/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vægfarve
Fra : solveig
Vist : 3262 gange
100 point
Dato : 06-10-02 20:13

Hej
Jeg skal have væggen i stuen malet, men er i tvivl om hvilken farve der passer bedst.
Jeg har mørkbejdsede møbler. Hvidt loft (der er højt til loft). Lysegrå dørkarme og modehvide døre.
Håber nogen er bedre til at sætte farver sammen end jeg er :)
Mvh
Solveig

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-10-02 20:20

Jeg synes, at for at dine møbler ikke skal gøre, rummet dyster, skal du nok vælge en perlegrå eller lys aske grå, den tager ikke magten fra dine møbler, men hvis du er til stærke farver, og ikke er bange for dem, kunne en brændt rød være en idé, da den står suveræn til bejdset møbler.

Accepteret svar
Fra : itgrafen

Modtaget 110 point
Dato : 06-10-02 21:04

hej solveig

rådet omkring et boligkatalog er rigtigt godt. måske kan du også finde inspiration i kataloger fra din farvehandler.
eller her på nettet, hvor du f.eks. kan kigge på www.sadolin.dk.
men ellers ville jeg selv overveje en "levende grå", en bestemt grå farve der kan matche næsten alt og i øvrigt spejler de andre farver i rummet.
eneste minus "i mine øjne" er at levende grå er lidt kold.

vh
dorthe

Godkendelse af svar
Fra : solveig

Dato : 08-10-02 16:00

Tak for svaret itgrafen.
Jeg har selv tænkt på en grå farve, men som du skriver er jeg også lidt nervøs for at den måske bliver for kold.
Jeg smutter ind til nogle forretninger efter kataloger.
Mvh
Solveig

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-10-02 20:15

Hejsa!

> Jeg skal have væggen i stuen malet, men er i tvivl om hvilken farve der
> passer bedst.
> Jeg har mørkbejdsede møbler. Hvidt loft (der er højt til loft). Lysegrå
> dørkarme og modehvide døre.
> Håber nogen er bedre til at sætte farver sammen end jeg er :)

Jeg ville nok male dørkarmene samme farve som dørene, og derefter male
væggene i en gylden farve alt efter temp. Creme, sand, gullig.

Jeg har selv gul vægge, men har fortrudt det lidt. Ikke så meget at de er
gule, men der er lidt for gule i forhold til hvad jeg havde forestillet mig
(har også mørke møbler). Næste gang jeg maler om tror jeg der skal være
creme vægge.

Mvh. Trine

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-10-02 21:33

"Trine Piltoft" <piltofts@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3da32ef4$0$1006$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> væggene i en gylden farve alt efter temp. Creme, sand, gullig.

Ja, disse er som regel altid "sikre" farvevalg, især hvis man sørger for at
de er lidt "afdæmpet". Så kan det næsten ikke undgå at blive flot.

Mvh - Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-10-02 05:03

On Tue, 08 Oct 2002 18:36:29 GMT, "solveig" <solveig.news@kandu.dk>
wrote:

>Jeg skal have væggen i stuen malet, men er i tvivl om hvilken farve der
>passer bedst.
>Jeg har mørkbejdsede møbler. Hvidt loft (der er højt til loft). Lysegrå
>dørkarme og modehvide døre.
>Håber nogen er bedre til at sætte farver sammen end jeg er :)

Det kan være svært at se en ny farve for sig. Hvis du har et billede
af din stue (indscannet eller fra digitalkamera) og lidt tålmodighed*
selv eksperimentere med nye farver på dine vægge vha. billedsoftware.
Et meget simpelt og letanvendeligt program til formålet - EzyPaint -
kan downloades gratis fra www.resene.co.nz

*(- det med tålmodigheden gælder optegningen af de områder dit foto,
som du vil skifte farver på)

Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-10-02 05:50

Tja, jeg har gammeldags tapet...

John Vedsegaard

"Trine Piltoft" <piltofts@post.tele.dk> wrote in message
news:3da32ef4$0$1006$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hejsa!
>
> > Jeg skal have væggen i stuen malet, men er i tvivl om hvilken farve der
> > passer bedst.
> > Jeg har mørkbejdsede møbler. Hvidt loft (der er højt til loft). Lysegrå
> > dørkarme og modehvide døre.
> > Håber nogen er bedre til at sætte farver sammen end jeg er :)
>
> Jeg ville nok male dørkarmene samme farve som dørene, og derefter male
> væggene i en gylden farve alt efter temp. Creme, sand, gullig.
>
> Jeg har selv gul vægge, men har fortrudt det lidt. Ikke så meget at de er
> gule, men der er lidt for gule i forhold til hvad jeg havde forestillet
mig
> (har også mørke møbler). Næste gang jeg maler om tror jeg der skal være
> creme vægge.
>
> Mvh. Trine
>