/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
pizza
Fra : gril
Vist : 1083 gange
200 point
Dato : 09-07-05 22:07

Her til aften fik jeg en MEXICANO pizza hvor der var noget der heder jalapenos på den det er sår nogle små grønne stærke nogle. er der nogle som der ved hvor man kan købe så nogle hende jeg har fået af vide at man kan købe dem i et supermarked men hvilket et ved jeg ikke, og måske et billedet at det glas man kan får dem i så er det lidt letter at finde dem på hylden

Kommentar
Fra : 888

Dato : 09-07-05 22:12

Du kan købe dem overalt...bilka, føtex osv. Kig på hylden med mexikansk mad- salsa, tortillachips osv...det er gerne nogle glas med skiveskårne...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-07-05 23:04

Hej gril. Nu må du endeligt ikke fortvivle over at kokke vælger at kalde Chilli en hel masse forskelligt. Der findes mange forskellige slags Chilli. Jalapenos er bare en speciel lille grøn mexikansk chilli. Så hvis du selv vil lave sådan en pizza, skal du bare købe en chilli som du kan lide. Om den er rød eller grøn er ikke så vigtigt, men der er en tommelfingerregel: Jo mindre Chillien er, jo stærkere. Hvis man vil lave en lidt mildere Chilli-ret, så fjern de små hvide frø inde i frugten, det er dem der VIRKELIGT er stærke. Og hvis du vil købe chilli, så køb dem hos en af de mange etniske grønthandlere der efterhånden findes i de fleste større byer. De har flest forskellige og kan fortælle om dem. Hilsen AJ

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 210 point
Dato : 09-07-05 23:04

Der findes forskellige producenter og derfor også forskellige emballager. Du kan se et billede af Sanata Marias jalapeños-glas her:

http://www.santamaria.dk/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p4c&c=4&s=5&id=80

Så vidt jeg husker, fører de bl.a. Santa Marias produkter i Coop, Føtex og SuperBest. Fakta har et andet produkt. 8Og jeg kan ikke huske om Netto overhovedet har jalapeños.

Hvis du bor i nærheden af en indvandrergrønthandel, kan du også prøve der. I København har mange grønthandler rigtig gode meksikanske produkter, bl.a. hele jalapeños i store dåser.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 09-07-05 23:10

Arne --> Det er rigtigt at frøene i chili er stærkere end kødet - men styrken kommer fra frøstolen, altså det som frøene sidder på. Den skal man altså også fjerne hvis man vil gøre chilien mildere.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-07-05 23:20

jgb -> Ja selvfølgeligt, men det er lige så normalt i et køkken som at fjerne alle andre uspiselige dele af enhver grønsag.
Frøstolen på Chilli anset KUN for spiselig af de Chillefreaks, der konkurrerer i at kunne spise Verdens hotteste Chilli-retter. Desværre for dem, er de så ikke i stand til at nyde mere delikate retter. Chilli ødelægger ens smagsløg. Det kan godt være at det er SEJT at kunne spise en stærk Chilli-ret, men det er SATANMIG dumt at gøre det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-07-05 00:45

Nå så må jeg igen lige belære lillle arne om, at han ikke bare skal udgyde sin personlige mening om dit og dat, (her om chilikerner) men enten holde sin bøtte eller fortælle hvordan den virkelige verden ser ud (hvis han ved det)

grils spørgsmål gik på, hvor man kunne købe Jalapeños, og ikke på hvor i en chili styrken sideer eller hvad den gør ved nogles smagsløg. Men der er jo 200 point på højlant, så et eller andet bræk skal han jo fyre af for at få point, som han ikke kan fungere uden LOOOL

gril..... du kan få Jalapeños i alle vellassorterede supermarkeder og hos nogle etniske grønthandlere. Men prøv at kigge her: http://www.capsicum.dk så får du en omfattende og professionel forklaring om "alt" vedr. chili, og blandt andet får du at vide, at styrken i chili IKKE primært sidder i kernerne, men at det til en vis grad er individuelt fra sort til sort, men for netop Jalapeñjos vedkommende sidder den brændende styrke i skillevæggen i frugten (så du det lillearne lool)

God fornøjelse

Klumme (der er vild med chili)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-05 01:05

Og uanset hvad Klumme siger, så er det stadig kun nogle små stærke Chillier. Om de hedder det en eller det andet, er skide ligegyldigt, du skal jo ikke tale med dem. Jo mindre, jo stærkere. Røde eller grønne? Skide ligegyldigt. Men smag dem selv!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 10-07-05 08:36

Producenten "Santa Maria" er en af udbyderne - men også den dyreste. Du kan få dem i alle supermarkeder, og de står gerne sammen med det mexikanske udbud. Dvs. Føtex, Bilka, ISO, SuperBest, Kvickly, Metro mv.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 10-07-05 08:37

Du har også mulighed for at købe det hos din pizzamand - bare be' om et bæger.

AMP

Godkendelse af svar
Fra : gril

Dato : 10-07-05 13:52

Tak for svaret jqb.