:37

vær nu ikke så onde mod de stakkels katte - nup et par dage hvor du lurer med koldt vand du kan spøjte efter dem (aldrig varmt) - så holder de sig væk derefter hvis de ellers er normale

et fuglebad der er uopnåeligt - og mad der er i en utilgængelig højde for kattene er da i den grad at foretrække - så skal du ikke spekulere mere over det

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 10-07-05 10:44

Da jeg red meget brugte vi hjortetarksolie på hestene for at holde fluerne væk. Olien var nem, da det kunne smøres på hesten. Men det stinker! Og jeg er ikke sikker på, at det ikke også vil holde fuglene væk? Tror du ikke, ampere? Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor meget hjortetarkssalt lugter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-05 11:40

Hjortetakolie sprøjtet rundt i kanten af din grund skulle holde kattene ude derfra.

men, det er jo kattens natur at jage, men det er yderst sjældent, at de kan fange sunde raske fugle.
Så ofte er fuglene ligeglade med kattene.

Min store 7 kilos hankat kan kringle sig ind i fuglenes lille foderhus og sidde og "gemme sig", og fuglene kommer uanfægtet og sætter sig til at spise af foderkuglerne der hænger max 20 cm derfra.

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 10-07-05 11:43

Der findes forskellige produkter i handlen beregnet til at holde fremmede hunde og katte væk fra ens have.
http://www.kattespecialisten.dk/index.php/cPath/97_111

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 10-07-05 11:44

Og så er det faktisk miljøvenlige produkter

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 10-07-05 12:17

Tak for svaret MissXX.

Det vil vi prøve go' søndag

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 10-07-05 12:42

Jeg skulle hilse fra min hankat Uffe og sige, at det er fa'me svært at fange fugle.
Når det en sjælden gang lykkes er det herligt. Jeg æder dem selvom jeg ikke er sulten. Fjerene giver nogen sjove hosteanfald. Ellers synes jeg at det er noget pjat, at vi ikke må fange fugle. I roser os jo til skyerne når vi kommer med en mus - og det er sværere at fange en fugl. Hvor er jeres logik?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-07-05 13:14

du kunne nu også have købt noget spray ved dyrehandlere/dyrlæger som holder katte væk

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 10-07-05 14:01

takker for alle de gode / sjove indlæg - mod katte
jeg elsker skam katte - men de skal blive hjemme hvor de bor
)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-07-05 15:27

Karin42, jeg er helt enig: en god kat er en hjemmekat.

Og der er altså ikke så svært at "fange" en redefuld unger -eller at nuppe en unge, som lige er flakset ud af reden. Min dejlige hund elsker katte, så hun flintrer tværs gennem bebyggelsen hvis hun ser en... Hun glemmer helt, at hun ikke må gå løs mellem husene...
Én gang fik hun jaget en kat op i toppen af et stort grantræ. Den sad deroppe og miavede i 8 timer til nogle naboer forbarmede sig og ringede efter Falck. --der kom to mand høj med lange stiger og net. De fik rigget det hele til og nærmede sig den fortvivlede kat... -havde den næsten i nettet, -og upti! så satte den i et stort spring hen over falckredderen og ned på jorden -og var væk.

Og hverken hunde eller katte må altså gå løs her...

Men jeg har ingen løsning på problemet...

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 10-07-05 16:56

ja det var lidt af en " spøjs " historie
men det syntes hovedpersonen sikkert ikke .

tak for din hilsen hilsen karin.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-07-05 08:36

MissX - jo selvfølgelig olie - ikke salt.

AMP