/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Håndtag til ovn er løs og skal fæstnes i~
Fra : Dr.Nemo
Vist : 5315 gange
20 point
Dato : 08-07-05 13:07

Jeg har et problem med vores Voss ovn (en af dem med keramiske kogeplader og varmluftovn).
Håndtaget på ovnlågen er gået løs i den ene side og skruen som fæstner håndtaget på ovnlågen er gået løs og rasler rundt inde i lågen.
Mit problem er, at skruekærven er på indersiden af ovnlågen, og jeg kan ikke komme til at fæstne håndtaget.

Låget består af to plader samt to lag glas. Glassene er jo nemme at få af (med en mønt), da de skal rengøres jævnligt. Men den sorte plade på bagsiden er nittet fast!
Findes der ikke en måde at fæstne det håndtag på, uden at skulle fjerne nitter osv. har ikke lyst til at tilkalde en faglært pga. et løst håndtag på ovnlåge.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-07-05 13:25

Kan du få skuen ud?
Der findes små vinkelskruetrækkere, jeg går ud fra at vi snakker om krydskærvskruer, måske kan du komme til med sådan en skruetrækker og hold skruen med en pincet.
Dog lyder det ikke rigtigt, kan du beskrive opbygningen lidt mere præcist.
Er der garanti på skal du ikke holde dig tilbage for at tilkalde en "faglært". Hellere det end at ødelægge noget.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-07-05 14:11

Har du kigget i kanten rundt om lågen. Der kan der godt sidde skruer. som Stig siger er det ikke normalt at det kun er nittet sammen. Den skulle være til at åbne så man kan spænde håndtaget.
Det vil også forbavse mig meget hvis der ikke er skruer...
Kan du skrive typenummeret og sende det herind det vil hjælpe - de hjælpsomem sjæle til at finde lågens opbygning.
mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 20 point
Dato : 10-07-05 10:55

Hej Dr. Nemo

Jeg beklager at måtte skuffe dig mht. samlingen af din ovnlåge..
Der er kun "the hard way.." - nitterne skal bores væk...
- Tag evt. et 5,0 mm. bor i din boremask./batteriboremask. ( Nitterne er jo kun af aluminium..)
- Nu kan du komme til at spænde skruerne
( Jeg anvender normalt her en Lock-tite produkt som hedder "skruesikring" - for at undgå samme situation igen...
Lån en tube hos din wvs-mand eller elektriker - du skal jo kun bruge en dråbe til hver skrue...)
- Samling af ovn-lågen sker med nye nitter
( Køb evt. en "nittetang" + medhørende nitter i byggemarkedet... - du behøver jo ikke at købe det dyre sæt...! )
- Alt andet lige vil du ende op med en regning der er mindre end at tilkalde en fagmand...
( Og så har du tillige et nyt stykke værktøj oven i handlen...:) )

Held & lykke med projektet !

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Godkendelse af svar
Fra : Dr.Nemo

Dato : 10-07-05 11:50

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.