/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 98 vil ikke starte
Fra : batman1
Vist : 502 gange
250 point
Dato : 07-07-05 21:54

min datters ( gamle 800mhz compact ) vil ikke starte den viser kun Windows 98 billedet og den blå streg kører godtnok i bunden af billedet,men der sker ikke mere.
hvordan starter man i nødsikret tilstand ? og er der ellers nogen der har et godt råd ?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 07-07-05 22:03

indstaler win98 igen oveni uden at formatere, så mister du ikke data , det er kun den alm opsætning som skærmopløsning og lignende du skal sætte op igen
så skulle den gerne selv rette fejlen

vil du prøve fejlsikker er det F8 under opstart

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-07-05 22:11

Holder med bredker

Hvis det er Win98 SE? ..får du vist ovenikøbet mulighed for at reparere ..hvis du geninstallerer fra original CD-ROM'en.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 07-07-05 22:33

jeg har ikke cd-rom en til W98, kun de setupskiver der fulgte med maskinen,

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 07-07-05 22:35

Hjalp det at starte computeren i fejlsikret tilstand? Kunne du komme så langt?

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 07-07-05 22:39

det kunne jeg, og var lidt inde og rode ??? viruskontrol spyware osv. men det hjalp ikke.

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 07-07-05 22:42

Når du er inde i fejlsikret tilstand, så kør lige msconfig.

På skærmen kan du se en række valgmuligheder, prøv at vælge "sikker opstart", genstart og se om computeren vil starte i windows. Tror nok det er det den hedder, men den starter med de mest nødvendige drivers.

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 07-07-05 22:47

hvis du kan finde et katalog på den "setup"-Cd med navn i386, er der gode chancer for, at du kan redde din installation. Der skulle ligge en fil med navn setup.exe eller install.exe. Hvis du er så heldig, kør den og windows installerer sig oven over den gamle version. Men hvis du kun har en "recovery"-CD ser det sort ud. Det er et image og overskriver din harddisk, i hvert fald den partitition hvor windows ligger på. Har du flere logiske harddiske, flyt alle dine private data over til en af de andre, eller brænd dem på en CD hvis du har en brænder. En anden mulighed er, at investere i en Windows XP og installere den på din maskin. Så bevarer du alle data (hvis harddisken ikke er defekt og måske skal formateres).
Held og lykke
Kattefar

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 07-07-05 23:01

jeg prøvede med setup skiverne, jeg husker fra tidligere at man kan nøjes mes at slette drev c og bevare drev d , men den vil ikke opstarte menuen med valgmulighederne ???

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 07-07-05 23:15

Du kan lave en backup og eller en restore. Start maskinen med F8 nede, vælg pkt. 5 "kun kommandoprompt", her skriver du ud for C:\>scanreg/restore og vælger så gammel en backup som mulig. Hjælper dette ikke, kan du lave en rep. I stedet skriver du scanreg/fix Fejlsikret kan du vælge fra samme menu (F8)

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 07-07-05 23:59

hej anyway, tak , jeg fik beskeden "systemgendannelse mislykkes" og er stadig på bar bund,,, hvis den sk... computer dog bare ville æde setupskiverne.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 08-07-05 04:58

tryk F8 under opstart = fejlsikker opstart

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 08-07-05 18:41

har du prøvet, at boote fra setupskiverne? det kan være, at der kun i bootsectoren ligger skjulte anvisninger, hvordan systemet skal genoprettes. Det skader ikke, at prøve.
Kattefar

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 08-07-05 18:46

hvordan gør man det ?

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 08-07-05 19:00

ind i BIOS opsætning vælger du boottrækkefølge 1. CD, 2. Diskette, 3. HDD hvis den ikke er sat til denne. Så indlægger du setupskiven i cd-drevet og genstarter PC'en. Så skulle det virke.
Kattefar

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 08-07-05 20:22

Jeg har været inde i bios gik ind under boot - bootorder
der står følgende atapi cd-rom device, +removable device, + harddrive, networkboot,
jeg spekulerede på om der skulle være et + foran atapi cd-rom device ? kan man det ?

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 08-07-05 21:39

nej, behøves ikke. Så skulle den virke
Kattefar

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 08-07-05 21:56

det gør den ikke

Accepteret svar
Fra : kattefar

Modtaget 250 point
Dato : 08-07-05 22:28

så er skiven ikke bootbar. kan du finde ud, i safe mode og kun kommandolinien, hvilken slags filer der ligger på den skive? anvend DIR kommandoen, så få du en list over alle filer og kataloger, som ligger på skiven. meget interessant er, hvilken filextension (de tre bogstaver bag punktum) filerne har.
men jeg svarer desværre ikke mere i dag, jeg skal tidlig op og være ude hele lørdag. måske hjælper molekyle eller prøv hos www.experten.dk. de er meget flink.
Kattefar

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-07-05 22:55

[hør] Start med at boot'e fra CD (..eller floppy-disk). [ Tjek lige din; BIOS : 'Start' ]

Vælg : at køre DOS prompt. ( Dette er derfault ! )

Derfra vælger du at køre FDISK.EXE ..og: Slet Primær partition ..og alle andre partitions!

Opret en Primær DOS partition (..under FORMAT.EXE ) og formatét den : Format C:

REBOOT (=Genstart)

Derefter kan du installere Win98

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-07-05 10:58

Hvis det muligt i BIOS at sætte et + foran atapi cd-rom device i 'Boot options' skal du sætte det med + tasten. når cd-rom'en er markeret.

Hvis det er en PhoenixBIOS så tjek under Security menuen om der ved 'System load' står [Standard] ellers har du slået boot options fra på dit CD-ROM og diskette drev ..uanset om de er angivet i Boot options under menuen Main

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-07-05 11:01

Ps. Recovery disketten skal som regel sidde i drevet, når du tænder for strømmen til PC'en ...ellers vil det ikke boote. Altså sæt disken i og sluk HELT for stømmen ( ..ved stikkontakten på vægen). Vent ca. 3-5 minutter og tænd så igen.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : batman1

Dato : 09-07-05 19:58

Tak for svaret kattefar.
            computeren kører nu, jeg lånte et nyt sæt setupskiver, hos en kammerart, og vupti så var der liv ??