/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvor Gammel???
Fra : Nullemus
Vist : 2389 gange
50 point
Dato : 09-07-05 09:44

Jeg har lige fået en beaglehvalp og jeg vil gerne have ham kastreret. Så jeg vil gerne vide hvor gammel han skal være for at kunne blive det??

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 60 point
Dato : 09-07-05 09:57

Hej Nullemus.

Du bør vente til du ved om begge sten kommer ned, han skal nok være omkring 8-10 måneder.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 09-07-05 10:01

Hvorfor vil du have den kasteret????

Den eneste effekt det har er at den ikke kan udføre parringer.

Og det er uklogt at gøre det før den er færdig udviklet.

Skulle du ikke helere have købt en tøj hund den gør ikke nogen ting du ikke vil have.

Jeg bliver dårlig hvergang jeg ser at folk vil ødelægge dyret naturlige drifter.

Det har ingen mening i mine øjne.

Men svar på dit spørgsmål tidligst når den er 8 mdr. Men Men det er alt for tidligt.

For da er den ikke færdig udviklet.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-07-05 10:08

Jeg er lidt enig med foregående indlæg, din beagle kan blive vældig fed og doven. Lige netop beagler er meget madglade og det er et uskønt syn at se en fed beagle.

Træning af din hvalp/ unghund / voksen hund vil virke bedre end en kastration, beagle er en villig arbejdshund, som du kan nå langt med i dressur. Meld dig ind i specialklubben og dyrk dressur, agility og sporsøg med din nye hund.

Og han er tæt på færdigudviklet som 8-10 måneders, han er en lille hund.

Jeg vil så kke anfægte din grund til kastration.

Vh Maj-Britt

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-07-05 10:12

Tillykke med hvalpen.

Du bør have en velovervejet grund til at kastrere en hund.
Tag du det nu roligt og nyd din hvalp. Du kan tage stilling til det senere, hvis du finder det nødvendigt til den tid.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 09-07-05 10:43

Hunden skal være udviklet inden du evt. lader den kasterere, men jeg syntes du skal tage en god snak med din dyrlæge om dit ønske, og ikke kun lade en god hund kasterere fordi du syntes det måske har en fordel.

Frank

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 09-07-05 11:02

Nullermus svar lige hvorfor du vil kasterere din hund!!!!!!

En hunds udvikling varer selv om det er en lille hund helt hen til den er 3 år først da er alle muskler og form sat, det er rigtigt at den er kønsmoden når den er ca. 8 måneder, men det giver stadig ingen mening i hvorfor de skal kastereres.
Jeg er ikke vild med den tanke om kasteration for det gavner så lidt. Det er bedre at gå til dressur med den så den bliver dig en hengiven og lydig hund, det har du mere glæde af.

Er det fordi du er bange for at den vil strinte overalt så er det sørme dig der skal opdrages til at lære din hund hvor den må besørge, eller er den direkte årsag, at du er bange for at den stikker af eller går i byen for at parre sig, det er lige de spørsmål du skal stille dig selv. For i alle punkter er det stadig dig der har ansvaret for hvad din hund gør og må.

Jeg har set flere tilfælde af kásterationer hvor effekten ikke var hvad ejeren havde troet så derfor ser jeg heller ikke det som den bydende nødvendighed i at gøre det. "derfor mit opkast" jeg syntes det er synd for dyret at ødelægge dens naturlige drifter. Du får en sløv, fed hund ud af det. Og det er vel ikke meningen med at anskaffe sig hund at de skal destrueres. I hvertfald ikke i mine øjne.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-05 11:22

Kastration af en hund, bør kun være noget man gør, hvis hunden bliver ramt af sygdom der nødvendiggør det.

Eller hvis det drejer sig om en "sidste-udvejs-forsøg-på-en-løsning" på en hund med total uhensigtsmæssig adfærd.

mvh dova

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 09-07-05 12:23

Jeg bliver vildt provokeret af jeres svar, især svar fra bevi54!

Jeg har 2 hanhunde, berner sennen på 3 + 4 år. Begge bliver trænet HVER dag, både lydighed og til servicehund. Sportræning gør vi også ofte. Begge er nået langt i deres træning, og starter prøver i kl. 2.

I foråret besluttede jeg at kastrere den yngste efter lange overvejelser. Jeg ønskede at gøre ham mere rolig, da han var MEGET tæve-glad. Desuden ønskede jeg at gøre ham mindre stresset, da han ofte stressede sig selv op ved at konstant udfordre vores anden hund. Aldrig så det blev til kamp men ved frækhed. Og sidste ønskede jeg at få en kraftigere hanhund, da han ikke var god til at spise før han blev kastreret.

Nu er han kastreret og mine ønsker er blevet opfyldt. Han er blevet mere harmonisk, da han ikke længere stresser og virker nu gladere. Og han er ikke blevet sløv! Tværtimod, han har krudt i røven, men uden stress. De begge spiser godt, hvilket har bevirket at de eksem-problem den store har haft, nu er væk fordi han er mere velernæret.

Så jeres påstand om, at en hund kun bør kastreres fordi den er syg, mener jeg er noget bavl! Selvfølgelig skal man sætte sig ind i hvad man gør ved sin hund, og følgerne deraf. Har man det, mener jeg absolut ikke at en kastration er forkert, hvis hunden er klar til det. Altså udvokset, kønsmoden mv.

Nullemus >> Lidt flere informationer omkring dine overvejelser og hvalp vil kunne hjælpe til at bedre svar.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 09-07-05 12:47

Fordi jeg er modstander af kastration, siger ikke at man ikke kan gøre det, jeg mener bare ikke at det skal udføres i så ung en alder som mange gør det.

Til Missxx ser jeg jo også at du har valgt at gøre det da hunden var udviklet og at du har opnået det du ville fint nok for det, jeg kunne bare aldrig få mig selv til at gøre det.

Jeg syntes at det er noget der skal vendes op til flere gange før man kaster sig over kniven. For hvis det kun er for bekvemmelighedens skyld så bør man lade være, der skal være en direkte årsag til at man lader det ske, som det har været i Missxx tilfælde.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 09-07-05 12:57

Det kunne jo også være at Nullermus har en tæve i forvejen og derfor vil have ham kastreret !

Jeg mener heller ikke at det er så forfærtligt at få en hanhund kastreret hvis der er en årsag lig den MissXX fortæller om i sit indlæg. Jeg har selv en hanhund der passer fuldstændig ind på den historie hun fortæller, dog var han meget madglad allerede inden. Han vejer ikke et gram for meget idag, da jeg naturligvis har sørget for at tilpasse hans kost og motion.
Det med at hunden bliver fed og doven er en gammel skrøne - det er udelukkende ejerens skyld hvis hunden ender sådan!!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-07-05 13:36

Hov hov, jeg skrev: KAN blive fed og doven.

Jeg har 4 tæver, de 3 er neutraliserede, jeg skal IKKE bruge dem i avl, de stressede op i løbetiderne, der kom for mange magtkampe de tøser imellem.

Førertæven er "hel" og roen sænkede sig over min flok igen. Jeg havde ingen problemer, når jeg var i huset, men sommetider er mine hunde altså alene hjemme og jeg var så af at lukke dem ind forskellige steder, før jeg lige gik et smut i Brugsen.

Lad nu nullermus selv tage den beslutning, spørgsmålet gik jo på alder og ikke vores forskellige holdninger.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-07-05 13:39

Vi har diskuteret dette emne før og der har været fremført meget for og imod. Jeg mener at folk der får foretaget en sådan handling uden at den er medizinsk bestemt simpelthend er egoister allene af den grund at de af bekvemmeligheds grunde holder måske gode hunde ude af avlen.
At en han i sin bedste alder er fokuseret på tæverne er ganske normal og ingen grund for indgrebet er den vel trænet og lydig er det heller ikke noget problem. Jeg har selv i nu over 50 år haft avlshanner af flere racer og har aldrig haft større problemer med dem.Kun en eneste gang og det var en hvalp,som var født kryptosid.
Derimod har jeg i mit lange liv med hunde (jagthunde) oplevet mange gode hunde,som ikke kunne bruges i avlen og som var totalt ødelagte rent psykisk fordi de i deres omgang med andre hunde udsendte helt forkerte signaler.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-05 13:47

-----------Hunde er jo forskellige... og ligeså er deres ejere.

Spørgsmålet går på HVORNÅR, -ikke OM- nullermus' beaglehvalp skal kastreres.

Og det kommer an på omstændighederne og årsagen til kastrationen.
Hvis nullermus ønsker kastration for at undgå problemer med en samlevende tævehund, så går spørgsmålet jo nærmest på, hvornår en beagle bliver kønsmoden.

Hvis kastration ønskes for at undgå, at han strejfer, så kan man selvfølgelig godt se tiden lidt an. For måske kan man opnå det samme med masser af lydighedstræning. Nu er det jo altså en beagle, der er tale om. Og det er jo en ret selvstændig hund. Jeg kender mange voksne beagler, men kun få, der kan gå løs uden risiko for, at de stikker af. Faktisk er der kun 2 af de 12 beagler, jeg lige kan komme i tanker om, -som går løs. Og de to er begge tæver. Men sandsynligvis er nogle af hannerne forsøgt kastreret for at løse problemet, -og det har ikke hjulpet.

Jeg tror nemlig, at det med at stikke af, slagsmål, utidig "parring" af alt og alle, strint på forkerte steder og hvad der ellers kan være af gener med en hanhund, -de problemer kan meget nemt sætte sig som dårlige vaner, så han ALLIGEVEL stikker af, slås, o.s.v. Han har bare glemt hvorfor.

Derfor er mit råd at du får ham kastreret så tidligt, som dyrlægen synes, det er tilrådeligt. Sandsynligvis omkring 1-års alderen. Ikke senere.

At det skulle være "synd" at kastrere en hanhund, det er noget pjat! Han kommer jo alligevel ikke til at leve et normalt hanhundeliv, hvor han må kæmpe for at få mulighed for at "sprede sine gener"

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-07-05 14:23

Birgitta.
Lad os så sige det er noget pjat.Jeg fatter ikke at mange af I hunde Damer kan have den indstilling. Hvad hvis det var Jer selv på hvem et så unaturligt indgreb skulle forretages ? Det er jo kun en hund ! Ja,men det skulle I hellere tænke på i Jeres daglige omgang med den,mange behandler deres hund,som et barn - jeg forstår lige så lidt at en hund skal kastreres,som jeg forstår at den skal sove i sengen,sammen med et menneske.
Med hensyn til trådens udvikling,så bør vi vel kunne diskutere hvad der opstår.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-05 14:59

bb1, hanhunden ved ikke, hvad det er for et indgreb. Ligesom en aflivning kan være en skånsom og rigtig beslutning, så er en kastration også tit en rigtig beslutning.

Det kan være lige så unaturligt for en hanhund at være nødt til at leve hele sit liv med trangen til reproduktion.
Der kan selvfølgelig være flere ting, der gør sig gældende. Men f.eks. her hvor jeg bor, er der en masse hunde på et ret lille område. Måske 100-150 af dem ses jævnligt, altså min. 1 gang om ugen. Disse hunde følger allesammen med i hinandens kønsliv. Tæverne fortæller højt og flot, hvornår de er ved at komme i løbetid, hvornår de er rigtig lækre, og hvornår de er vilde i varmen. Og hannerne viser, hvem der er stærkest, hurtigst, størst, mest selvsikker -ja mest egnet til at blive fader. Med 75 tæver i løbetid 1-2 gange om året i 3 uger af gangen, betyder det, at der HELE TIDEN er nogen (gennemsnitlig 5), der er værd at stikke af efter. Og slås for. Især de unge hanner på 1-2 år er totalt forvirrede.
Det er ikke natur. Det er pinefulde forhold for både ejere og hunde.

Hvis man endelig SKAL sammenligne med mennesker, så svarer det nærmest til den forbudte trang, som en pædofil føler.

Og masser af kvinder OG mænd- bliver da steriliserede enten ved operation eller med hormoner. Hvis man ikke ønsker børn er det da en rimelig løsning -også for mennesker.
Selv en kastration er rimelig for mennesker.... hvis kønsdriften også er uønsket.

Selvfølgelig kan vi diskutere, hvad der opstår, bb1, men det betyder jo også, at andre kommer med DERES mening.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-07-05 15:52

Jeg kan kun være enig med dig, birgitta, en hanhund har ingen brug for at kunne lave hvalpe, hvis den ikke skal bruges i avl.

bb1, nu er det jo ingen hemmelighed at vi ejere ser forskelligt på vores hunde, jeg ved godt mange jagthunde ligger i bryggers, hvis de er så heldige at komme ind i huset, og det generer ikke mig.

Jeg "pylrer" ikke om mine hunde, fordi de får lov til at ligge i sengen og på sofaen.......lige nu er de 3 smidt i bur, sådan et har jeg også stående.

For et stykke tid siden var genboens rottweiler i løbetid, der lå så en hanhund ( med halsbånd og skilt) og feterede hende hele natten, han hylede og skreg. Næste morgen fik jeg fingerne i ham, han var TOTALT udmattet, jeg ringede til politiet, næ nej, han var da ikke efterlyst. Var der nogen på de to telefonnumre, der stod på skiltet? Nope.

Nå, enden blev at han stod bundet i min forhave til ejer kom hjem fra job, de havde da ikke bemærket at han var væk?????????

Og hvem kom susende samme aften? Ja, nemlig.............samme hanhund.

Han havde bedre af at blive kastreret.

Når det så er skrevet, så burde ALLE hunde, der ikke bruges i avl faktisk neutraliseres, netop af de årsager, som birgitta er inde på. Vi neutraliserer jo vores katte, og det brokker ingen sig vel over?

Jeg har p.t. en kastreret whippethan gående på ferie, han fungerer fint, han prøver sågar at parre mine tæver, det får han naturligvis øretæver for af dem, og han ELSKER det. Han provokerer andre hanhunde, når han er ude med tøserne, det er jo hans, så han har ikke ændret meget adfærd, jeg har kendt ham fra han var 5 måneder, han er nu 4 år. Men han er klart mindre stresset end han var før kastrationen, der havde han nemlig KUN damer i hovedet. Nu kan han lægge sig på sofaen og slappe af, det kunne han ikke før.

Men kastration må IKKE være en sovepude for dermed at undgå at bruge tid på at arbejde med hunden.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-07-05 19:32

Dine sidste to linier er jeg enig i - men det er desværre ofte det der sker,bl.a. fordi nogle fortæller solstråle historier om,hvor rolig en kastreret hund bliver - men det er ikke alle hunde der bliver det !! Din sammenligning med katte forstår jeg simpelthend ikke,der er tale om vildkatte,som havde langt bedre af at blive aflivet.
Jeg kan fremføre mange eksempler på,at hunde der er blevet kastreret har forandret sig så meget,så ejerne har inderligt fortrudt,ligeså mange som du kan finde,der fortælller det modsatte.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 09-07-05 19:51

Jeg nævner da ikke nogen vildkatte?

Jeg har 2 indendørskatte, de er neutraliserede.

Jeps, og jeg kender hunde, der er kastreret af bekvemmelighedsgrunde, de er blevet dovne og fede, en kleiner og en lab........kleineren en LÆKKER hund før, glad og livlig, men han strintede ALLE vegne, især når jeg passede ham, jeg har jo de tøser. Ikke noget problem for mig, jeg har trægulve så pyt, men han gjorde det nu også ved "farmor", der også har tæve, det kunne familien ikke leve med. Havde nok været smartere at lade kræet blive hjemme, de bor i samme by, men de valgte at lade ham kastrere..........og væk var en dejlig hund. Pelsen har ændret sig, den er trist og glansløs, han fælder ikke "naturligt" mere, han har taget ca. 6 kilo på og han sover dag og nat. Før piskede han rundt og legede med mine de små unger, nu smider han sig i gangen og sover.

Men sådan er der så meget.

Men man kan jo starte blidt, med en medicinsk kastration

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-07-05 21:01

Ærligt talt så har du jo helt sikkert IKKE tænkt dig at kastrere hunden selv. Det overlader du selvfølgeligt til en dyrlæge. Hvorfor så ikke bare spørge ham/hende om det rette tidspunkt? Jeg kan ikke forstå hvorfor du vælger at kaste spørgsmålet ud her på Kandu, med mindre du da gerne VIL provokeres. Det siger du jo også at du er blevet, så måske er dit mål nået?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 09-07-05 22:29

Jeg vil give dem der skriver at der skal være en god grund til at kasterere en hund ret, da det som der også bliver skrevet ikke altid er uden bivirkninger at gøre det. Til dem der har fået det gjort og har fået en fed, doven hund med dårlig pels og kolde poter, prøv at få taget en blodprøve for Skjoldbruskkirtel funktion (Hypothyreoidisme), hvis det er det der er årsag kan det afhjælpes medicinsk (resten af hundens liv). Det samme kan også være tilfældet med tæver der får fjernet underliver. Hvis det er p.g.a. Hypothyreoidisme at hunden bliver fed kan det ikke reguleres med maden eller motion.
Det er ikke kun evnen til reproduktion du fjerner, det er også hanhundepræget, da produktionen af mandlige kønshomoner stoppes.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 09-07-05 22:58

Undskyld mig, arne.jakobsen......

Jo, jeg er blevet prokokeret, men det er ikke mig der har stillet spørgsmålet! Jeg er bare kommet med min mening. Og giver Birgitta fuld medhold.

Og lige en enkelt kommentar mere.... Medicinsk kastration må ikke sammenlignes med en operativ. Effekten er slet, slet ikke den samme, faktisk kan medicinsk gøre skaden værre. Og der er mange alvorlige bivirkninger ved medicinsk kastration.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 09-07-05 23:46

MissXX
Din sidste kommentar, gjorde mig nysgerrig, hvilke skader og bivirkninger har du stødt på med medicinsk kasteration?
De tilfælde jeg har set har der ikke været problemer, så jeg vil gerne hvis du vil dele din viden og det er ikke for at diskuterer det du kommer med, men kun for at kunne lægge det med som for og imod når jeg råder hundefører.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-07-05 23:55

Det er stadigvæk TOTALT TÅBELIGT AT STILLE SPØRGSMÅLET HER. UANSET HVAD VI MÅTTE MENE, ER DET DYRLÆGEN DER SKAL FORTAGE KASTRATIONEN, DER VED OG KAN FORTÆLLE MEST OM DET RETTE TIDSPUNKT.

SLUT PRUT FINALE.

Hvis meningen var at starte en debat om emnet, så kunne/burde man(spørgeren) jo sige det!

Spørgeren lokker folk ind i tråden under falske forudsætninger.

Kommentar
Fra : Nullemus

Dato : 10-07-05 00:13

Jeg har udelukket spurgt om hvor gammel en hund skal være for at kunne blive kastreret. Jeg har ikke bedt om folks meninger hvad enten de er for eller imod.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-05 00:17

Nej Nullemus, og det har du heller ikke fået fra mig. Men jeg synes alligevel at du skal tale med din dyrlæge om spørgsmålet. Ikke en hel masse hundeelskere på Kandu. Det er jo alligevel din dyrlæge der skal kastrere hunden.
IKKE SANDT?

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 10-07-05 00:20

Til Kimpetersen

Af skader har jeg set testikelkræft hos en hanhund, hvor dyrlægen var sikker på at kræften var fremkaldt af hormonbehandlingen. Ligesom tæver, der får P-sprøjter. De får efter sigende også større sandsynlighed brystkræft.
Bivirkningerne kan variere. Sidste efterår gik jeg til træning med en lækker berner-han, som bor sammen med en anden tæve. For at forhindre hvalpe, gav ejerne hanhunden en medicinsk kastration. Efter den sprøjte blev han sur og gnaven overfor alt og alle. Selv tæverne gad han ikke. Og træningen af ham blev håbløs. Ejerne besluttede at kastrere ham rigtig, og vupti, tilbage var den lækre, glade hanhund som han altid har været. Det mener jeg da bestemt er bivirkninger, der vil noget!
Vores egen gamle berner var MEGET hanhund. I en periode, mens jeg arbejde hos en hundeadfærdsbehandler skulle han gå i spænd med alle hunde, da han blev brugt som figurant. Og som et forsøgt, selvfølgelig med dyrlægens anvisninger, fik han Perlutex, som også er medicinsk kastration, for at dæmpe ham og hans dufte. Med det resultat at han blev mere hanhund, skulle sparke bagud når han havde tisset, stirrede efter andre hanhunde osv. Da han igen stoppede med perlutex, efter ca. 14 dage, var han "mors dreng" igen.

Kommentar
Fra : Nullemus

Dato : 10-07-05 00:22

Jo det er det. Jeg ville bare vide hvor lang tid jeg havde til at tage den endelige beslutning.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-05 00:34

Nullemus -> jeg forstår dig godt. Selv om du ikke skriver det i dit spørgsmål, kan jeg godt læse imellem linierne at du i virkeligheden er meget i tvivl om din hund SKAL kastreres eller ej. Og så er det helt fint at henvende sig her på Kandu. Du har fået mange erfarne hundeejeres mening, og nu er det kun op til dig selv.
Mit råd til dig må være: Undlad kastration. Se hvordan hunden udvikler sig. Men sørg for at den bliver opdraget/trænet. Netop DEN race har en tilbøjelighed til at have MERE end alm. Selvglæde, og KAN b live en problemhund. Men at skride til en forebyggende kastraktion, er et meget stort skridt at tage. Opdrag hunden, træn den, send den evt. på skole (det er ingen skam). Men brug Kastaraktion som ABSOLUT sidste udvej.

I håbet om at du finder en god løsning for din hund og dig. ("vuffelivov") Arne J.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-07-05 14:22

Men du skal heller ikke vente for længe, nullermus.

For har du først problemer, som har sat sig fast som dårlige vaner: -strejfen, slagsmål, gumpen på alt og alle, -så er det ikke sikkert, at kastration virker. -Hvis du for eksempel opgiver at opdrage generne væk, når han er 3-4 år eller ældre, -så kan det sagtens tænkes, at kastrationen næsten ingen forskel gør. Derfor er der masser af mennesker, der bliver skuffede over det dårlige resultat.
Jeg håber, du har MASSER af tid og lyst til at træne din hund, nullermus. Det er ikke en af de nemmeste racer, du har valgt...
Og prøv så at se på, hvordan I klarer jeres første forår (2006) sammen. Først der kan det være nødvendigt at træffe en beslutning.

Kim Petersen: Min Ramses (berner sennen) var helt umulig at råbe op, da han var knap et år, -i det tidlige forår hvor ALLE hans allerdejligste veninder var i løbetid. Det var vildt frustrerende, fordi jeg gik til træning og til prøver i DKK LP klasse 1 dengang.
Når han fik snoren af, så luntede han bare af sted uden hverken at se eller høre. Og kunne være væk i halve timer, for han luntede lige præcis hurtigere end jeg kunde rende. Én gang luntede han lige ud foran en bil, fordi han fulgte et (langt) spor fra veninden, der blev luftet ovre på den anden side af en stor vej, ---fordi hun var i løbetid!!
Han fik en kemisk kastration. Og den virkede længe nok til, at den kollektive løbetid var overstået. Året efter skete det samme, og han fik en sprøjte mere. Men derefter var der ikke særlig mange problemer mere. Han stak i hvert fald ikke af mere. Dog kunne han ikke ret godt lide andre hanhunde, men det hjalp den kemiske kastration nu heller ikke på. Jeg tror, at den kemiske kastration gav ham ro til at koncentrere sig om træningen, så han blev mere lydig, og derfor holdt han op med at stikke af.
Så vi havde ingen negative erfaringer.
Men jeg ville nok ikke have ladet ham få en 3. sprøjte året efter. Så ville jeg hellere lade ham kastrere.

Ramses blev kun 4½ år, men det skyldtes næppe de 2 indsprøjtninger. Han udviklede nemlig en alvorlig allergi, som krævede store mængder binyrebarkhormon, som ødelagde hans helbred.

arne. jakobsen..... Hvad mener du med, at nullermus skal "sende den på skole..."????? --Har du selv hund??? Eller får du bare helt personligt ondt i nosserne ved tanken om kastration??

Og MissXX: Så ved du sikkert også, at hvis man operativt steriliserer en tæve inden 2. løbetid, så er risikoen for brystkræft næsten lig 0. Og hvis man steriliserer en tæve, -nårsomhelst, så undgår man helt risikoen for livmoderkræft, -og livmoderbetændelse, som næsten hver anden tæve udvikler med alderen, hvis hun ikke bliver steriliseret.

Hvis en hanhund kastreres undgår han undgår "kun" testikelkræft og prostatakræft, som jo ikke er lige så udbredte sygdomme.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-07-05 17:43

Nullemus ved at stille spørgsmålet,har du jo selv bedt om,at få debatten om kasteration eller ej.For man stiller vel ikke et sådant spørgsmål,hvis ikke man ovevejer at få foretaget indgrebet.Desværre foretages dette ingreb ofte af helt andre grunde.Jeg kender da også dyrlæger,som ikke vil foretage det,selvom det er noget der er gode penge i.
Vi der har hunde som bruges i avlen,har jo problemerne så,derfor vil det være klogt af dig at lytte til os.Vi kan leve med det og det kan langt de fleste også.Birgitta indrømmer det jo nærmest også selv,idet hun jo ikke kan bevise,at det var homon indsprøjtningerne,der hjalp på hendes hund,det kunne jo også være hundetræningen.
Selv må jeg da i nogen tid efter at min han har haft et par parringer være over ham,men det er som sagt til at leve med og kan jeg klare det så kan du vel også.
At vi mennesker har mulighed for at forretage et sådant ingreb,giver os ikke automatisk ret til at gøre det.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 10-07-05 18:16

bb1, jeg er enig i din sidste kommentar, men vi har automatisk ret/ pligt til at værne om hunden i samme sekund vi får den. Og hvis det bedste er en kastration for nullermuses hund, så er det ikke noget, vi andre skal hagle ned på.

Arne, nu om dage sender man altså IKKE sin hund på skole..........det var i gamle dage, du.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-07-05 18:32

Ja, bb1 jeg "indrømmer" at det var hundetræningen, der hjalp på Ramses, men træningen havde ikke været nogen succes, hvis ikke han havde fået en hormondæmpende sprøjte.

Som ejere har vi både ret og pligt til at kastrere vores hund, hvis det giver den et bedre liv.

Godkendelse af svar
Fra : Nullemus

Dato : 11-07-05 17:37

Der har været mange meninger om emnet og jeg har taget dem alle til mig. Jeg vil tænke grundigt over det og tale med min dyrlæge inden jeg tager min beslutning.
Jeg kan desværre kun give en point, selv om jeg gerne ville have delt dem imellem jer alle sammen.

Tak for svaret maj_britt.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-07-05 18:50

Det var da så lidt, held og lykke med hvalpen.