/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puck Maxi kan ikke køre i tomgang går i ~
Fra : gunnarb
Vist : 6752 gange
140 point
Dato : 10-07-05 00:04

Jeg har lige købt en Puck Maxi.

Den kan ikke gå i tomgang, og den går meget let i stå. Hvad er der mon galt med den? Jeg har prøvet at justere på tomgangskruen, men det gav ingen mærkbar ændring.

Den har også meget svært ved at trække op af bare en lille bakke, hvis jeg ikke har god fart på. Hjælp hvad er der galt?

Jeg ved ikke hvor gammel den er, men den har en firkantet kaburator.
Kan man finde ud af hvor gammel den er ud fra stelnummer?

Finders der bruger- og reparationsmanualer på nettet?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-05 00:13

Det kunne være noget så simpelt som et meget bekidt og kulfyldt udstødningssystem. Prøv at skille den ad og rense alt ordentligt. Et gammelt udstødningssystem renses effektivt ved afbrænding. Såkan du bagefter ryste en masse kul-skogger ud. Skild evt. udstødningsrøret ad og Saml igen. Hilsen Aj

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 00:56

Hej, alt tyder på at du skal have stillet tændingen. Ellers er der noget galt med kompressionen, siden den ikke kan trække,du kunne begynde med at skifte stempelringe, det plejer at hjælpe. Og eller rens udstødning, men tror ikke det er den.
Eller slæber dine bremser på.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-07-05 07:46

Har du prøvet at stille tomgangsskruen på din karburator ? Jo, længere du skruer den ind, jo mere løfter den gasspjældet og øger dermed omdrejningerne i tomgang

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-07-05 07:51

Ps. nåeh... det har du prøvet, unde mærkbar effekt? Så kunne det tyde på skidt der hindre den i at kunne skrues lægere ind ? Skru tomgamgsskruen helt ud. Rens 'hullet' f.eks. med en piberenser vædet i benzin. Blæs derefter igennem med trykluft. Prøv så igen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 08:49

molokyle,, det kommer den ikke til at trække ret meget bedre af

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 10-07-05 12:27

Mine bremser slæber ikke på.
Udstødning afbrænding hvordan? Hvor meget skal skilles ad ved udstødning? Nødvendig værktøj?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 10-07-05 12:29

Kan man evt. selv stille tændingen? Hvordan?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 12:31

Tror der sidder en 10mm møtrik i enden af udstødningen, tag indmaden ud, hvis den er sodet, BLØDT TJÆRE så hæld benzin på, og en tændstik, og børst den ren.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 10-07-05 12:33

Skifte stempelringe, tør jeg mon det.!!! Jaaaaa,- Hvordan gør man? Nødvendig værktøj?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 12:38

Går ud fra det er 10 mm møtrikker der sidder på cylinderen, men prøv at brænde udstødningen af først, du kan stikke en finger ind i udstødningen, bliver den sort, og godt fedtet, så syntes jeg du skulle rense det først,

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 10-07-05 12:42

Ok, tak for hjælpen. Jeg prøver at rense udstødningen først og kommer herefter tilbage.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 10-07-05 16:52

Nu har jeg renset udstødningen som beskrevet oven over, men det har ikke hjulpet noget. Når jeg lader den stå på støttebenet, og starter den, vil den faktisk kun køre med fuldt håndtag, bare jeg skruer halvt ned går den i stå. Hvad nu? Næste træk.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 16:54

Hej tror den får for meget benzin. Firtakter den.
Har du andre dyser til karburatoren
Ellers skal du igang med tændingen.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 17:13

Hvis du går igang med tændingen, sidder på venstre side, så løsn ankerpladen "kræver en skuetrækker stjerne eller almindelig og en god lygte" , og tag at lav lige et mærke, så du kan se hvor den stod første gang.
Mener at pladen skal drejes mod uret, prøv en millimeter ad gangen, du kan hurtig mærke, når du starter, om den skal have lidt mere. Kan næsten ikke få for meget.
Og køb et nyt tændrør, tror næppe det er det, men hvem ved.
Platinerne, skal have et mellemrum på ca. 0.5 mm, men de er ikke vigtige lige nu.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-07-05 17:13

Der er noget der tyder på falsk luft, enten under cylinderen (Så skal den af og ny pakning under)
Eller som jeg tit har set at karburatorstudsen sidder løs på cylinderen, der skal sidde en tyk pakning, og studsen skal være spændt ordentlig på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 17:34

pallebhansen,,,,,helt rigtigt, og noget kan da også tyde på det, men så tror jeg han ville have skrevet at den "væsede" eller hvad man skal kalde den lyd.
Men står den for lavt i tænding, kan den dårligt bevæge sig, på grund af at der ingen kompression er.
Og det er rimeligt hurtig at konstatere, ved bare at flytte ankerpladen, da man kan mærke det øjeblikkeligt, når der startes. Om der var den ene, eller den anden vej, pladen skulle flyttes.
Også lidt nemmere end skulle til at skifte pakninger, der i tilfæde af falsk luft, også burde skiftes i cylinder

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-07-05 17:50

Tomgangssnak !!! Har du tjekket din tomgangsskrue ??? Hvis ikke det ændre omdrejninger i tomgang at stille på den, men alt andet kører? ...så er det dér 'hunden ligger begravet' !

Altså; Tjek din forborator for 'lort' !

>/MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-07-05 17:51

[hør] forborator ??? ... karburator ...for dælen da også !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 17:54

sidder tangenterne fast i varmen, eller er det hunden der skriver.............

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 10-07-05 18:16

Jeg har tjekket kaburator den sidder godt fast, men der en en ting der bekymre mig med hensyn til kaburatoren. I følge thansens katalog skal der sidde en tomgangskrue (56060111) er ok og en luftskrue (566060106) og en Skrue for tilspænding (56060137). Der sidder kun 2 skruer den ene er tomgangskruen, men ved siden af den er der et tomt hul, og nedenunder sidder der en skrue. Er det luftskruen eller tilspændingsskruen der mangler? Har det noget betydning at der mangler 1 skrue?
Hvilket funktion har tilspændingsskruen og luftskruen??

Ups. min topnøgle er for tyk til at gå ind og få fat i boltene på topstykket.
I øvrigt kan jeg se at tændrøret og platinerne er helt nye, og ledningsnet skulle også være nyt i følge sælger.
Jeg venter lige med tændingen, for der skal jeg have lidt mere hjælp til.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 18:20

Umiddelbart kunne det tænkes, at det skulle være strålespidsen, der mangler, men det lyder helt vanvittigt, har du side til thansen.
Selvom der er ny tænding, kan det godt være at den ikke står som den skal

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 18:24

Prøv at starte knallerten, og stik en finger i hullet???????

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 10-07-05 18:27

thansen katalog anden udgave 2004 side 37, Jeg kan ikke se på skitsetegningen hvad der er hvad ud over tomgangskruen med fjeder. skitsen se ikke helt ud som min kaburator.??? der ikke noget på skitsen som heder strålespids.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 18:34

Har ikke kataloget, men var inde at se deres side,566060106 findes ikke, kan du se på skitsen om der huller i den.
Ellers er det sikkert bare et "tom hul" der er på mange karburatorer. Hvor sidder hullet. På gamle maxi´er sad der en strålespids på venstre side, med en vinkel nedad.
Men prøv med en finger,

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-07-05 18:38

Strålespids er det samme som dyse.
Du skal selvfølgelig også købe en luftskrue, som kun har betydning for tomgangen, den skal normalt være 1 1/2 om ude, efter den har været spændt forsigtig i bund.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 18:41

Hvis det er samme karburator som denne, er det ikke en strålespids/dyse der mangler, da den sidder i bunden, men snarere er der tale om et tom hul.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=517268108&n=282533662&pn=322083320

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 10-07-05 18:46

undskyl tastefelj luftsskrue 56060106 er på hjemmesiden 49 kr. http://www.thansen.dk/products.asp?c=517236440&n=282538906#xy

Der er huller i den og der er også en o- ring til

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 19:04

Hej, hvis det er den der mangler, så er problemet løst.......
I gamle dage kunne man købe en justerbar, der kunne give et par km mere.
men prøv med en finger, det kan mærkes med det samme.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 10-07-05 19:54

Nej jeg har tjekket den mangler ikke, Jeg har taget kaburatoren af og renset benzinfiltrer, der var meget snavs i, jeg ved ikke om det har noget at sige.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-07-05 19:59

NÅ, hvis ikke en rensning hjælper, prøv også at rense luftfilter, så er vi tilbage ved tændingen

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 10-07-05 20:30

Luftfilter, hvordan kan jeg bedst rense det? Det er en sort lukke plastkasse.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-07-05 21:15

Nå nu er skruen der alligevel.
Men det er nu ikke luftfilteret der er skyld i at den dør, men hvis du vil rense det så:
Når du har taget luftfilteret af, skal de 2 halvdele bare brækkes fra hinanden, så skal skumgummiet inden i, ned i en smule benzin gerne med lidt olie i, og så klemmer du filteret helt flad nogle gange, skifter benzinen hvis det er meget beskidt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 10-07-05 22:36

Hov der er nogle af mine kommetar der ikke er kommet med, derfor forviring angående skrue.

Men den skrue der ikke er på min kaburator, og som er vist på skitsen i kataloger fra thansen er: Skrue for tilspænding (56060137), er også hjemmesiden. Jeg ved ikke om den har nogen betydning?

Luftfiltret ser ikke ud til at kunne skildes ad.
Jeg har nu prøvet at stille på tændingen, tror jeg. Der er tre kervskruer, som jeg har løsnet, og så har jeg drejet lidt efter lidt på ankerpladen med uret. Det ændre lidt, men det er ikke optimalt. Tilsidst kunne jeg ikke dreje ankerpladen længer i de aflange huller.

Lige nu kan jeg holde den igang ved hjælp af chokeren, men den går meget ujævnt.
Slipper jeg chokeren går den i stå.
Hvordan indstiller jeg tændingen 100% korrekt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-05 00:31

Skrue for tilspænding er til at klemme karburatoren fast om studsen, og skal sørge for karburatoren ikke sidder løs og kan trække falsk luft der.
Tændingen (Skruerne) skal stå midt i de aflange huller i ankerpladen.
Men tændingstidspunktet er også afhængig af at din platinafstand er korrekt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-07-05 01:38

ok tak for tippet, det vil jeg prøve i morgen.
Platinafstanden ca. 0,5 mm, der må være en juster skrue til det.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-07-05 09:51

hej, har du prøvet at bevæge ankerpladen hver vej, og starte, skruen til platiner sidder lige på dem, ikke til at gå forkert af,

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-07-05 09:56

Hvor i riget bor du henne, Jylland?

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 11-07-05 11:01

Det er såmen nok bare cylinderret som er slidt. Det der nok skal til er et nyt stempel. Så køre den igen. Stemplet kan fås med forskellige tolerancer i forhold til hvor meget cylinderret er slidt. Det er naturligvis nødvendigt for dig at finde den rigtige strøelse. Hvis du evt. Afmontere cylinderret og bringer det med til en knallert mekaniker eller Thansen butik så finder de den rigtige tolerance.
Det er vigtig at den har den rigtige tolerance, hvis den er for lille i diameter får du det problem du har nu, for stor kan du risikere at stemplet sætter sig.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-07-05 11:10

rpje,,,,,begynder også at tro, det er noget andet end tænding, men ikke altid nemt at få alt at vide.
Det er helt klart, at der ikke er megen kompression på den. Men som jeg skrev, skulle han prøve at skifte stempelringe, og som du skriver, kunne han samtidig tage cylinder med til forhandleren, og få målt den, så er han sikker på, om det er det den er gal.
Ellers har jeg lidt svært ved, at se hvad ellers det kan være.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 11-07-05 11:36

Hvis tændingen kommer for sent vil den stadigvæk kunde køre I tomgang uden problemer men vil ikke trække særlig godt, hvis den tænder for tidligt vil du mærke at den trækker fint når den har høje omdrejninger men ad h til ved lave omdrejninger og derved også lidt bøvlet I tomgang.
Jeg håber det giver dig en ide om Maxiens tilstand.

Der er 2 eller 3 sliske hvor hele tændings konsollen kan justeres I (Dem hvor konsollen er fastmonteret på motorblokken). De skal ca. være 2/3 tilbage mod uret. Hvis den er tunet skal det være ¾ stadigvæk ca.

MV
Peter Jensen

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-07-05 13:15

Nu har jeg prøvet at stille på tændingen. Jeg har forsøgt at sætte de tre skruer i midten af sliskerne, men når den ene er i midten er de andre ude i enderne næsten?
Jeg valgte at sætte den nederste i midten, spænde den, og lade de to andre være hvor de nu var.

NU starter den fint med chokeren helt ud, og den kommer også op i omdrejninger,men så snart jeg trækker chokeren ind går den ned i omdrejninger, og går i stå, hvis jeg ikke når at trække chokeren ud igen. Jeg kan regulere omdrejningerne ved hjælp af chokeren. Drejer jeg på gashåndtaget, føles det som om det ikke har nogen effekt.

Jeg har nu stået og lejet lidt med den, og jeg har opdaget at der drypper lidt olie/benzin fra køleribberne rund om udstødningsflangen. Jeg kan ikke se helt hvor det kommer fra, men tilsyneladende kommer det ikke fra top - eller bundpakningen.
I øvrigt bor jeg i Odense

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-07-05 13:30

Jeg har målt platinafstanden med et søgerblad, er 0,4 mm det er vel ok. Men hvis jeg skal justere afstanden, er det så den skrue der hold hele platinholderen fast jeg skal løsne? Må være et aflangt hul, selv om jeg ikke kan se det.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-05 13:37

Ja det er den skrue der holder platinerne, i det aflange hul, men 0,4 er fint, og det er jo heller ikke gnisten der er svag.
Jeg tror nu ikke din cylinder og stempel er slidt op, for så kunne den slet ikke starte. Og i øvrig tror jeg THansens sælgere ville grine, hvis du bad dem om at udmåle cylinderen, men bare bede dig om at købe en ny cylinder med stempel.
De 3 skruer er altså med ens placering, så de burde alle stå i midten af rillen, så et af gevindene er nok ødelagt, så der er lavet et nyt gevind.
Når man trækker chokkeren, så giver man chokker. Og når man slipper eller skubber ind, så giver man ikke chokker (Bare lige for at alle bruger den samme termologi) Hæ hæ, men jeg forstår dig godt, det du siger er altså at den kun vil gå med chokker. Og det betyder at der er en af disse ting som er i vejen:
1. Utæt bundpakning (Kig mellem cylinder og motorblok medens den tøffer, også under neden)
2. Slidte simmerringe der giver falsk luft ind ved krumtapakselen.
3. Din dyse er stoppet i karburatoren.
4. Filteret på benzinhanen i tanken er stoppet (Træk slangen af for at se om der løber en pæn stråle)
Der kan selvfølgelig også være andre fejl, som stoppet nåleventil eller bøjet svømmer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-07-05 14:33

Ok tak det vil jeg prøve at undersøge nærmere.
Jeg vælger følgende rækkefølge:
4. Filteret på benzinhanen
1. Utæt bundpakning (jeg må kigge igen) hvis der er en utæthed ved udstødningsflangen ,har det så nogen betydning?
3. Dyse i kaburatoren stoppet. (Hvad gør jeg? skruer den ud og puster den ren.)
2. Falsk luft ved krumtapakselen ( Kan man se det?)
Nu undersøger jeg de første tre ting først.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-05 14:55

1.Næ ingen betydning
2. Svært at se, men der kommer oliefilm ud bag ankerpladen.
3. Jeps.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-07-05 15:47

ok lige en halvsrapport

4. Benzinfilter: Benzinen løber fint ud synes jeg, men da jeg slog over på reservetanken var det som om det løb en smule hurtigere, og jeg kunne se at der kom en masse skidt med ud.

1. Jeg har renset motoren helt ren ved bund- og toppakninger, så jeg kunne se om den var udtætheder. Første kørete jeg en lang tur (ja jeg har ingen styrhjelm endnu). Herefter lage jeg et spejl på fliserne, så jeg kunne se op under motoren.
Bundpakningen var helt tør hele vejen rundt, men ved toppakninger var der kommet en smule olie neden under, og jeg tro at det kommer fra toppakningen, men det er ikke ret meget. Jeg prøvede at efterspænde topstykket (varm), Jeg syntes ikke boltene var spændt ret hårdt, men det havde ingen virkning. Jeg ved ikke hvor hårdt boltene skal spændes og om jeg må gøre det, når motoren er varm? Toppakningen ser udefra ny ud.

Den kører enlig meget godt, når bare den får noget choker hele tiden, og så kan den også trække. Men det er meget svært at styre.

Nu fortsætter jeg med kaburatoren (3), hvis ikke du når at svare pallehansen.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-07-05 15:57

Bedst at stramme møtrikkerne når motoren er kold, men når du er ved det, skulle du tage topstykket af, og sætte en ny pakning i, der må ingen væsker komme fra cylinder+topstykke og så ikke voldtage møtrikkerne når du skruer dem fast, spænd dem modsat hinanden.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-07-05 16:51

ok men jeg har ikke lige en toppakning, men jeg vil skifte den senere.

Jeg har skildt kaburatoren af og taget nåledysen 56060102 og tomgangsdyssen 56060105 ud for at rense dem. Nåledysen er der hul hele vejen igennem og der er også nogle små huller i siden hvor der er gennemgang. Men tomgangsdysen er jeg i tvivl om. Fra den en side (ved dyssespids) er der hul op til nogle små hulder på siden, hvor der er gennemgang. Fra den anden ende (ved kerv) er der også et tyndt hul op men der er ikke gennemgang til den anden ende, jeg ved ikke om der skal være fuld hul hele vejen igennem tomgangsdyssen, skal der det? Jeg har prøvet med en knapnål, men den stopper et stykke inden, kan selvfølgelig være for tyk.???

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-07-05 16:56

Det er helt fint med tomgangsdysen, hvad nummer står der på den anden, den i bunden af karbu

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-07-05 17:09

Nåledyssen står der 1247 på, og på dysen står der 50 og jeg kan se at kerven er ødelagt. Skal dysen kunne skrues ud af nåledyssen? tror jeg ikke jeg kan.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-05 19:46

Ja skidt være med kærven, og skidt være med at du ikke kan få dysen skruet af nåledysen, bare der er fri gennemgang og ren, det bedste er altid trykluft. Den runde karburator kører normalt med 44-46 dyse, så det er underlig at den skal have chokker med en 50 dyse, men det kan jo være at den er boret eller hakket, og det faktisk er her hunden er begravet, netop at den er blevet hakket for meget.
Hvis karburatoren stadig er skildt ad, så rens også benzinfilteret i karburatoren 56060128 og tag så lige 56061520 (Svømmernål)ud, lidt forsigtig uden at bruge vold mod svømmer og ophæng. Så lukker du lige en sjat benzin gennem, uden svømmernål:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=517986352&n=1388957129&pn=1388958045
Summa sumarum, enten er filteret i karburatoren stoppet, eller stemplet er hakket for meget (Det nederste skørt af stempelet er savet af)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 11-07-05 19:53

Hej
Jeg har en mistanke om at du muligvis har en aluminiums cylender...... hvis ja, prøv at tjekke den indvendig, om den er blålig eller på nogen måde ser ud som om den har været for varm...... den kan nemlig udvige sig ved for stor varme påvirkning, det har jeg nemlig prøvet. Når jeg kørte lige ud af landevejen kørte den nogenlunde, men ved for meget vindmodstand eller små bakker, røg den helt ned til ca. 5-10 km´t....... Bare en tanke....
hilsen Michael

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 11-07-05 20:01
Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-07-05 20:13

Hej, beklager jeg har været væk, skulle lige installere xp,,,,,,,,
Dysen er alt for stor, plejer at ligge på 38-40 max, men ikke sikker mere. til en lovlig.
Er det en med pedaler eller kickstart, du har.
Og som der bliver skrevet, er der er muligvis nok, hakket for meget af skørtet, på stemplet, og så er der, samme problemer/symptomer som alle de ting du har afprøvet, så når du er i gang? med at skille ad, se efter om for/bagside på stempel er lige store, ellers skal du invistere i et nyt stempel.
Var det ikke noget med en BWS/45eu istedet, totalt renoveret,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,bare en "BI" bemærkning.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-07-05 21:45

Jeg har nu taget cylinderen af, og så vidt jeg kan se er den hverken boret eller hakket. Plumpen sidder i og stemplet er der ikke pillet ved, siderne er lige lange. Cylinderen en fin og blank inden i og ingen misfavning. Stemplet er der en lille smule brunligt på siden, men det ser ikke ud til at have været for varmt.
Min maxi er med kickstater og firkantet kaburator, og cylinderen og topstykke er aluminium. Jeg kunne lige nå ned til thansen inden kl.18.00 Her købte jeg en ny toppakning, en pakning til indsugning, nyt luftfilter, en ny dysse 50, en nåledysse, og tomgangsdyssen er i restordre til på onsdag. Dessværre glemte jeg en ny o-ring til nåledyssen, og da jeg ville tage o-ringen fra den gamle smuldrede den i stykker.
Så lig nu kan jeg ikke komme videre før jeg får en ny o-ring i morgen.
Men hvordan får jeg stemplet ind i cylinderen igen?, jeg har kæmpet og bøvlet med det uden at det er lykkedes endnu. Hjælp med et godt tips.
Jeg har renset kaburatoren alle steder og gjort som pallehansen foreslog, Så lige nu KL 21.40 er det hel skilt ad. Jeg bøvler med cylinder og stempel.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-07-05 22:03

Prøv lige at se her http://hjem.get2net.dk/hacker-nick/brumfits/ der står hovedyse 42/44 efter behov, så måske skal jeg bytte den til 42 eller 44 i morgen, når jeg alligevel skal hente nåledysepakning?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-07-05 22:03

Held og lykke,,,,,, det er træls,,,,, når det ikke virker,,,, derfor jeg spurgte hvoromkring du boede, så kunne jeg have været der og hjælpe,
Du tager en ring af gangen, og fører cylinder, meget forsiktig nedover, husk at vende dem rigtigt, ellers knækker de,
giv dem lidt olie først,, så glider det bare, og lig en klud eller andet i krumtappen, så der ikke ryger noget ned i motoren, som du ikke vil have derned, F.......besvær at få ud igen, medmindre du vender motoren 180*
O ringen er ikke altid nødvendig, men den holder skidtet tæt. Holdt du en finger i det tomme hul????
Så, kan der næsten kun være cimmeringene tilbage, kan du se om der ligger olie, bagved svinghjulet/tændding.
Eller´s så prøv at lave et nyt spørgsmål, for her giver jeg snart op, når den ikke står foran mig, ellers kunne det være, det bare var en lille, detalje eller??????,,,et eller andet,,,,,,andet

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 11-07-05 22:14

Du skal sørge for at stempelringene er tilpasset de tapper som sidder i rillerne på stemplet hvor ringene skal sidde i....... ta først og tilpasse den øverste stempelring samtidig med at du føre cylenderen ned over stemplet, indtil cylendernen er over den første ring, derefter den anden stempelring lige så. Det passer med at den ene tap sidder på den ene side af stemplet og den anden tap på den anden side......
Held & lykke.......

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-07-05 22:14

Vende dem rigtigt,(stempelringene) hvordan det? de sidder jo på stemplet.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 11-07-05 22:14

Du skal sørge for at stempelringene er tilpasset de tapper som sidder i rillerne på stemplet hvor ringene skal sidde i....... ta først og tilpasse den øverste stempelring samtidig med at du føre cylenderen ned over stemplet, indtil cylendernen er over den første ring, derefter den anden stempelring lige så. Det passer med at den ene tap sidder på den ene side af stemplet og den anden tap på den anden side......
Held & lykke.......

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 11-07-05 22:15

hov....

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-07-05 22:17

Med den dyse du har nu, tyder det på den har været tunet, normalt?????? er dysen omkring "i gamle dage 38-40" selv på en firkantet karbu,
Men gør ikke, som jeg gjorde,,,,,,,,, lav din egen, lod spidsen til, med almindelig loddetin, og tag en nål, der nogenlunde passe til dit hul, det skulle være lidt mindre end dit hul, og tag en læddernål, til at "fræse" hullet større, så er du fri for at købe ny dyse, der muligvis ikke virker, men vær sikker på at lodningen sidder fast,
DETTE VAR KUN GODT MENT...........da du kan købe dig fattig i dyser

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 11-07-05 22:20

Hvis din Maxi er lovlig, så hold dig til en dyse 44-46 da det er standard på en lovlig maxi

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-07-05 22:20

michael_30
echo-----sko----eller varme, det er ikke altid nemt.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 11-07-05 22:21

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-07-05 22:51

En dysse koster kun 19 kr., så det kan vist ikke betale sig at bøvle for meget med at tilpassen en selv. Jeg bytter dyse 50 til ?????? 46 i morgen. Dysestørrelsen bestemmer hvad? Benzinmængden=hulstørrelse?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-07-05 22:52

Det er HELT sikkert VARMEN, nogen der kender bezinens/oliens/menneskers- udvidelse/viskositet, da det altid er billigere om vinteren, alt efter hvor der er krig i verden,,,,,,,bilfri søndag, jadak,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,der fandtes dyser til en MAXI, men de var sjældent større end 38/40, men så var ser et problem med at starte den,,,,,,godt der var pedaler på,,,,ellers skulle vi jo køre 300 m med en bus,,,,,,,,,
Såvidt jeg kan forstå, og nu er jeg sgu heller ikke så gammel, kun ung i sind............
Manden;;;;;;;;;;;;; vil gerne have en knallert til at køre, rimeligt godt.
Har du et bedre råd, eller skal vi til at have billige komentarer,,,,,,,IGEN/igen/igen ECHO, prøv Jodle ??????

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 11-07-05 22:58

Dysen bestemmer,,, den får får meget/ lidt benzin,,,, mindre nummer=mindre benzin.
Og din scoker hænger ikke, så den ikke går helt ud/ind, det kunne være dit kabel "hænger" så du ikke kan tage scoker af.
Her giver jeg op,,,,,,,,,, bedre råd findes, men de koster som regel penge.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-05 23:02

Du skal da først og fremmest have en ny bundpakning købt, og husk så det med at spænde topstykket over kryds, på velsmurte gevind.
Tjek nålelejet som sidder mellem plejlstangens hoved og stempelets krydspind: Den må overhovedet ikke kunne bevæge sig en 1/10 mm op og ned, kun bevæges lidt til siderne. Ellers køb nyt nåleleje.
Rens gammel bundpakning helt væk.
Hvorfor skildte du den ad uden at prøve en total rensning af karburatoren først.?
Nå, men alm. smøreolie (Motorolie eller 2 takts) på cylinderens skrå "stempelindførings flade"
Hold så første stempelring helt sammen (om stiften), og lirk forsigtig cylinderen nedover, kniber det, så er det fordi cylinderen er lidt skrå i forhold til stempelet. Næste ring er lidt nemmere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 11-07-05 23:51

Lige en ting jeg nu bliver i tvivl om.

I øjeblikket har jeg ikke demontret stemplet fra plejlstangshovedet, men hvis nålelejet skal skiftes, skal stemplet selvfølgelig demonteres. Kan jeg tjekke nålelejet uden at demontere stemplet fra plejlstangen?

Ved montage igen: Kan det være en fordel, eller kan det lade sig gøre først at sætte stemplet i cylinderen, og derefter stemplet og krydspind på plejlstanden? Er der plads til det.?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 12-07-05 00:01

Jeg glemte at svare på, hvorfor jeg skilde den helt af med det samme. Det gjore jeg for at undersøge om den var lovlig . I havde jo en kraftig mistanke om, at den både var hakket og boret.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-07-05 00:28

OK, skynd dig at bor den hæ hæ, nej det har sin charme at køre lovlig.
Man kan faktisk kun tjekke nålelejet medens stempelet sidder på. Prøv at trække / skubbe stempelet lige ned/op mod krumtapakselen, du må altså ikke kunne høre det mindste svup/klik.
Der er nogle der monterer som du beskriver, men det er som regel bøvlet, da det er noget sværere at sætte låseringene til krydspinden i stempelet, når der er mindre plads, og de kan altså godt drille ved montering, og de skal altså sidde 100% i stempelets rille, eller koster det mindst et nyt stempel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 12-07-05 05:18

pallebhansen
jEG HOPPER HER, tag på teknisk skole,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg skal ned efter en ny HJÆLMMMMMMMMMM

Ellers var det vist, nemmere med en UBÅD,,,,,,,,,,så viste hvor det trykkede

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 12-07-05 15:46

Hej igen.
Nu har jeg fået samlet maxien.
Jeg har ikke udskiftet nålelejet, da jeg vurderede at det var godt nok.
Nu kan den køre i tomgang, selv om den skal stå temlig højt for ikke at gå i stå, men tomgangskruen virker nu. Den skal faktisk stå så højt i tomgang, at baghjulet kører rundt. Men når jeg nu giver den gas, så dør den, hvis jeg ikke giver choker. Mon ikke det er et spørgsmål om at indstille tændingen korrekt nu?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-07-05 16:51

Jo, måske.
Eller måske har du ikke filteret på?
Ellers må du købe en størrer dyse, men det er jo lidt mærkeligt da den allerede er stor?
Tændingen, skal stå i midten af rillerne, eller en smule mere mod omløbsretningen.
Præsist kan det gøres med et ohm-meter, der sættes ind over platinerne (Den ene ende til stel)
Så måles der gennem tændrørshullet (Med en skydelære eller tændingsmicrometer) for at kontrollere at stempelet står 2 mm før top, netop da skal platinerne åbne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 12-07-05 17:28

Dyssen er nu nr. 46, jeg har det gamle luftfilter på.
Jeg har prøvet alle stilling med hensyn til tændingen, men her hvor jeg synes det er best, men ikke optimal, står skruerne så langt ude de kan komme i rillerne mod omløbsretningen. Det fungerede ikke godt da de stod midt i rillerne.
Der kommer altså ikke noget olie ud ved ankerpladen.
Jeg kan holde maxien, når jeg giver fuld gas, men giver jeg lidt choker, ja så begynder den at trække, og så kan jeg komme op i fart, og køre nu uden choker.
Giver jeg så choker når jeg kører, ja så går den i stå. Det er vel ikke sådan en maxi skal fungere?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 12-07-05 18:35

Jeg har et skydelære og et ohm-meter, men kan ikke finde ud af og måle med ohm-meteret. Ved ikke lige hvor jeg skal sætte ledningerne? Skal man have magnethjulet af?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 12-07-05 19:28

sæt den ene ledning på stel - og den anden på den ledning, der er forbundet til platinerne + når der kommer udslag på ohmmeteret, skal stemplet være 2 mm fra toppen.
Du skal ikke tage svinghjulet af.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 12-07-05 20:33

Jeg forstår ingen ting.
Uanset hvor svinghjulet står kommer der udslag på ohm-meteret, jeg kan se når platinerne har kontakt med hinanden, og når de er åbne, men ohm-meteret giver udslag uanset om der er åbent eller lukket. Jeg måler der hvor jeg kan se der er en sort ledning ved den ene platin. Meget mystisk??????? Den ledning hvor går den hen?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 12-07-05 20:37

Mit telefonnummer er 66166158

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-07-05 21:15

Du sætter en sort ledning til kommon altså minus på dit ohmmeter
Den anden ledning skal ikke i A (Ampere) men i det andet udtag.
Nu stilles instrumentet på OHM 1 gange eller 10 gange bare et eller andet, med modstand.
Nu bør instrumentet give udslag når du sætter de 2 spidser sammen. Du kan ikke ødelægge noget da der ikke tilføres strøm. Det kan også være du kan stille den så den hyler når spidserne rører hinanden (Der er gennemgang)
http://www.thansen.dk/product.asp?c=518656184&n=282538713&pn=282538776
Hvis du så måler mellem platinernes sorte ledning (Eller rettere sagt den der kommer ud i kronmuffen) og stel, så får du udslag når platinerne er lukkede. Men bør ikke få udslag (I Hverfald ikke så meget) når platinerne åbner, og det er lige her på et kussehår, dit stempel er lige ved at nå toppunktet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 13-07-05 09:26

Hej god morgen i dag skal jeg have den til at køre ordenligt.

Det med at indstille ohm-meteret, så det giver udslag når man kortslutter spidserne er jeg helt på det rene med. (tidligere elektriker).
Men går den sorte ledning ved platinerne udenfor svinghjulet, så jeg ikke skal måle ind igennem et af hullerne i magnetsvinghjulet? Det skal jo drejes og så falder ledningen af. Nu prøver jeg at måle 1 gang til, men jeg er næsten sikker på at jeg får udslag hele tiden= 0 ohm.
Jeg har i øvrigt sat to mærker overfor hinanden når stemplet nøjagtig er 2 mm fra top, så på øjemål ser det rigtigt ud at platinerne åbner når de to mærker mødes, men det genere mig at jeg ikke kan måle det helt nøjagtigt med universalinstrumentet. ??? Jeg mangler et el-diagram over tændsystemet.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 09:33

den sorte ledning går til en elektrolyt, lille sølvdims, bag hjulet, du skal måle gennem hjulet

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 13-07-05 10:12

Angående konstant udslag på ohm-meteret.
Tændings spolen har en jævnstrøms modstand på omkring 1-2 ohm så ohm-meteret skal kun måle lav impedans. Når platinerne er lukket skal der være 0 ohm og 1-2 ohm når de er åbnet.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 13-07-05 10:51

Mange tak rpje, nu fik jeg en forklaring som passer med mine målinger.
Jeg var lige ved at tro at der var gennemgang igennem kondensatoren til stel.
Det er jo der den sorte ledning går hen.

Jeg har målt ved lukket platiner 0,4 ohm og ved åben platiner 1,5 ohm det er vel ok?

Og tidspunktet er meget tæt ved, når de to mærker mødes.
Men hvad er der så galt?

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 13-07-05 10:55

Perfekt

Mv.
Peter

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 13-07-05 11:38

Jeg skal ned til thansen iden så længe og hente tomgangsdyssen som jeg bestilte, men den har nok ingen indflydelse på problemerne. skal jeg ogå køben en dysse nr. 50 ? i øjeblikket er det nr. 46.

Tændrør: Måske skulle jeg alligevel prøve med et nyt tændsrør?????
Topstykke: Da jeg havde topstykket afmonteret rensede jeg det grundigt i benzin. I kammeret kunne jeg se nogle små revner, men de så ikke ud til at være dybe og gennemgående. Men hvis der var hul ud til det fri, så ville den vel svine gevaldigt med olie/benzin? og det gør den jo ikke. Kan det være topstykket?????

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 12:09

Hvis den skal have sjoker for at køre normalt, skal der større dyse i.
Og et nyt tændrør.
Små ridser har ikke den helt store betydning, men sætter du neglen i, og kan mærke modstand, så skulle du nok købe ny cylinder + stempel.
Var det ikke noget at få nogle nye stempelringe, når du er igang.
Topstykket lader ikke til at fejle noget.
Har du prøvet at måle dit stempel, det kunne være der er pillet ved det?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 13-07-05 13:12

Jeg har ikke målt stemplet, men kan jeg gøre det med et digitalt skydelære?
Jeg har ikke bedre måleudstyr.
Men hvad skal målet være? Det afhænger vel også af cylinderboring.
Der er 5 forskellige tolerancer på stempler ifølge thansen katalog. Ø37,97 til Ø38,00
Mål stemper ? Så mål cylinder? eller omvendt.
Cylinderen og stempel er ikke ridset.
Nye stempelringe ja måske, er det svær at skifte? Nogen tips til det?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 13:18

Mål stempel.
Stemplet skal være lige "lange" i hver side, eller kan det være det er "hakket" og ikke virker som det skal.
Stempelringe, meget nemt, men pas på ikke at knække dem, og læg en klud i motorblokken, så der ikke kommer skidt derned.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-07-05 14:46

At topstykket er krakeleret indvendig i kammeret er helt normalt.
Stempelringe tror jeg ikke på.
En digitalt skydelære, er tæt på at være god nok, til måling af stempel, men et stempel skal være lidt ovalt, men det er slet ikke i cylinder og stempelslitage dit problem ligger.
smxxx: gunnarb skriver: Plumpen sidder i og stemplet er der ikke pillet ved, siderne er lige lange.
Jeg tror stadig den er utæt, du skiftede jo heller ikke bundpakning, eller meldte tilbage om studsen sad godt på cylinderen, med en tyk pakning imellem (Den burde også skiftes) Hvorimod tomgangsdyse og luftskrue er ikke nødvendig at udskifte.
Men det kan da godt være du får den til at gå bedre med en størrer dyse, men det er jo kun fordi der er en utæthed, måske ved simmerringene (En bag tændingspladen og en bag tandhjulet til kæden.)
Men jeg syntes du skrev du havde dyse 50 i, og også at du har købt en nr 50?
Det hjælper jo ikke at skifte til det samme.
Det er vel ikke sådan, at gasspjældets nål ikke er låst, men sidder løst i gasspjældet?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 15:00

pallebhansen:
Cimmerringe sidder bag ankerplade og kopling, den ved tandhjulet, er kun for at den ikke taber olie, og nålen til gasspældet, hvorfor er der ingen der lige er kommet på den, tror egentlig ikke den er utæt, men alt tyder på den får falsk luft, eller den med nålen, der skal ikke meget til før den lille ring der holder nålen ryger af, godt gået,,,

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 13-07-05 17:28

Jeg har både skiftet bund- og toppakning og pakning ved indsugning og nu har jeg også skiftet tændrør unden bedre resultat.

Pakning ved indsugning er ikke tyk, det er en standart pakning fra thansen (56063000) ny. Men kaburatoren sidder ikke løst.
Lige nu har jeg dysse 46 i, men har også dysse 50 som jeg havde i fra starten.
Jeg har også nye stempelringe tilrådighed nu, men afventer lige lidt med at skifte dem.
Derudover har jeg en ny tomgangsdysse.

Det med gasspjældsnål ikke er låst, skal lige forklares nærmere, jeg forstår ikke hvad der menes.

Gasspjældsnålen sad fast med et clips, i et hak, der var flere hak, men hvad nummer fra oven kunne jeg ikke lige se, da jeg ikke har skildt det ad, men jeg tro det var anden eller treide hak fra oven. Derudover er der presset et nylonbøs ind i gasspjældet, som derved låser nålen. Er det rigtig på den måde?

Hvad med pakningerne i kaburatoren, kan de have nogen indflydelse på falsk luft?
Pakning til bundkar i kaburator: der sider pakningsrester på selve kaburatoren, men på dækslet sidder resten og er rimelig tyk.

Jeg er klar til at skrue på næsten alt, men hvor skal jeg starte.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 17:44

Nålen til gasspjæld lyder rimeligt, men det kan være du skulle prøve at sætte den i nederste rille, så der kan komme mere benzin til.
Pakninger i bundkar betyder intet, medmindre den taber benzin.
Ellers skift det du har købt efter behov/besvær.
Men det er altså mærkeligt, at du ikke kan få den til at køre ordentlig.
Fatter det ikke ?????????????????

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 13-07-05 18:42

Hvad med pakning for dækser på kaburatoren, jeg har lig nu opdaget at den mangler???? ja mangler. Betyder det noget. Hvis ja, så øv jeg har ingen og thansen har lukket for i dag.

Hvis, Hvis, Kan jeg lave en midlertidig pakning af f.eks af paprullen fra toiletpapir.
Eller har i bedre forslag lige nu.
Nu vil jeg altså have den til at køre ordentligt så hurtigt som muligt.

I øvrigt nålen til gasspjælder er ikke spids ude i enden, skal den være det, og har det nogen betydning.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 19:09

Pakninger dæksel, helt fint, alt kan lade sige gøre, tag et stykke papir / karton, skær ud efter de mål, du måtte have, væd, den i olie og sæt på. Det gælder også alle de andre pakninger du skulle behøve til motor, på nær toppakning, men lad dem ligge i olie før du monterer dem.
Nålen skal ikke være spids, men afrundet.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 19:18

Håber også du får den til at køre,,,,
Hvad gav du for den, hvis jeg må spørge ????????????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-07-05 20:03

Det skulle ikke betyde så meget om den pakning er der, men selvfølgelig bedst den er.
Nålen skal normalt sidde i andet hak for oven.
Svømmerens arme er vel ikke blevet bøjet så benzinhøjden er for lav?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=519338858&n=282538906&pn=282539017
Men hvis du alligevel skal til THansen, så køb da en 54 eller 56 dyse, og hvis den går godt med sådan en, så er det nok simmerringene der er slidte.
Har du husket gearolie.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 20:33

Hvis svømmeren er bøjet, så tror jeg altså der gik ild i den, med alle de gnister,,,,,,,, der kommer her,,,,,spøg tilside svømmeren ER DRUKNET, den svømmer godt nok.
Og så koster den også penge, svømmeren,,,,,,, som jeg skrev, hvad kostede mopeden.............????

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 13-07-05 20:59

Nu har jeg prøvet med en pappakning fra en toiletrulle, men jeg fik ikke væden den i olie først, da jeg ikke kunne vente på et svar.

Jeg synes alligevel at det har hjulpet en lille smule, men der er ikke optimalt endnu.
Den går fint i tomgang, men når jeg giver gas, ja så skal den have choker i starten for at kunne trække.
Hvad er det lige chokeren gør? Er det begrænsning af lufttilførelsen? For så er det jo logisk nok at der er en udtæthed, som bevirker at den får for meget luft. Men det er mærkeligt for der kommer altså ikke en dråbe olie fra den nu.
Jeg mener ikke at svømmerarmen (kobber) er bøjet, jeg var meget forsigtig da jeg demonterede stiften.
Lige nu tror jeg vil skifte dysen fra 46 til 50, og i morgen så prøve med en 54.
Bliver det ikke bedre, pu-ha så må jeg igang med simmerringene.
Prisen på Maxien: Min kone gav 2000 kr. købt på QXL, og det er hende der skal køre på den, så den skal være tip top i orden. Er det en ok pris, jeg er ved at tvivle.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 13-07-05 21:25

Hej,,,,,,,,,,,,,
Det nok VARMEN, spøg til side, 2ooo, der kunne have købt min BWS/u plader, har været til salg samme sted, under samme brugernavn. totalrenoveret.motor....., men stadig til salg,,, for samme beløb,,,,,,,uden gebyr,,, afhentning, men den skal også have et par skruer,,,,,,,,,, men den kan gå på bagben,,,,,,med 110 kg på,,,,,,

Tror næppe det er cimmeringe, da du ikke kunne undgå at se det, bag tændingen, men selvfølgelig kan det være i koplings´siden, men så tror jeg ikke du kunne køre for olie,,,,,,,,

Som du har det, jeg prøver at hjælpe, men er egengtlig mere vildrede end dig, har virkeligt ondt af dig, men jeg tror,,,, inden du køber dig dyr i dele, du ikke har brug for, så prøv at smid den ned til en forhandler, for det er altså , meget svært, DETTE,,,,,,,,,
Sjokeren giver en ordenlig tår BENZIN, når der er koldt og trænger til det........
Svømmeren err OK, der løber jo ikke benzin ud fra STATOIL, måske en dråbe, men det gør selv en ny bil også,,,,,,
VI KAN BYTTE; dyt / båt, se mine karakter, QXL, det giver udtryk for et eller andet.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 14-07-05 00:06

Nå det lykkedes ikke i dag, men måske i morgen.

Det er altså for nemt at sende den hen til en forhandler. Nu er jeg blevet stædig og vi selv med jeres værdifulde hjælp finde ud af det. Jeg kendte ikke noget til en puck maxi da jeg startede, men er blevet meget klogere på den hen af vejen.

Jeg prøvede lige at udskifte dysen til nr. 50, men jeg kunne dårligt mærke forskel.

Altså i morgen endnu en større dysse nr.56, altså hen til thansen og tilbage og prøve, jeg tror ikke det hjælper, men et sidst håb før hvad??

Simmeringene er det bedste bud og det mest besværlige. Jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe det an og hvormeget der skal skildes ad. Men der må være 4 simmerringe, 2 på krumtapakslen og 2 på kickstater/tandhjulsakslen. Jeg har kun thansens katalog at gå efter, så jeg ved ikke om der skal nogle nye pakninger til også? Olien skal vel af, så jeg skal have nyt motorolie. Kræver det noget specialværktøj? Hvordan får jeg magnetsvinghjulet af, det køre jo rundt når jeg drejer på møtrikken? Skal cylindere af? Kickstateren bliver somme tider nede, så det er vel en ny fjeder når nu jeg er igang?
Er der noget jeg har glemt???? "Min kone betaler." til en vis grænse.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 14-07-05 10:34

God morgen i dag skal det lykkedes at få maxien til at køre perfekt.

Jeg vil igang med simmerringene, men er der noget jeg har glemt? se ovenfor.
Der er ingen tegninger af Puch Maxi motorhus i thansens katalog. Mærkeligt ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-05 10:57

Jeg kan nok ikke hjælpe med meget, men jeg ved dog du skal bruge en aftrækker for at få svinghjulet af. En sådan må du prøve at låne dig frem til, da den vist er ret pebret i anskaffeselspris
Olien tappes af fra en lun motor der har stået lidt, ved at afmontere bundskruen. Husk at sætte en dyb tallerken eller lign. under.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 14-07-05 17:26

Hej igen.
Jeg prøvede lige først at skifte til dyse 56, samtidig udskiftede jeg tomgangskruen, jeg havde den jo. Jeg har også sat en rigtig pakning for dæksel til kaburator i.

Det var noget der virkede, nu virker maxien som jeg havde forestillet mig, om ikke helt optimalt. Men jeg skal ikke bruge chokeren længere. Når jeg giver gas trækken den igang, og jeg kan køre ganske normalt. Den går fint i tomgang. Men jeg kan god holden den tilbage når jeg sætter igang, og jeg synen hellerikke at den er oppe i fulde omdrejninger når jeg køre, det er som om den lige mangle det sidste. Jeg ved ikke rigtigt om det er det man kalder og 4 takte ved fuld gas. Men nu kan min kone køre på den, men jeg syne lige at den mangle det sidste. Hvordan kan jeg få den helt optimalt (lovlig)? er det simmerringene der stadigvæk er årsag til det? Håber at jeg kan slippe for at skifte dem.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-07-05 17:40

Jeg ville nu prøve med dysen først, men det er jo op til dig.
At skifte simmerringe på en Maxi, er lidt af et arbejde, da cylinderen skal af og alt på siderne, og motorblokken skildes ad, da simmerringe er monteret indefra, og nye lejer bør monteres samtidig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 14-07-05 20:24

Hej pallebhansen, jeg tro ikke du så min sidste kommentar overover her, prøv lige læse, jeg har gjort hvad du foreslog. Venter spendt på en vurdering.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-07-05 21:57

Ja mon ikke det skulle have været dyse 54, måske enda kun 52.

Det kan være lidt svært at høre 4-takten, men det er når den kun tænder hveranden gang, på grund af for meget benzin, eller for lidt luft i forhold til benzinen.
FOR MEGET BENZIN:
Dysen er for stor, eller filteret for tæt, man kan prøve at køre uden filter.
Den 4-takter når den når en vis hastighed holder den igen, og lyden bliver hårdere og tændingen er kun hver anden gang. Den trækker godt, men løber ikke op i fulde omdrejninger, slet ikke ned ad bakke.
Tændrør bliver sort/olieret. Og motoren kan skyde i udstødningen. Udstødningen bliver lettere stoppet, hvilket gør problemet størrer. Mange sætter en 3,5/5,5 HK udstødning på hvor der er mere gennemgang, desuden ligner det en orginal udstødning, og de er billige, og giver også lidt extra trækkraf på en lovlig motor.
PS: Hvis problemet kan løses med et renere filter er det det bedste, da den skal have så meget benzin som den kan forbrænde.

For lidt benzin:
Motoren bliver hurtigt meget varm, den mangler trækkraft, men kan godt tage mange omdrejninger på støttefod og ned ad bakke. Når den er kold, skal den næsten altid have chokker. Tændrøret bliver hvidt og efterhånden forbrændt, endda sådan at man kan se små smeltede perler. Der kan let brændes hul i stempelet, og ved nyere cylindre/stempler udvides stempelet så meget at det sætter sig fast og stempelringe ridser evnt. knækker/fastbrændes.

PS: Tomgangen skal justeres lidt ned på den skrue der løfter spjældet, derefter skal luftskruen justeres (I tomgang) til den højeste tomgangshastighed med 1/4 omdr. af gangen, og lidt ventetid mellem, men skruen plejer at stå 1 1/2 omg ude, og skal ikke så langt ind, at den så bliver svær at starte kold.
Simmerringe er en stor operation, og plejer at skyldes slidte lejer, med megen raslen støj fra motoren.
Husk kæden bør være ny eller velsmurt, og ikke for slap eller stram, da det sidste kan koste HK.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 14-07-05 22:54

Hej pallebhansen og tak for den gode forklaring.

Jeg vil lige prøve at køre uden luftfilter i morgen for at se om det skulle give flere omdrejninger og kræfter. (bruger stadigvæk det gamle luftfilter)
Ellers kan jeg jo prøve med dysse 54 eller 52. Jeg har snart en hel samling af dysser.
Jeg har strammet kæden, den var alt for løs, men hvor meget skal den kunne bevæge sig op og ned?

Jeg kan mærke at vi er tæt på målet nu.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-07-05 23:24

Ja.
På midten 1,5 cm op og ned: Ialt 3 cm, og strammes med kædestrammerne i hver side, sådan at baghjulet løber helt lige.
Forresten se også efter slør i kronrøret (Hvor styret går ned i) Hold forbremsen i bund, og skub knallerten frem og tilbage, så må der ikke være for meget slør i akselen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 15-07-05 12:56

Nu har jeg prøvet at køre uden luftfilter, og jeg synens den går bedre i topfart, det lyder som om den yder sit maksimale, men den trækker dårligere, holder jeg den tilbage ved start, ja så går den faktisk i stå. Hvis den fungere optimalt, så skal jeg vel
ikke kunne holde den tilbage ved start, eller hvad???
Tændrøret er sort, men ikke gennemfugtigt. Det er ikke brændt eller hvidt som du beskriver pallebhansen.
Benzinblandingen hvor mange %. ( 2%-3% eller 4%) skal såden en gammel maxi have? jeg ved jo ikke hvad det er for noget benzin der er på.
Jeg har nu købt dysse nr. 52 og 54 og vil prøve om det bliver optimalt med dem.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-07-05 14:01

Du skal køre med 2,5-3% blanding, køb evnt. en plastsprøjte på Apoteket eller Matas, de er altså meget nøjagtige.
Næ den kører for mange omdr. og derfor står den og trækker i tomgang, og går derfor let i stå, den skal kunne justeres ned med skruerne, hvis ikke det skyldes at gaskabelet er for stramt, der skal være et par mm slør når den ikke får gas, prøv at rykke frem og tilbage i yderkappen på gaskabelet.
Hvis tændrøret efter en tur på fuld knald i mindst 2 minutter, og hurtig slukning uden at lade den gå i tomgang, stadig er sort, så er varmeværdien forkert, eller der er for meget olie i benzinen, eller tændingen står forkert.
Tændrør skal jo være med en varmeværdi der er lav, dvs. et tændrør der holder sig selv meget varm, feks B-4 eller B-5
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-08-05 17:20

Kører den endnu........

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 04-08-05 09:23

Ja. den køre endnu, men jeg har ikke haft tid til at arbejde med den. Har først tid fra den 15/8.
Jeg er stadigvæk ikke helt tilfreds. Yder ikke det maksimale ved topfart, trækker ikke godt nok.

Tændrør, benzin, olie, gaskabel, pakninger, trækker ikke i tomgang, alt er ok. Ingen oliespild. Dysse nr. 54.